روحانی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه انتخابات با حضور همه جناح ها و احزاب و تنوع نامزدها پرجاذبه می شود، اظهار داشت: همه ما باید تلاش کنیم تا نامزدهای انتخابات متنوع باشد زیرا اگر تنوع را از نامزدهای انتخابات گرفتیم، شکوه را از انتخابات گرفته ایم.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با بیان اینکه آنچه از انتخابات در جمهوری اسلامی ایران مورد انتظار است، انتخابات باشکوه و سالم توام با اخلاق اسلامی است، گفت: انتخابات اخلاقی و رعایت اخلاق در انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است و تهمت زدن و دروغ گفتن برای گدایی رای بدترین کار است.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنج شنبه در آیین افتتاح طرح های ملی سازمان مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور در شصت و هفتمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید با اشاره به نزدیک شدن به انتخابات مهم 1400، گفت: انشالله با حضور و مشارکت بالای مردم و رعایت اخلاق، انتخابات باشکوهی خواهیم داشت.

 دکتر روحانی با تاکید بر اینکه انتخابات با حضور همه جناح ها و احزاب و تنوع نامزدها پرجاذبه می شود، اظهار داشت: همه ما باید تلاش کنیم تا نامزدهای انتخابات متنوع باشد زیرا اگر تنوع را از نامزدهای انتخابات گرفتیم، شکوه را از انتخابات گرفته ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه این دولت در سخت ترین دوران تاریخ کشور قرار داشته است، گفت: سه سال و نیم گذشته در شرایط جنگ اقتصادی بودیم و شرایط کشور حتی از دوران  جنگ های جهانی اول و دوم نیز سخت تر بوده است .

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی و تندروهای آمریکا و در راس آنها ترامپ مسبب ایجاد چنین شرایط سختی برای ملت ایران بوده اند، تصریح کرد: جنایات ترامپ را بگوییم و نترسیم ، عیبی ندارد، اخلاق را رعایت کنیم و واقعیت ها را به مردم بگوییم.

رئیس جمهور با تأکید بر لزوم فراهم کردن امکان حضور همه جناح‌ها و احزاب در عرصه انتخابات و وجود تنوع در میان نامزدهای ریاست جمهوری، گفت: جاذبه و شکوه انتخابات از اینجا آغاز می‌شود و اگر تنوع نامزدها را از انتخابات بگیریم، شکوه و جاذبه حضور در انتخابات را هم از بین برده‌ایم.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به اینکه در 3.5 سال گذشته در سخت‌ترین شرایط تاریخ و حداقل در سخت‌ترین شرایط یک قرن گذشته، کشور را اداره کرده‌ایم، افزود: ظاهر قضیه این بود که آمریکایی‌ها ایران را با تحریم‌های همه جانبه محاصره کرده‌اند، اما واقعیت این بود که بقیه کشورها نیز تسلیم فشارهای آمریکا شده و اجازه استفاده ایران از بانک‌ها و بازارهایشان را نمی‌دادند.

رئیس جمهور افزود: اینها را باید بدون ترس بیان کنیم، اما برخی نگران این هستند که اگر بخواهیم جنایات ترامپ را بیان کنیم. آن وقت به چه بهانه‌ای می توانیم به دولت فحاشی کنیم. به آنها می‌گویم که نگران نباشند هر وقت که خواستند آزادند تا به دولت هر چه می‌خواهند بگویند اما اخلاق را رعایت کنند و واقعیت ها را بگویند.

دکتر روحانی تصریح کرد: در 3.5 سال گذشته نتیجه عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را شاهد بودیم که کشوری توانست به تنهایی در برابر این حجم از فشارها مقاومت کند و اگر چه فشار و سختی زیادی نیز به مردم وارد شده است، اما در بدترین شرایط توانستیم حجم صادرات کشور را بالای 40 میلیارد دلار حفظ کنیم و این یعنی اینکه چرخ اقتصاد کشور چرخید و مردم در بازار، قحطی و کمبود احساس نکردند.

رئیس جمهور ادامه داد: در 3.5 سال گذشته با وجود همه فشارها فعالیت‌های عمرانی کشور نیز متوقف نشد که افتتاح‌های پنج‌شنبه‌ها گواه این ادعاست و باید خدا را شاکر باشیم که ملتی 3.5 سال در برابر انبوهی از فشارها ایستادگی کرده و اقتصاد و نظام خود را حفظ کرده است.

