روحانی رییس جمهوری در جلسه امروز هیئت دولت گفت: به دروغ گفتند دولت، هسته‌ای را فروخته است که بحمدالله این دروغ آشکار شد. به جرأت و صراحتا ادعا می‌کنم هیچوقت در تاریخ ایران توانمندی هسته‌ای ما به اندازه امروز نبوده است پس به مردم دروغ گفتید.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با بیان اینکه امروز ما شاهد فصل تازه ای از تجدید حیات برجام هستیم و همه کشورهایی که در برجام متعهد بودند در وین اجتماع کرده اند، گفت: امروز یک صدای واحد شنیده می شود و آن اینکه همه اطراف این توافق هسته ای به این نتیجه رسیده اند که هیچ راه حلی بهتر از توافق برجام و هیچ مسیری جز اجرای کامل برجام وجود ندارد و این یک موفقیت بزرگ برای ایران است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، افزود: یکی از افتخارات این دولت این است که در سال های 97، 98، 99 و ابتدای سال 1400 با همه سختی‌ها وفشارهای جنگ اقتصادی و شدیدترین تحریم‌ها، کشور را طوری اداره کرده که نه تنها دوستان ما بلکه دشمنان نیز اعتراف می کنند که فشار حداکثری شکست خورده است.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه بدست آمدن این موفقیت در سایه مقاومت و ایستادگی مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بوده است، اظهار داشت: دولت در طول این جنگ اقتصادی سه ساله حاضر نشد توصیه برخی دوستان درمورد برقرار کردن سیستم کوپنی برای تامین ارزاق عمومی را اجرا کند و تاکید کرد که می‌توانیم کشور را به شکل عادی اداره و کالا را به اندازه نیاز جامعه و به وفور تامین کنیم. اگر چه قبول داریم که قیمت‌ها تا حدودی گران بود و مردم در فشار بودند اما دولت این کار را برای سه سال به شکل موفقی انجام داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز هیچ کسی تردیدی ندارد که راه دشمن در فشار حداکثری و تحریم با شکست مواجه شده است، گفت: اگر مقاومت مردم و تحمل سختی‌ها از سوی آنان نبود، امروز شرایط دیگری داشتیم. دشمن با وجود همه فشارها نتوانست اقتصاد ما را بشکند و امروز به صراحت می‌گوید اقداماتش شکست خورده و دیگر جواب نمی‌دهد و راهی جز مذاکره ندارد.

دکتر روحانی این موفقیت را متعلق به ملت ایران دانست و با تاکید بر اینکه نباید این پیروزی افتخارآمیز را دست کم بگیریم، افزود: برای اولین بار در تاریخ، آمریکا در سه سال گذشته منزوی‌ترین دولت در سازمان ملل، شورای امنیت، افکار عمومی جهانی و دادگاه لاهه بوده است و حتی متحدین سنتی اروپایی آمریکا نیز او را تنها گذاشتند.

رئیس جمهور با بیان اینکه می خواهند واقعیت شکست سیاست های آمریکا را بپوشانندو این پیروزی بزرگ را تحریف کنند،گفت: رسانه های ما آگاه باشند که این پیروزی عظیم و بزرگ در تاریخ ملت، تنها مربوط به دولت دوازدهم نیست ،بلکه متعلق به همه ملت بزرگ ایران است.

رئیس جمهور تصریح کرد: این پیروزی بزرگ در سایه همراهی و ایستادگی مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری به دست آمد و نباید نسبت به آن بی‌تفاوت بود. کسانی که با پول مردم فیلم درست می‌کنند، چرا برای این شکست آمریکا و پیروزی ملت ایران فیلم نمی‌سازند.

دکتر روحانی در تشریح دلایل شکست آمریکا در مصاف با ملت ایران اظهار داشت: دولت تحت شدیدترین جنگ اقتصادی و تحریم‌های همه‌جانبه، چهارگوشه کشور را به کارگاه عمران و آبادانی تبدیل کرد. در تاریخ 7 هزار ساله گذشته چه زمانی را سراغ دارید که سواحل مکران نشاط و رونق و آبادانی امروز را داشته باشد؟ چرا از این اقدامات دولت که تحریم آمریکا را به شکست کشاند، فیلم نمی‌سازند؟

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز آمریکا با اعتراف به شکست از ایران درخواست مذاکره دارد، چه کسی باعث شد آمریکا با این لحن با ملت ایران سخن بگوید؟ آیا دولت در همین شرایط سخت اقتصادی کشور را از واردات بنزین و گازوئیل بی‌نیاز و حتی توان صادرات ایجاد نکرد؟ آیا اینها ارزش فیلم ساختن ندارد؟

دکتر روحانی با بیان اینکه اذعان آمریکا به شکست و درخواست برای مذاکره و بازگشت به تعهداتش از نظر ما "توبه" است، گفت: البته باید در مقام عمل هم صداقت آمریکایی‌ها را بسنجیم، اما امروز حقانیت ملت ایران بر جهانیان آشکار شده و دیگر هیچ‌کس درباره صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تردیدی ندارد.

