روحانی رییس جمهوری در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه «کشور در سال 99 بخاطر تحریم های سخت و شیوع کرونا در زمینه های مختلف از حمل و نقل تا مبادلات بانکی محروم و محصور بود»، خاطرنشان کرد: «خیلی از حقایق و وقایعی که در این سه سال بر ما گذشت، هیچ کجا بیان نشده، اما در آینده حقایق روشن خواهد شد».

به گزارش جماران؛ رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی در آخرین جلسه این شورا در سال 1399 با تسلیت شهادت حضرت امام موسی کاظم (ع) به ملت ایران و همه علاقمندان و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت گفت: اگر چه ائمه معصومین (ع) همه نور واحد و همانند صفحات قرآن کریم بودند، اما در دوران 250 ساله پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام با ویژگی ها و شرایط متفاوت عصر خود ولی با هدفی یکسان عمل کردند.

دکتر روحانی تصور امام صبر برای امام حسن مجتبی (ع) و امام جنگ برای امام حسین (ع) را نادرست خواند و تاکید کرد: زندگی ائمه هدی (ع) با رویکردهای متفاوت اما با هدف مشترک معرفی اسلام و تشیع به عنوان یک مکتب نجات بخش در چارچوب احکام خدا، علوم دینی و علوم طبیعی استمرار یافته است.

رئیس جمهور گفت: از دوران پس از رحلت حضرت رسول اکرم (ص) در یک نگاه کلی دوران زندگی ائمه اطهار را می توان اینگونه تقسیم بندی کرد که در هر دوره ای که هر یک از ائمه اطهار فرصت ترویج و تبلیغ معارف دینی را پیدا کردند در دوره پس از ایشان فشار مضاعفی توسط حکام جائر بر امام بعدی وارد آمده است.

دکتر روحانی با تشریح دوران امامت امیرالمومنین (ع) و فرصت هایی که برای شکوفایی دین به وجود آمد، افزود: پس از این دوران فشارهای طاقت سوز بر امام حسن مجتبی، امام حسین و امام سجاد علیهم السلام تشدید شد اما هر یک از این امامان با شیوه خود و به تناسب اقتضائات آن دوره به تبلیغ و حفظ دین پرداختند.

رئیس جمهور با اشاره به فرصت های به وجود آمده در عصر امام محمدباقر و امام جعفر صادق علیهم السلام برای آموزش علوم و معارف دینی و حتی علوم طبیعی و پرورش شاگردان بسیار در این دوران تصریح کرد: پس از این دوره مجددا شاهد تشدید فشار طاقت فرسایی بر امام موسی کاظم (ع) و زندانی کردن طولانی ایشان هستیم.

دکتر روحانی با تشریح شرایط عصر امام هشتم (ع) و اوج گیری فعالیت های تبلیغی و ترویج احکام اسلام توسط ایشان گفت: می توان دوره ایشان را دوره رسمیت یافتن تشیع و عمومیت یافتن مناظره های علمی و جلسات تشریح دیدگاه های شیعه نامید و به همین دلیل آن بزرگوار به عالم آل محمد ملقب شده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: به همین دلیل پس از امام رضا (ع) شاهد تشدید روزافزون فشارها و سخت گیری های حکام ظالم و فاسد بر امام جواد (ع) و امامان بعد از ایشان تا امام یازدهم هستیم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: حضور و مضجع شریف و مقدس فرزندان حضرت موسی بن جعفر در ایران به ویژه مرقد حضرت امام رضا (ع)، حضرت معصومه و حضرت احمد ابن موسی (ع) در طول قرون گذشته و آینده همواره پناهگاه روحی و معنوی همه شیعیان به ویژه ملت ایران بوده و از این منظر شهادت امام هفتم (ع) مورد توجه خاص ایرانیان است.

رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سال 99 سال سختی بود و در ماه های ابتدایی این سال حتی جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی را نتوانستیم برگزار کنیم. اگر چه در ادامه، جلسات شورا برگزار شد و مصوبات خوبی هم داشتیم.

