روحانی رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت در رابطه با مذاکرات وین گفت: باید همه تلاش کنیم جنگ اقتصادی را قطع کنیم. برخی می‌گویند دست ظالم باید قطع شود ولی در اردیبهشت و خرداد کراهت دارد، بگذارید به تیر ماه و اینها برسیم بعد!

به گزارش جماران؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت تاکید کرد:  مردم ما بدانند اگر روزی علیه ملت ما توطئه کردند و اگر صهیونیست ها علیه ما اقدامی انجام دهند، پاسخ خواهیم داد و اولین اقدام ما این بود که اگر IR1 را دچار مشکل کردند، IR6 را جایگزین آن کردیم.

دکتر روحانی تاکید کرد: شما می خواهید در مذاکرات دست ما خالی باشد اما ما با دست پر در مذاکرات حاضر می شویم و به جای غنی سازی 67/3 درصدی، غنی سازی 60 درصد انجام می دهیم اما در عین حال فعالیت ما صرفا و قطعا صلح آمیز و همچنان تحت نظر آژانس خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه چرا از مذاکرات می ترسیم و از حرف زدن فرا می کنیم، گفت: ما قدرتمند هستیم و ضعیف نیستیم، با آمریکا مذاکره می کنیم و او را سرجایش می نشانیم همانطوری که قبلا هم این کار را کرده ایم، ما منطق قوی برای مذاکره داریم و می توانیم دشمن را مجاب کنیم.

دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه انتخابات روز بسیار مهمی برای کشور و مردم است و مشارکت بالا بسیار اهمیت دارد ، گفت: هیچ جناح و فردی حق ندارد معیشت مردم را برای انتخابات به گروگان بگیرد.

رئیس جمهور لازمه رسیدن به «یُسر» و آسایش و گشایش را پایان جنگ اقتصادی و تحریم ظالمانه دشمنان دانست و گفت: باید دست ظالمی که زندگی مردم را حتی در تهیه واکسن و مواد غذایی به گروگان گرفته، قطع کنیم. بعضی‌ها می‌گویند دست ظالم باید قطع شود، منتها مثلاً خوب نیست در اردیبهشت و خرداد انجام شود، و اگر مثلا به تیرماه برسیم ایرادی ندارد. در حالی که باید دست ظالم را فوراً قطع کرد و اگر یک ساعت هم زودتر بتوانیم این کار را بکنیم، باید این کار را انجام دهیم.

دکتر روحانی گفت: چرا ما از مذاکرات و از حرف زدن می‌ترسیم؟ مگر قرآن نمی‌گوید با کفار هم جدال احسن کنیم، ما قدرتمند هستیم، خودمان را ضعیف نبینیم، فکر نکنید ما ضعیف هستیم. ما قدرتمند هستیم حتی با آمریکا هم مذاکره ‌کنیم. همانطور که در برجام مذاکره کردیم و او را سر جای خودش نشاندیم. ما توانمند هستیم اینقدر روی توان ما شک نکنید. چه کسی گفته در مذاکره با ابرقدرت ناتوان هستیم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ملت ایران در عرصه تولید، تکنولوژی‌های پیشرفته، قدرت نرم و مذاکره هم توانمند است، چرا که دارای منطق قوی هستیم که می‌توانیم با آن دشمن را سر جای خود بنشانیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: مگر عراق با ما هشت سال جنگ نکرد و صدام و صدامیان  این همه کشتار و ظلم و جنایت نکردند اما یک زمانی هم که لازم شد مذاکره کنیم امام اجازه مذاکره داد لذا در شهریور سال 67 مذاکره با عراق را در ژنو شروع کردیم و مذاکره 2 سال ادامه داشت و با آن آدم قدار، با آن آدمی که آن همه در ایران کشتار کرد، مذاکره کردیم. لذا هر کسی می‌خواهد باشد، با مذاکره مشکل نداریم و  با منطق خودمان مذاکره می‌کنیم.

رئیس جمهور افزود: بنابراین از مذاکره وین نترسید بعضی‌ها می‌ترسند، نگران هستند که مثلا این مذاکره زود به نتیجه برسد و فوری تحریم برداشته شود، مثلا در انتخابات مشکل پیدا کنند اینطوری هم که نیست، مذاکره پیچیدگی‌های خودش را دارد اینقدر نگران نباشیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: عجله‌ای هم برای مذاکره نداریم و این وابسته به طرف مقابل  است ما آماده ایم و حرف ما هم روشن است می‌گوییم آمریکا باید به همان شرایط سالی که برجام را امضا کردیم یعنی به تیر ماه 94 برگردد و همان توافقی که داشتیم را بر مبنای قطعنامه 2231 آن اجرا کنیم لذا حرف ما روشن است به محض اینکه آمریکا اجرا کرد و مشاهده کردیم که  درست است و عملیاتی است ما هم بلافاصله به همه تعهدات‌ خود  برمی‌گردیم.

