روحانی رییس‌جمهوری در جلسه امروز هیئت دولت گفت: مقام معظم رهبری همیشه بر مشارکت حداکثری تاکید داشته و دارند. ایشان تصریح کردند که برای من هدف اول مشارکت حداکثری مردم است.

به گزارش جماران؛ گزیده سخنان روحانی رییس جمهوری در پی می آید:

*انتخابات ریاست جمهوری مسأله بسیار مهمی است و تنها این نیست که ملت فقط بخاطر رییس قوه مجریه نظر بدهد.

*انتخابات بسیار مهم نماد آزادی و آگاهی مردم است و مردم باید با آزادی و آگاهی کامل پای صندوق آرا بیایند و ملاک تشخیص مردم است.

*آقا (رهبر معظم انقلاب) بر مشارکت حداکثری تاکید دارند

*مشارکت حداکثری در انتخابات، با شعار درست نمی شود

*رییس‌جمهور باید مردم ایران را در مذاکرات خارجی نمایندگی کند.

*اگر خدایی ناکرده در یک انتخابات حضور کمرنگ باشد و برای مردم مسایل روشنی نباشد آن وقت مصلحت ملی و امنیت و حیثیت نظام در جهان چگونه خواهد بود؟

*امام راحل همیشه توصیه می‌کردند که میزان رای ملت است و مردم ما را به اینجا رساندند

*٩٨ درصد مردم به جمهوری اسلامی رای دادند و چرا باید این ٩٨ کم شود؟

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، با بیان اینکه انتخابات نماد آزادی و آگاهی مردم است، تاکید کرد: مردم باید با آزادی و آگاهی کامل پای صندوق آرا بیایند و ملاک هم تشخیص ملت است و انتخابات باید با تشخیص مردم به ثمر بنشیند.

دکتر روحانی با بیان اینکه نتیجه این انتخابات عظیم باید وحدت و انسجام ملی باشد، افزود: انتخابات شکوهمند در کشور ضامن مشروعیت نظام است اما ما این مسئله و هدف اساسی را فراموش کرده ایم، همه تصمیماتی که اتخاذ می شود اگر پشتوانه مردم را نداشته باشد، مشروعیت نخواهد داشت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر خدای ناکرده در انتخاباتی حضور مردم کمرنگ باشد و مسائلی برای مردم روشن نباشد، مصلحت و انسجام ملی و امنیت کشور چه خواهد شد و حیثیت نظام در جهان چگونه خواهد بود؟ باید درمورد ابعاد این مسئله فکر شود.

دکتر روحانی افزود: خدا نکند روزی مردم حس کنند ما به آنها بی اعتماد هستیم و می خواهیم بدون آنها یا برای آنها تصمیم بگیریم.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود ماه خرداد را در مقاطع مختلف نهضت، انقلاب و نظام اسلامی سرنوشت‌ساز توصیف کرد و گفت: در کنار رخدادهای خرداد ماه در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، پس از پیروزی انقلاب نیز در سال 61 شاهد یک فتح‌الفتوح بودیم که به مثابه پیروزی قطعی و نهایی در برابر یک توطئه بزرگ جهانی علیه تمامیت ارضی، انقلاب اسلامی و انسجام ملی ما بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه پیروزی عظیم و بزرگ سوم خرداد سال 1361 به نوعی تکلیف جنگ تحمیلی را روشن کرد، افزود: همه دنیا در سوم خرداد 61 فهمیدند که توطئه علیه ملت ایران به نتیجه نخواهد رسید و مردم برای ناموس، کشور، ملت و منافع ملی خودشان ایستادگی خواهند کرد.

رئیس جمهور به رحلت امام خمینی (ره) در خرداد سال 68 اشاره کرد و اظهار داشت: پس از این مصیبت بسیار بزرگ برای تاریخ و ملت ایران، کمتر از 24 ساعت طول کشید تا جانشین امام راحل برگزیده شود که آن هم دنیا را به حیرت وا داشت. کسی باور نمی‌کرد که مجلس خبرگان رهبری قادر باشد با آن سرعت این مسأله بسیار مهم پیچیده مذهبی، دینی و سیاسی را به ثمر بنشاند.

دکتر روحانی تصریح کرد: خرداد امسال هم انتخابات مهم ریاست جمهوری را داریم که مسأله بسیار مهمی است. در واقع این انتخابات بسیار مهم و بزرگ نماد آزادی و آگاهی مردم است و نتیجه آن وحدت و امنیت ملی است. انتخاب رئیس جمهور موضوع بسیار مهمی است اما بالاتر از آن برگزاری انتخابات شکوهمند است که ضامن مشروعیت نظام است اما گویا این را فراموش کرده ایم.

رئیس جمهور مشارکت بالا در انتخابات را ضامن تداوم مشروعیت نظام دانست و خاطرنشان کرد: اگر حضور پرشور مردم پای صندوق انتخابات را نداشته باشیم، تصمیمات و تصرفات ما مشروعیت قانونی ندارد و حتی مشروعیت دینی آن هم محل بحث و سوال است.

دکتر روحانی به توصیه امام راحل مبنی بر اینکه میزان رأی ملت است، اشاره کرد و گفت: امام همواره توصیه می‌کردند که مردم ولی‌نعمت ما هستند. مردم هستند که ما را به اینجا رساندند. مردم فداکاری کردند و خون دادند، مردم 22 بهمن را بوجود آوردند، مردم رژیم فاسد گذشته را سرنگون کردند، مردم آمدند پای صندوق و 98.2 درصد به نظام جمهوری اسلامی ایران رأی دادند؛ این 98 درصد کجا رفت، چرا دائم آب می‌رود؟

رئیس جمهور با طرح این سوال که چرا هر چه زمان می‌گذرد این 98 درصد کم می‌شود؟ اضافه کرد: هر کس می‌آید در اسلامیت، ایمان و در تعهد او شک و شبهه می‌کنیم. اگر این همه مردم شک و شبهه دارند، این مردم همان‌ها هستند که در جنگ آمدند، 3 خرداد 61 را آفریدند و نمایندگان همین مردم بودند که در 14 خرداد 68 مقام معظم رهبری را انتخاب کردند؛ این مردم همان‌ها هستند.

