هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام، با حضور هیات های نمایندگی‌ایران و کشورهای ۴+۱ در محل گراند هتل شهر وین از ساعت دو و نیم بعد از ظهر به وقت محلی وین از سر گرفته شد.

به گزارش جماران؛ حاضرین در جلسه علاوه بر هیات ایرانی به ریاست سیدعباس عراقچی، انریکه مورا، معاون دبیرکل‌‌سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و  نمایندگان چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان هستند.

 لازم به ذکر است پیش از آغاز این نشست، دیدار دوجانبه دیگری میان دکتر عراقچی با انریکه مورا برگزار شد.

 

 پایان دور ‌اول مذاکرات نشست کمیسیون مشترک‌ برجام

دور‌ اول جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که در گراند هتل شهر وین در حال برگزاری است، با توافق جهت ادامه رایزنی ها در سطح کارشناسی پایان یافت. 

براساس توافق صورت گرفته، دو نشست کارشناسی موازی میان اعضای کمیسیون مشترک برجام جهت انجام رایزنی های فنی در حوزه رفع تحریم و هسته ای تشکیل شد. 

این نشست های کارشناسی قرار است به بحث و رایزنی در خصوص جنبه‌های فنی و جزئیات مسائل مربوط به لغو تحریم ها و مسائل هسته‌ای بپردازند و نتیجه بحث های خود را به کمیسیون گزارش نمایند. 

سید عباس عراقچی‌، رییس هیات کشورمان در نشست کمیسیون:

رفع تحریم های‌ آمریکا، اولین و ضروری‌ترین اقدام جهت احیای برجام است و جمهوری  اسلامی ایران آمادگی کامل دارد به محض رفع تحریم ها و پس از راستی آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام برگردد.

 

نماینده روسیه در وین: نشست کمیسیون مشترک برجام موفقیت‌آمیز بود

اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در پایتخت اتریش را موفقیت‌آمیز توصیف کرد.

وی گفت: احیای برجام فورا اتفاق نمی‌افتد و مدتی طول خواهد کشید؛ چه مدت؟ کسی نمی‌داند.  مهمترین موضوع بعد از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام این است که کارهای عملی برای دستیابی به این هدف آغاز شده است.

 

اتحادیه اروپا: نشست کمیسیون مشترک برجام سازنده بود

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا گفت: اتحاد و تمایلی برای یک روند مشترک دیپلماتیک با دو گروه متخصص در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها وجود دارد. به عنوان هماهنگ کننده ، تماس‌های جداگانه را در وین با تمام طرف‌های مربوطه، از جمله آمریکا تشدید خواهم کرد.

 

رابرت مالی: آزمایش فشار حداکثری بر ایران شکست خورد

نماینده آمریکا در امور ایران گفت: اگر ایران به تعهدات خود بازگردد، آمریکا هم آماده بازگشت به این توافق خواهد بود. برآورد ما این است که بازگشت به توافق هسته‌ای ایران به نفع آمریکا و شهروندان آن است.

مالی گفت: نتیجه کارزار فشار حداکثری را دیده‌ایم که شکست خورده است، دولت بایدن متعهد است که ایران به سلاح اتمی دست نیابد و بهترین راه را برای این کار، دیپلماسی می‌دانیم.

وی افزود: ما با هر کسی که در ایران قدرت داشته باشد مذاکره خواهیم کرد. اگر بتوانیم قبل از انتخابات به تفاهم برسیم که خوب است؛ اگر نتوانیم، پس از آن با هر کسی که در تهران مسئول باشد، ادامه خواهیم داد.

 

 عراقچی: مذاکرات برجامی وین سازنده بود/ نشست بعدی روز جمعه

رئیس هئیت ایرانی در نشست کمیسیون برجام در گفت‌وگو با شبکه پرس‌تی‌وی گفت: دور نخست مذاکرات برجام در وین سازنده بود. 

عراقچی گفت: مذاکره کنندگان در وین خواهند ماند تا جلسه دیگری را در روز جمعه در خصوص برجام داشته باشند. گفت‌وگوهای کارشناسی در وین در خصوص رفع تحریم ها و اقدامات برجامی ایران ادامه خواهد داشت. 

وی گفت: هر گونه توافق در خصوص آزادسازی یک میلیارد دلار از پول ایران در ازای توقف غنی‌سازی ۲۰ درصد را رد می‌کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.