رئیس جمهور با اشاره به فراسیدن 20 فروردین ماه، روز فناوری هسته‌ای اضافه کرد: پس از توافق برجام عده‌ای مدعی بودند که دولت همه توانمندی‌های هسته‌ای کشور را فروخته و از دست داده است، اما این روز فرصتی است تا مردم ببینند که در همین سال‌ها به رغم فشارهای اقتصادی چه پیشرفت‌ها و دستاوردهای بزرگی در عرصه فناوری‌های هسته‌ای کشور حاصل شده است.

 

دستاوردهای دولت در عرصه هسته‌ای دروغ‌ بودن برخی ادعاها علیه دولت را آشکار می‌کند

 

دکتر روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دستاوردهای دولت در عرصه هسته‌ای دروغ‌ بودن برخی ادعاها علیه دولت را آشکار می‌کند، اظهار داشت: مصوبه مجلس درباره احیای برجام این فرصت را ایجاد کرد تا کذب بودن آنچه علیه دولت تبلیغ شده بود، آشکار شود. رئیس جمهور تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی تکالیف مجلس در طرح احیای برجام را حتی فراتر از مصوبه مجلس اجرا کرد تا گواهی باشد برای اینکه آنچه درباره از بین رفتن توانمندی‌ های هسته‌ای کشور گفته شده بود، صحیح نبود.

دکتر روحانی تاکید کرد: ‌به جرات ادعا می‌کنم که هیچ زمانی از ابتدای آغاز فعالیت‌های هسته‌ای کشور، توانمندی هسته‌ای ما به اندازه امروز نبوده است. به دروغ به مردم گفتند دولت برجام را امضا کرد تا قدرت هسته‌ای کشور را از بین ببرد، اما امروز همه مراکز و تاسیسات هسته‌ای کشور قوی‌تر از همیشه در حال فعالیت هستند و آنها باید برای دروغ خود از مردم عذرخواهی کنند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز همه بهانه‌ها برای نامشروع و غیرقانونی جلوه دادن فعالیت‌های هسته‌ای ایران از دست دشمن خارج شده است، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر کسانی که مدعی بودند این دولت فقط به دنبال مذاکره است و به تقویت بنیه دفاعی کشور توجهی ندارد، دیدند که به مدد برجام تحریم تسلیحاتی کشور نیز لغو شده و بنیه دفاعی کشور امروز به لطف تلاش‌های دولت تدبیر و امید قطعا چند برابر سال 92 است. گواه این ادعا نیز سرنگونی پهپاد دشمن به وسیله سامانه پدافندی ساخت خودمان بود.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش به فرارسیدن روز بهداشت جهانی اشاره کرد و گفت: امروز توانمندی کشور در عرصه بهداشت و درمان به لطف اجرای طرح تحول سلامت و نیز تجهیز و توسعه امکانات بهداشتی و درمانی حداقل دو برابر ابتدای دولت تدبیر و امید است. امروز امید به زندگی در کشورمان ارتقا یافته که این نشان از حرکت سازنده دولت در عرصه بهداشت و درمان است.

 

دولت در دوران کرونا کار عظیم و بزرگی انجام داده است

 

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت در دوران کرونا کار عظیم و بزرگی انجام داده و در اثنای مقابله با این بیماری خطرناک بخش درمان کشور را توسعه نیز داده است، افزود: متاسفانه هنوز درمانی برای کرونا به دست نیامده و تنها راه مقابله رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن است. به وزارت بهداشت دستور داده‌ام که تمام اقدامات در زمینه واردات و تولید واکسن در داخل و نیز واکسیناسیون را با جزئیات کامل و به شکل شفاف برای مردم تشریح کنند.

رئیس جمهور با تشریح مشکلاتی که تحریم‌ها برای خرید و واردات واکسن کرونا برای کشور ایجاد کرده‌اند، اظهار داشت: ده‌ها میلیون دز واکسن یا خریداری شده و یا برای خرید آنها توافق شده است، اما تحریم‌ آمریکا مانع نهایی شدن توافقات و انتقال واکسن‌ها به داخل کشور شده‌اند.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به فرارسیدن ایام ماه مبارک رمضان گفت: به سازمان برنامه و بودجه دستور داده‌ام که برای ماه مبارک رمضان یک نوبت اضافه کمک معیشتی به جمعیت تحت پوشش تخصیص داده شود. همچنین در روزهای آینده یک کارت اعتباری در اختیار مردم قرار می‌گیرد که پشتوانه آن سهام عدالت یا یارانه مردم است و این کارت علاوه بر کمک به مردم، پشتیبانی و کمکی به رونق تولید نیز خواهد بود و امیدوارم با بهبود شرایط جهانی،  در تامین کالا نیز ثبات بیشتری در کشور ایجاد شده و مردم شرایط بهتری را تجربه کنند.