 دکتر روحانی خاطر نشان کرد: آنهایی که می‌خواهند نسبت به فعالیت صلح‌آمیز و قانونی ایران اخلال ایجاد کنند در پاسخ آنها ما باز هم در چارچوب قانون عمل می‌کنیم و اگر صهیونیست‌ها علیه ملت ایران اقدامی انجام دهند  قطعاً پاسخ خواهیم داد و اولین پاسخ را هم دریافت کردند و  هر دو دست آنها را قطع کردیم اما در عین حال فعالیت ما قطعاً و صرفاً صلح‌آمیز است و تحت نظر آژانس بین‌المللی اتمی است.

رئیس جمهور افزود: هر زمان که طرف مقابل به تعهدات خود برگردد همان روز به عین برجام برمی‌گردیم، به شرط آنکه در عمل ببینیم که عمل به این تعهدات واقعی است و آن را راستی‌آزمایی کنیم و این هم زمان نمی‌برد، چون بعضی‌ها بلد نیستند، حرف‌هایی می‌زنند این در حالی است که ما شرایط راستی‌آزمایی را طراحی کردیم و می‌دانیم که زمان زیادی نمی‌برد. اینکه وزیر نفت اعلام کند که می‌تواند نفت را بفروشد و رئیس بانک مرکزی بگوید که قادر است از جابجایی پول را براحتی انجام دهد، زمان زیادی نمی برد و وقتی واقعاً و در عمل به تعهدات عمل ‌شود بلافاصله به تعهدات خود برمی‌گردیم.

دکتر روحانی اظهار داشت: مسیری که امروز آن را اتخاذ کردیم، مسیری است که مردم آن را می‌خواهند. رئیس جمهور منتخب مردم است و 24 میلیون رأی و 73 درصد مردم که در انتخابات شرکت کردند با رئیس جمهور و دولت حرف می‌زنند و دولت نظر و خواست مردم را تا روز و لحظه آخر اجرا می‌کند.

رئیس جمهور گفت: همانطور که در ماه اول عمل کردیم در ماه آخر هم عمل می‌کنیم. تحریم را در 100 روز اول شکستیم، بگذارید در 100 روز آخر یک بار دیگر هم می‌شکنیم، دست ما را باز بگذارید مشکلی نداریم و این کار را انجام می‌دهیم.

دکتر روحانی گفت: قرار ما در دولت این است که تا لحظه آخر فعالیت کنیم و در این راستا همه پنج‌شنبه‌ها افتتاح‌های مهمی خواهیم داشت و در بخش آب و برق تا مردادماه 173 طرح مهم از جمله 5 سد ملی افتتاح خواهیم کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: چارچوب مذاکرات را مقام معظم رهبری به خوبی و روشنی مشخص کردند و در همان چارچوب فعالیت خود را ادامه می دهیم. طرف بدهکار ما عمدتاً آمریکاست و اگر به تعهدات برگردد و دست از تحریم بردارد ،خواهد دید که بعد از راستی‌آزمایی به کلیه تعهدات خود باز خواهیم گشت.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برکات و فضایل ماه مبارک رمضان، این ماه را ماه برکت و مغفرت توصیف کرد و گفت: رمضان ماهی است که در آن همه درب‌های بهشت باز می‌شود و همه درب‌های جهنم بسته است و در این ماه همه باید احساس کنیم که در فضای معنوی قرار داریم.

رئیس جمهور گفت: ماه رمضان، ماهی است که در آن احساس امنیت و آرامش می‌کنیم و همه از سخن ناروا، تهدید و توهین دوری می‌کنند و به تعبیری ماه خوبی‌ها، احسان و رحمت است.

دکتر روحانی با بیان اینکه اساس اسلام، صلح و نیکی است، گفت: امسال مردم ایران و مردم بسیاری از کشورهای جهان با موج جدید بیماری، مواجه شدند، لذا همه باید به همدیگر کمک کنیم و امروز وقت شعار و سخنرانی نیست، بلکه زمان عمل است و با اجرای اصول بهداشتی بایستی ضمن مقابله با شیوع ویروس به بخش کادر و درمان که بار سنگینی بر دوش دارند، کمک کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به نقش واکسن در کنترل و مقابله با ویروس کرونا، گفت: واکسن مصونیت بالایی از مرگ و میر ایجاد می‌کند و در این شرایط حفظ جان مردم در اولویت نخست قرار دارد و بایستی تلاش زیادی برای وارد کردن واکسن انجام گیرد. لذا شرکت‌های خصوصی مجاز هستند واکسن مورد تأیید را به هر مقداری که می توانند، وارد کنند.

