در بخشی از خاطرات آیت الله هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 در هفدهم آذر می خوانیم: عصرآقاى دّرى آمد. از بى‌اعتمادى رییس‌جمهور به [وزارت] اطلاعات، اظهارنگرانى کرد و نمونه‌هایى از قبیل مسأله [قتل] آقای [داریوش] فروهر و قتل‌هاى اخیر [نویسندگان] و مسأله آیت‌الله منتظرى و حمله به آقایان [عبدالله] نورى و [عطاءالله] مهاجرانى و استیضاح وزیر کشور و... را از مواردى گفت که انتظاراتى از وزارت اطلاعات بوده که عمل نشده و نیز از جلسه دیروز [آقای سیدمحمد خاتمی]، رییس‌جمهور با دانشجویان انتقاد داشت و آن را شبیه جلسه اپوزیسیون مى‌بیند و نه جلسه رییس‌جمهور.

پایگاه خبری جماران: «در جستجوی مصلحت»، عنوان جدیدترین کتاب خاطرات روزنوشت اکبر هاشمی رفسنجانی است که امسال منتشر می شود.

این کتاب شامل خاطرات هاشمی از وقایع جنجالی سال 1377 است. روزنوشت های این سال از آن روز اهمیت دارد که ناگفته هایی را از دولت نوپای سیدمحمد خاتمی و وقایعی همچون دستگیری غلامحسین کرباسچی،  کتک زدن وزرای کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، استیضاح وزیر کشور و قتل های زنجیره ای را روایت می کند؛ وقایعی که هنوز پرونده آنها باز است.

جماران برای نخستین بار و به صورت اختصاصی روزنوشت های برهه ای حساس از این سال یعنی آذرماه 1377 را منتشر می کند.

بخش هفدهم این روزنوشت ها در پی می آید:

 

سه‌شنبه 17 آذر 1377  - 18  شعبان  1419  - 8 دسامبر 1998

آقایان [محمدرضا] صفریان، [حسین] وثوقى و [حمید] فلاح، از هیأت‌ مدیره‌ تعاونى تولیدکنندگان و صادرکنندگان پسته رفسنجان آمدند. از مشکلات فروش پسته گفتند که در اثر رقابت آمریکا، مسأله آفلاتوکسین، [= سم قارچی طبیعی در پسته] و رقابت بى‌حساب بخش خصوصى و کمى نقدینگى، پیش‌آمده است.  از من راهنمایى خواستند براى حل مشکل، تذکراتى دادم و گفتم طرح جامعى تهیه کنند و مشکلات و نیازها را مطرح کنند براى کمک. 

آقاى [احمد] زمانیان، نماینده سابق نهاوند آمد. گزارشى از قول افسرى از نیروى هوایى داد که فردى، کالاى ویژه، به طور قاچاق وارد کشور کرده است. به [آقای قربانعلی دُرّی نجف‌آبادی]، وزیر اطلاعات، گفتم که پیگیرى کند و اضافه کرد که ترکیه و انگلیس هم مطلع‌اند و تلاش مى‌کنند، آزاد بخرند.

عصرآقاى دّرى آمد. از بى‌اعتمادى رییس‌جمهور به [وزارت] اطلاعات، اظهارنگرانى کرد و نمونه‌هایى از قبیل مسأله [قتل] آقای [داریوش] فروهر و قتل‌هاى اخیر [نویسندگان] و مسأله آیت‌الله منتظرى و حمله به آقایان [عبدالله] نورى و [عطاءالله] مهاجرانى و استیضاح وزیر کشور و... را از مواردى گفت که انتظاراتى از وزارت اطلاعات بوده که عمل نشده و نیز از جلسه دیروز [آقای سیدمحمد خاتمی]، رییس‌جمهور با دانشجویان انتقاد داشت و آن را شبیه جلسه اپوزیسیون مى‌بیند و نه جلسه رییس‌جمهور؛ به خاطر شعارهایى‌که علیه مجلس و قوه قضاییه و صداوسیما بوده و از حرکت وسیعى‌که علیه مقدسات انقلاب به وجود آمده و عدم توجه به معنویات مردم نیز اظهارنگرانى‌کرد وگفت، محدودیت آیت‌الله منتظرى به تدریج رفع مى‌شود. 

آقاى [عبدالواحد] موسوى لارى، وزیرکشور آمد. از تمرد [آقای هدایت لطفیان]، فرمانده ناجا [= نیروی انتظامی] گفت و اینکه به خاطر تداخل اختیارات در دو حکم رهبرى براى او و فرمانده، ترتیب اثرى به دستورات او نمى‌دهد و گله داشت که رهبرى به تقاضاى اصلاح حکم، ترتیب اثرى نداده‌اند. گزارشى از پیگیرى مسأله [قتل] آقای [داریوش] فروهر داد که چند نفر از اطرافیان او را دستگیر کرده‌اند. گزارش پیشرفت کار انتخابات شوراها را داد؛ از احتمال درگیرى با هیأت نظارت مجلس نگران است.

نتیجه محاکمه روزنامه زن در دادگاه مطبوعات، با رأى هیأت منصفه اعلان شد؛ فائزه از اتهامات مورد شکایت‌ تبرئه شده، ولى به خاطر نقل تلفن یک زن، در ستون انعکاس نظر مردم، مجرم شناخته شده که رأی ناحقى است. در رسانه‌هاى خارجى، این رأى، پیروزى فائزه تلقی شده؛ چون انتظار دیگرى داشته‌اند. در داخل، هر روزنامه‌اى، با خط خودش تیتربندی کرده است.

پس از دستور رییس‌جمهور به [حفاظت] اطلاعات ناجا، براى پیگیرى مسأله حمله به آقایان نورى و مهاجرانى، تلفن‌کننده گفته است، گرگ را مأمور حفظ گوسفند کرده‌اند، چون آقاى [محمدرضا] نقدى، رییس حفاظت اطلاعات ناجا، خود متهم است که هدایت حمله‌کننده‌ها را برعهده داشته است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
10 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.