ابراهیم رییسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: منزل ما ۱۴۰ متر است. من خودروی شخصی ندارم ولی همسرم خودروی ایرانی دارد.

به گزارش جماران؛ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی بسیار دقیق دیده شده است، گفت: برخی دنبال چیزهای دیگری هستند که بوی نوعی استبداد از آن می‌آید.

سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری عصر امروز در برنامه‌ «صدای جوان» که از رادیو جوان پخش شد، طی سخنانی به معرفی خود پرداخت و گفت: من در دوره جوانی یعنی حدود ۲۰ سالگی دادستان شهرستان کرج و سپس داستان استان شدم. سپس مسئولیت دادستانی تهران را برعهده گرفتم و ۱۰ سال هم رئیس سازمان بازرسی کل کشور بودم. ۱۰ سال هم معاون اول قوه قضاییه و در یک دوره یک سال و نیمه هم دادستان کل کشور بودم.

وی افزود: افتخاری که نصیبم شد و نقطه عطفی در زندگی من ایجاد کرد، این بود که با اراده رهبر انقلاب تولیت آستان قدس رضوی برعهده من گذاشته شد. امروز هم این افتخار را دارم که به عنوان یک خدمتگزار کوچک در جایگاه ریاست قوه قضاییه هستم.

رئیسی در ادامه اظهار داشت: من متولد ۱۳۳۹ هستم. ۳۷ سال است که ازدواج کرده‌ام. دو فرزند دختر دارم که برکت زندگی ما هستند. یکی از آنها ۳۳ سال سن و یکی ۲۶ ساله است. یکی از فرزندان من دکترای جامعه‌شناسی دانشگاه تهران را دارد و فرزند دوم من نیز لیسانس فیزیک دانشگاه شریف و فوق لیسانس دانشگاه قرآن و حدیث را دارد. هر دو فرزند من در تهران ازدواج کردند و مشغول زندگی و ادامه تحصیل هستند و در حد خودشان به مردم خدمت می‌کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ابراز کرد: منزل ما ۱۴۰ متر است. من خودروی شخصی ندارم ولی همسرم خودروی ایرانی دارد.

وی افزود: درمورد ویژگی‌های شخصی من باید از همسرم سوال کنید. ولی ایشان و بچه‌ها می‌گویند که شما در منزل خیلی مهربان هستید. من نسبت به کارهای سازمانی، اداری و مسئولیت حساس هستم و خود آنها هم احساس شان این است که حساسیت من نسبت به مردم بسیار بالاست. گاهی خصوصیات مردم‌داری من، آنها را به زحمت می‌اندازد. ویژگی سوم من عدالت‌خواهی و ضدفساد بودن است که این مسئله گاهی خانواده من را به زحمت می‌اندازد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درخصوص مساله اختیارات رئیس‌جمهور گفت: من به نامزدهای انتخابات می‌گویم که یکبار قانون اساسی را با دقت مطالعه کنند. نمی‌دانم چرا این بحث اختیارات رئیس جمهور را عده‌ای در پایان دوره ریاست جمهوری خود مطرح می‌کنند. اختیارات رئیس‌جمهور در قانون اساسی بسیار دقیق دیده شده است مگر اینکه کسی دنبال چیزهای دیگری باشد که بوی نوعی استبداد از آن می‌آید که باید همیشه حرف من باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص مشکلات اشتغال در خراسان جنوبی از طریق معادن موجود در آن گفت: خراسان جنوبی با اینکه در ظاهر به عنوان استان محروم شناسایی می شود اما معتقدم منابع بسیار خوبی دارد. در یکی از جلسات شورای اداری این استان گفتم لازم است ظرفیت های این استان شناسایی شود. این کشور اقتصاد معدن مانند اقتصاد سنگ دارد. بهترین سنگ ها در خراسان جنوبی است. خداوند بهترین ذخایر معدنی را در این استان قرار داده است. حتما در برنامه دولت ما این خواهد بود که اقتصاد هر استان را بر اساس ذخایرش فعال کند. باید باحضور شما جوانان اقتصاد را در حوزه های مختلف فعال کنیم مانند اقتصاد فضای مجازی.