دکتر روحانی گفت: ماه مبارک رمضان ماه احسان و نیکوکاری است و مردم در این ماه کمک‌های مؤمنانه را فراموش نکنند، چرا که ثواب و اجر آن با سایر ماه‌ها قابل مقایسه نیست.

رئیس جمهور تأکید کرد: از وزرای مربوطه به ویژه بخش اقتصادی می‌خواهم که در ماه رمضان برای رفاه و تهیه اقلام غذایی و معیشتی مردم، بیش از ماه‌های گذشته تلاش کنند و کاری کنیم که مردم در سختی نباشند. لذا همه وزرا بویژه بخش اقتصادی بسیج شوند تا مردم ماه رمضان را با سختی تجربه نکنند.

دکتر روحانی پرهیز از دورهمی و ترددهای غیرضرور را مورد تأکید قرار داد و گفت: صدا و سیما و فضای مجازی باید تلاش کنند، کمبودها و محدودیت‌های موجود در برگزاری مراسم مذهبی را به بهترین شکل ممکن جبران کند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

ماه مبارک رمضان ماه برکت، ماه رحمت و ماه مغفرت بر همه مردم مسلمان ایران و همه مسلمانان جهان مبارک باشد. ماه پررحمت و تعبیر کوتاه آن همان است که در روایات آمده، ماهی است که همه درهای بهشت باز می‌شود و همه درهای جهنم بسته می‌شود. این دیگر خلاصه‌ و عصاره واقعیتی است که در این ماه مبارک هست که خودِ پیغمبر هم فرمود قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی، تا آخر آن بیان پیامبر عظیم‌الشأن اسلام که در جمعه آخر ماه شعبان درباره ماه مبارک رمضان ایراد کرد.

این ماه ماهِ معنوی است یعنی همه ما در سراسر کشور باید احساس کنیم که ماه رمضان آمده است نه اینکه کسی در خیابان غذا نمی‌خورد یا مثلا سیگار نمی‌کشد و همه مناسک دینی، مذهبی را مراعات می‌کنند آنها حداقلِ کار هست. ماه رمضان ماهی است که باید کاملا معنویت را احساس کنیم، برادری را احساس کنیم، ماهی است که کاملا قلب‌ها عوض می‌شود یعنی در همین ماه رمضان در دعای هر روزه می‌خوانیم: اَللّهُمَ‌ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ، خدایا تو همه خوبی‌ها هستی، ما هم با ایرادها و نقصی که داریم ما را برگردان به سمتی که تو هستی، به سمتی که همه خوبی‌ها هست به آن سمت ما را حرکت بده.

در ماه مبارک رمضان خداوند مقدر کرده که عمل کم را با ثواب زیاد جواب و پاسخ بدهید. در دعای ماه مبارک رمضان هست امَن أخَذَ القَلیلَ و شَکَرَ الکَثیرَ، خدا خداوندی است که عمل و عبادت کم را از ما قبول می‌کند و پاسخ او پاسخ بالایی است، اینجا تعبیر شکر دارد، خداوند از بندگان خود شکر می‌کند. اگر بگوییم این تعبیر قدردانی است شاید تعبیر درستی نباشد، خداوند جزا می‌دهد و در واقع پاسخ می‌دهد به آنهایی که حتی عمل‌شان عمل کم و قلیل است .

به هر حال ماه رمضان همان که در هلال ماه رمضان خوانده می‌شود أَهِلَّه عَلّیْنَا بِالْأَمْنّ وَالإِیْمَانَ وَالْسَّلامَةِ وَالْإِسْلَامَ وَالْعَافِیَه، یعنی این ماهی است که در آن هم احساس امنیت می‌کنیم و هم احساس آرامش می‌کنیم این امنیت معنایش این نیست که بمبی روی سر ما ریخته نمی‌شود، یعنی دیگر زبان فحش را هم نمی‌شنویم یعنی زبان تهمت را هم نمی‌شنویم، یعنی سخن ناروا را هم نمی‌شنویم، یعنی تحقیرها را هم نمی‌شنویم، یعنی ماهی است که همیشه امنیت است، روزنامه را نگاه می‌کند امنیت است، صدا و سیما را نگاه می‌کند امنیت است، سخن مردم را نگاه می‌کند امنیت است، مراکز رسمی را نگاه می‌کند امنیت است. یعنی انسان هیچ‌جا احساس نمی‌کند که ببینیم اینجا چه می‌‌گویند، چه نوشتند، همه خوبی است. این ماه ماهِ خوبی‌ها و احساس و نعمت‌ است و در این بیان امن و ایمان را در کنار هم قرار داده است یعنی آنجایی امنیت است که ایمان است هر کجا که ایمان است آنجا امنیت هم هست.

