محمدعلی سبحانی، سفیر اسبق ایران در لبنان، گفت: من معتقدم مبارزه، مقاومت و گرفتن حق از مسائل اصلی است ولی مطمئن هستم که بدون دیپلماسی کار «میدان» ابتر می ماند و بدون میدان هم دیپلماسی نمی تواند قدرتمند باشد. پس اینها دو امر تفکیک ناپذیر هستند

چهارمین نشست تخصصی دهمین رویداد ملی طریق جاوید با عنوان «جایگاه مسأله فلسطین در انقلاب اسلامی» با همکاری معاونت فرهنگی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و مرکز امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، محمدعلی سبحانی در این نشست با اشاره به تاریخچه شکل گیری رژیم صهیونیستی، گفت: جالب است که در همان زمان سال 1946 هم دولت وقت ایران با پیشنهاد دو دولت موافقت نمی کند و معتقد است که دو دولت پاسخ عادلانه ای به مسأله فلسطین نیست. بعد از آن هم انقلاب اسلامی با انگیزه حمایت از فلسطین و وحدت مسلمانان برای رسیدن به یک نتیجه مناسب تلاش خودش را افزایش می دهد و متمرکز می شود. به گونه ای که گفته می شود یکی از نشانه های انقلاب اسلامی همین حمایتی است که امام داشتند و سال ها قبل از پیروزی مدام در ارتباط با فلسطین بیانیه می داد و سعی می کرد مسلمانان را به وحدت کلمه در قضیه فلسطین تشویق کند.

آمریکایی ها خودشان را ضامن امنیت اسرائیل می دانند

سفیر اسبق ایران در لبنان افزود: از قطعنامه تقسیم سال 1948 ما هنوز در شرایط بحرانی به سر می بریم و نشان می دهد پیشنهادی که نماینده دولت ایران در آن زمان داده و پیگیری که جمهوری اسلامی در سطوح خیلی مناسبی برای حمایت از مردم فلسطین داشته صحیح تر از نظری بود که دیگران مطرح کردند و خیلی هم تلاش کردند و مخصوصا آمریکایی ها که خودشان را ضامن امنیت اسرائیل می دانند در طول این 70 سال به هر شکل ممکن از اسرائیل ظالمانه دفاع کردند. لذا ثابت شد دیدگاه هایی که قبل و بعد از انقلاب از طرف ایران مطرح شده عملی تر و عادلانه تر بوده است.

وی یادآور شد: استدلال هایی که آن روز می شد این بود که اینها را از هم جدا کنیم تا اینکه جنگ و درگیری ها پایان یابد. به این ترتیب بود که صهیونیست ها هر لحظه خواب این را می بینند که فلسطینی ها در حال بازگشتن به سرزمین خودشان هستند و بسیاری از کسانی که توسط صهیونیست مهاجرت داده شدند در فلسطین تاریخی سازمان دهی شدند و بسیاری از آنها خانه های فلسطینیان را گرفته اند و اسنادی هم جعل کرده اند و به سازمان ملل متحد و مراکز بین المللی فرستاده اند که ما اینها را خریده ایم؛ حتی اگر این کار را هم کرده باشند مفهومش این نیست که کشوری برای آنها تأسیس شده است.

یکی از ویژگی های دولت صهیونیست نژادپرستی است

سبحانی با بیان اینکه یکی از ویژگی های دولت صهیونیست نژادپرستی است، اظهار داشت: وقتی بعضی ها دیپلمات ها می گویند که دیگر راه حلی نیست، می گویم همان طور که برای نژادپرستی در آفریقای جنوبی راه حلی بود و مردم توانستند «هر نفر یک رأی» کشور متحد خودشان را ایجاد کنند، در فلسطین هم می تواند چنین اتفاقی بیفتد و هر فلسطینی چه مسیحی، چه یهودی و چه مسلمان به تشکیل یک کشور رأی بدهد و و طبق رأی آنها کشورشان از اشغال بیرون بیاید و بتواند دولت مشترک خودش را زیر نظر سازمان ملل تشکل دهد. دولت اسرائیل یک دولت نژادپرست است و در هیچ جای دنیا دولت نژادپرست مفهوم ندارد.

