نباید چنین باشد که تا کسی سخنی مطابق با نظر امام به زبان آورد با هجمه ها و انتقادات و اعلام جرم مواجه شود و در مقابل کسانی که رو به تحریف سخنان امام می آورند از حریمی امن برخوردار باشند.

 «نقل قول وزیر ارتباطات از امام خمینی» جدیدترین بهانه ای است که اختلاف میان مجلس و دولت را نمایان کرده است.

به گزارش جماران، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات اخیرا در جلسه شورای اداری استان زنجان و نیز حساب توئیتری خودگفت: «درس امام(ره) این بود که همانگونه که به کاخ سفید اعتمادی نیست، امید بستن به «کاخ کرملین» هم راهبرد درستی نیست.»(اینجا بخوانید)

بیان همین جمله کافی بود تا اصولگرایان مسلط بر مجلس و...، سخنان او را محکوم کنند، او را برای طرح سوال فرابخوانند و حتی کار به اعلام جرم دادستان زنجان علیه وی بکشد! - خبری البته که تکذیب شد.

اما پرسش این است که وزیر ارتباطات دقیقا به چه موضوعی اشاره کرده که خشم عده ای را برانگیخته است؟ آیا واقعا درس امام این بود که نباید به کاخ کرملین امید بست؟

به نظر نمی رسد که پاسخ به این پرسش ها کار سختی باشد. زیرا اگر شناخت محدودی نسبت به اندیشه های امام داشته باشیم، با اطمینان خواهیم گفت که ایشان مخالف وابستگی به هر دو قطب غرب و شرق بودند.

 کافی است برای شناخت اندیشه های ناب امام، نظرات ایشان درباره شعار مشهور «نه شرقی نه غربی» را مرور کنیم تاروشن شود که رهبر کبیر انقلاب اسلامی، راه تعالی و پیشرفت را نه در سرسپردگی به ابرقدرت ها که در مستقل بودن و متکی بودن به خود می دانستند.

حضرت امام در یکی از دیدارهای خود درباره ملاک های ریاست جمهوری فرمودند:« امیدوارم که اشخاصی که کاندیدا شدند برای ریاست جمهوری شما توجه کنید‌‎ ‎‌و کسی که از همه متعهدتر به اسلام، سوابقْ سوابقِ خوب، پیوسته به هیچ طرفی نه شرقی‌‎ ‎‌باشد، نه غربی باشد، نه غربزده باشد، نه شرقزده باشد، مسلمان باشد، پیرو احکام اسلام‌»(صحیفه امام جلد 11 صفحه484)

ایشان همچنین درخصوص نمایندگان مجلس شورا نیز فرموده اند« افراد سالم، افراد وطنخواه، افراد وطندوست، افرادی که نه شرقی باشند‌‎ ‎‌نه غربی بلکه در صراط مستقیم انسانیت و اسلامیت باشند، انتخاب کنید و به آنها رأی‌‎ ‎‌بدهید.‌»(صحیفه امام جلد 6 صفحه 524)

امام حتی در 28 شهریور 1367 در نامه ای به ناطق نوری اشاره فرمودند که « ما اگر توانستیم نظامی بر پایه های نه شرقی نه غربی واقعی و اسلام پاک منزه از ریا و‌‎ ‎‌خدعه و فریب را معرفی نماییم، انقلاب پیروز شده است.»(صحیفه امام جلد 21 صفحه143)

رهبر کبیر انقلاب همچنین در دیداری که اسفند سال 59 با جمعی از مردم و کارکنان مدرسه شهید مطهری داشتند، بیان فرمودند که «چنانچه در بین‌‎ ‎‌معلمین ما شرقی یا غربی باشد، این کشور ما یا گرایش به شرق پیدا می کند، یا گرایش به‌‎ ‎‌غرب پیدا می کند؛ و از محتوای جمهوری اسلامی، که شعارش نه شرقی و نه غربی است،‌‎ ‎‌تهی می شود.»(صحیفه امام جلد14 صفحه 170)

امام همچنین در 25 مهر 61 در دیدار با جمعی از روحانیون قم، اصفهان و آذربایجان گفتند«‌‌این کشور ما که قیام کرد، از اول هم که قیام کرد، جمهوری اسلامی و استقلال کامل و‌‎ ‎‌«نه شرقی و نه غربی» را اعلام به دنیا کرد و از اول اعلام کرد به دنیا که ما نه تحت حمایت‌‎ ‎‌امریکا و نه تحت حمایت شوروی و نه تحت حمایت هیچ قدرتی نیستیم؛ ماییم و تحت‌‎ ‎‌عنایات خدای تبارک و تعالی و پرچم توحید که همان پرچم امام حسین ـ علیه السلام ـ‌‎ ‎‌است.»

بی تردید این قبیل سخنان به دلیل تکرار چند باره شان از سوی امام خمینی(س)، اهمیت زیادی دارند و پیامی روشن که مسئولان نباید امیدی به کمک کشورهای دیگر داشته باشند و نگاه مطلق توام با اعتماد به شرق همانقدر مضر و مذموم است که نگاه به غرب چنین است.

اما هجمه های پی در پی به آذری جهرمی، این سوال را در اذهان برخی مردم جامعه ایجاد می کند که مگر امام مخالف دلبستگی به دو قطب غرب و شرق نبود؟ پس دلیل این حجم از انتقادات نسبت به چنین اظهاراتی چیست؟ 

اما اگر خبرها را دنبال کنیم می دانیم که این سخنان آذری جهرمی چند روز پس از آن بیان شد که سفر رئیس مجلس به روسیه و دیدار وی با پوتین که دست آخر انجام نشد، فضای رسانه ای و سیاسی کشور را به سیطره خود درآورده بود.

در چنین فضایی، ظاهرا وزیر ارتباطات با تکیه بر دیدگاه «نه شرقی نه غربی امام» درصدد برآمده بود تا کنایه ای به این فضاسازی ها زده باشد و انتفاع جویی از یک مراوده دیپلماتیک را مغطله کرده باشد؛ اتفاقی که از موضعی دیگر آن را از طرف طیفی دیگر از اصولگرایان (نزدیکان سید ابراهیم رئیسی) شاهد بودیم؛ آنان فضاسازی های فراوان از قبل انجام سفر قالیباف به روسیه و برجسته سازی موضوع انتقال پیام رهبر انقلاب به پوتین توسط وی را هزینه ای اضافه از جایگاه رهبر معظم انقلاب دانستند.

در میانه این کشاکش ها این سوال در جای خود باقی است که چرا ملاقات با مقام عالی رتبه یک دولت خارجی باید به محملی برای جذب افکارعمومی و رأی آوری تبدیل شود و چرا تقویت سرمایه اجتماعی از طریق اتخاذ رفتارهای ریشه ای (و نه غیرشعاری و غیرتبلیغاتی) در دستور کار قرار نمی گیرد؟ چرا تلاش می شود تا با شخصی سازی یک موضوع ملی و سپس مقصر قلمداد کردن یک قوه دیگر در ناکامی این کارهای تبلیغاتی و نسنجیده، تبلیغات سیاسی را پیش برد؟ و مگر با اقدامات تبلیغاتی سطحی می توان در ذهن مردم اثر گذاشت؟

 

*میزان (خبرگزاری رسمی قوه قضائیه) امشب ادعای رئیس کل دادگستری زنجان مبنی بر تشکیل پرونده قضائی برای وزیر ارتباطات را تکذیب کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.