 اسلام را هم در کنار سلامت قرار داده است. هر کجا اسلام است آنجا سلامت جسم و روح هم هست، سلامت قلب و فکر هم هست، سلامت ذهن و زبان هم هست . اسلام دین تسلیم و سلام و صلح و نیکی‌هاست، اساس اسلام این است. ما به هم می‌رسیم سلام می‌کنیم یعنی اصلا کل اسلام اینهاست. کاری را بخواهیم شروع کنیم می‌گوییم بسم‌الله الرحمن الرحیم، از رحمت خدا از رحمانیت خدا حرف می‌زنیم، اساس اسلام اینها است البته دفاع و جهاد در جای خود محفوظ است ولی اصل اسلام بر اینهاست و در این ماه مبارک رمضان همه ما تلاش می‌کنیم همان که در دعای شبها هم می‌خوانیم:  اشْفِ بِهِ صُدُورَنَا وَ أَذْهِبْ بِهِ غَیْظَ قُلُوبِنَا  ، خدایا کاری کن دل ما نرم و پاک شود، از قلب ما کینه‌ها برود، هر شب در دعای افتتاح می‌خوانیم و انشاءالله ماهِ سلامت و محبت و پاکی و مهربانی باشد.

البته امسال مردم عزیز و مسلمان در کشور ما و در بسیاری از کشورهای جهان، من با یکی دو تا از رهبران کشورها این روزها صحبت می‌کردم آنها هم در یک موج بزرگی گرفتار شدند، اینجا بعضی‌ها فکر می‌کنند که چون عید نوروز بود و عده‌ای مسافرت رفتند، الان همه کشورهای دنیا گرفتار هستند، آنها که عید نوروز هم نداشتند. البته اینها موثر است، ترددها، دورهمی‌ها، مراعات نکردن همه اینها تاثیرگذار است ولی دنیا با یک موج جدیدی مواجه شده است همه باید به همدیگر کمک کنیم. الان وقت شعار و سخنرانی نیست وقت عمل است همه باید عمل کنیم البته بخش بهداشت و درمان بار بسیار سخت و سنگینی بر دوش دارد و ما قدردان آنها هستیم این کار عظیم و بزرگ را انجام می‌دهند. همه مسوولین کشور در سراسر کشور یک مسوولیت بزرگی دارند، باید کاری کنیم که نشان بدهیم همه اصولی که به عنوان پروتکل‌ها گفته شده آنها را اجرا و پیاده کنیم.

اگر پروتکل را کاملا مراعات کنید، برای اینکه این جزو واضحات و بدیهیات است. از اول داستان کرونا تا امروز نگاه کنید هر وقت مراعات مردم در پروتکل به 85، 90 در صد رفت، وضعیت آرام شده است، هر جا پروتکل حدود 50 و 47و 45 درصد بوده ،‌اوضاع به هم ریخته است و این هیچ استثنایی ندارد یعنی من به عنوان کسی که به هر حال در این زمینه مسوولیت دارم و از اول هم بودم،  همه آمارها هم دست من است و هر روز هم آمار را می‌خوانم، هیچ چیز جز این نیست. وقتی همه مراعات می‌کنند و مراعات به 85، 90 می‌رسد همه چیز درست می‌شود و اگر مراعات‌ها رها می‌شود، توجه نمی‌شود و  به 50، 45 می رسد دومرتبه همه چیز به هم می‌ریزد.

 به هر حال اساس آن دست خودِ ما است البته همه مسوولیت داریم هیچ‌کس نمی‌تواند از زیر بار مسوولیت فرار کند. «کلکمْ راعٍ، وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ» ، کلنا مسوول، همه ما مسوولیت داریم، همه بار بر دوش ما هست ولی اساس آن این است که دستورالعمل‌ها را هم مراعات و اجرا کنیم.

در این مقطع واکسن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. ممکن است کسی واکسن زده باشد باز هم مبتلا شود، ولی واکسن مصونیت بسیار بالایی از مرگ و میر می‌دهد یعنی کسی که واکسن زده ممکن است این ویروس به شکلی او را مبتلا کند دو ، سه روز مریض می‌شود بعد خوب می‌شود. حفظ جان مردم برای ما اولویت دارد اول حفظ جان است بعد هم باید گردش ویروس را قطع کنیم این دو مدنظر ماست.

