با اینکه ابراهیم رییسی روز ثبت‌نام اعلام کرد که به صورت مستقل وارد کارزار شده، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد نه تنها مستقل نیست بلکه با حمایت جامع ‌ کامل از سوی اصولگرایان به میدان انتخابات قدم گذاشته است. رئیسی علاوه بر حمایت از سوی اصولگرایان سنتی و شورای ائتلاف، از طرف اصولگرایان تندروی معروف به جبهه پایداری هم مورد حمایت قرار گرفته است

به گزارش جماران؛ یک هفته پیش از آغاز ثبت‌نام سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همهمه‌هایی در محافل و فضای مجازی به راه افتاده بود که آیا سید ابراهیم رییسی در این انتخابات شرکت خواهد کرد یا نه؟! برخی از دوگانه‌ی رییسی - لاریجانی میگفتند که هر شب اتاق‌های گفتگویی در کلاب هوس با حضور شخصیت‌های شناخته شده‌ی سیاسی و مخاطبین عام به موضوع این دوگانه‌ی کلیدی می‌پرداختند.

در این میان خبرگزاری تسنیم، نوشت آقای رئیسی به احتمال زیاد در روزهای آینده برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام خواهد کرد.

 اما رئیس قوه قضائیه فرودین‌ امسال در جمع دانشجویان عدالتخواه و در پاسخ به سوالی درباره نامزدی‌اش در انتخابات گفته بود: من به چیزی غیر از قوه‌قضائیه فکر نمی‌کنم.

با آغاز ثبت‌نام کاندیداها هرروز نام رییسی به گوش می‌رسید از جمله اقدام عجیب و خارج از عرف نمایندگان مجلس در جمع کردن طوماری با ۲۲۰ امضا و با هدف دعوت از او برای نامزدی در این دور از انتخابات، در این میان غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای ائتلاف اصولگرایان نیز در نامه‌ای به رئیسی، از وی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ دعوت کرده است. اما جمعه شب ۱۷ اردیبهشت شایعه‌هایی به راه افتاد که وی بعد از سفر استان همدان به سمت شهر کرمان می‌رود و بر سر مزار شهید سردار سلیمانی ساعت یک و بیست دقیقه اعلام کاندیداتوری خواهد کرد آن شب همه در رسانه‌ها منتظر بمب خبری بودند که خبر آمد رییسی در آن ساعت تهران و در منزلش بود.

در آخرین شب ثبت‌نام و در فضای مجازی دو دسته‌گی جدی (رییسی می‌آید، رییسی نمی‌آید) ایجاد شده بود که در نتیجه روز آخر سید ابراهیم رییسی با حضور در وزارت کشور و ثبت‌نام به تمام حرف و حدیث‌ها پایان داد، با اینکه روز ثبت‌نام اعلام کرد که به صورت مستقل وارد کارزار شده، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد نه تنها مستقل نیست بلکه با حمایت جامع ‌ کامل از سوی اصولگرایان به میدان انتخابات قدم گذاشته است. رئیسی علاوه بر حمایت از سوی اصولگرایان سنتی و شورای ائتلاف، از طرف اصولگرایان تندروی معروف به جبهه پایداری هم مورد حمایت قرار گرفته است؛ جبهه‌ای که حالا نزدیک‌ترین نامزد به خود یعنی سعید جلیلی را رها کرده و به رئیسی اقبال نشان داده است.

سید ابراهیم رییسی چهار سال پس از آن شکست، با چهره تازه‌ای وارد عرصه انتخابات شده‌ است. نشستن بر مسند قوه‌قضاییه، تبلیغات رسانه‌ای و سفرهای پیوسته استانی او، نقش مهمی در پشتوانه و انگیزه او برای ورود مجدد به عرصه انتخابات دارد. گروه‌های اصولگرا نیز تلاش گسترده‌ای انجام دادند تا به گزینه‌ای برسند که هم اکثرشان بر آن نامزد اتفاق نظر داشته‌ و هم شانس بالایی برای پیروزی داشته ‌باشد و نتیجه انتخابات به اما و اگرهای روز رای‌گیری کشیده نشود.

حال از وی بیشتر بدانیم:

سید ابراهیم رئیسی۲۳ آذر سال ۱۳۳۹ در محله نوغان شهر مشهد متولد شد. در سال ۱۳۶۲ در سن ۲۳ سالگی با دکتر جمیله السادات علم الهدی دختر ارشد آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه فعلی مشهد ازدواج کرد. بعد از رحلت حضرت امام (ره) و آغاز زعامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، ابراهیم رئیسی با حکم آیت‌الله یزدی رئیس وقت قوه‌قضائیه، به سمت دادستان تهران منصوب شد، او از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ به مدت پنج سال این مسئولیت را برعهده داشت. پس از آن و از سال ۱۳۷۳ به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب و این سمت را تا سال ۱۳۸۳ عهده دار بود. از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۳، به مدت ۱۰ سال و در دوره ریاست آقایان شاهرودی و سپس آملی لاریجانی بر قوه‌قضائیه وظیفه معاون اولی این قوه بر عهده ابراهیم رئیسی گذاشته شد و از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۵ نیز به عنوان دادستان کل کشور منصوب شد. او همچنین از سال ۱۳۹۱ تا کنون با حکم رهبر انقلاب به عنوان دادستان کل ویژه روحانیت منصوب و با رحلت آیت‌الله واعظ طبسی و با حفظ سمت به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد. او  از ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ تا ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ تولیت استان قدس رضوی بود. تا امروز که وی رئیس قوه‌قضائیه است. 

