• کدخبر: 1511767
  • نسخه چاپی

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

چهره های انتخابات 1400؛

رییس دولت سایه!

شاید شما هم با شنیدن عنوان «دولت سایه» ناخودآگاه نام سعید جلیلی به ذهنتان برسد؛ در این باب مشاوران جلیلی می‌گویند وی در ۸ سال دولت سایه ضعف دولت‌ها را بررسی کرده است و برنامه‌هایش می‌تواند برای این دوره از انتخابات راهگشا باشد. جلیلی خود نیز در این باره می گوید: «تفاوت اصلی ما با سایر نامزدها در تشکیل دولت سایه بوده و کار دولت را به موازات دولت تمرین کردیم. ما سایه به سایه در این هشت سال تحت عنوان دولت سایه مسائل را پیگیری کردیم و معتقدیم که با وجود ظرفیت‌هایی که داریم، نه تنها می‌توانیم بر تهدیدات غلبه کنیم، بلکه می‌توانیم جهش هم داشته باشیم و لازمه‌اش این است که اراده جدی در این زمینه داشته باشیم.»

به گزارش جماران؛ طی مدت ۵ روز مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شاهد حضور چهره‌های سیاسی نام‌آشنا و کارگزاران دولت‌های کنونی و پیشین در ساختمان وزارت کشور بودیم. اما در آخرین ساعات ثبت‌نام سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد.

حال از سعید جلیلی بیشتر بدانیم:

سعید جلیلی متولد ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ در شهر مشهد است. جلیلی سیاستمدار مستقل ایرانی و عضو سابق شورای راهبردی روابط خارجی است. او از سال ۱۳۸۶ تا شهریور ۱۳۹۲ نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و و ریاست گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشور‌های غربی، چین و روسیه را بر عهده داشت. او همچنین از مدیران وزارت خارجه در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که با روی کار آمدن دولت خاتمی، مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبرانقلاب شد و پس از پایان دولت‌های خاتمی و در دولت محمود احمدی‌نژاد دوباره به وزارت خارجه بازگشت.

جلیلی جانباز جنگ تحمیلی است و در جریان عملیات کربلای ۵ پای راست خود را از دست داده است. او به لحاظ تفکری یکی از اصولگراترین نامزدهای انتخابات جاری است. جلیلی قرابت نزدیک فکری به جبهه پایداری و پدر معنوی آنها مرحوم آیت الله مصباح یزدی دارد؛‌ از این رو می‌توان به او اصولگرای نزدیک به پایداری هم لقب داد.

محصول مذاکرات ایران و ۵ قدرت جهانی در دوران سعید جلیلی، ایجاد اجماع جهانی علیه ایران و صدور قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است؛‌ که سهمگین‌ترین آنها قطعنامه شماره ۱۹۲۹ بود که در خرداد ماه ۱۳۸۹ به تصویب رسید و راه را برای تحریم‌های یکجانبه دیگر باز و فصل جدیدی را در اقتصاد ایران گشود.

جلیلی سال ۱۳۹۲ با شعار «حیات طیبه» در انتخابات ریاست جمهوری نامزد و با کسب بیش از چهار میلیون رأی، سوم شد. امروز به گزارش روابط عمومی ستاد سعید جلیلی، «جهاد بزرگ برای جهش ایران» به عنوان شعار انتخاباتی او اعلام شده است.

رئوس کلی برنامه‌های سعید جلیلی برای دولت جهاد و جهش این موارد است: تورم، اشتغال، صادرات غیرنفتی، پروژه‌های پیشران، افزایش رفاه خانوار، مدیریت شرکت های دولتی، خنثی سازی تحریم ها و اصلاح ساختار برنامه‌های بخشی وی نیز شامل : نفت و گاز، نیرو، معدن، خودرو، کشاورزی، صنعت و اصناف و افزایش رفاه است که شامل مسکن، سبد غذایی و طرح سفر رایگان می‌شود.

دولت سایه

شاید شما هم با شنیدن عنوان «دولت سایه» ناخودآگاه نام سعید جلیلی به ذهنتان برسد؛ در این باب مشاوران جلیلی می‌گویند وی در ۸ سال دولت سایه ضعف دولت‌ها را بررسی کرده است و برنامه‌هایش می‌تواند برای این دوره از انتخابات راهگشا باشد. 

جلیلی خود نیز در این باره می گوید: «تفاوت اصلی ما با سایر نامزدها در تشکیل دولت سایه بوده و کار دولت را به موازات دولت تمرین کردیم. ما سایه به سایه در این هشت سال تحت عنوان دولت سایه مسائل را پیگیری کردیم و معتقدیم که با وجود ظرفیت‌هایی که داریم، نه تنها می‌توانیم بر تهدیدات غلبه کنیم، بلکه می‌توانیم جهش هم داشته باشیم و لازمه‌اش این است که اراده جدی در این زمینه داشته باشیم.

در دولت سایه نیز یکی از مهمترین کارها، پیشنهاد بسته‌ی مالیات بر عایدی سرمایه بویژه در حوزه مسکن بود که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. با تغییر رئیس مجلس، بحث مالیات بر عایدی سرمایه جدی گرفته شد و خوشبختانه گام های بسیار خوبی برای تحقق آن برداشته شده است».