در این شرایط وارد کردن واکسن به عنوان یک وظیفه است هر شرکت خصوصی، هر بیمارستان، هر موسسه، هر که می‌تواند از هر کجا واکسن وارد کند، واکسن‌هایی که البته مورد تایید وزارت بهداشت و درمان باشد. هر مقدار هست را وارد کرده و در بین مردم پخش شود و قیمت آن هم قیمت زیادی نیست، خودِ واکسن هم قیمتی ندارد با ارز نیمایی هم چیزی نمی‌شود، با حمل و نقل و مخارجی که برای تزریق هست عدد بالایی نمی‌شود. البته وزارت بهداشت و درمان مسوولیت دارد که آن هم واکسن را وارد کرده و در چارچوبی که ستاد ملی کرونا تصویب کرده بر آن مبنا عمل می‌کند یعنی اول کادر بهداشت و درمان را واکسینه می‌کند بعد افرادی که سن آنها بالا است و افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند. ولی اگر  واکسن آزاد هم بیاورند و مردم بتوانند استفاده کنند به قیمت معمولی ، خیلی می‌تواند به این مساله کمک کند، واکسن اساسا در این زمینه می‌تواند ما را یاری کند البته واکسن‌های داخلی را هم تقویت می‌کنیم.

البته بعضی‌ها به من می‌گفتند شما نگذارید که 4 ، 5 شرکت دنبال واکسن بروند،، بگذارید یک واکسن باشد. مشورت کردیم دیدیم خیلی تزاحمی با هم ندارند و چیزی نیست که باعث شود آن یکی به تاخیر بیفتد چون اینطور نیست گفتیم اشکال ندارد همه اینها را یاری و کمک کنید.

البته واکسن داخلی ممکن است در تابستان به دست مردم برسد اما در این مقطع آوردن واکسن خارجی وظیفه ماست، وزارت بهداشت و درمان مسوولیت خودش را دارد، شرکت‌های خصوصی هم آزاد هستند که این کار را انجام دهند، بارها این را گفتم باز هم تکرار می‌کنم این یک وظیفه بسیار مهمی برای ما است.

و مردم عزیز ما در این ماه رمضان کمک‌های مومنانه را فراموش نکنند بیش از ماههای دیگر، به دلیل اینکه اجر و ثواب آن قابل مقایسه با ماههای دیگر نیست، این ماه عبادتش متفاوت است البته اساس ماه رمضان عمدتا بر صیام و قیام و قرائت و تلاوت قرآن و اینهاست ولی احسان و نیکوکاری و افطار جزء مواردی است که مورد تاکید همه روایات است و حالا که امسال نمی‌توانیم افطار به صورت مراسم معمولی داشته باشیم مواد خشک غذایی را باید در اختیار عزیزان قرار دهیم، همان بسته‌های معیشتی و کمک‌های غذایی که مردم عزیز در همه مساجد وشهرهای مختلف تلاش می‌کنند و باید این تلاش را افزوده کنیم.

و من خواهش می‌کنم از همه وزرای مربوطه و تاکید می‌کنم بر اینکه در این ماه رمضان برای رفاه مردم، برای مواد غذایی مردم، برای قیمت اجناس چه تعزیرات چه آنهایی که باید مواد غذایی را بخرند و وارد کنند. همه این کارها را در ماه رمضان بیش از ماههای دیگر باید انجام دهیم. در ماه رمضان از خداوند می‌خواهیم هم یسر باشد هم همه چیز آسان و راحت باشد، سختی‌ها و مشکلات نباشد، هم عافیت و سلامتی هم صحت رزق باشد و مردم زندگی بهتری را تجربه کنند، اینها جزو دعاهای ماه رمضان هست. ماهِ یسر است، کاری کنیم که مردم در سختی نباشند.

همه وزرا و بخش اقتصادی باید در این زمینه بسیج شوند که مردم ماه رمضان را با سختی تجربه نکنند و این درس بسیار مهمی است.