رئیسی در رابطه با برنامه خود برای رفع تبعیض میان استخدام نیروهای دولتی و اداری، اظهار کرد: جذب نیروی اداری در کشور باید بر مبنای شایسته‌گزینی باشد و شاخصه‌های آن باید پشت ویترینی تعریف شده باشد نه براساس جناح بندی های سیاسی و قومی و قبیله ای. به عقیده من این احساس از اصل آن مهمتر است. جوانان باید احساس کنند نظام جذب نیرو کاملا مبتنی بر شایستگی است و ما ان شاءالله بنا داریم در دولت این شیوه را دنبال کنیم و دوم اینکه وضعیت نیروهای موجود را سازماندهی کنیم. شرایط پرداخت حقوق در سازمان‌های مختلف کشور و هم نوع استخدام شرکتی، پیمانی و خرید خدمت متفاوت است. عدالت در پرداخت، عدالت در جذب و عدالت در به کارگیری باید مورد توجه باشد.

 

در اولین روز روی کار آمدن یک اقدام سلبی و یک اقدام ایجابی خواهیم داشت

 

وی در رابطه با اینکه نخستین دستورش در اولین روز مشغول شدنش به ریاست جمهوری چه خواهد بود؟ بیان کرد: در اولین روز روی کار آمدن یک اقدام سلبی و یک اقدام ایجابی خواهیم داشت. در اقدام سلبی، هر بستر فسادزا و رانت خواری خاتمه خواهد یافت و به دستگاه ها ابلاغ خواهد شد. در بحث ایجابی، مشکل مسکن را حل خواهیم کرد که ان شاءالله در طول چهار سال ریاست جمهوری مردم بتوانند چهار میلیون مسکن داشته باشند. اگر در این سال ها میزان مسکنی که برای روستاها و مسکن سازی در قانون پیش‌بینی شده محقق شده بود مسأله ازدواج و دغدغه ها کاهش پیدا می‌کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دفترچه بیمه اش مربوط به خدمات درمانی است، تاکید کرد: در بورس سهام ندارم و بیشترین میزان وامی که تا امروز دریافت کرده ام وام چهار میلیونی بوده که مربوط به ۲۵ سال قبل است.

وی در رابطه با سن مطلوب ازدواج دختران و پسران گفت: دختران من وقتی دیپلم گرفتند به آنها گفتم اگر آمادگی ازدواج دارید نسبت به خواستگارها جواب نه ندهید، وارد دانشگاه که شدند هر دو ازدواج کرده بودند. معتقد هستم سن بالای ازدواج را در عمل باید حل کنیم. لازم است دغدغه جوانان را نسبت به اشتغال و مسکن حل کنیم و می خواهم از جوانان قول بگیرم ازدواج را از همین حالا شروع کنند.

رئیسی تصریح کرد: آخرین بار از مترو به عنوان وسیله نقلیه عمومی استفاده کردم که از محل اجلاس به محل کار خود آمدم. روزی بود که به عنوان روز هوای پاک نامگذاری شده بود و من هم دوست داشتم روز هوای پاک از مترو استفاده کنم. برایم خیلی جالب بود که مردم با من حرف بزنند و فرصت مغتنمی بود.

وی در رابطه با اینکه مهمترین برنامه اش برای ایجاد اشتغال پایدار و رفع معضل بیماری جوانان تحصیل کرده و نحوه تامین منابع مالی آن، اضافه کرد: مسأله اشتغال از نگرانی های جدی جوانان ما است. آیا امکان اشتغال پایدار در کشور وجود دارد؟ آری، در ظرفیت های خالی اقتصادی کشور که کم هم نیستند. در این مدت به اکثر قریب به اتفاق استان های کشور به ویژه واحدهای تولیدی تعطیل شده می رفتم و احساسم این بود که امکان راه اندازی مجدد کارگاه ها هست. البته به صورت نمادین می دیدم اما اعلام شد قوه قضاییه بیش از ۲ هزار واحد تولیدی غیرفعال را توانسته است فعال کند.