متن کامل سخنان دکتر روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن‌الرحیم

در روزهای اخیر شاهد فصل تازه‌ای از تجدید حیات برجام هستیم. همه کشورهایی که در برجام متعهد بودند، این روزها در وین اجتماع کرده اند و با ترکیب‌های مختلف، ترکیب 1+4 با حضور ایران، ترکیب 1+4 جداگانه با حضور آمریکا، به هر نحوی که بوده، اما یک صدای واحد امروز شنیده می‌شود و آن اینکه همه اطراف این توافق هسته‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ راه حلی بهتر از توافق برجام و هیچ مسیری جز اجرای کامل برجام وجود ندارد.

به نظرم این یک موفقیت جدید برای جمهوری اسلامی ایران است. یکی از افتخارات دولت این است که در سال‌های 97، 98 و 99 و در همین ماه‌ اولیه سال 1400 با همه فشارها، با همه سختی‌ها، با شدیدترین تحریم‌ها و با جنگ اقتصادی، کشور را طوری اداره کرد که امروز نه تنها دوستان، ‌حتی دشمنان ما هم اعتراف دارند که فشار حداکثری شکست خورده است. این بالاترین عمل و موفقیت این دولت و یکی از افتخارات دولت دوازدهم است که در مقابله با فشار اقتصادی، فشار سیاسی، فشار روانی و تبلیغاتی به گونه‌ای ایستادگی و مقاومت کرده که امروز هیچ تردیدی درباره اینکه دشمنان ما متحمل شکست شده‌اند، وجود ندارد.

البته همه می‌دانیم این موفقیت در سایه مقاومت و ایستادگی یکپارچه ملت بزرگ ایران بوده است. تردید نداریم و معلوم است اگر ایستادگی و مقاومت مردم، تحمل رنج‌ها و سختی‌ها نبود، شرایط دیگری داشتیم. دولت در این جنگ سه ساله حتی حاضر نشد به توصیه بعضی از دوستان عمل کند که گفتند برای ارزاق عمومی و کالاهای ضروری سیستم کوپنی را برقرار کنیم. ما زیر بار این مساله نرفتیم و گفتیم کشور را به طور عادی اداره می‌کنیم و نیاز به کوپن و سیستم کوپنی نداریم. می‌توانیم کالا به اندازه نیاز جامعه و به وفور در اختیار مردم قرار دهیم و همین کار را کردیم. یعنی در مدت این سه سال و نیم کالا به وفور در اختیار مردم بوده است. البته قیمت نامتعادل بوده، گران بوده، مردم در فشار بودند، این را کاملا قبول داریم و روشن است، اما در عین حال نتوانستند اقتصاد ما را بشکنند.

امروز آمریکا به صراحت می‌گوید سیاست تحریم شکست خورده، فشار حداکثری دیگر جواب نمی‌دهد و به صراحت می‌گویند راهی جز مذاکره نداریم. به صراحت هم می‌گویند اگر شما آماده‌اید، حاضریم مستقیم با شما بنشینیم و مذاکره کنیم، شما آماده نیستید حاضریم غیرمستقیم با 1+4 مذاکره کنیم. این به معنای پیروزی ملت ایران است، این پیروزی را دست کم نگیریم.

رسانه‌های ما و فضای مجازی ما، فضای حقیقی ما؛ می‌خواهند این واقعیت را بپوشانند، می‌خواهند این پیروزی را تحریف کنند. این یک پیروزی عظیم و بزرگ در تاریخ ملت ایران است، اصلا مربوط به دولت دوازدهم هم نیست، مربوط به ملت بزرگ ایران است. این ملت نه یک روز، نه دو روز، نه سه روز، سه سال و نیم در برابر همه فشارها ایستاده و مقاومت کرده است که در صحبت امروزم به بخشی از نکات اشاره می‌کنم که اینها تا چه حد جنایتکارانه در برابر ملت ایران ایستادند، اما شکست خوردند.

برای اولین بار در تاریخ آمریکا، آمریکا در سه سال گذشته در دوره دولت ترامپ منزوی ‌ترین دولت در سازمان ملل، در شورای امنیت، در مجمع عمومی، در دادگاه لاهه و در افکار عمومی بود. شما در تاریخ آمریکا پیدا کنید که آمریکا با کشوری درافتاده و در برابر آن کشور در جهان سیاست و افکار عمومی تنها مانده است. اگر تنها نمی‌ماند که در شورای امنیت می‌توانست "اسنپ بک" را تصویب کند و خواسته خودش را پیش ببرد. اگر تنها نمی‌ماند درباره پایان تحریم تسلیحاتی ایران می‌توانست موفقیتی بدست بیاورد. نتوانست، منزوی شد و تنها ماند. حتی یاران سنتی او هم او را همراهی نکردند. اتحادیه اروپا متحدین سنتی آمریکا هستند، آنها هم حمایت نکردند و قبول نکردند و زیر بار نرفتند و رای مخالف دادند و آمریکا فقط یک جزیره‌ای را پیدا کرد و آن جزیره را همراه خود کرد. یک کشور درست و درمان از آمریکا حمایت نکرد و این پیروزی بزرگی است، چرا این پیروزی را نمی‌گوییم.