دکتر روحانی همچنین با اشاره به تاکید همیشگی امام راحل و مقام معظم رهبری بر اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات اظهارداشت: سال گذشته در مناسبتی محضر مقام معظم رهبری بودم و از ایشان سوال کردم که در انتخابات آینده هم شما همان نظر مشارکت حداکثری را دارید یا نه، چون نظرات دیگری هم مطرح است؟ ایشان فرمود باز هم نظرم همان است؛ مشارکت حداکثری اولین هدف ماست.

رئیس جمهور با بیان اینکه تحقق مشارکت حداکثری لوازم دارد که باید به آنها متعهد باشیم، تصریح کرد: یک طرف تمهید این لوازم، دولت است. دولت مجری انتخابات است و در موقع ثبت‌نام که اولین قدم بود، به وزیر کشور تأکید کردم که به مُرّ قانون عمل کنید و هر که برای ثبت نام می‌آید طبق قانون ثبت نام کنید که اگر این دستور را نداده بودم و وزارت کشور به آن عمل نکرده بود، بلواها و دعواهایی در خود وزارت کشور داشتیم.

دکتر روحانی با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای تامین سلامت شهروندان در برابر کرونا، برای مشارکت ایمن‌تر و تضمین سلامت مردم در انتخابات خاطرنشان کرد: آنچه به عنوان وظیفه بر عهده دولت بوده، انجام داده و انجام خواهد داد. ما اصلاً به فکر این نیستیم که چه کسی رئیس جمهور بشود، هر که را مردم می‌خواهند و هر که را صلاح دیدند، انتخاب می‌کنند. برای ما این مهم است که همه حس کنند انتخابات است. همه وقتی پای صندوق انتخابات می‌روند، حس کنند آن رأی آنهاست که امروز کسی را انتخاب می‌کند و این مسأله خیلی مهم است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به موضوع احراز صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان،گفت: این مرحله به عهده دولت نیست. نهاد مهم دیگری است که در این رابطه تصمیم می‌گیرد. اینکه مقدمات تصمیم‌شان از کجا می‌آید، چه جوری تصمیم‌سازی می‌شود و امثال آن بحث‌های جداگانه‌ای دارد و الان موضوع بحث ما نیست اما وقتی نتایج بررسی صلاحیت‌ها اعلام شد دلمان می‌خواست یک شرایطی می‌شد، شورای محترم نگهبان فرصت بیشتری می‌داد و افراد دیگری اضافه می‌شدند.

دکتر روحانی با بیان اینکه اصل و جان انتخابات، رقابت است، گفت: اگر این جان را از انتخابات بگیرید، می‌شود کالبد بی‌جان و می‌افتد. اصلش این است که یک رقابت فشرده باید باشد تا بتواند یک انتخابات واقعی را شکل دهد. دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد. البته من نسبت به اصل 113 حتماً متذکر هستم و اشکال دارم، منتها اصل 113 را هر وقت به شورای محترم نگهبان می‌نویسیم آنها یک تفسیری از اصل 113 دارند که طبق آن تفسیر می‌گویند شما نمی‌توانید به ما تذکر دهید.

رئیس جمهور اظهار داشت: به ناچار دیروز خدمت مقام معظم رهبری نامه‌ای فرستادم. آنچه در ذهن من بود این بود که اگر ایشان بتوانند در این زمینه کمکی انجام دهند. کار را شورای نگهبان انجام می‌دهد. مقام معظم رهبری معمولاً در دوره‌های گذشته کمتر وارد شدند. البته موردی بوده که ایشان فرد یا افرادی را با حکم‌ حکومتی اضافه کردند، ولی این مربوط به مصلحتی است که خود ایشان تشخیص می‌دهند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه ممکن است ما گله و شکایت و نظری داشته باشیم، تصریح کرد: هر چه فکر می‌کنم صندوق آرا را نمی‌توانیم رها کنیم. شما می‌خواهید جای آن چه چیزی بگذارید؟ مثلا صندوق آرا نه، چه چیزی؟ این خیلی خطرناک است که تصور شود صندوق آرا دیگر کارایی ندارد. اگر نظام در این 42 سال در تمام فراز و نشیب‌ها حفظ شده و ایستاده، این ناشی از حضور و فداکاری مردم بوده و در این میان صندوق آرا یک رمز بسیار بزرگی بوده است.

رئیس جمهور در ادامه احقاق حقوق مردم با رفع تحریم‌ها را وظیفه بسیار مهم دیگر دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: مذاکره کنندگان ما بسیار قاطع، متین و حساب شده در وین مذاکره می‌کنند و پیشرفت آنها قابل ملاحظه است. اصولی هم که مقام معظم رهبری به عنوان سیاست‌های کلی مطرح فرمودند همیشه مدنظر ما و مذاکره کنندگان در وین هست.

دکتر روحانی تلاش‌های دولت در زمینه توافق برجام را به سه بخش ایجاد، ابقا و احیای برجام تقسیم کرد و گفت: برجام از توافقات بسیار مهم بین‌المللی و یک چارچوب بسیار مهم برای همکاری، تعامل و امنیت کشورمان، منطقه و جهان است و همه این را به خوبی قبول دارند. افتخار می‌کنم که دولت دوازدهم به عهدی که به مردم داشته وفا کرده و امروز همه چیز برای توافق آماده است.