امام مسأله فلسطین را مسأله کل جهان اسلام می دانست

وی با اشاره به روز قدس، اظهار داشت: روز قدس از این جمله امام شروع شد که اگر مسلمانان یک سطل آب بریزند همه اسرائیلی ها در این آب غرق می شوند. مفهومش این بود که امام مسأله فلسطین را یک مسأله کل جهان اسلام می دانست. به خاطر اینکه حقیقتا سرزمین قدس و کل منطقه شامات منطقه ای است که پیامبران الهی در آنجا مبعوث شده اند و حتی دین اسلام که پایگاهش در مکه و مدینه شکل گرفت اما می دانید که اولین قبله مسلمانان قدس بود.

سفیر اسبق ایران در لبنان ادامه داد: امام به قضیه قدس اسلامی نگاه کرد و به همه مسلمانان پیشنهاد داد که یک روز را همه مسلمانان این مسأله را یادآوری کنند و به دنیا تذکر بدهند که مسلمانان حاضر نیستند از چنین مسأله ای به راحتی بگذرند. فلسطینی ها در اقصی نقاط دنیا حضور دارند و چشم آنها به فلسطین است و در انتظار این هستند که برگردند و در مزرعه های پدری خودشان زندگی کنند. بالای 97 درصد از پیر و جوان و زن و مرد فلسطینی امید دارند که یک روزی به خانه های خود برگردند.

وی یادآور شد: جنگ های زیادی شد و اولین پیروزی را حزب الله لبنان تثبیت کرد و اسرائیلی ها از لبنان اخراج شدند که موفقیت بزرگی بود. امروز جبهه لبنان منسجم است و موازنه وحشتی ایجاد شده و اسرائیلی ها جرأت نمی کنند به لبنان حمله کنند و امنیت آنجا برقرار شده است. اما هیچ فلسطینی نیست که حاضر نباشد مبارزه کند. لذا اسرائیلی ها هم با سلاح هسته ای، ایران هراسی و هر روشی که بتوانند سعی دارند که این ترس را از مردمشان بردارند ولی با توجه به اینکه هر لحظه مشاهده می کنید که یک درگیری پیش می آید اینها به آدم های خسته ای تبدیل شده اند که هر لحظه در پی زندگی راحت هستند و از طرفی فلسطینی ها خانه و منزل خود را فراموش نکرده اند و هر فلسطینی دلش به سرزمین آبا و اجدادی خودش پرواز می کند. آنها با این آرزو اصلا زنده هستند.

کشورهای عربی فلسطین را به دکان دو نبشی تبدیل کرده اند که از آن سوء استفاده سیاسی کنند

سبحانی تأکید به نظر می آید که باز هم اگر راه حلی میان مدت یا قابل اندازه گیری وجود داشته باشد همین است که همه اینها راضی شوند و زیر نظر سازمان ملل و سازمان های بین المللی همان اتفاقی که در آفریقای جنوبی رقم زده شد در اینجا رقم بزند و مردم در کنار هم بدون تبعیض بتوانند یک کشور مستقل را ایجاد کنند. البته کشورهای عربی فلسطین را به دکان دو نبشی تبدیل کرده اند که از آن سوء استفاده سیاسی کنند.

اسرائیلی ها دائما تبلیغ می کنند که ایران خطری برای اسرائیل به حساب می آید

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص دلیل اهمیت موضوع فلسطین برای جمهوری اسلامی، گفت: دائما اسرائیلی ها دارند تبلیغات می کنند و دستگاه های تبلیغاتی آنها به شکل دائمی روی این مسأله تمرکز کرده اند که ایران خطری برای اسرائیل به حساب می آید و روزی نیست که از قول مقامات اسرائیلی، مقالاتی که نوشته می شود و تبلیغات تلویزیون تبلیغ می شود که ایران برای اسرائیل تهدید و خواهان نابودی اسرائیل است. مثل اینکه یادشان رفته رئیس رژیم صهیونیستی ابتدای انقلاب گفت ما به دنبال خشکاندن ریشه «ملت ایران» هستیم و حداقل 200 کلاهک هسته ای در زرادخانه های رژیم صهیونیستی است و با همسایه ها دائما با زبان تهدید صحبت می کند.

ذات انقلاب اسلامی حمایت از مردم فلسطین است

این دیپلمات سابق کشورمان افزود: از زمانی که امام مبارزه را شروع کرده و بعد از آن مقام معظم رهبری نشان داده که ذات انقلاب حمایت از مردم مظلوم به ویژه مردم مظلوم فلسطین هستیم که همه می دانند به چه ترتیبی آواره شده اند و چه شرایط سختی بر آنها حادث شده است. ما به دنبال حمایت از مردم فلسطین و مبارزه جانانه با اسرائیل هستیم تا اسرائیل هم از اشغال و هم از این همه تهدید دست بردارد. «رژیم کودک کش» معروف است و مختص به ادبیات رسانه ای ایران نیست و در کل دنیا در مورد اسرائیلی ها به کار برده می شود.