 

حقیقت‌ها را به مردم بگویید، پیروزی ملت را بگویید

 

این پیروزی سیاسی ملت بزرگ ایران و دولت دوازدهم با رهبری مقام معظم رهبری بود که با حمایت و هدایت ایشان توانستیم آمریکا را شکست دهیم. چرا برای این شکست از پول ملت فیلم درست نمی‌کنید؟ اگر بناست از پول ملت فیلم درست کنید و نمایش بدهید، از واقعیت‌ها فیلم درست کنید. حقیقت‌ها را به مردم بگویید، پیروزی ملت را بگویید. نباید به مردم غیرواقعی بگوییم، نباید واقعیت‌ها را تحریف کنیم. چرا دشمن ما شکست خورد؟

از شما می‌پرسم، مثال می‌زنم؛ نشاطی که امروز سواحل مُکران و جنوب ایران دارد، از جاسک گرفته تا چابهار، تا راه‌آهنی که از چابهار به سمت راه آهن سراسری در حال اجراست، تا آبی که در منطقه شرق از دریای جنوب به فلات مرکزی آوردیم، تا گازی که وارد شرق کشور و سیستان و بلوچستان شد، تا جاده بزرگراهی که در سراسر سواحل مکران امروز می‌بینید، اینها چه وقت در تاریخ ایران بوده و این نشاط و زنده بودن و حیات و قدرت و توسعه سواحل مکران چه زمانی بوده است؟ بگویید تاریخ ایران در چند هزار سال، 7 هزار سال تاریخ اخیر ایران بروید و ورق بزنید، چه کسی توانسته چنین کاری را بکند؟ ما در اوج تحریم این کار را کردیم، در فشار و سختی اینها را اجرا کردیم، در حال تحریم راه آهن را می‌کشیم، راه آهن از چابهار به سمت زاهدان را اجرا کردیم، انتقال آب از خلیج فارس به سمت زاهدان و زابل را طراحی می‌کنیم، آب را از دریای جنوب تا کرمان و سیرجان و یزد و اردکان بردیم، بعد ادامه پیدا می‌کند به اصفهان و خراسان جنوبی و مشهد، این کار عظیم کجا انجام گرفت، چرا نمی‌گوییم؟ چرا برای سواحل مکران فیلم نمی‌سازیم؟ چرا نمی‌گوییم در زمان فشار آمریکا، آمریکا را شکستیم، چرا آمریکا متواضع شده و سر فرود آورده، چرا اینطور با ما حرف می‌زند، الان چطور با ما حرف می‌زند؟ می‌گوید می‌خواهید دو نفری، می‌خواهید سه نفری، شش نفری حرف بزنیم، ما آماده‌ایم، می‌خواهیم حرف بزنیم و حل کنیم. این لحن آمریکا در برابر ملت ایران و قدرت ملت ایران را چه کسی توانست به وجود بیاورد؟

آنچه امروز در تاریخ کشورمان می‌بینیم که شرق آباد، غرب آباد، جنوب آباد، شمال آباد، اینها در دولت یازدهم و دوازدهم تحقق پیدا کرده است. 550 هزار هکتار زمین در غرب کشور احیا شده و 46 هزار هکتار در شرق کشور احیا شده است، اینها در چه زمانی بوده؟ این همه کانال، این همه زهکشی، این همه آب را به زمین‌ها بردن، این همه اجرای آبیاری مدرن، چه زمان در تاریخ ما سابقه داشته است؟ اینکه در یک دولت بتوانیم 50 سد ملی افتتاح کنیم که تا امروز 52 سد ملی افتتاح کرده ایم. چه زمانی اینچنین بوده؟ شک دارید ما در بنزین خودکفا هستیم، شک دارید بزرگترین صادرکننده بنزین در این منطقه هستیم؟ شک دارید صادرکننده گازوئیل هستیم؟ مگر در دولت قبل واردکننده اینها نبودیم؟ چرا اینها را نمی‌گویید؟ مگر در زمینه محصولات کشاورزی امروز شرایط ما با دیروز متفاوت نیست؟ این تفاوت‌ها را چرا تبیین نمی‌کنیم، چرا نمی‌گوییم؟ نتیجه اینکه ما بگوییم یا نگوییم، دشمن این محاسبات را به خوبی مشاهده کرده و دیده است و لذا در برابر قدرت این ملت سرفرود آورده و امروز آماده است برای اینکه بنشیند و راجع به اجرای برجام و بازگشت به تعهدات خود گفتگو کند. بازگشت به تعهدات به معنای دینی و مصطلح آن توبه است. برای اجرای توبه، آمریکا آمده توبه کند، آمده می‌گوید می‌خواهم توبه کنم، می‌خواهم به برجام برگردم. حال چقدر راست می‌گوید، چقدر در مقام اجرا وفادار به حرف خود هست، این را باید ببینیم، الان نمی‌خواهیم قضاوت نهایی کنیم. ما قضاوت تا امروز را انجام می‌دهیم، تا امروز این حالت را داریم و می‌بینیم آنچه ایران می‌گوید مورد قبول افکار جهانیان است.