رئیس جمهور مهارکرونا و واکسیناسیون سراسری را نیز از دیگر برنامه‌های دولت در روزهای پایانی فعالیت خود عنوان کرد و افزود: در کرونا هم شرایط ما در خرداد و تیر عوض می‌شود و با واکسیناسیونی که انجام می‌گیرد آرامش کاملی انشاءالله در مساله کرونا برقرار خواهد شد و موضوع دیگر هم طرح‌های نیمه تمامی است که باید تکمیل کنیم و خوشحالم اعلام کنم که دولت در این زمینه نیز به وعده‌های خود عمل کرده است.

دکتر روحانی در ادامه با تشکر از وزیر نیرو بابت عذرخواهی از مردم برای قطعی‌های برق اظهار داشت: نیروگاه اتمی ما وارد مدار شده و به زودی به حداکثر ظرفیت می‌رسد و نیروگاه‌های درحال تعمیر نیز سریع‌تر به مدار باز خواهند گشت تا مشکل قطعی برق برطرف شود. برای کمک به حل این مشکل از امروز تا پایان تابستان هر گونه فعالیت برای استخراج ارزهای دیجیتال حتی از سوی کسانی که مجوز دارند، غیرقانونی است تا مشکلی در تامین برق مردم پیش نیاید.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در ماه خرداد سال 1400 هستیم و همواره در مقاطع مختلف، ماه خرداد برای کشور و انقلاب ما سرنوشت‌ساز بوده است. 58 سال پیش در سال‌های اولیه نهضت اسلامی، خرداد 42 جزو مقاطع بسیار حساس انقلاب و نهضت اسلامی بود. امام (ره) آن سخنرانی معروف روز عاشورا را در مدرسه فیضیه در 13 خرداد ایراد فرمود و عجیب اینکه رحلت امام (ره) هم باز در 13 خرداد بود.

آن سخنرانی مهم ایشان عصر 13 خرداد سال 42 بود، رحلت ایشان هم در واقع عصر 13 خرداد سال 1368 بود. البته تا زمانی که روح ایشان پرواز کرد، ساعت به 10 و 20 دقیقه شب رسید، ولی دیگر از عصر به بعد، امام(ره) قدرت تکلم نداشت و در واقع ساعات پایان زندگی ایشان بود.

خرداد سال 42، هم حرکت و موج بزرگ نهضت اسلامی را ایجاد کرد و هم حادثه بسیار بزرگ و مهم 15 خرداد که ایثار و فداکاری و حضور مردم در خیابان‌ها باعث شد اساس و ریشه‌های نهضت اسلامی مستحکم شود و جان رهبری نهضت، یعنی حضرت امام(ره) حفظ شود و الا جان ایشان احتمالاً در خطر بود.

از خرداد سال 42 گذشتیم و آمدیم تا پیروزی انقلاب اسلامی با فراز و نشیب فراوان و در جنگ تحمیلی باز هم در خرداد سال 61 بود که ما به فتح الفتوح رسیدیم. حادثه‌ای که در سوم خرداد سال 61 رزمندگان عزیز ما و همه فداکاران و ملت بزرگ ما بوجود آورند، پیروزی قطعی و نهایی در برابر یک توطئه بزرگ جهانی علیه تمامیت ارضی، انقلاب اسلامی و انسجام ملی ایران بود. در برابر این توطئه رزمندگان ما توانستند آن عملیات بزرگ را انجام دهند و دنیا در کمال بهت شاهد یک پیروزی عظیم و بزرگ در سوم خرداد سال 1361 بود. در واقع می‌شود گفت تکلیف جنگ تحمیلی در سوم خرداد معلوم شد. البته جنگ ادامه پیدا کرد. در جنگ فراز و نشیب زیاد داشتیم و پایانش هم عملیات بسیار مهم مرصاد بود و جنگ با این عملیات پایان پیدا کرد. اما همه دنیا در سوم خرداد 61 فهمیدند که توطئه علیه ملت ایران به نتیجه نخواهد رسید و مردم برای ناموس، کشور، ملت و منافع ملی خودشان ایستادگی خواهند کرد و مسیر را به پیروزی خواهند رساند.

در خرداد سال 68 هم که مواجه بودیم با رحلت حضرت امام (ره) که مصیبتی بسیار بزرگ برای تاریخ و ملت ما بود، بعد از حدود 24 ساعت یا حتی کمتر، شاهد انتخاب رهبر معظم انقلاب، خلف صالح امام(ره) بودیم که آن هم دنیا را به حیرت وا داشت.

کسی باور نمی‌کرد که مجلس خبرگان رهبری، قادر باشد، از صبح که جلسه را شروع می‌کند -تقریباً تا ظهر همان وصیت‌نامه امام(ره) قرائت شد. از بعد از ظهر جلسه خبرگان تشکیل شد- قبل از غروب این مسأله بسیار مهم پیچیده مذهبی، دینی، سیاسی که فوق‌العاده مهم بود، به ثمر بنشاند و با یک رأی بسیار بلند و قاطع، مقام معظم رهبری پرچم را بردوش گرفتند که الحمدالله تا امروز پرچم را بردوش دارند و از خدا می‌خواهیم عمر و توفیقات ایشان همیشه در مزید باشد.

امسال هم در سال 1400 باز با یک خرداد دیگری مواجه هستیم. بسیاری از انتخابات مهم ریاست جمهوری در دوره‌های قبل در خرداد بودند و انجام گرفته است. سال 92 هم انتخابات در خرداد بود. در سال 76 هم در خرداد بود. خیلی از انتخابات‌های مهم ما در خرداد واقع شد.

گاهی هم شده قبل خرداد شده، مثلاً اواخر اردیبهشت شده و گاهی اوایل تیر شده است. معمولاً در ماه خرداد بوده است.