دکتر روحانی با اظهار خشنودی از تصویب ایجاد 7 منطقه آزاد تجاری در کشور که دولت وعده آن را به مردم داده بود، گفت: دولت البته ایجاد مناطق آزاد بیشتری را به مردم وعده داده بود، اما روند تصویب تشکیل این مناطق در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام طول کشید، اما امروز خوشحال و امیدواریم که ایجاد این مناطق آزاد اقتصادی جدید می‌توانند به رونق و آبادانی بخش‌های مختلف کشور کمک کنند.

رئیس جمهور افزود: مناطق آزاد در بخش‌های مختلف کشور جاذبه‌های گردشگری خوبی نیز دارند هرچند که بخاطر شیوع کرونا و ممنوعیت های اعمال شده ، گردشگری از رونق افتاده، اما این مناطق باید زیرساخت‌های خود را برای جذب گردشگر پس از پایان کرونا تقویت کنند. همچنین مناطق آزاد تجاری باید به لحاظ بانکی تجهیز شده و از نظر زیرساخت‌های نگهداری و انبار کالا و ارتباطات ریلی و جاده‌ای بیش از پیش تجهیز و تقویت شوند تا بتوانند سهم خود در رونق اقتصادی و آبادانی کشور را به خوبی ایفا کنند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت مردم بسیار عزیز و بزرگوار ایران اسلامی و همه عزیزانی که الان با ما از طریق صدا و سیما در ارتباط هستند، تبریک عرض می‌کنم. روز بسیار پربرکت عید سعید فطر، روز پاکی از گناهان، روزی که همه مردم به درگاه خداوند می‌روند و با نماز عید فطر و با زکاتی که پرداخت می‌کنند و با ذکر و یاد حق شاهد رحمت الهی برای زندگی دنیا و آخرت خودشان هستند.

همانکه فرمود قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى این آیه شریفه در شأن همین روز بزرگ است و با کلمه قد افلح آن هم با واو و قد که 2 بار تأکید کرده و با مسأله فلاح و رستگاری توأم کرده است.

قطعاً، حتماً و به طور حتم به فلاح و رستگاری می‌رسند آنهایی که اول زکات می‌دهند. ما اولین عملی که باید امروز انجام دهیم، زکات فطره است و بعد یاد خدا بودن، تبریک و تحویل و نام خدا و تکبیر، ذکرهایی است که امروز برای ما هستند. بعد هم "فصلّی" و بعد هم نماز عید فطر. این عید مسلمان‌هاست، این عید قرآن است. عید قرآن از یاری اقشار کم درآمد جامعه شروع می‌شود. عید مسلمان‌ها، از زکات و از دادن کمک به مردمی که نیازمند هستند آغاز می‌شود، با یاد و ذکر خدا ادامه پیدا می‌کند و پایانش هم نماز است و در برابر خدا رکوع کردن و سجده کردن، این برنامه عید ما است.

افتخار می‌کنیم به اسلام و قرآن و رمضان و این ماه نزول قرآن‌مان و به این ماه مولای ما امیرالمؤمنین(ع)، ماه شب‌های قدر و ماه قیام و صیام، ماهی که ان‌شاءالله خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ باشیم. ان‌شاءالله با دعای مردم همه از آتش دور شدیم و فاصله گرفتیم و به رحمت خداوند نزدیک شدیم و این در مقام عمل در ماه شوال معلوم می‌شود. یعنی آثار ماه رمضان را در گفتار، کردار و نحوه سلوک‌مان در ماه شوال می‌بینیم که آیا ماه رمضان خوبی داشتیم یا نداشتیم.

امسال، شوال ما توأم است با روزهایی که به انتخابات بسیار مهم 1400 و سال پایانی قرن، برای شوراها و برای ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم.

ان‌شاءالله یک انتخابات بسیار خوب داشته باشیم و می‌خواهم تأکید کنم، همیشه می‌گوییم که انتخابات شکوهمند و انتخاباتی که مردم حضور داشته باشند، با نشاط و سالم و اینها را همیشه می‌گوییم. ولی آنی که کمتر می‌گوییم انتخابات اخلاقی است. اخلاق مهم است والا همه دنیا انتخابات دارند. ممکن است خیلی از کشورها انتخابات‌شان پرشور باشد، انتخابات‌شان سالم هم باشد. این چیزی ویژه ما نیست. آنی که انتظار است در جمهوری اسلامی ایران اتفاق بیفتد این است که یک انتخابات پرشکوه سالم، توأم با اخلاق اسلامی داشته باشیم.

