گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

حاضری: ظریف به دنبال توازن و هماهنگی اهرم های مختلف پیگیری منافع ملی است

علی محمد حاضری، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: توازن میدان و دیپلماسی یک امر کاملا ضروری و منطبق با منافع ملی است و همه کسانی که دغدغه منافع ملی را دارند باید در حفظ این توازن و عدم آسیب دیدن آن تحت تأثیر حادثه اخیر خوب بیاندیشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به نقض محرمانه بودن فایل صوتی ظریف، گفت: توازن و هماهنگی میدان و دیپلماسی لازم است و نشاید و نباید که هیچ کدام را تضعیف کنیم و حواسمان باشد که خدای ناکرده نه ظرفیت ها و توانایی های میدان را که لازمه یک دیپلماسی موفق است را نادیده بگیریم و به آن بی اعتنا باشیم و نه نقش بسیار با اهمیت دیپلماسی برای بهره مندی مناسب از ظرفیت هایی که در میدان به وجود می آید را نادیده بگیریم.

علی محمد حاضری در گفت و گو با خبرنگار جماران، در واکنش به سوء استفاده از فایل صوتی وزیر امور خارجه، اظهار داشت: موضوع تاریخ شفاهی و ضبط اطلاعات، تحلیل ها و خاطرات افراد به نحوی که اطمینان داشته باشند مسائلی که مطرح می شود فعلا منتشر نخواهد شد و در موقع مناسبی منتشر می شود، موضوعی است که در دنیا سابقه دارد و اصولا بدون اعتماد به اصل این قرارداد برای زمان انتشار، معمولا نمی تواند مصاحبه آزادی صورت بگیرد.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها تصریح کرد: در تاریخ شفاهی انقلاب ایران که در دانشگاه هاروارد توسط احسان یارشاطر انجام شد، تأکید شده بود که این مصاحبه ها قبل از مرگ مصاحبه شوندگان منتشر نشود. رعایت این اصل ایجاد اطمینان می کند که باعث می شود آدم ها صراحتا حرف هایشان را بزنند، یک امر کاملا ضروری است.

وی گفت: بر اساس همین اصل منطقی و علمی، مرکز تحقیقات استراتژیک تصمیم می گیرد که مسئولان و دست اندرکاران نهاد اجرایی کشور مسائل، موضوعات و اقداماتی که انجام داده اند و کاستی ها و ناکامی هایشان را در یک فضای بدون ملاحظه و بدون سانسور طرح کنند که وقتی منتشر می شود درس های خوبی برای تاریخ و آیندگان داشته باشد.

 

دستگاه امنیتی ما دچار دوگانگی های فشل کننده شده است

 

حاضری با اشاره به اینکه دستگاه امنیتی ما دچار دوگانگی های فشل کننده شده است، تأکید کرد: ماجرای اخیر و برخی موضوعات مثل نطنز و ترور شهید فخری زاده نشان می دهد که دستگاه اطلاعاتی ما دچار ضعف ها، اشکالات و ناتوانی های ساختاری است که بخشی از دلایل آن را از همین ظواهر هم می توانیم بفهمیم. وقتی نهادهای کاملا موازی در رقابت با هم ظاهر می شوند معلوم است که هرکدام دنبال مچ گیری از دیگری هستند و نمی توانند وظایف اصلی خودشان را درست انجام دهند.

وی افزود: بخشی هم به عدم تشخیص درست اولویت ها بر می گردد. آنقدر این نهادها و دستگاه ها روی رقبا و مخالفین خودشان حساس هستند که شاید در مورد دشمنان، معاندان و بیگانگانی که کیان و منافع ملی را به خطر می اندازند کمتر حساسیت داشته باشند و یا کمتر انرژی و توان سازمانی صرف آنها شود.

 

«دیپلماسی» و «میدان» دو بال و دو بازوی متوازن یک سیاست و راهبرد هستند

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در مورد محتوای بحث های مطرح شده در مصاحبه ظریف با برنامه «تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید» گفت: علی رغم اینکه اصل محرمانه بودن این بحث ها نقض شده، اتفاقا محتوایی که افشا شده خلاف تصورات، اطلاعات و مسائلی نیست که از قبل لااقل بخشی از نخبگان سیاسی در جریان آن بودند و همان موضوعاتی که در موارد دیگر و از زبان دیگران هم کم و بیش مطرح شده است. البته اینجا آقای ظریف با شفافیت و صراحت بیشتری و بدون لکنت زبان دیپلماتیک که معمولا رایج هست و از یک دیپلمات انتظار می رود، حرف هایش را زده است. علتی هم که این تفاوت زبان و صراحت غیر دیپلماتیک اینجا به کار رفته همین مسأله تلقی و تصور از کاملا محرمانه بودن است.

وی یادآور شد: دلنوشته اخیر آقای ظریف که بعد از سفر به عراق و زیارت شهادتگاه شهید سلیمانی نوشت به خوبی نشان داد آنچه که ظریف اشاره می کند توازن و هماهنگی اهرم های مختلف پیگیری منافع ملی است. یعنی «دیپلماسی» و «میدان» دو بال و دو بازوی متوازن یک سیاست و راهبرد هستند. اما در این ماجرا طیفی از اهالی میدان که ظاهرا خودشان را تنها مالک میدان می دانند آشفتگی و جنجال به پا کردند. این در حالی است که ما در بدنه نیروهای اجتماعی و مردم چنین آشفتگی و تقابلی را حس نمی کنیم.

 

توازن و هماهنگی میدان و دیپلماسی لازم است

 

حاضری اظهار داشت: من فکر می کنم بر بخش مهمی از جامعه ما چنین آسیبی وارد نشده اما در عین حال می پذیرم که برای بخشی از نیروهای مؤمن که دسترسی رسانه ای آنها منحصرا به اهالی میدان است نوعی آشفتگی، دل مردگی و یا خشم ناشی از آسیب دیدن ارزش هایشان به وجود آمده است که ان شاء الله باید جبران شود و فکر می کنم که اهالی رسانه باید برای رفع دلزدگی آنها اقدام مناسبی انجام بدهند.

وی افزود: همه نیروهای ملی و مدافع منافع ملی خوب توجه کنند که توازن و هماهنگی میدان و دیپلماسی لازم است و نشاید و نباید که هیچ کدام را تضعیف کنیم و حواسمان باشد که خدای ناکرده نه ظرفیت ها و توانایی های میدان را که لازمه یک دیپلماسی موفق است را نادیده بگیریم و به آن بی اعتنا باشیم و نه نقش بسیار با اهمیت دیپلماسی برای بهره مندی مناسب از ظرفیت هایی که در میدان به وجود می آید را نادیده بگیریم.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها در پایان تأکید کرد: توازن این دو یک امر کاملا ضروری و منطبق با منافع ملی است و همه کسانی که دغدغه منافع ملی را دارند باید در حفظ این توازن و عدم آسیب دیدن آن تحت تأثیر حادثه اخیر خوب بیاندیشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.