انتخابات ریاست جمهوری مسأله بسیار مهمی است. تنها این نیست که ملت برای انتخاب رئیس قوه مجریه پای صندوق می‌آید و اظهارنظر می‌کند. در میان همه انتخابات‌هایی که داریم، اعم از مجلس شورای اسلامی، شوراها، خبرگان که هر کدام سر جای خودشان با اهمیت هستند، مسأله انتخابات ریاست جمهوری بحث این است که یک فرد می‌خواهد رئیس جمهور بشود، نه رئیس یک حوزه انتخاباتی، نه رئیس یک جناح، نه رئیس یک حزب، می‌خواهد بشود رئیس "جمهور" یعنی عامه مردم، جمهور، همه مردم، جامعه و ملت، یک کسی که می‌خواهد ملت ایران را نمایندگی کند و این خیلی مهم است.

در واقع این انتخابات بسیار مهم و بزرگ نماد آزادی و آگاهی مردم است. مردم باید با آزادی و آگاهی کامل پای صندوق آراء بیایند. ملاک هم تشخیص ملت است، یعنی همه زمینه‌ها و مقدمات باید ایجاد شود، مردم به صحنه بیایند و با تشخیص آنها این انتخابات به ثمر بنشیند.

نتیجه انتخاباتی با این عظمت وحدت و امنیت ملی است. در بحث‌های سیاسی، روزنامه‌ها، صدا و سیما و فضای مجازی بحث می‌کنیم این آقا، آن آقا بیاید، چه کار کند، فلان موضوع را حل کند، فلان مشکل سیاسی و اقتصادی را حل کند، اینها درست است و سر جای خودش مهم است. رئیس جمهور همه این وظایف را به عنوان رئیس دولت به عهده دارد. اما بالاتر از این است. انتخابات شکوهمند در کشور، ضامن مشروعیت نظام است و این اساس است. ما این را فراموش کردیم.

یعنی مسأله اساسی و هدف اساسی ادامه مشروعیت نظام با حضور مردم پای صندوق انتخابات است. همه تصرفاتی که انجام می‌گیرد، همه تصمیماتی که در کشور انجام می‌گیرد، اگر پشتوانه مردم را نداشته باشد، مشروعیت ندارد. مشروعیت قانونی که ندارد، مشروعیت دینی آن هم محل بحث و سوال است! رئیس جمهور می‌خواهد مردم را نمایندگی کند. از طرف مردم می‌خواهد حرف بزند. با دنیا که می‌خواهد حرف بزند، به عنوان نماینده ملت ایران می‌خواهد حرف بزند. وقتی سفرای خارجی می‌آیند به عنوان طرف دولت‌های خارجی، استوارنامه را دریافت می‌کند. تمام قراردادهای مهم بین‌المللی را باید امضاء و اجرا و دنبال کند و از همه مهم‌تر مسئول اجرای قانون اساسی است. بگذریم از بحث‌هایی که در این زمینه وجود دارد، ولی این متن و صراحت قانون اساسی ماست.

چگونه امکان‌پذیر است، اگر خدای ناکرده در یک انتخابات حضور کم‌رنگ باشد، مردم برایشان مسایلی روشن نباشد، آن وقت انسجام ملی ما چه می‌شود، مصلحت ملی ما چه می‌شود، امنیت کشور چه می‌شود؟ حیثیت نظام در جهان چگونه خواهد بود؟

خیلی مهم است، ابعاد این مسأله ابعاد بسیار وسیعی است و باید در اطراف این ابعاد فکر شود. امام راحل همیشه توصیه می‌کردند به ما که میزان رأی ملت است. همیشه توصیه می‌کردند مردم ولی‌نعمت ما هستند. مردم هستند که ما را به اینجا رساندند. اصلاً ما کی هستیم و کجا بودیم؟ همه ما یا یک طلبه یا یک دانشجو و یا یک فرد عادی بودیم، مردم در نهضت اسلامی آمدند، مردم فداکاری کردند و مردم خون دادند، مردم 22 بهمن را بوجود آوردند، مردم رژیم فاسد گذشته را سرنگون کردند، مردم آمدند پای صندوق 98.2 درصد به نظام جمهوری اسلامی ایران رأی دادند. این 98 درصد کجا رفت، چرا دائم آب می‌رود؟

98 درصد مردم آمدند گفتند ما جمهوری اسلامی را می‌خواهیم، قبول داریم و به آن رأی می‌دهیم. رأی در صندوق انداختند. هر چه زمان می‌گذرد این 98 دائم باید کم شود؟ هر که می‌آید می‌گوییم در اسلامیت، ایمان، در تعهد؛ هی شک و شبهه می‌کنیم. اگر این همه مردم شک و شبهه دارند، این مردم همان هستند، همان هستند که در جنگ آمدند. این مردم همان‌ها هستند که 3 خرداد 61 را آفریدند. نمایندگان همین مردم بودند که در 14 خرداد 68 مقام معظم رهبری را انتخاب کردند؛ این مردم همان‌ها هستند.

خدا نکند یک روزی مردم حس کنند ما به آنها بی‌اعتنا هستیم. خدا نکند یک روزی بیاید مردم حس کنند می‌خواهیم بدون آنها یا برای آنها تصمیم بگیریم.

مردم خودشان باید تصمیم بگیرند. مردم تصمیم‌گیر هستند. مردم پای صندوق می‌آیند، خودشان باید انتخاب کنند. امام(ره) به ما فرمود مشارکت حداکثری، رهبر معظم انقلاب هم در همه مقاطع تاریخی که مربوط به انقلاب می‌شد، ایشان هم فرمودند مشارکت حداکثری.