دعاهای ماه رمضان خیلی مهم است و باید به آن توجه کنیم. می‌گوید  یُسْرٍ لَا یُمَازِجُهُ عُسْرٌ، وَ خَیْرٍ لَا یَشُوبُهُ شَرٌّ ، خدایا ما از تو یسر و راحتی‌ و شرایط خوبی می‌خواهیم که  در آن هیچ عسر و سختی اصلا نباشد و خیری می‌خواهیم که هیچ شری در آن نباشد. پس ما برای مردم راحتی می‌خواهیم، یسر برای مردم می‌خواهیم. عافیت که در دعاهای ماه رمضان تاکید شده به همین است که به کادر درمان کمک کنیم، خودمان هم پروتکل‌ها را مراعات کنیم، رفت و آمدها، دورهمی‌ها را محدود کنیم، عبادت‌هایمان را ناچار هستیم البته چقدر خوب بود نماز جماعات، مراسم تلاوت قرآن دسته جمعی باشد که جایگاه و جاذبه دیگری دارد، امسال دیگر چاره‌ای نداریم باید بیشتر انفرادی عبادت‌ها را انجام دهیم، صدا و سیما و فضای مجازی باید بتوانند این کمبود را جبران کنند همانطور که پارسال جبران کردند.

 اما یسری که باید ایجاد شود همه باید تلاش کنیم بار سنگینی که دشمنان به دوش ما انداختند یعنی بار تحریم، یعنی جنگ اقتصادی، باید جنگ اقتصادی را قطع کنیم، باید به این ظلم پایان دهیم.بعضی‌ها می‌گویند دست ظالم باید قطع شود منتها چه وقت؟ مثلا در اردیبهشت و خرداد کراهت دارد بگذارید به تیر برسیم آن وقت عیبی ندارد. دست ظالم را باید فوری قطع کرد این حرف‌ها چیست؟ تیر و مرداد نداریم، ظالم، آن کسی که زندگی مردم را گروگان گرفته که مردم را آزار می‌دهد و حتی در تهیه واکسن و  مواد غذایی ما را اذیت می‌کند و بیش از سه سال هست که این فشار بر مردم ما هست باید دست این ظلمه را قطع کنیم یک ساعت هم زودتر بتوانیم این کار را کنیم باید این کار را بکنیم.

چرا ما از مذاکرات می‌ترسیم؟ این چیست و چه کسی در سر ما کرده است؟ چرا از حرف زدن می‌ترسیم، چرا از مذاکره؟ مگر قرآن نمی‌گوید با کفار هم جدال احسن کنیم، چرا از حرف زدن می‌ترسیم، چرا فرار می‌کنیم؟ ما قدرتمند هستیم، خودمان را ضعیف نبینیم، فکر نکنید ما ضعیف هستیم. می‌گویند می‌دانید روبروی شما چه کسی است؟ آمریکاست، آمریکا باشد مگر آمریکا کیست؟ ما قدرتمند هستیم با آمریکا مذاکره می‌کنیم همانطور که در برجام مذاکره کردیم و او را سر جای خودش نشاندیم. ما توانمند هستیم اینقدر روی توان ما شک نکنید.

بعضی‌ها می‌گویند مثلا برویم اینجا بیل بزنیم کشاورزی کنیم توان داریم یک کارخانه‌ای هم دستمال کاغذی تولید کنیم ولی اگر بخواهیم با ابرقدرت مذاکره کنیم دیگر ناتوان هستیم، چه کسی این حرف را گفت؟ این حرف غلط است. ما توانمند هستیم، در تولید توانمندیم، در تکنولوژی پیشرفته توانمند هستیم، در قدرت نرم توانمند هستیم، در مذاکره هم توانمند هستیم. با طرف صحبت می‌کنیم منطق داریم، ما منطق قوی‌ داریم، منطقی داریم که می‌توانیم دشمن را مجاب کنیم و سرجای خودش بنشانیم.

مگر عراق با ما هشت سال جنگ نکرد؟ صدام و صدامیان این همه کشتار و ظلم و جنایت کرد یک زمانی هم که لازم شد مذاکره کنیم امام اجازه مذاکره داد. ما در شهریور سال 67 مذاکره با عراق را در ژنو شروع کردیم و مذاکره 2 سال ادامه داشت آخر سر باز هم صدام آن نامه‌ها را به مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نوشت، ایشان جواب داد. ما نامه جواب دادیم، نشستیم، مذاکره کردیم با آن آدم قدار، با آن آدمی که آن همه در ایران کشتار کرد. هر کسی می‌خواهد باشد ما که با مذاکره مشکل نداریم، می‌نشینیم با منطق خودمان مذاکره می‌کنیم.

بنابراین از مذاکره وین نترسید بعضی‌ها می‌ترسند، آنقدر هم نگران هستید مثلا زود این مذاکره به نتیجه برسد و فوری تحریم برداشته شود، مثلا در انتخابات مشکل پیدا کنید آنطوری هم که نیست، مذاکره پیچیدگی‌های خودش را دارد اینقدر نگران نباشیم.