تهمت زدن، افترا زدن، دروغ گفتن، برای اینکه گدایی رأی کنند، این بدترین کار در زندگی آدم است. آدم می‌خواهد برود یک مسئولیت بسیار سخت و سنگینی را بر دوش بگیرد، آن مسئولیتی که هر لحظه‌اش هزارها مشکل دارد، مخصوصاً اینکه رقبا و آنهایی که مخالف هستند، پرقدرت باشند، امکانات زیادی در مشت‌شان باشد.

آنهایش مهم نیست. ان‌شاءالله هر کسی برای رضای خدا کار می‌کند اجر و ثوابش را هم می‌گیرد. ان‌شاءالله یک انتخابات اخلاقی و خوب پیش رو داشته باشیم.

همه جناح‌ها و احزاب حضور داشته باشند و شرکت کنند. تنوع در میان نامزدها پرجاذبه باشد. جاذبه و شکوه از اینجا درست می‌شود. همه اینهایی که می‌گوییم مردم بیایید در انتخابات، انتخابات پرشکوه باشد، همه حضور پیدا کنید، آخرش به یک کلمه برمی‌گردد و آن اینکه همه تلاش کنیم که نامزدها متنوع باشند. اگر تنوع را از نامزدها گرفتید، شکوه و جاذبه حضور را هم در انتخابات گرفتید.

ان‌شاءالله همه ما دست به دست هم بدهیم و یک انتخابات بسیار زیبایی را بعد از ماه رمضان تدارک ببینیم و شاهد آن باشیم. ان‌شاءالله مردم شاهد پیشرفت بیشتری در دولت آینده برای کشور خودشان باشند.

ما در دولت یازدهم و دوازدهم، در سخت‌ترین شرایط تاریخ ایران، حداقل در یک قرن گذشته حتی در جنگ جهانی اول و دوم و قحطی و قلا و وبا و همه اینهایی که آخر قرن پیش در سال‌های 1296 الی ۱۲98 اتفاق افتاد، این سال‌ها این 3.5 سال از آن سال‌ها هم سخت‌تر بود. چون همه دنیا ما را محاصره کردند. به یک معنا البته ظاهرش آمریکا بود که به ما فشار آورد منتها بقیه هم تسلیم شدند. وقتی تسلیم شدند و اجازه ندادند از بندر، بازار و بانک‌شان استفاده کنیم، می‌شود حصر جمعی، ولو اینکه سر منشأ این جنایت ترامپ و آمریکا بود.

این را بگوییم و نترسیم، اینکه ترامپ چه جنایتی به ما کرد. اشکالی ندارد بگوییم، فکر نکنیم این عیب دارد.

می‌گویند اگر بگوییم ترامپ جنایت کرد آن وقت چه جوری به دولت فحاشی کنیم. اگر خواستید به دولت هم آزادید هر چه می‌خواهید بگویید. اما اخلاق را مراعات کنیم همه جا و واقعیت‌ها را همه جا بگوییم. آنچه را واقعیت است به مردم بگوییم که در این 3.5 سال چه فشاری بر مردم ما وارد شد.

آن اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب از سال 93 گفت و ابلاغ کرد و بر آن تأکید کرد، آن را در این 3.5 سال دیدیم. اقتصاد مقاومتی به معنی واقعی کلمه در تاریخ که یک کشوری بتواند 3.5 سال در برابر تمام فشارها بایستد و اقتصاد را حفظ کند. صادرات و واردات‌اش را حفظ کند. البته به مردم سخت گذشت، البته فشار زیادی به مردم وارد شد، اما در شدیدترین شرایط توانستیم بالای 40 میلیارد صادر کنیم و البته یک مقدار بیشتر وارد کنیم. یعنی چرخه اقتصاد ما سر جای خودش بوده، یعنی مردم ما در بازار کمبود و قحطی را احساس نکردند. البته گرانی را چرا، احساس کردند و این طبیعت دوران تحریم است.

لعنت خداوند بر همه آنهایی که مسبب بودند که مسبب اصلی‌اش رژیم صهیونیستی بود و بعد تندروهای آمریکا بودند و در رأس‌اش ترامپ و مردم عزیز ما باید بدانند این بمبی که روی سر آنها اصابت کرده، بمب اقتصادی، کدام هواپیما پرتاب کرده، از کجا شلیک شده و آدرس غلط به مردم ندهید. خدا از شما نمی‌گذرد و تاریخ هم از شما نمی‌گذرد.