سال گذشته در یک مناسبتی که محضرشان بودم، از ایشان سوال کردم، گفتم آقا در انتخابات آینده هم شما همان نظر را دارید، مشارکت حداکثری را می‌خواهید یا نه؟ چون نظرات دیگری هم مطرح است. حتی ایشان داستانی را از یکی از بزرگان نقل کرد و توضیح داد. ایشان فرمود نه باز نظرم همان است. مشارکت حداکثری، اولین هدف ماست. البته دنبال این هستیم که یک رئیس جمهور صالح یا اصلحی هم انتخاب شود. من عین جمله ایشان را در نطق 22 بهمن به مردم گفتم. گفتم آقا نظرشان این است. خود ایشان هم در سخنرانی باز تصریح فرمودند که برای من هدف اول و مهم‌تر، مشارکت حداکثری مردم است. مردم پای صندوق بیایند. مشارکت حداکثری با شعار درست نمی‌شود. دائم بگوییم مشارکت حداکثری، صدا و سیما هم دائم برود با مردم مصاحبه کند، بیاورد و پخش کند و می‌گوید مشارکت حداکثری.

مشارکت حداکثری لوازم دارد، باید به لوازم آن متعهد باشیم. یک طرف آن دولت است. دولت مجری انتخابات است. در موقع ثبت‌نام که اولین قدم بود، به وزیر کشور نامه نوشتم و تأکید کردم که به مُرّ قانون عمل کند و هر که برای ثبت‌نام می‌آید طبق قانون ثبت نام کنید.

اگر این دستور را نداده بودم و اگر وزارت کشور عمل نکرده بود، بلواها و دعواهایی در خود وزارت کشور داشتیم. طرف می‌آمد ثبت‌نام کند، می‌گفتند سن شما 2،3 روز به چهل سال مانده است، یک روز از 75 گذشته. اگر می‌خواستند اینجوری کنند، دعوا می‌شد. طرف می‌آمد می‌گفت بر مبنای چه قانونی؟ قانون را به من نشان بده. تو باید مجری قانون باشی چیز دیگری نداریم.

الحمدالله وزارت کشور به قانون عمل کرد. مردم آمدند و ثبت نام کردند و اینجا مشارکت حداکثری را مراعات کردیم و ایستادگی کردیم. در مراحل بعد هم آنجایی که به عهده دولت است باز همان رویه را مراعات خواهد کرد.

آمدیم به وزارت کشور گفتیم بخاطر کرونا، سلامت مردم، صندوق‌ها را اضافه کنیم. حدود 10 هزار صندوق اضافه کردیم. حتی وزیر محترم کشور آمده در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرده که بخاطر حفظ سلامت مردم زمان انتخابات را مقداری اضافه کنیم.

حتی ایشان پیشنهادشان 2 ساعت بود. یعنی از 7 شروع شود و از آن طرف تا ساعت یک بامداد. در جلسه پیشنهاد شد که این 2 ساعت، 3 ساعت بشود. یعنی از 7 صبح تا 2 بعد از نیمه شب که تا اوایل روز بعد می‌شود. 3 ساعت به زمان انتخابات اضافه شد برای اینکه مردم راحت‌تر بیایند پای صندوق‌ انتخابات. تمام تلاش‌مان را برای واکسیناسیون بکار گرفتیم، برای اینکه مردم اعتماد کنند و پای صندوق بیایند. همه تلاش را بکار گرفتیم برای اینکه موج 4 کرونا را خاموش کنیم تا مردم اعتماد کنند.

تصمیماتی که در ستاد گرفتیم در تبلیغات برای این بود که مواجه با موج پنجم نشویم که مردم در روزهای آخر، هفته آخر وقتی نزدیک بیست و هشتم می‌شویم، همه با خیال راحت بگویند فردا یا پس فردا می‌رویم پای صندوق و رأی می‌دهیم.

آنچه به عنوان یک وظیفه بزرگ که بر عهده دولت بوده انجام داده و انجام خواهد داد. ما اصلاً به فکر این نیستیم که چه کسی رئیس جمهور بشود، به هر که مردم می‌خواهند رأی بدهند، هر که مردم صلاح دیدند، اما برای ما یک انتخابات شکوهمند مهم است. یعنی همه حس کنند، انتخابات است. همه حس کنند پای صندوق انتخابات می‌روند، همه حس کنند آن رأی آنهاست که امروز کسی را انتخاب می‌کند و این مسأله خیلی مهم است.

یک مرحله هم مرحله احراز صلاحیت‌ها است. این مرحله به عهده دولت نیست. در واقع یک نهاد دیگری است که البته نهاد مهمی است. آنها تصمیم می‌گیرند، می‌نشینند، بحث می‌کنند. اینکه مقدمات این تصمیم‌شان از کجا می‌آید، چه جوری تصمیم‌سازی می‌شود، اینها بحث‌های جداگانه‌ای دارد و الان مورد بحث ما نیست. اما به هر حال در اختیار دولت نیست و یک نهاد مستقلی است. خودش می‌نشیند بحث و بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد و تصمیم گرفته است.

تصمیمی که عصر روز دوشنبه از سوی شورای محترم نگهبان از آن مطلع شدیم و بعد شب همان روز صریح‌تر برای ما روشن و واضح شد و معلوم شد چه کسانی مدنظر هستند، خیلی از سیاسیون و ماها، دلمان می‌خواست یک شرایطی می‌شد، فرصت بیشتری شورای محترم نگهبان می‌داد و افراد دیگری اضافه می‌شدند. یک ترکیبی می‌شد.

اصل و جان انتخابات، رقابت است. اگر این جان را از انتخابات بگیرید، می‌شود کالبد بی‌جان و می‌افتد. اصلش این است، یعنی یک رقابت فشرده باید باشد تا بتواند یک انتخابات واقعی را شکل دهد.

دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد. البته من نسبت به اصل 113 حتماً متذکر هستم و اشکال دارم، منتها اصل 113 را هر وقت ما به شورای محترم نگهبان می‌نویسیم آنها یک تفسیری از اصل 113 دارند که طبق آن تفسیر می‌گویند شما نمی‌توانید به ما تذکر دهید.

و لذا به ناچار دیروز خدمت مقام معظم رهبری نامه‌ای فرستادم و آنچه در ذهن من بود، این بود که اگر ایشان بتوانند در این زمینه کمکی انجام دهد.

البته ایشان هم هر طور که مصلحت می‌دانند، به هر حال مصالح کشور است. کار را شورای نگهبان انجام می‌دهد، آقا هم معمولاً در دوره‌های گذشته کمتر وارد شدند، البته موردی بوده که ایشان فرد یا افرادی را با دستور و حکم حکومتی اضافه کردند، ولی این مربوط به مصلحت خود ایشان است. آنچه که ما می‌توانستیم انجام دهیم درخواست و تقاضا از ایشان بود و اگر ایشان صلاح و مصلحت می‌دانند در این زمینه اقدامی بفرمایند. این مساله برای ما بسیار مهم است.

اینجا می‌خواهم به نکته‌ای تاکید کنم. ممکن است ما گله و شکایت و نظری داشته باشیم. من هر چه فکر می‌کنم صندوق آرا را نمی‌توانیم رها کنیم، شما می‌خواهید جای آن چه چیزی بگذارید؟ مثلا صندوق آرا نه، چه چیزی؟ خیلی خطرناک است، اصلا اینکه صندوق آرا دیگر کارایی ندارد. اگر نظام ما در این 42 سال در تمام فراز و نشیب‌ها حفظ شده و قدرتمند در برابر خارجی ایستاده، در برابر توطئه محکم ایستاده، خیلی چیزها موثر بوده است. حضور و فداکاری مردم بوده، اما این صندوق یک رمز بسیار بزرگی بوده برای اینکه مردم بگویند اگر ما اشکال و شکایتی داریم و می‌خواهیم تغییری ایجاد کنیم از طریق صندوق. 4 سال دیگر پای صندوق می‌رویم و فرد دیگری و برنامه دیگری را برمی‌گزینیم و انتخاب می‌کنیم.

این مساله صندوق بسیار مهم است و این را باید مدنظر قرار دهیم. در این جهت خواهش می‌کنم همه مردم، همه مردم عزیز ما در سراسر کشور این نکته مهم و این مساله مهم را مدنظر قرار دهند. البته نقد و انتقاد از هر کس و از هر نهاد در کشور آزاد است، تخریب نه، تضعیف نه، ولی انتقاد و نقد آزاد است. خودِ مقام معظم رهبری چندین نوبت فرمودند از خودِ من هم کسی بخواهد انتقاد کند، می‌تواند انتقاد کند. می‌توانیم انتقاد کنیم، می‌توانیم درخواست شفافیت از هر نهادی کنیم، بگوییم برای مردم توضیح دهید. اگر سوالی در ذهن مردم است، پاسخ به سوال مردم اشکالی ندارد. اگر سوالی در ذهن مردم شکل گرفته آن سوالی که در ذهن مردم هست یا حتی با زبان و قلم بیان می‌کنند، باید بتوانیم به آن سوالات پاسخ دهیم، چون هدف مهم ما این است که این نظام، این وحدت، این انسجام، این وحدت ملی، این وفاق، این قدرت و امنیت ملی حفظ شود. این برای ما اصل است و آن اصل را نباید فراموش کنیم و از دست بدهیم.

در عین حال دولت با همه توان و با همه وجود شاید به عنوان آخرین مسئولیت بزرگ خود اجرای انتخابات سال 1400 را انجام خواهد داد. به هر حال مسائل و وظایف مهمی الان بر دوش داریم که اینها هم‌زمان هم هست و باید انجام دهیم.

ما در زمینه تحریم یک وظیفه بسیار مهم بر دوش داریم که باید انجام دهیم. الحمدالله مذاکره کنندگان ما بسیار قاطع، متین و حساب شده در وین مذاکره می‌کنند. همه ملت هم باید از افرادی که به نمایندگی از طرف دولت و ملت در خط مقدم هستند حمایت کنند و حمایت هم خواهند کرد. آنها کار خودشان را انجام می‌دهند و پیشرفت آنها قابل ملاحظه است.

ما در مسائل اساسی و مهم با 1+5 به توافق رسیدیم. البته مواردی هم هست که بحث می‌کنیم و این موارد هم قابل حل است. آن اصولی هم که مقام معظم رهبری به عنوان سیاست‌های کلی مطرح فرمودند آن اصول هم همیشه مدنظر ما و مدنظر مذاکره کنندگان ما در وین هست. آن اصول این است که همه آنچه تعهد آنهاست باید به کامل تعهدات خودشان را انجام دهند. آنچه هم که تعهد ما هست انجام خواهیم داد، منتها به خاطر بدعهدی آمریکا در این مدت سه سال و نیم، ایشان فرمودند اول آمریکا انجام بدهد تا ببینیم واقعا مجری هست، انجام می‌دهد. وقتی انجام داد و دیدیم درست است؛ ما هم انجام می‌دهیم. این هم ساز و کارش خیلی پیچیده نیست و می‌شود به صورتی آن را سامان داد که آمریکا شروع کند.