 

به تمام تعهدات برجامی خود برمی‌گردیم در صورتی که آمریکا برگشته باشد

 

ما می‌‌گوییم به تمام تعهدات برجامی خود برمی‌گردیم در صورتی که آمریکا برگشته باشد و ببینیم در عمل هم اجرا می‌کند. یک حرف منطقی می‌زنیم، ما حرف غیرمنطقی نمی‌زنیم. صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای‌مان را با همین ندا به گوش جهانیان می‌رسانیم. دنبال این نیستیم که فعالیت غیرصلح‌آمیز انجام دهیم.

اینکه گفتیم پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنیم، اینها موقت است، گفتیم ما سانتریفیوژ‌های جدید و مدرن را فعال می‌کنیم، اینها موقت است. همه اینها موقت است، اگر آنها به کل تعهدات برگردند ما هم به کل تعهدات خود برمی‌گردیم و این مساله بسیار مهمی است که مردم ما الحمدالله امروز می‌بینند.

این فصل جدید و تازه از دیروز آغاز شد. اگر طرف مقابل ما یعنی آمریکا جدیت و صداقت از خود نشان دهد، همین دو تا، بیشتر نمی‌خواهیم، اگر جدیت کافی و صداقت لازم از خودش نشان دهد، به نظر من در یک زمان کوتاهی می‌توانیم مذاکره کنیم. اگر جایی مذاکره لازم است با 1+4، بدون مذاکره هم آمریکا می‌تواند تعهداتش را اجرا کند، حال دنبال بهانه است که اینها باید تبیین و تدوین شود، اشکالی ندارد و  برای این هم حرفی نداریم، ولی راه ما همان است که مقام معظم رهبری تصریح کردند. همان مسیر و همان راه است و آن راه را به حول و قوه الهی انجام خواهیم داد.

نکته دیگری که می‌خواهم اضافه کنم اینکه به 20 فروردین روز فنآوری هسته‌ای نزدیک می شویم و انشاءالله روز بیست و یکم چون بیستم جمعه است بیست و یکم مراسم افتتاح‌های جدید را خواهیم داشت و مردم ما مطلع خواهند شد که در عرض یک سال، پارسال تا الان چه اقدامات مهمی انجام گرفته است. دهها پروژه مهم را خواهند دید که روز شنبه به افتتاح می‌رسد و یک حرفی که به دروغ چند سال بود به خورد مردم داده بودند، البته مردم قبول نکرده بودند، آنها چنین فکر می‌کردند، می‌گفتند اینها هسته‌ای را فروختند، هسته‌ای نداریم، تمام شد، تعطیل کردند دیگر کاری نمی‌توانیم انجام دهیم، آنجا را سیمان ریختند، اینجا را چه کار کردند، اینجا را بریدند، حرفهای دروغ و این دروغ الحمدالله آشکار شد.

مجلس مصوبه‌ای به تصویب رساند که نظرمان را درباره آن همان وقت گفتیم و بر نظر خودم هم باقی هستم ، ولی این مصوبه یک خاصیت داشت و ‌آن خاصیت این بود که واقعیت توانمندی هسته‌ای ما به خوبی آشکار شد یعنی وقتی آنها نشسته بودند و می‌گفتند سازمان انرژی اتمی طراحی کند و 20درصد را اجرا کند حالا بعید است بتوانند ولی نه تنها 20درصد در زمان مشخص و معین راه افتاد حتی بسیار بیشتر از آنچه مصوب بود تولید شد و قدرت تولید داریم، در بقیه چیزها هم همینطور است در همه زمینه‌های هسته‌ای، به جرات این ادعا را می‌کنم و این ادعا را رئیس سازمان انرژی اتمی آقای دکتر صالحی می‌تواند تبیین کند . هیچ‌وقت در تاریخ ایران توانمندی فن‌آوری هسته‌ای ما مثل امروز نبوده است، هیچ‌وقت. از روز اول، قبل از انقلاب، بعد از انقلاب هر زمانی در هر دولتی که بوده، قوی‌ترین فناوری را امروز به نمایش جهانیان گذاشتیم پس دروغ به مردم گفتید که رفتید برجام را امضا کردید تا قدرت هسته‌ای کشور را از بین ببرید حالا اعتراف کنید بیایید در برابر دروغ خودتان عذرخواهی کنید.

ما فناوری هسته‌ای داریم، فناوری هسته‌ای قوی‌تر از همیشه داریم، IR8 ، IR9 داریم و IR6 ما هم می‌تواند فعال باشد در هر زنجیره‌ای که دل ما بخواهد و بخواهیم فعال کنیم. اراک را هم می‌توانیم راه‌اندازی کنیم و مشکل نداریم، درب فردو امروز باز است و فعالیت می‌کند همه آنچه مقصد و مقصود ما بود نهایت آمال و اهداف ما بود در فناوری هسته‌ای در این زمان و این مقطع توانستیم اجرا و پیاده کنیم و البته باید ملت ما در مراحل بعدی این طرح‌ها را ادامه دهد.