اسرائیل برای کل ملت های منطقه تهدید است

وی با بیان اینکه مسلمانان باید با هم جلوی این ظلم بایستند، افزود: جنگ های بزرگی برگزار شده و متأسفانه مسلمانان پیروزی جدی نداشته اند، جز اینکه اسرائیلی ها در لبنان شکست خوردند ولی هنوز به جنایت های خود ادامه می دهند و از هیچ چیزی ابا ندارند و چنین رژیمی برای تمام ملت های منطقه تهدید است و حق ملت ایران است که نگران این تهدید باشد. باید با دقت اسرائیل را رصد کند چرا که تهدید بزرگی برای جمهوری اسلامی و بقیه کشورهای منطقه است و همین که احساس کند دستش باز است به هر جنایتی دست می زند.

سبحانی یادآور شد: در کل دوره آقای خاتمی سیاست منطقی «هر نفر یک رأی» را دنبال کردیم و انتخابات در دولت آقای خاتمی سازماندهی شد و خوشبختانه سفارت آن زمان سازمان دهی شد و خوشبختانه در دوره اصلاحات قدرت مقاومت یک توانایی کیفی پیدا کرد. تغییرات گسترده ای در افزایش توان مقاومت ایجاد شد. به خاطر اینکه دنیا حرف های منطقی ما و حرف های منطقی مقاومت را می شنید. آن موقع از طریق ایران گفت و گوی بین این کشورها و کشورهای اروپایی، آسیایی و سایر کشورها گاهی شکل می گرفت و اقدامات خیلی خوبی صورت گرفت.

«دیپلماسی» و «میدان» دو امر تفکیک ناپذیر هستند

وی با اشاره به مطرح شدن بحث «میدان و دیپلماسی» تأکید کرد: من معتقدم مبارزه، مقاومت و گرفتن حق از مسائل اصلی است ولی مطمئن هستم که بدون دیپلماسی کار «میدان» ابتر می ماند و بدون میدان هم دیپلماسی نمی تواند قدرتمند باشد. پس اینها دو امر تفکیک ناپذیر هستند و کسانی که در صحنه هستند باید به این نکته توجه کنند که ما هم به افرادی مثل شهید سلیمانی و هم به افرادی مثل آقای ظریف نیاز داریم تا بتوانند در فضای بین المللی حرف مجموعه های مقاومت را برسانند و از حقوقشان دفاع کنند.

سفیر سابق ایران در لبنان اظهار داشت: من معتقدم ما باید روابطمان با کشورهای منطقه بهبود ببخشیم که اسرائیل نتواند از این مسأله استفاده کند و پروژه ایران هراسی خودش را گسترش دهد. به خاطر اینکه روابط ایران و عربستان یا امارات خوب نبود آنها هم می خواستند پیامی به ایران بدهند و نتیجه ای هم برای آنها نداشت. الآن هم در سرازیری روابط امارات و اسرائیل هستیم و روابط عربستان و اسرائیل که اصلا شکل نگرفت و این شرایط دولت مستجعل بود.

وی تأکید کرد: من هم می دانم اولویت ما این است که زندگی و معیشت مردم را بهبود ببخشیم ولی من راضی نیستم و دوست ندارم حالا که خودم مشکل دارم از دیگران حمایت نکنم. ما روزی را می خواهیم که همه با هم باشند و خودی و نخودی نداشته باشیم و آن وقت روزی را خواهیم دید که مردم ما در حمایت از همه مظلومین همراه هستند. طبیعتا در فلسطین باید با خواست همه مردم فلسطین همراه باشیم و سعی کنیم آنها را به وحدت برسانیم.

سبحانی ادامه داد: قدرت یقینا در دست مردم است و نظام جمهوری اسلامی بدون رأی مردم هیچ گونه مشروعیتی ندارد و حتی رهبری هم با واسطه توسط رأی مردم انتخاب می شوند ولی متأسفانه گروهی می گویند افرادی مافوق قانون قدرت در اختیار دارند. این حرف غلط است و ما می بینیم که این ایجاد مشکل می کند و مردم را به چند شاخه تبدیل می کند. در حالی که اطلاق چنین چیزی به مردم غلط است و باید این را کنار بگذاریم و به همه مردم احترام بگذاریم.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.