انتخابات روز بسیار مهم و ارزشمندی است. حضور مردم در انتخابات بسیار مهم است ولی هیچ جناحی و هیچ فردی حق ندارد زندگی و معیشت مردم را برای انتخابات به گروگان بگیرد. بگذارید مردم راحت باشند، بگذاریم مردم زندگی کنند، بگذاریم تحریم برداشته شود این به نفع انتخابات و به نفع حضور مردم در انتخابات است، این به نفع همه جناح‌هاست. هیچ جناحی ضرر نمی‌کند، بعضی‌ها فکر می‌کنند ضرر می‌کنند، اشتباه می‌کنند کسی ضرر نمی‌کند.

ما عجله نداریم برای اینکه بگوییم مذاکرات همین امروز باشد و فردا نباشد، این وابسته به طرف است ما آماده ایم و حرف ما هم روشن است می‌گوییم آمریکا باید برگردد به همان شرایط سالی که برجام را امضا کردیم سال 2015، در همان تیر ماه 94 چه توافقی کردیم، باید برگردیم به تیر ماه 94 هر چه بوده، همان توافق و همان چیزهایی که گفتیم را اجرا کنیم، همان‌هایی که پای آنها امضا کردیم و بر مبنای همان قطعنامه 2231 اجرا کنیم. حرف ما که روشن است به محض اینکه آمریکا اجرا کرد و دیدیم درست است و عملیاتی است ما هم بلافاصله عمل می‌کنیم، ما هم به همه تعهدات‌مان برمی‌گردیم و مشکلی نداریم.

اینکه شما می‌بینید امروز اعلام کردیم IR6 را در نطنز فعال خواهیم کرد یا غنی‌سازی را به 60درصد خواهیم رساند این پاسخ خباثت‌های شماست. شما نمی‌توانید علیه ملت ایران توطئه کنید، نمی‌توانید در نطنز جنایت کنید وقتی جنایت کردید دست شما را می‌بریم. دو تا دست شما را زدیم یکی را با IR6 زدیم یکی را با 60درصد زدیم، معلوم است که نمی‌ایستیم و معطل نمی‌مانیم اگر شما می‌خواهید نسبت به فناوری صلح آمیز قانونی ایران که تحت نظارت آژانس است، اخلال درست کنید، اذیت کنید ما باز هم در چارچوب قانون عمل می‌کنیم شما کارتان تروریسم هسته‌ای بوده اما کار ما کارِ قانونی است مثلا کاری بنا بوده 20 روز دیگر یا یک ماه دیگر انجام دهیم زودتر انجام می‌دهیم و پاسخ شما را می‌دهیم.

مردم ما بدانند اگر افرادی بر علیه ملت ما توطئه کردند که البته باید مقامات امنیتی و اطلاعاتی گزارشات نهایی را به ما بدهند ولی     ظاهر امر، جنایت صهیونیست‌هاست. اگر صهیونیست‌ها علیه ملت ما اقدامی انجام دهند ما پاسخ خواهیم داد. اولین پاسخ را گرفتند اولین پاسخ این بود که اگر شما IR1 ما را روی زمین دچار مشکلی کردید ما دیگر جای آن IR1 نمی‌گذاریم، آن را جمع می‌کنیم و IR6 می‌گذاریم تا به شما حالی شود که نمی‌توانید با این خباثت ما را از این فناوری و این قدرت بازدارید. می‌دانیم شما چه کار می‌کنید، شما می‌خواهید در مذاکرات دست ما خالی شود نه ما با دست پرتر در مذاکرات می‌رویم، نخواهیم گذاشت دست ما خالی باشد.

پاسخی که در نطنز دادیم این بود که جای IR1 ، IR6 را به کار می‌گیریم، پاسخی که در نطنز دادیم به جای غنی‌سازی 3.67 الان می‌خواهیم غنی سازی 60درصد را انجام دهیم این را بدانید پس ما در برابر توطئه شما پاسخ می‌دهیم اما در عین حال  باز هم می‌گوییم فعالیت ما قطعاً و صرفا صلح‌آمیز و تحت نظر آژانس خواهد بود، 60درصد ما هم صلح‌آمیز است، 20درصد ما هم صلح آمیز است، 3درصد و 4درصد و 5درصد هم صلح آمیز است، همه هم تحت نظر آژانس است هر روزی هم شما به تعهدات خود برگردید همان روز هم ما به عین برجام برمی‌گردیم، هر چه برجام گفت، گفته 3.67 ، هر چه در برجام آمده ما به آن برمی‌گردیم به شرطی که شما برگردید و ببینیم که واقعی است یعنی در عمل ببینیم شما واقعا عمل کردید نه در زبان. به قول معروف ما راستی‌آزمایی کنیم . این هم زمان نمی‌برد و طول نمی‌کشد حالا بعضی‌ها فکر می‌کنند راستی‌آزمایی چون بلد نیستند می‌گویند راستی‌آزمایی، ما بلد هستیم نمی‌خواهد شما غصه بخورید.