سید ابراهیم رئیسی در سال ۹۶ هم نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و جدی‌ترین رقیب حسن روحانی بود با اینکه حمایت اکثریت قریب به اتفاق اصولگرایان را به دست آورده بود اما با کسب ۱۵ میلیون رای شکست خورد.

در این دوره علی نیکزاد به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی معرفی و شعار انتخاباتی او نیز، «دولت مردمی؛ ایران قوی» اعلام شد.

رییسی عصر روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد در برنامه ای گفت: 

انگیزه بنده حقیر برای حضور در انتخابات را شما خوب می دانید، انگیزه من دیدن مشکلات و رنج های مردم عزیز و برخی از ناامیدی ها و کاستی هایی که نباید در سفره مردم نسبت به مسایل معیشتی باشد، است. ما در دستگاه قضایی وظیفه برخورد با فساد را برعهده داریم حتما باید با کسی که فساد می کند برخورد شود، اما ریشه های فساد کجاست؟

مبارزه با فقر، فساد و تبعیض را یکی از وظایف مهم می دانیم و می شود در قوه مجریه  آنرا انجام داد.‌ برخورد با بی عدالتی ها و ریشه کن کردن فقر امکان پذیر است.

با کنار گذاشتن ناامیدی ها و یک دنیا امید به نقاط روشن خواهیم رسید. مدیری که با درد مردم احساس درد نکند، باید درباره خود تردید کند. باید معوقات بانکی تمام شود. باید گرانی کنترل شود.  مساله مسکن و  هزینه سلامت مهم  است که باید برای اینها راهکارهایی پیدا شود. ان شاءالله به سمت تورم یک رقمی برویم.

وعده‌های انتخاباتی

وعده‌ها و برنامه‌های انتخاباتی وی بیشتر معطوف به ایجاد سازوکارهایی برای افزایش تولید در کشور بوده است که با توجه به وضعیت فعلی تحریم‌ها و اعتراف تمامی مسئولین کشور به تأثیر جدی تحریم بر اقتصاد و تولید باید منتظر بیان مواضع او درباره مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم‌ها باشیم که میتواند تصویر دقیق‌تری از هر چه واقعی‌تر بودن شعار‌های انتخاباتی ابراهیم رئیسی در موضوع اقتصاد و معیشت را به جامعه نشان دهد.

رئیسی درباره این بخش از شعار انتخاباتی خود گفته است:

تولید اولویت نخست ما است و برنامه‌ریزی خواهیم کرد نقدینگی به طرف تولید برود. شفافیت و صداقت با مردم که بعضی شعارش را می‌دهند را ما بنا داریم در حوزه تصمیم‌گیری و اجرا بوجود آوریم.

ظرفیت اقتصادی کشور را  که امروز ۷۰ درصد آن خالی است فعال و یک میلیون شغل ایجاد می‌کنیم.

یکی از مسائلی که مدنظر دارم، تیم اقتصادی هماهنگ است.

تورم را تک رقمی خواهم کرد.

می‌توانیم هزینه درمانی را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم.

حمایت سعید محمد

چند شب پیش سعید محمد داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری که صلاحیت او از سوی شورای نگهبان احراز نشده بود، از ابراهیم رئیسی حمایت کرد. براساس گزارش رسانه‌ها سعید محمد پس از دیداری دو ساعته با ابراهیم رئیسی اعلام کرد که در ایام تبلیغات انتخاباتی ستادهای پیشین او با حفظ ساختار، به عنوان ستادهای جوان حامی ابراهیم رئیسی فعالیت خواهند کرد.

فضای دو قطبی

امروز در نظرسنجی که از سوی رسانه‌ها منتشر شد دوقطبی رئیسی و رضایی قابل پیش بینی است. اما آنچه به نظر می‌رسد در این دوره یک دوقطبی جدی پیش بینی نمی‌شود و آرای مردد به برنامه‌های اقتصادی داده میشود. قطعا ۷ نامزد این دوره تا پایان رقابت‌های انتخاباتی نمی‌مانند و قابل حدس است که 3 نفر کنار می‌روند. تا بعد از مناظره سوم در ۲۵ خرداد باید صبر کرد و دید چه اتفاقی در پیش است.