رئیسی گفت: این مساله با اقدامات بسیار مقدماتی امکان پذیر است و آن را تجربه کردیم. اقتصاد فضای مجازی هم از مواردی است که بسیار می تواند اشتغال ایجاد کند. هندی ها و پاکستانی ها به میزان پول نفت ما از فضای مجازی درآمد کسب می کنند. ارتباط ما با دریا سی هزار کیلومتر است که می تواند بسیار اثر داشته باشد. ما باید اشتغال را با فعال کردن ظرفیت های خالی در کشور دنبال کنیم.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در حوزه تولید خدمات هم می توان اشتغال ایجاد کرد، گفت: عقیده من این است جوانان نقش بسیار مهمی در خلق ثروت دارند. ان شاءالله در دولت مردمی اشتغال را به میزانی که دغدغه جوانان را حل کند ایجاد خواهیم کرد.

رئیسی در رابطه با جایگاه مسائل فرهنگی در برنامه های خود، عنوان کرد: کشور ما از تمدن بسیار کهنی برخوردار است که می تواند در کنار تمدن های جهان صاحب حرف و سخن باشد و می تواند پدیده های فرهنگی و نوآوری های ما در دنیا زمینه ای برای تعاملات فرهنگی باشد. نقش جوانان در ابن رابطه برجسته است. مسایل مختلفی که در حوزه فرهنگ و هنر است می تواند درس آموز تمام دنیا باشد. جوانانی که برای کشور جان دادند و شهید ایثارگر شدند پیامشان برای ما این است که فرهنگ اسلامی و ایرانی خود را از یاد نبرید.

وی افزود: دشمن به دنبال آن است که با تهاجم فرهنگی اصالت های ایرانی و دینی خود را فراموش کنیم. ما به هیچ عنوان این اصالت ها را نباید فراموش کنیم. تهاجم فرهنگی می خواهد افراد را از هویت خود جدا کند، همانطور که در آفریقا و کشورهای آسیایی می خواهند هویت شان را بگیرند در ایران هم همین را می خواهند. هویت ایرانی کاملا قابل انتقال به فرهنگ دوستان است و می توان هم از آن صیانت کرد هم به آن ارتقا بخشید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با اینکه ظرفیت انسانی برای اداره کشور چیست؟ گفت: مهمترین سرمایه انسانی هر سازمان و کشور منابع انسانی آن سازمان به ویژه نیروی متراکم جوان کارآمد متفکر کشور است که در هر جایی وارد شدند توانسته در این میدان منشأ آثار در کشور باشند. در هر حوزه ای اعم از دفاعی، اقتصادی، دانش بنیان و هسته میدان داشتند منشأ آثار شدند. نکته دوم گردشگری است. کشور ایران دارای اقلیم هایی است که هیچ جای دنیا شکل آن را نداریم و صنعت گردشگری در این اقلیم باید فعال شود. ما اصلا مجاز به توقف صنعت گردشگری نیستیم. صنعت گردشگری به عنوان صنعتی که حوزه اقتصادی، اجتماعی، منطقه ای و فرهنگی را دارا است، بسیار اثربخش هستند.

رئیسی اضافه کرد: ما توریسم زیارت را در آستان قدس فعال کردیم در جای دیگر مطرح نیست. توریست درمانی را در  بیمارستان فوق تخصصی رضوی فعال کردیم. با ظرفیت عظیمی که در کشور وجود دارد، حوزه گردشگری را به عنوان حوزه اثرگذار در کشور مورد توجه قرار خواهیم داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.