البته حتما باید آمریکا آغازکننده باشد، یعنی نباید آمریکایی‌ها شک کنند. آنها باید آغاز کنند و ما چک می‌کنیم، بررسی می‌کنیم و من هم عمده وزارتخانه‌ها یا مسئولینی که در این زمینه مسئولیت دارند، مثل وزارت نفت، وزارت راه، وزارت صمت، بانک مرکزی به آنها دستور داده شده بررسی‌های زیادی کردند، به من نامه رسمی نوشتند و بنابراین راه و مسیر آن به نظرم خیلی پیچیده نیست و می‌توانیم عبور کنیم. این یکی از مسائل مهم دولت دوازدهم است.

من اینجا بر این نکته تاکید کنم. دولت در سال 92 تا 94 برجام را ایجاد کرد. ایجاد مال دولت یازدهم است. و از اواخر سال 94، 95 و 96 تا اردیبهشت 97 ما از این برجام استفاده و بهره‌برداری کردیم. این مساله ایجاد بود. در سال 97 شری در آمریکا به نام ترامپ بود که تحت تاثیر صهیونیست‌ها، تندروها، ارتجاع منطقه، احمقامه آمد از یک توافق بسیار مهم خارج شد. هر یک از سران دنیا همین الان هم با من صحبت می‌کنند، همین روز دوشنبه هم با آقای شی‌جین پینگ رئیس جمهور محترم چین صحبت می‌کردم، ایشان دو مرتبه تاکید کرد و گفت یکی از توافقات بسیار مهم بین‌المللی برجام است و باید همه برای حفظ آن تلاش کنیم. همه در دنیا قبول دارند که این یک چارچوب بسیار مهم برای همکاری، تعامل و امنیت منطقه و ملی است و همه این را به خوبی قبول دارند.

این در دولت یازدهم شروع شد و در دولت دوازدهم که این شر آمد و از این توافق خارج شد، هدف دولت ابقاء برجام بود. آنجا ایجاد بود و اینجا ابقاء، برای اینکه اگر برجام به طور کامل از بین می‌رفت، به همه آن قطعنامه‌های فصل هفتم شورای امنیت برمی‌گشتیم. حقوقدانان و سیاسی‌های کشور به خوبی می‌دانند این یعنی چه ولی ما نگذاشتیم. ترامپ می‌خواست این کار را بکند. اولین شکست ترامپ این بود. او می‌خواست خارج شود و در نتیجه ما هم خارج شویم و به شورای امنیت برویم و خودش موضوع را رها کند و بگوید من رفتم، شما می‌دانید و شورای امنیت؛ ما نگذاشتیم این کار انجام بگیرد.

ابقاء برجام بسیار مهم بود. همین الان که مذاکره می‌کنیم، مذاکره الان ما با مذاکره سال 92 فرق می‌کند. نمی‌دانم چه تعبیری کنم که تعبیر دقیقی باشد. سال 92 شرایطی بود که طرف دستِ بالا را داشت. یعنی 6 تا  7 تا قطعنامه شورای امنیت در دست او بود و ما که به مذاکره رفته بودیم دستمان خالی بود. او دست بالاتر داشت. از لحاظ حقوقی- سیاسی عرض می‌کنم، اما با آن سختی ایستادیم تا این توافق انجام گرفت.

الان بالعکس است. الان ما دست بالا را داریم و آنها دست بالا ندارند. آنها تخلف کردند، آنها خلاف قطعنامه 2231 عمل کردند، آنها خلاف توافق هفت کشور عمل کردند، ما دست بالا داریم. الان هم درباره برجام بحث نمی‌کنیم، اصلا برجام بحث ندارد. همه قبول دارند که برجام، برجام است. بحث سرِ اجرا است. بحث سر این است که چطور آمریکا برگردد، چطور تعهدات خود را انجام دهد، چطور تحریم را بردارد، چطور ما قبول کنیم، چطور اجازه دهیم او به برجام برگردد؟ ما دست بالا داریم و الان با افتخار مذاکره می‌کنیم.

آن روز در سال 92 که مذاکره می‌کردیم، چند ضربه اساسی با قطعنامه به ما زده بودند و مجروح بودیم و آنجا برای مذاکره رفتیم. الان به عنوان پیروز مذاکره می‌کنیم. در این سه سال و نیم پیروز شدیم. ملت ما با صبر و مقاومت خود تمام توطئه‌های آنها را خنثی کرد و آنها هر کاری از لحاظ سیاسی علیه ما انجام بدهند، شکست خورده هستند. پس ما در دولت دوازدهم برجام را ابقاء کردیم و الان چه کار می‌کنیم؟ الان برجام را احیا می‌کنیم. ایجاد برجام، ابقاء برجام و احیای برجام. الان ما در مرحله احیای برجام هستیم. برجام الان در یک شرایطی است که ما به راحتی می‌توانیم قدم‌های بعدی را طی کنیم و تمام کنیم.

من افتخار می‌کنم که دولت دوازدهم به عهدی که به مردم کرده بود وفا کرده است. همه چیز امروز برای توافق آماده است. با قدرت هم مذاکره می‌کنیم و این یکی از وظایف بزرگ ما بود. البته در کنار آن باید مساله کرونا را به جایی برسانیم. گفتم دلم می‌خواهد وقتی دولت سیزدهم آغاز می‌شود در مساله تحریم و کرونا همه تکلیف روشن شده باشد. در کرونا هم انشاءالله شرایط ما کاملا در خرداد و تیر عوض می‌شود. یعنی با واکسیناسیونی که انجام می‌گیرد، آرامش کاملی در مساله کرونا خواهیم داشت و در مساله طرح‌هایی که باید انجام بدهیم، طرح‌های زیربنایی و عمرانی که باید انجام دهیم هم با قدرت حرکت خواهیم کرد.