کاری که این دولت در فناوری هسته‌ای کرد اینکه مشروعیت اجرای فناوری هسته‌ای در ایران را مورد اذعان و قبول همگان قرار داد البته قبلا مشروعیت داشتیم نه اینکه مشروعیت نداشتیم کار ما قانونی بود ولی آنها مدعی بودند یک قطعنامه‌ای داشتند در برابر آن قطعنامه ادعا می‌کردند.

امروز در اینکه فناوری هسته‌ای ما مشروع و قانونی است جای هیچ تردیدی نیست همه قبول دارند که فعالیت هسته‌ای ما قانونی است و طبق قانون و مقررات عمل می‌کنیم و امروز همه قبول دارند که فعالیت ایران فعالیت صلح‌آمیز است. یک زمانی داستانی، پرونده‌ای به نام PMD در دست‌شان بود و می‌چرخاندند، می‌گفتند ما هنوز تردید نداریم و نمی‌دانیم که آیا صلح‌آمیز است یا خیر؟ حالا ببینیم، گاهی می‌گفتند 10 سال دیگر طول دارد، گاهی می‌گفتند 50 سال طول دارد تا برای ما روشن شود که آیا فعالیت ایران صلح آمیز بود، پرونده PMD بسته شد و معلوم شد فعالیت ایران صلح‌آمیز است. این یک موفقیت بزرگ جمهوری اسلامی ایران در مقطع دولت یازدهم و دوازدهم بود، امروز بحمدالله همه مشروعیت این فناوری را قبول دارند و برای همه آشکار و روشن است. این یک کار بزرگ است.

ما در این دولت توانستیم تحریم تسلیحاتی را برداریم. این کار چرا گفته نمی‌شود. مگر با قطعنامه‌های سازمان ملل تحریم تسلیحاتی بر ما تحمیل نشد؟ مگر سال گذشته تحریم تسلیحاتی برداشته نشد. لااقل آنهایی که به قدرت نظامی خیلی تکیه دارند و می‌گویند بسیار مهم است و درست می‌گویند قدرت نظامی بسیار مهم است. چرا پایان تحریم تسلیحاتی را نمی‌گویند که در 27 مهرماه پارسال این تحریم برداشته و شکسته شد. این کار کی بود؟ کار این دولت بود.

می‌گویند این دولت آیا در بخش قدرت نظامی هم همین عقیده را دارد. اتفاقاً این دولت، دولتی است که تحریم تسلیحاتی را برداشته است.

اتفاقاً این دولت، دولتی است که پدافند هوایی را از هر زمان دیگر قدرتمندتر کرده است. از s300  گرفته که در این دولت آوردیم و فعال کردیم، تا سامانه‌های مختلف داخلی.از سامانه 15 خرداد، 3 خرداد، باور 373، همه اینهایی که در سامانه‌های پدافندی فعال کردیم. هیچ زمانی قدرت پدافندی‌مان تا این حد قوی نبود در عمل هم ثابت کردیم شما دیدید پهپاد مدرن آمریکایی را انداختیم با سامانه ساخت دست مهندسین خودمان سرنگون کردیم و این قدرت است.

بعد می‌گویند این دولت آیا در زمینه نظامی و دفاعی و اینها هم فکر می‌کند یا فقط به فکر مذاکره است. چه کسی این سامانه‌ها را درست کرد. در چه دولتی درست شد. کدام دولت بود که توانست این پهپاد را سرنگون کند. توانمندی‌های نظامی که امروز داریم در ابعاد مختلف، قطعاً این توانمندی‌ها چند برابر سال 92 است و این نشان می‌دهد که این حرکت، یک حرکت درست بوده است.

 نگاه‌مان به بیرون نیست، نگاه‌مان به توان داخلی است، به منابع انسانی داخلی است به معادن زیرزمینی داخلی کشور است به توانمندی‌های ژئوکونومیک و ژئوپلتیک ایران است. اما در عین حال رابطه با جهان را هم برای توسعه و پیشرفت لازم می‌دانیم لازم می‌دانیم تولید را بالا ببریم. اگر تولید می‌خواهید بالا ببرید بدون رابطه با جهان تولید را چگونه بالا می‌برید.

شما برای 80 میلیون می‌توانید تولید کنید بیشتر که نمی توانید. اگر می‌خواهید به جای 80 میلیون، 800 میلیون تولید کنید باید بازار جهانی را در اختیار داشته باشید و باید با بازار جهانی تعامل داشته باشید.

تعامل با جهان جزو مصوباتی است که رهبر معظم انقلاب امضاء کرده است. تعامل سازنده با جهان در چشم‌انداز است. خود ایشان هم در آغاز دولت دوازدهم تعامل سازنده و گسترده با جهان را فرمود.

پس ما می‌خواهیم با دنیا تعامل سازنده و گسترده داشته باشیم. البته باید تعامل عزتمند داشته باشیم. البته می‌خواهیم تکیه ما بر توان و قدرت داخلی باشد، اما در عین حال یک بخشی از این قدرت هم در رابطه با جهان حاصل می‌شود.