دو علت می‌تواند مانع پیروزی رئیسی در دور اول شود. اول اینکه اگر وارد مناظره شویم شاید او نتواند فاصله را به راحتی کم کند نکته بعدی این که او نفر اول این نامزدهاست ودر این دو هفته فضا قابل تغییر است. اما همچنان رئیسی شانس اول است و رقیبان اصلی او رضایی و جلیلی و البته دیگر کاندیدا عبدالناصر همتی هستند. با این حال رقیب اصلی رئیسی رای منفی رو به افزایش اوست جو منفی علیه ایشان خیلی جدی است. عدم مشارکت هم بر این مسأله دامن میزند.

حمله تند محسن مهرعلیزاده و محسن رضایی به ابراهیم رئیسی

محسن مهرعلیزاده دیگر کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰، در پیامی توییتری به حضور ابراهیم رئیسی در بیمارستان میلاد واکنش نشان داد و نوشت: نتیجه لشگرکشی جناب قالیباف به بیمارستان را که دیدید، دیگر شما مشتی رای را به قیمت جان چند انسان تمام نکنید! 

عیادت بیمار، تجمع در فضای بسته، نمایش چهره بیمار و مراجعه بی‌مورد به بیمارستان‌ها ممنوع است! با این نمایش‌ها  ‎کادر درمان را فرسوده نکنید، اصلاح تعرفه و هزینه درمان پیشکش!

محسن رضایی نیز خطاب به مسئولان قضائی کشور گفت: من یک بحث جدی دارم با دوستان قوه قضائیه، اخیراً آقای دادستان تهران به یک طریقی آمده نامزدهای انتخاباتی را تهدید کرده است، من می‌گویم آقای دادستان آیا آقای رئیسی هم مدنظر شما است؟ توجه داشته باشید ما نباید کاری کنیم که ذهنیت نادرستی در جامعه ایجاد شود. مثلا اگر خطایی در ستاد آقای رئیسی بروز کند می‌توانند با ایشان برخورد کنند؟ در حال حاضر کارهای خوبی در انتخابات در حال صورت گرفتن است، برخی دارند مردم را می‌ترسانند؛ حتی دیدید که کسانی که رد صلاحیت شدند رهبری خیلی با احترام از ایشان دفاع کردند، ما که نباید از رهبر انقلاب، انقلابی‌تر باشیم، ان شاء الله همه کمک کنند که یک انتخابات خوب و باشکوه داشته باشیم.

محسن رضایی همچنین کنایه‌ای هم به وعده ساخت مسکن توسط رییسی زد و گفت: این طرح خاص و ایده هیچ کاندیدایی نیست، قانون مجلس است و تمام دولت ها موظف به اجرای آن هستند.

اما در این بین یک دیدگاه جالب نیز وجود دارد که دل طرفداران سید ابراهیم رئیسی را خالی میکند. بر اساس تحلیل برخی کارشناسان به نظر می رسد ساختمان پاستور به آقای قاضی زاده هاشمی نزدیک تر است. اولا چون او به تعبیر رهبر انقلاب می‌تواند دولت جوان و انقلابی را تشکیل دهد. هر چند دلیل نیست که دیگران انقلابی نباشند. ایشان جوان و انقلابی است، ۵۰ سال بیشتر ندارد و نکته دوم این که متخصص هستند. ایشان چهره جدید است و معمولا چهره های جدیدتر در ادوار گذشته، رای آوردند و آنهایی که بیشتر در پست‌های دولتی بوده‌اند به خاطر بخشی از عملکردشان بیشتر مورد نقد هستند و ریزش آرا دارند. در کل قاضی‌زاده هاشمی هم برنامه های خوب و ظاهرا جذابی بخصوص در بحث کمک به زوج‌های جوان دارد. در روزهای آینده در این باره صحبت‌های بیشتری می‌شنویم.

موضوع دیگری که نباید ساده از کنارش گذشت این است که برخی اعضای ستاد وی اطمینان زیادی به کسب نتیجه دلخواه اطمینان دارند و کار را تمام شده می‌دانند اما باید یادآور شد که مشخص نیست انتخابات 1400 به چه نتیجه‌ای میرسد.

فراموش نکنیم که انتخابات سال 1376 در حافظه تاریخی جامعه ما مانده است این مردم هستند که بارها ثابت کرده‌اند می‌خواهند تغییر ایجاد کنند. مانند امروز که در ستاد آقای رئیسی اطمینان زیادی دیده میشود آن زمان نیز در ستاد آقای ناطق‌نوری چنین موضعی دیده میشد و در نهایت ورق برگشت و این سید محمد خاتمی بود که در آن دوم خرداد تاریخ ساز پیروز انتخابات سرنوشت‌ساز شد و بر مسند ریاست جمهوری نشست.

با توجه به این فضا و شرایط سیاسی و انتخاباتی ایران، آقای رئیسی و حامیانش امید دارند که رکورد رای ۱۶ میلیونی دور قبل را بشکنند و از ۵۹ میلیون واجد رای بیش از ۲۰ میلیون رای به صندوق آقای رئیسی ریخته شود تا او بر مسند پاستور بنشیند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.