 

سال 99 بسیار بر ما سخت گذشت

 

رئیس جمهور با تاکید مجدد بر اینکه سال 99 بسیار بر ما سخت گذشت، اضافه کرد: برای اینکه روحیه مردم تضعیف نشود و دشمن سواستفاده نکند خیلی درباره سختی هایی که بر ما گذشت چیزی نگفتیم اما واقعا کشور در زمینه های مختلف از حمل و نقل تا صادرات و مبادلات بانکی محروم و محصور بود.

دکتر روحانی تصریح کرد: دشمنان و تحریم کنندگان یقین داشتند که کشور بر اثر این فشارها دچار فروپاشی خواهد شد اما با مقاومت مردم و با هدایت های مقام معظم رهبری این روزهای سخت را پشت سر گذاشتیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز خود تحریم کنندگان به صراحت اعتراف می کنند که فشار حداکثری و تهدید جواب نداده و کار غلطی بوده است، خاطرنشان کرد: تحریم کنندگان و محصورکنندگان ایران امروز علاوه بر اذعان به شکست راه برون رفت را بازگشت به مسیر پیش از آغاز جنگ اقتصادی معرفی می کنند.

دکتر روحانی ادامه داد: خیلی از حقایق و وقایعی که در این سه سال بر ما گذشت، هیچ کجا بیان نشده، اما در آینده حقایق روشن خواهد شد و تاریخ گواهی خواهد داد که ملت ایران نه تنها در برابر فشار حداکثری تسلیم نشد، بلکه به خوبی از عهده اداره امور برآمد.

رئیس جمهور گفت: در شرایط فشار حداکثری و تحریم و حصر که دشمن به دنبال ایجاد قحطی است، بسیاری در سال 97 به ما پیشنهاد می دادند تنها راه کوپنی کردن توزیع کالاهای اساسی است اما خدا توفیق داد و نه تنها سیستم توزیع کوپنی برقرار نشد، بلکه وفور کالا نیز وجود داشت و اگر برخی گرانی های کالاها زندگی و معیشت مردم را تحت فشار گذاشته از عوارض تحریم گسترده کشور است.

 

جمهوری اسلامی با گام های استوار هم شیوع کرونا و هم فشار و تحریم همه جانبه را مدیریت کرد

 

دکتر روحانی اضافه کرد: در سال گذشته با همه گیری کرونا حتی کشورهای توسعه یافته که هیچ تحریمی هم نداشتند در تامین و توزیع کالا دچار مشکل شدند، اما جمهوری اسلامی با گام های استوار هم شیوع کرونا و هم فشار و تحریم همه جانبه را مدیریت کرد و بر خلاف انتظار دشمن نه تنها در برابر سختی ها زانو نزد بلکه مسیر توسعه کشور را نیز به پیش برد.

رئیس جمهور با اشاره به فعالیت ها و اقداماتی که در گذر از مشکلات ناشی از پاندمی کووید 19 انجام گرفته است، گفت: رئیس جمهور سابق آمریکا در آغاز شیوع کرونا پیام داده بود که می خواهد 4 دستگاه ونتیلاتور به ایران بفرستد تا به خیال خودش به ایران در مقابله با این بیماری کمک کند، اما به آنها پاسخ دادیم که ایران در حال صادرات ونتیلاتور است.

دکتر روحانی افزود: امروز به مدد استعداد و تلاش جوانان کشور در تولید انواع تجهیزات و نیازهای پزشکی و درمانی به خودکفایی رسیدیم و در حال رسیدن به مرحله تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا هستیم.

رئیس جمهور گفت: امیدواریم در مسیر پیش رو و در آستانه قرن جدید بتوانیم ایرانی قدرتمند و رو به رفاه فراگیر و گسترده را شاهد باشیم.

در جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی با رای اعضا دکتر بهمن نامور مطلق علاوه بر عضویت در فرهنگستان هنر، برای مدت 4 سال به ریاست این فرهنگستان منصوب شد.

در این جلسه همچنین با بررسی گزارش وزارت کشور درمورد آسیب های اجتماعی لزوم ریشه‌یابی و اقدام برای پیشگیری از اینگونه آسیب‌ها مورد تاکید قرار گرفت.

در همین راستا وزیر کشور و دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی موظف شدند با تشکیل کمیته مشترکی به بررسی دقیق‌تر و تدوین سیاست‌های موثر برای کنترل و برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی پرداخته و نتیجه آن را برای بررسی و تصویب به جلسه بعدی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.