نکته سومی که می‌خواهم به آن اشاره کنم به مناسبت روز بهداشت جهانی است. در زمینه توانمندی کشور در بخش بهداشت و درمان شرایط بسیار خوبی نسبت به سال‌ها و دهه‌های گذشته داریم. همین امید به زندگی اول انقلاب 67 سال بوده و الان شده 78 سال است.این خودش یک علامت است که نشان می‌دهد که در مسیر بهداشت و درمان حرکت ما حرکت بسیار خوبی بوده است. توانمندی و قدرت ما امروز در بخش درمان و بهداشت نسبت به آغاز دولت در سال 92 قطعاً 2 برابر شده است.

تخت‌های بیمارستانی در آغاز دولت 90 هزار بوده و این تخت‌های بیمارستانی به 136 هزار رسیده است و البته 13 هزار تخت هم فقط معطل آقای دکتر همتی است. یعنی اجناسی که برای تجهیز این 13 هزار تخت می‌خواهیم ایشان اگر بتواند ارز را تأمین کند تا آخر این دولت همه اینها افتتاح خواهد شد و همه آماده است.

ضمناً نیمی از تخت‌های قبلی را هم به طور کامل بازسازی کردیم. پس قدرت ما نسبت به آغاز دولت بیش از  2 برابر شده است.

با طرح تحول سلامت هم الحمدالله مخارج مردم هم کاهش پیدا کرده که در زمینه درمان کار عظیم و بزرگی بود. همه مردم هم در پوشش بیمه قرار گرفتند. در دوران کرونا هم کار عظیم و بزرگی کادر درمان انجام داده است. البته این روزها شرایط سخت است. بخاطر اینکه این ویروس ، جهش یافته و ویروس دیروز نیست.

دیروز اسمش ویروس ووهان بود امروز اسمش ویروس انگلیسی است. فردا ممکن است اسمش تبدیل شود به ویروس آفریقایی و بعد به ویروس برزیلی تبدیل شود.این ویروس، در برابر دنیا تسلیم نشده و جهش و حرکت پیدا می‌کند. ما هم باید در برابرش ایستادگی و مقاومت کنیم .

در این خصوص 2 کار اساسی هم بیشتر لازم نیست. یکی مراعات اصول بهداشتی است چون این بیماری درمان ندارد تنها مراقبت و مراعات و بهداشت لازم دارد. بنابراین همه باید دستورالعمل‌هایی که تدوین و اعلام شده است را مراعات کنیم.

در زمینه واکسن 2 نکته دارم. یکی اینکه می‌خواهم به وزارت بهداشت و درمان بگویم در زمینه واکسن هر کاری می‌شود با شفافیت برای مردم توضیح داده شود. چند دز واکسن وارد شده؟ از کجا وارد شده؟ و به چه گروه‌هایی تزریق شده است؟همه مردم باید آگاه باشند و همه باید بدانند هیچ چیز مخفی در این زمینه نداریم.

 نکته دوم اینکه در زمینه واکسن داخلی تلاش زیادی انجام می‌گیرد امیدوار هستیم و خیلی امید داریم تا پایان اردیبهشت، اوایل خرداد، پاستور بتواند واکسن خودش را عرضه کند و خیلی امید داریم تا پایان خرداد ماه و اوایل تیر، ان‌شاء الله برکت هم بتواند واکسن خودش را عرضه کند.

کار بزرگ و عظیمی در داخل شروع شده و دولت با همه توان از حرکت داخلی برای اینکه بتوان واکسن تولید شود، پشتیبانی می‌کند.

برای خرید از روز اول اقدامات لازم را انجام دادیم، بهترین جایی که وزارت بهداشت به ما توصیه کرد که از آنها بخریم. کواکس بود. گفتند از اینها بخریم. از روز اول هم درخواست کردیم. اسم ما هم جزو کشورهای اولیه بود. بعد که خواستیم پولش را پرداخت کنیم با مشکل تحریم آمریکا مواجه شدیم. یعنی مردم بدانند اگر واکسن کواکس امروز دیر به دست‌شان رسیده بخاطر تحریم بود که طول کشید. اولین محموله‌اش تازه وارد شده و تا الان باید میلیون‌ها دز وارد می‌شد البته کواکس هم بی‌رحمی کامل را انجام داد. چون پول را یک ذره دیرتر دادیم اسم ایران را پایین‌تر قرار دادند. لذا به جای اینکه در اسفندماه واکسن کواکس را دریافت کنیم در اواخر فروردین این واکسن را دریافت می‌کنیم.

16 میلیون و و 800 هزار دز خریدیم که مقدار کمی مثلاً حدود 700 هزار وارد شده است. به هر حال این تلاش ما بود.

تلاش دوم ما خرید واکسن از هند بود و پولش پرداخت کردیم. یک مرتبه آنجا در درون‌شان یک مسایلی پیش آمد، ظاهرش این است باطن‌اش با خداست که یک دادستانی، ممنوع کرد گفت از هند نباید واکسن خارج شود. واکسنی که آماده بود و آماده حمل بود جلویش گرفته شد این مشکل دوم بود که در واکسن پیدا کردیم.