انتقاد از دولت فعلی

طی ۸ سال اخیر جلیلی را به عنوان جدی‌ترین منتقد عملکرد دولت روحانی می‌شناسند. او بیشترین انتقادات را نسبت به دولت حسن روحانی داشته و اصلی‌ترین هدف انتقادهای او نیز عملکرد روحانی در حوزه مسکن بوده است که در این‌باره می‌گوید:

«در دیداری که در ابتدای دولت نهم با آقای چاوز داشتیم، ونزوئلا تمایل فراوانی برای حضور ایران جهت ساخت مسکن انبوه در این کشور داشت. سفارشی که به ما داده شد ساخت حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی به ارزش ۳ میلیارد دلار بود که مهندسان ایرانی با مصالح داخلی آن پروژه را به اتمام رساندند.

همان زمان در برخی رسانه‌ها علیه دولت هجمه شد که ونزوئلا چه از جان ما می‌خواهد! جالب اینجاست برخی وزرای دولت فعلی در دو دوره اخیر، بواسطه شرکت‌های خصوصی‌شان در آن پروژه ها حضور داشتند!

وقتی به این آقایان گفته می‌شد که چرا وضعیت بازار مسکن اینگونه است، می‌گفتند اثر تحریم است؛ زمین، مصالح تولید داخل و نیروی انسانی دخیل در صنعت مسکن چه ربطی به تحریم دارد؟ هر یک واحد مسکونی که متناسب با نیاز جامعه ساخته نمی‌شود، یعنی یک خانواده امید صاحب‌خانه شدنش کم‌تر می‌شود».

 

سعید جلیلی

 

وعده‌های انتخاباتی 

جلیلی درباره فرمان‌هایی که در روز نخست تشکیل دولت خود وعده صدور آنها را داده است گفت: برخی اختیاراتی که رئیس‌جمهور دارد و احتیاج به قانون و مصوبات ندارد، بررسی کردیم و مجموعه احکامی که رئیس‌جمهور می‌تواند امضا و ابلاغ کند را احصا کردیم و در روز اول ریاست‌جمهوری همه آنها را امضا و ابلاغ می‌کنیم.

ابتدا به وعده سیاست خارجه وی می‌پردازیم که در اذهان عمومی باعث واکنش منفی بسیاری‌ شد هست، سعید جلیلی تاکنون برای دیدار با نماینده آمریکا در گروه پنج بعلاوه یک، مقاومت زیادی از خود نشان داده است. او با اینکه معاون اروپا و آمریکا در وزارت خارجه ایران بوده از منتقدان سیاست نزدیکی ایران به غرب است. 

در این باره مرتضی فیروزآبادی سخنگوی ستاد سعید جلیلی گفت: بخشی از مشکلات امروز کشور فرا دولتی است و باید مشکلات را با نگاه ریشه‌ای حل و فصل کرد. 

فیروزآبادی همچنین گفت: سهم دولت‌های مختلف در شکل گیری مشکلات کشور باید مورد بررسی قرار گیرد. او عامل اصلی مشکل امروز کشور را غرب زدگی دولت فعلی دانست. اما برخلاف هجمه‌ها، وعده‌ای تبلیغاتی خود را اینگونه بیان کرده است:

تحریم را نه تنها دور می‌زنیم بلکه با برنامه بی‌اثر می‌کنیم، تعامل با دنیا باید گسترده باشد نه محدود

یکی دیگر از وعده‌ها جلیلی که مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفت بحث فضای مجازی‌ست که در این‌باره می‌گوید:

«من معتقدم که درباره فضای مجازی باید با جوانان صداقت داشت و شاید خود من هم برای برخی محدودیت‌ها در فضای مجازی توجیحی نداشته باشم. اینکه اینستاگرام باز است ولی توییتر بسته است خب کار ویژه هر دو یکی است و باید برای آن فکری کرد».

جلیلی در زمینه آموزش وعده‌ی رایگان شدن آن را، حتی در فضای مجازی، داده است.

و اما اقتصاد که وزن سنگینی در جلب آراء دارد از بخش های مهم شعارهای جلیلی است. یکی از وعده‌های اقتصادی وی مربوط به موضوع «تورم» است: «تورم یکی از مشکلات اصلی کشور است. زمانی که پول از کالا بیشتر باشد، تورم ایجاد می‌شود.‌ بانک‌های ما روزانه دو هزار میلیارد تومان خلق پول می کنند و زمانی که پول تولید شود اما کالا تولید نشود، تورم ایجاد می‌شود و راه اصلی مبارزه با تورم مدیریت این خلق پول است و ما نباید خلق پول بی‌حساب داشته باشیم».

حال این سوال پیش می‌آید آیا تضمینی بر وعده‌های داده شده، به طور مثال دلار با افزایش غیرمنطقی همراه نشود وجود دارد؟ 

عضو کارگروه اقتصادی ستاد جلیلی پاسخ داد: «مسائلی را که ۶۰ درصد قدرت انجامش وجود دارد، اعلام نمی‌کنیم و تنها مسائلی که محرز بوده و توانایی ۱۰۰ درصدی اجرا دارد، مطرح می‌شود».