برای راستی آزمایی نشستیم و طراحی کردیم، وزرا  طراحی کردند می‌دانیم چقدر زمان می‌برد، زمان زیادی نمی‌برد هر وقت راستی‌آزمایی کردیم یعنی وزیر نفت ما گفت که نفت را می‌فروشم و کشتی من جایی که باید پهلو بگیرد، پهلو می‌گیرد. بیمه ما گفت این کار انجام می‌گیرد، بانک مرکزی گفت پول من آزاد است و به خوبی جابجا می‌کنم. این چیزی نیست و زمانی نمی‌برد، زمان کوتاهی می‌برد لذا وقتی دیدیم واقعا درست عمل می‌کنند و واقعا درست می‌گویند و به تعهد عمل می‌کنند ما هم بلافاصله بعد از آن عمل می‌کنیم این هم مشکلی نیست به تمام تعهدات‌مان برمی‌گردیم به شرط اینکه شما به تمام تعهدات خود برگردید و این کار انجام خواهد گرفت.

بنابراین مسیری که امروز اتخاذ کردیم مسیری است که مردم ما می‌خواهند. ما نماینده مردم هستیم، رئیس جمهور منتخب مردم است، رئیس جمهور با 24 میلیون رای حرف می‌زند، 73درصد مردم که در انتخابات شرکت کردند با رئیس جمهور و دولت حرف می‌زنند، خواست و نظر مردم را تا روز آخر و لحظه آخر اجرا و عملیاتی می‌کنیم برای ما مهم نیست بعضی‌ها می‌گویند از زمان  این دولت مثلا 110 روز، 105 روز مانده است، 100 روز، 10 روز یا ‌1 ساعت مانده، ما همانطور که در ماه اول عمل کردیم در ماه آخر هم عمل می‌کنیم، ما تحریم را در 100 روز اول شکستیم، بگذارید در 100 روز آخر یک بار دیگر هم می‌شکنیم، دست ما را باز بگذارید مشکلی نداریم این کار را انجام می‌دهیم.

قرارِ ما با همه وزرا و معاونین و مسوولین این است که ما تا لحظه آخر فعالیت کنیم و شما مردم خواهید دید ما در تمام پنج‌شنبه‌های پیش رو را افتتاح‌های مهم داریم، همین پنج‌شنبه فردا هم افتتاح‌های بسیار مهمی مربوط به وزارت نفت داریم . در بخش‌های دیگر هم در بخش صنعت، برق، آب در همین مدت کوتاه باقیمانده از دولت تا ماه مرداد که ماه پایانی این دولت است 173 طرح مهم افتتاح خواهد شد از جمله 5 سد ملی را تا مرداد افتتاح خواهیم کرد انشاءالله، دهها نیروگاه و تصفیه‌خانه آب و تصفیه خانه فاضلاب، 10 نیروگاه حرارتی، 13 تصفیه‌خانه آب، 19 تصفیه‌خانه فاضلاب، همه اینها را در همین مدت افتتاح خواهیم کرد. در بقیه بخش‌ها هم همینطور است، همه این کارها را خواهیم کرد بنابراین دولت خود را به وظایفی که بر دوشش است، متعهد می‌داند آن وظایف را عمل می‌کند.

چارچوب مذاکرات ما را مقام معظم رهبری به خوبی و به روشنی مشخص کردند ما در همان چارچوب فعالیت خودمان را ادامه می‌دهیم آنچه باید انجام دهد و طرف بدهکار ما عمدتاً آمریکاست. آمریکایی‌هایی بیایند به تعهدات خودشان عمل کنند دست از تحریم بردارند، خواهند دید ما هم بعد از راستی‌آزمایی که انجا می‌دهیم به کلیه تعهدات‌مان بازخواهیم گشت. ان‌شاء الله.

ماه مبارک و پربرکت رمضان برای همه ما ان‌شاء الله مبارک باشد و بتوانیم از این ماه پرعظمت بهره و استفاده کافی را ببریم.

ان‌شاء الله

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

حجم ویدیو: 2.85M | مدت زمان ویدیو: 00:01:10
حجم فایل صوتی:7.05M | مدت زمان فایل صوتی :00:30:43
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.