خدمت مردم عزیز ایران می‌گویم، بنده حدود 47 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های استانی و ملی در سفرهای استانی عهد کردم و به مردم گفتم انجام می‌دهم. از این 47، 48 هزار میلیارد تومان الان 69 هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم. ما به عهدمان وفا کردیم. اگر در استانی رفتیم و گفتیم این کارها را انجام می‌دهیم، انجام دادیم. هر پولی که قول دادیم، دادیم و اضافه بر آن هم دادیم. البته اجرای بعضی از طرح‌ها گاهی با مشکلات بیشتر توام می‌شود ولی تعهد مالی خود را انجام دادیم و تعهد اجرایی‌مان را هم انجام می‌دهیم و پیش می‌رویم.

و نکته آخر اینکه، خدمت وزرا، همه استانداران، همه فرمانداران، تمام کارگزاران می‌گویم که این مسائل مهمی که امروز می‌گذرد هیچ نباید ما را در انجام وظیفه‌مان سست کند. ما تا روز آخر، حدود 70 روز، 69 روز دیگر فرصت داریم، 69 روز دیگر مسئول هستیم و تا لحظه آخر، تا ساعت آخر همه باید تلاش کنیم. همه باید کار کنیم. وظیفه ماست و باید تلاش کنیم. انتخابات هم انشاء‌الله آنچه را قانون گفته است، به حول و قوه الهی انجام می‌دهیم. وزارت کشور ما با تمام قدرت به مردم تضمین می‌دهد که امانت مردم را مراعات خواهد کرد و نخواهد گذاشت یک رای بالا و پایین شود. اینها وظیفه ماست و انشاءالله دنبال می‌کنیم و انجام می‌دهیم و به پایان می‌رسانیم. اما این وسط گاهی مشکلاتی پیش می‌آید. مثلا این چند روز راجع به برق مردم دچار مشکل شدند. خوشحال شدم از اینکه وزیر نیرو رسماً از مردم عذرخواهی کرد. ما هر جا قصور داریم، باید از مردم عذرخواهی کنیم، برویم به مردم بگوییم.

مردم دچار مشکل شدند، البته دلیل آن را همه مردم می‌دانند. خشکسالی امسال یکی از ریشه‌های مهم مساله است. معمولا مصرف برق در هر سال نسبت به سال قبل یک درصد، دو درصد اضافه می‌شود، یک دفعه امسال نسبت به پارسال 20 درصد اضافه شده است و این یک فشار فوق‌العاده‌ای به وزارت نیرو آورده است.

در عین حال همه توان خود را به کار گرفتیم که انشاءالله اولا بتوانیم این وضعیت را حفظ کنیم و اگر خدای ناکرده یک کمبودی هم بود، وزارت نیرو از قبل با دقت به مردم اعلام کند. بر فرض هم روزی ناچار شدیم خاموشی بدهیم، همه بدانند از این ساعت تا آن ساعت و دچار سرگردانی و مشکل نشوند.

نیروگاه اتمی ما هم به مدار آمده و انشاءالله در روزهای آینده به حداکثر ظرفیت می‌رسد و برخی از نیروگاه‌های دیگری هم که در دست تعمیر است به مدار خواهد آمد. همه تلاش خود را انجام خواهیم داد. مردم بدانند که همین حالا می‌توانیم تولید برق آبی خود را بالا ببریم، اما اثر آن این است که باید آب بیشتری را رها کنیم و لذا برای تابستان مشکل پیدا می‌کنیم. الان می‌توانیم تولید برق آبی را بالا ببریم، ولی چه می‌شود؟ نمی‌توانیم به خاطر تابستان این کار را بکنیم، به خاطر اینکه به خاطر خشکسالی امسال سدهای ما شرایط قبل را ندارد.

و از آ‌ن طرف هم همه مردم باید با دولت همکاری کنند. همه در کنار هم باشیم.

البته درباره این مساله رمزارزها خیلی بحث شد. مصرف واحدهای مجاز اینها حدود 300 مگاوات است و خیلی نیست ولی مصرف برق غیرمجاز آنها خیلی زیاد است. 2 هزار مگاوات برق مصرف می‌کنند. هر کسی گوشه‌ای ماینری برداشته است و 2تا، 5 تا، 10 تا کنار هم آنجا بیت کوین تولید می‌کند، رمز ارز تولید می‌کند. در این شرایط هم وزارت صمت هم وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت ارتباطات، همه موظف هستند، فعالیت‌های مرتبط با استخراج رمزارز را تا پایان شهریور تعطیل کنند. بنابراین از امروز هر که این کار را می‌کند، غیرمجاز است. حتی آنهایی که مجاز بودند، دیگر تا پایان شهریور غیرمجاز هستند، تا ما از این مساله بگذریم و انشاءالله شرایط بهتری برای مردم و در زندگی مردم فراهم شود.

آماری هم وزیر اقتصاد چند روز پیش در دولت داد. خیلی مهم بود و آن اینکه صادرات غیرنفتی کشور در دو ماهه ابتدایی امسال نسبت به پارسال 48 درصد بیشتر شده است. من اشکال کردم و گفتم پارسال وضع کرونا بود، یعنی وقتی مقایسه می‌کنیم 1400 را با 99، گفتم شما با 98 مقایسه کنید. با 98 هم مقایسه کردند 25 درصد رشد داشت. در سال 98 در فروردین و اردیبهشت مشکلی نداشتیم و کرونا برای آخر سال 98 است. نسبت به دو ماهه ابتدایی سال 98 هم 25 درصد رشد داریم. بنابراین این به معنای این است که دولت و بخش خصوصی با همه توان فعال و در مسیر حرکت هستند.

تشکر و سپاسگزاری می‌کنم از همه بخش‌های خصوصی، عمومی، دولتی، غیردولتی که تلاش می‌کنند و انشاءالله فرمایش مقام معظم رهبری برای جهش تولید و همچنین مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید را به حول و قوه الهی دنبال خواهیم کرد.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
12 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.