الحمدالله ما این 3.5 سال را گذراندیم و شاهد اینکه گذراندیم افتتاح‌های پنج‌شنبه‌ها است. همه جا شاهد می‌خواهیم. البته شاهد بزرگ خداوند است و بعد شاهد بزرگ بر ما پیغمبر اسلام(ص) و شاهد بزرگ بر ایستادگی ملت ما شهدای ما هستند. آنها شاهد هستند و شهید هستند. اما ملت ایران در این 3.5 سال خود یک شاهد بزرگ بود برای تاریخ که به همه تاریخ بگوید که با صبر و مقاومت و وحدت و اتحاد، یک ملت می‌تواند در برابر انواع فشارها بایستد و کشورش و نظام‌اش و اقتصاداش را حفظ کند. البته مردم عزیز ما در این دوران جهاد و تلاش و فداکاری بزرگی انجام دادند و الحمدالله ما امروز باز در شصت و هفتمین پنج‌شنبه شاهد یک افتتاح بزرگ هستیم که بیش از 6 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه را افتتاح کردیم. طرح و پروژه‌هایی که موجب اشتغال 3 هزار نفر در استان‌های مختلف می‌شود.

از ابتدای دولت در سفرهای استانی قول‌هایی به مردم داده بودیم. به مردم قول دادیم که در مهران، منطقه آزاد بپا شود، در قصر شیرین و بانه و مریوان، اردبیل، بوشهر، زابل و در اینچه‌برون منطقه آزاد باشد.

قول‌هایی که به مردم داده بودیم، البته یک ذره شاید بیشتر قول دادیم، منتها سیر کار تا رفت در مجلس و بعد رفت در شورای نگهبان و مجمع تشخیص، در نهایت 7 منطقه آزاد به تصویب رسید. خوشحالیم دولت در پایان دوره فعالیتش، البته خیلی از این مناطق را می‌خواستیم در دولت یازدهم تمام شود، ولی طولانی شد. بگذریم از ماجراهایش، اما امروز خوشحالیم 7 منطقه آزاد به مناطق آزاد ما اضافه شده است. الان 15 منطقه آزاد در مرزهای کشور داریم که برای پیشرفت کشور، ارتباط ما با کشورهای همسایه و جاذبه سرمایه‌گذاری و گردشگری که ایجاد می‌کند، بسیار مهم است و همچنین 13 منطقه ویژه اقتصادی که همه اینها ان‌شاالله باعث رونق اقتصادی خواهد بود و شاهد این رونق خواهیم بود. تشکر می‌کنم از همه عزیزان و مدیران مناطق آزاد که تلاش کردند در این مدت، اینکه 4 مرتبه در این ماه‌های اخیر شاهد افتتاح بودیم و احتمال دارد تا پایان دولت باز هم شاهد افتتاح دیگری باشیم نشان این است که مسئولین محترم در مناطق آزاد تلاش کردند و البته باید عرض کنم که در این 2 سال اخیر بخاطر کرونا، آن مقداری که جاذبه گردشگری می‌بایست باشد و باعث رونق در مناطق آزاد شود، وجود نداشت. مشکلاتی بوده در بعضی از ایام، سفرها ممنوع بوده و نشده و الا بسیاری از این مناطق آزاد در جنوب، شمال و در شرق و غرب جاذبه‌های بسیار خوبی برای گردشگری و مسافرت دارد.

سفر داخلی و خارجی، گردشگر داخلی و خارجی همه اینها می‌توانند بیایند. مناطق آزاد ما از لحاظ بانکی باید بهتر تجهیز شود و از لحاظ مراکز دپو باید تقویت شود. باید سردخانه‌ها و انبارها تقویت شود. مناطق آزاد ما باید به راه‌آهن و جاده‌های اصلی و آن جاهایی که امکان‌پذیر است به بنادر متصل باشد. اینها مسایل اصلی است و شرایط را برای ورود به  شرایط بهتر بیش از پیش آماده کنند.

ان‌شاءالله امیدواریم مناطق آزاد ما شاهد رونق بیشتری در ماه‌های آینده و در دولت‌های آینده باشد.

بسیار خوشحالم که در روز بسیار مبارک عید سعید فطر شاهد افتتاح‌های بسیار خوبی بودیم. 94 پروژه امروز در استان‌های مختلف افتتاح شد. ان‌شاءالله برای همه مردم عزیز ایران مبارک باشد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.