یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

ام الاختلاس، «اختلاس سیاسی» است!

ریشه ی بسیاری از اختلاس ها و حرام خواری های اقتصادی، یا ناکارآمدی ها، انحراف ها و بی سرانجامی ها، در سوء استفاده از قدرت و قانون و همچنین در تبانی ها، اختلاس های سیاسی و حرام خواری های سیاسی است، که از توزیع ناعادلانه و سلیقه ای قدرت به جای بازگشت امور به مردم بر می خیزد.

پایگاه خبری جماران: این که حدود سه هفته تا انتخابات ریاست جمهوری آن هم چهل و سه سال پس از انقلاب اسلامی، ملت هشتاد میلیونی ایران هنوز از کاندیداهایش با خبر نیست چه رسد به برنامه هایشان، و این که جز یکی دو کاندیدا از وضعیت نهایی خود با خبر نیستند تا بتوانند ستادی تشکیل دهند و کارزار انتخاباتی خود را سامان دهند، از پدیده های تاسف برانگیز روزگار ماست و نسبتی هم با رعایت حق الناس ندارد.

هرگاه جریانی در کشور با فراغ بال در هر انتخاباتی با کاندیدای حداکثری شرکت کند و کثیری از نخبگان از ابتدا تا انتها در مسیر فیلترینگ و نظارت دائمی و حذف و کارشکنی قرار بگیرند و نتوانند کاندیداهای اصل خود را عرضه کنند و مجبور به کاندیدای حداقلی شوند، این نامش موازنه جعلی است، که نه سازگار با عدالت است  و نه سازگار با انصاف و نه هدف اصلی از انتخابات را افاده می کند. 

اگر به رغم  قانون اساسی، ارزش های بنیادی انقلاب اسلامی و فرمایشات امام عظیم الشان، صرفا عده ی معدودی در حلقه ی خود  بنشینند و حساب و کتاب کنند و چرتکه بیاندازند و قانون را بهانه کنند، که چه کسی باشد و چه کسی نباشد، تا آن بشود که مطلوب خودشان است، نتیجه ای جز بی اعتمادی و یاس، یا بی تفاوتی و خشم، یا رفتار واکنشی بسیاری از مردم ندارد. نمی شود انتخابات و مشارکت را مهم بدانیم، اما حق انتخاب به مردم ندهیم و امور مردم را به مردم واگذار نکنیم. انتخابات ریاست جمهوری از فرصت های کم نظیر حق تعیین سرنوشت مردم و کشور است و نباید هویت آن تنزل یابد.

نمی شود با تفسیر ضیق و به نام یک بند از قانون، ماهیت بسیاری از اصول قانون را بلاموضوع و اصل قانون را به اسارت گرفت

هرجا صرفا به شکل قانون قناعت، اما ماهیت آن منتفی شود، تا مردم نادیده گرفته شوند و منافع سیاسی گروه یا جریانی محفوظ بماند، عجیب نیست که بگوییم نوعی اختلاس سیاسی رخ داده است. و البته در چندین نوبت  شاهد بوده ایم که داوران حتی حفظ ظاهر هم نکرده اند. 

چه بسا، ریشه ی بسیاری از اختلاس ها و حرام خواری های اقتصادی، یا ناکارآمدی ها، انحراف ها و بی سرانجامی ها، در سوء استفاده از قدرت و قانون و همچنین در تبانی ها، اختلاس های سیاسی  و حرام خواری های سیاسی است، که از  توزیع ناعادلانه و سلیقه ای قدرت به جای بازگشت امور به مردم  بر می خیزد. 

افسوس، بسیاری از آنچه شاهدیم نه با ماهیت حماسه دوم خرداد نسبتی دارد و نه با یوم الله سوم خرداد. 

ای کاش به جای فرصت سوزی، چاره ای شود. 

.

ابوالفضل فاتح 

سوم خرداد 1400

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
8 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.