واقعا آقای پناهیان از اثرات تحریم ها و علل آن در وضع اقتصادی مطلع نیست؟ آیا ایشان نمی داند که این مشکلات اقتصادی معلول چه عواملی است؟ اگر نمی دانند و تنها دولت را مسئول می داند، حتما گفتن من هم چیزی بر اطلاعات ایشان نخواهد افزود. اما اگر می دانند از واعظی همانند ایشان اینگونه سخن گفتن پسندیده نیست.

پایگاه خبری جماران: جناب حجه الاسلام پناهیان را تا کنون ندیده ام و او را تنها از روی سخنان مشهورش می شناسم و به همین جهت هرگز نخواسته ام او را قضاوت کنم و به همین دلیل هم، آنچه را امروز می نویسم، به حساب نقد ایشان نمی گذارم بلکه در حقیقت سخن را نقد می کنم. 

ایشان در رشته ای از توییت ها نوشته اند: «چند وقتی است گروهی نگران جمهوریت شده اند. دشمن جمهوریت،  شورای نگهبان نیست که دو نامزد را تأیید نکرده. دشمن جمهوریت کسانی هستند که جیب مردم را خالی کرده اند و….»

درباره این سخنان نکاتی را می توان مطرح کرد:

نخست آنکه ظاهرا ایشان بین «دشمنی با جمهوریت» و «دشمنی با جمهور مردم» خلط کرده اند و به همین جهت به معضلات اقتصادی اشاره کرده اند و اینکه مردم از ضعف معیشت رنج می برند را به صورت برجسته مورد توجه قرار داده اند. 

باید محترمانه خدمت ایشان گفت جمهوریت یعنی آنکه «مردم امکان تصمیم گیری مطابق میل خود را داشته باشند». و لذا اگر وضع معیشت بسیار عالی باشد، ولی شورای نگهبان قدرت تصمیم گیری مردم را محدود کند، باز هم جمهوریت لطمه دیده است. 

ممکن است ایشان در جواب من بگویند که «اینکه مردم به صحنه نمی آیند و مشارکت حدود ۳۰ درصد است معلول عملکرد بد دولت است». در جواب عرض می کنم:

اولا اگر همه سلایق در انتخابات حضور می داشتند و باز مردم نمی آمدند، در این صورت نظام با «مشکل مقبولیت» مواجه بود ولی «مشکل جمهوریت » نداشت. پس بین این دو نباید خلط صورت پذیرد. 

و ثانیا در همین وضع موجود، باید از ایشان پرسید که «چرا مردم برای تغییر وضع معیشت شان به پای صندوق نمی آیند؟ » جواب روشن است :چون حتما در میان این کاندیداها کسی را که بتواند مشکل آنها را حل کند نمی یابند. پس اگر شورای نگهبان اجازه می داد همه سلایق در انتخابات حاضر شوند و چنین نمی بود که گروهی احساس کنند که انتخابات بی معنا شده است، در همین وضع هم مردم به پای صندوق می آمدند تا حداقل وضع معیشت خود را بهبود ببخشند. 

پس باید بپذیریم که «گروهی از مردم رأی نمی دهند چون رأی را مشکل گشا نمی بینند». 

و نکته دوم اینکه واقعا آقای پناهیان از اثرات تحریم ها و علل آن در وضع اقتصادی مطلع نیست؟ آیا ایشان نمی داند که این مشکلات اقتصادی معلول چه عواملی است؟ اگر نمی دانند و تنها دولت را مسئول می داند،  حتما گفتن من هم چیزی بر اطلاعات ایشان نخواهد افزود. اما اگر می دانند از واعظی همانند ایشان اینگونه سخن گفتن پسندیده نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
12 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.