دیگر وعده‌های جلیلی به اشتغال، مبارزه با قاچاق، اصلاح الگوی مصرف و بهبود اوضاع ۷ میلیون مرزنشین را در دولت بعدی خود داده است.

جبهه پایداری: از سعید جلیلی حمایت نمی‌کنیم

بسیاری بر این عقیده هستند، بیشترین مشکل امروز اصولگرایان سعید جلیلی است. کاندیداتوری او به خاطر حضور علی لاریجانی بوده و حال که او در صحنه رقابت‌های انتخاباتی حضور ندارد، ماندن او ممکن است مشکل ساز شود. پیروزی سید ابراهیم رئیسی برای اصولگرایان مهم است و گفته شده جلیلی روزهای آخر به نفع او کنار می‌رود. اگر آرای او شکسته شود و حداکثر ۱۲ میلیون رای بیاورد صورت خوشی ندارد. 

اما بیژن نوباوه وطن مشاور سعید جلیلی در این باره می‌گوید: «جلیلی به نفع هیچ‌کس کنار نمی‌رود، وی هم دولت دارد هم برنامه».

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: «ابراهیم رئیسی به نفع جلیلی یا دیگران کنار نمی‌رود».

سخنگوی جبهه پایداری با بیان اینکه این جبهه آقایان رئیسی، محصولی و جلیلی را به‌عنوان گزینه‌های اصلح در نظر داشت، گفت: «در نهایت با توجه به اجماع اغلب جریانات جبهه انقلاب، آقای رئیسی را بعنوان اصلح معرفی می‌کنیم».

 

سعید جلیلی

 

جلیلی – لاریجانی

سعید جلیلی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری در توییتی کنایه آمیز خطاب به علی لاریجانی نوشته بود:  «در همین تبادلات بانکی، یک راه تهاتر است. حالا به تهاتر می‌گویند پوست بُز! باید انتخاب کنیم که چهارسال آینده با یک نگاه حداقلی انفعالی دوباره کشور معطل می شود یا این که می‌خواهیم جهش کنیم و از فرصت‌هایی همچون جوانان متخصص؛ صاحب نظر و مبتکر استفاده کنیم؟! چرا توان کشور را پوست می‌دانید؟ شما اصلا می‌دانید توانایی کشور چیست؟ این توهین به ملت است، تحقیر کشور است! تقلیل و تحقیر توانمندی های داخلی است».

این توئیت جلیلی اما با پاسخ علی لاریجانی روبرو شد. او در توئیتی نوشت: «اگر شما توانستید یک ماه زندگی شخصی خود را با تهاتر اداره کنید، نسخه آن را برای کشور هم بپیچید. برخی مواضع خطرناک را آنچنان با اعتماد به نفس بیان می کنید که هر انسان عاقلی متعجب می شود. مملکت داری با تهاتر پوست بره و بز محال است آقا ...محال! برگشتن به ۳ هزار سال پیش که افتخار ندارد».

دکوراسیون کاندیداها

محمد مهاجری فعال اصولگرا در مورد ۵ نامزد اصولگرا می‌گوید: «در حال حاضر به نظر من از بین هفت کاندیدایی که وجود دارند آقای رئیسی در جناح خودشان کاندیدای اصلی هستند و سه کاندیدای نمایشی هم ایشان را پشتیبانی می‌کند یعنی آقای جلیلی، آقای زاکانی و آقای قاضی‌زاده هاشمی کاندیدا‌های نمایشی هستند و حتی نمی‌توانم بگویم که پوششی هستند، چون اصلا آمده بودند که دکوراسیون قضیه درست باشد که حالا هم دکوراسیون درست شد. من فکر می‌کنم در انتخابات ۲۸ خرداد اگر دو گانه‌ای شکل بگیرد بین آقای رئیسی و آقای رضایی خواهد بود».

اما جالب است بدانید در آخرین نظرسنجی در باب پست نامزدهای انتخاباتی ۱۴۰۰ که مورد استقبال کاربران در فضای مجازی قرار گرفته است سعید جلیلی در 

مجموع بازدید تلگرام: ۱۴ میلیون 

مجموع لایک اینستاگرام: ۳.۴ میلیون

مجموع لایک توییتر: ۲۴۲ هزار

و در آخرین نظرسنجی در باب میزان رای پاسخگویان به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، سعید جلیلی 1.8 درصد آرای مردم را دارد.

در انتخابات ریاست جمهوری  سال ۹۲ بسیاری از منتقدان مطرح و جدی اصولگرای سعید جلیلی مانند احمد توکلی و همچنین مدیران روزنامه رسالت بر این باور بودند؛ باید از شورای نگهبان پرسید، معیار این شورا برای تأیید سعید جلیلی چیست! در حالی‌که او فاقد «سوابق اجرایی و سیاسی» قابل اتکا به منظور به دست گرفتن سکان قوه اجرایی کشور را دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1511767
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.