مشکل سوم که در واکسن با آن مواجه شدیم اینکه برخی از کشورهایی هستند که حاضرند به ما واکسن بفروشند می‌گویند چون بخش‌هایی از این واکسن از شرکت‌هایی تهیه می‌کنیم که آن شرکت‌ها با آمریکا در رابطه‌اند آن شرکت مخالفند و نمی‌گذارند و لذا ما آماده خرید 10میلیون دز واکسن از یک کشوری هستیم  که یک مشکل اینجوری دارد، باز این مسأله به تحریم مربوط می شود. باز کسی نگوید که تحریم را بهانه نکنید. تحریم یک واقعیت است یک مشکل در زندگی مردم است در واکسن هم تحریم است.

الان  13 هزار تخت بیمارستانی آماده است که 300 میلیون دلار می‌خواهد تا این تخت ها را تجهیز کنیم. پولش را هم داریم فقط بخاطر جابجایی این تحریم نمی‌گذارد.

مشکل ما باز تحریم است. البته این تحریم غیرقانونی، ظالمانه و تروریستی است. یعنی آمریکایی‌ها هم برای واکسن و  هم دارو برای ما مشکل درست می‌کنند بنابراین کار آنها جنایتکارانه است. این روشن است. اما در عین حال مردم ما باید مطلع باشند پس در زمینه واکسن، هم آن مقداری که برای مردم وارد و مصرف می‌شود، کامل توضیح دهیم. هم در زمینه خرید هر اقدامی که تا حالا شده به اطلاع مردم برسانیم و مطمئنم ان‌شاء الله اگر یکی دو ماه را پشت سر بگذرانیم و به آخر بهار برسیم ان‌شاء الله واکسن‌های داخلی هم وارد می‌شود و دست و بال ما باز می‌شود و شرایط بسیار بهتر خواهد شد.

نکته سومی که می‌خواهم اشاره کنم مسأله ماه رمضان و نیاز به کمک بیشتر به اقشاری است که در تنگی معیشت هستند.

اولاً دیروز در ستاد اقتصادی تصویب کردیم و امروز به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور می‌دهم در روزهای اول ماه رمضان، یک نوبت اضافی از کمک معیشتی که ماهیانه به 60 میلیون نفر پرداخت می شود ویژه ماه رمضان در همین روزهای اول ماه رمضان پرداخت کند این قدم اولی است که برمی‌داریم. البته در ستاد کرونا بحث خواهیم کرد و این را تصویب می‌کنیم.

در واقع این بخاطر مشکلاتی است که برای مردم در زمینه کرونا، ایجاد شده است. و این مشکلات را در زندگی و کسب و کار مردم در خیلی جاها درست کرده است. در کنار تحریم، کرونا هم خیلی ما را اذیت کرد در صادرات و واردات و بویژه در خدمات، گردشگری و حمل و نقل مشکلات زیادی درست کرد بنابراین در این زمینه هم این قدم را برداشتیم بخاطر کمک به اقشاری که توانمندی‌شان کم است.

کار دیگری که تصمیم گرفتیم ان‌شاء الله هفته آینده اعلام خواهد شد، کارت اعتباری است که در اختیار مردم قرار می‌گیرد. این کارت اعتباری را  بانک‌ها در اختیار مردم قرار خواهند داد اولاً هیچ نیاز به مراجعه به بانک ندارد.تماما الکترونیکی انجام می‌گیرد و بدون اینکه نیاز باشد کسی به جایی مراجعه کند می‌تواند همه اقدامات این کارت اعتباری را انجام دهد و دریافت کند.

پشتوانه این کارت اعتباری می‌تواند سهام عدالت باشد . یارانه هم می‌تواند پشتوانه باشد. اوراق دیگر هم می‌تواند پشتوانه باشد ولی یکی از پشتوانه‌ها که بیش از 40 میلیون نفر به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند، سهام عدالت است.

آنهایی که دارای سهام عدالت، یک میلیونی هستند، می‌توانند 14 میلیون  اعتبار داشته باشند آنهایی که 500 هزار تومانی هستند 7 میلیون. بنابراین یک خانواده‌ای که 500 هزار تومان داده برای هر نفر و یک خانواده 3 نفره است می‌تواند 21 میلیون اعتبار  دریافت کند و این یک رفاهی است برای مردم و کمک به تولید است. یعنی با اینکار هزینه‌های تولید را هم کم می‌کنیم. این یک رونق و پشتوانه‌ای برای تولید خواهد بود. اساساً هزینه‌های تولید را پایین می‌آورد. خواهش می کنم هفته آینده که آنرا مصوب کردیم برای مردم توضیح داده شود. این هم یک کمک دیگری است که ان‌شاء الله در همین ایام و در روزهای اول ماه رمضان، انجام می‌گیرد.

این کمک بخاطر اینست که مردم عزیز و بزرگوار مخصوصاً آنهایی که در معیشت در تنگ‌دستی هستند، ان‌شاء الله بتوانند روزها و شرایط بهتری داشته باشند ان‌شاء الله از لحاظ جهانی هم قدم به قدم که پیش می‌رویم یک ثبات و استواری بیشتری در بازار کالا بوجود بیاید و مردم بتوانند شرایط بهتری را تجربه کنند.

ان‌شاء الله

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.