مگر «رأی دادن» حق نیست؟ آیا استفاده نکردن از حق شیطانی است؟ چرا به جای شناسایی عواملی که این زمزمه را ایجاد کرده و جماعتی را از استفاده از حق رأی مأیوس نموده، و سعی در رفع آن عوامل، زمزمه کنندگان را شیطانی می‌خوانیم؟ آیا اگر کسی با توجه به شرایط انتخابات از جمله نبودن کاندیدای مناسب و ...، رغبتی به رأی دادن نیابد، شیطانی است؟

به گزارش جماران؛ احمد حیدری در یادداشتی تلگرامی نوشت: «آقای سید احمد خاتمی که علاوه بر عضویت هیئت رئیسه خبرگان و امام جمعگی تهران اخیرا به عضویت در شورای نگهبان هم منصوب شده و از طرف شورای نگهبان به عنوان عضو هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری 1400 انتخاب گردیده، در مراسم بزرگداشت 22 بهمن در بوشهر گفته است: «بعضی‌ها زمزمه‌های شیطانی دارند که ما شرکت نمی‌کنیم».

البته مردم انقلابی و متعهد ایران وظیفه خود را نسبت به نظام و انقلاب بخوبی می‌شناسند و در طول این بیش از 4 دهه در شناسایی و عمل به وظیفه از غالب مسئولان و مدعیان جلوتر بوده‌اند. نصیحت و راهنمایی کردن هم از جانب عالمان متعهد و دلسور همیشه پسندیده است ولی سوای همه اینها جناب آقای خاتمی الآن یکی از مؤثران در ایجاد زمینه حضور حماسی مردم در انتخابات است و لازم‌تر از تعیین باید و نباید و نصیحت کردن مردم برای ایشان، فعلا انجام وظیفه‌ای است که در مهیا سازی زمینه حضور حماسی مردم، به عهده دارد. 

اگر شورای محترم نگهبان و هیئت نظارت، نظارت صحیح و قانونی اعمال کند و همه واجدان شرایط را از همه جناح‌ها و تفکرهایی که انقلاب را با قرائت‌های مختلف چپ و راست و معتدل و ... قبول دارند، برای حضور در صحنه رقابت تأیید کند و مانند برخی دوره‌های گذشته بعضی فرزندان انقلاب را از حضور در صحنه رقابت و کاندیدایی محروم نگرداند، به طور طبیعی در بالا آمدن سطح مشارکت تأثیر فراوان خواهد گذارد. امروز باید ایشان قبل از نصیحت مردم، به خودش و دیگر همراهانش در هیئت نظارت نصیحت کند و یادآور شود که وظیفه دارند زمینه‌های حضور حماسی مردم را فراهم آورند و اگر در فراهم آوردن زمینه حضور حماسی مردم به هر دلیل ناموفق باشند، در پیشگاه خدا و مردم باید پاسخگو باشند. 

زمان نصیحت مردم و دعوت آنان به حضور در انتخابات نه امروز، که بعد از مرحله ثبت نام کاندیداها و تأیید شدن همه واجدان شرایط از همه جناح‌ها توسط هیئت نظارتی است که آقای خاتمی عضو آن است. آن گاه که آقای خاتمی و همراهانش وظیفه خود را به خوبی و مورد رضای خدا و خلق خدا انجام دادند و زمینه حضور قاطبه مردم را فراهم ساختند، حق دارند آنان را به شرکت، دعوت و نصیحت کنند و امّا امروز این دیگران هستند که باید بر منبر نصیحت بنشینند و آقای خاتمی و همراهانش را نصیحت کنند. 

دیگر این که مگر «رأی دادن» حق نیست؟ آیا استفاده نکردن از حق شیطانی است؟ چرا به جای شناسایی عواملی که این زمزمه را ایجاد کرده و جماعتی را از استفاده از حق رأی مأیوس نموده، و سعی در رفع آن عوامل، زمزمه کنندگان را شیطانی می‌خوانیم؟ آیا اگر کسی با توجه به شرایط انتخابات از جمله نبودن کاندیدای مناسب و ...، رغبتی به رأی دادن نیابد، شیطانی است؟ 

رأی دادن به ذاته حق است نه وظیفه؛ و بالعرض وظیفه می‌شود. آری اگر شرایط انتخابات قانونی و عاددلانه باشد، رأی ندادن و استفاده نکردن بدون دلیل موجه از این حق، سبب پایین آمدن مشارکت و مقبولیت نظام شده و قدرت چانه زنی نظام در معادلات جهانی پایین می‎آید و در این صورت مردمی که از حق و فرصت مناسب رأی دادن بدون دلیل موجّه استفاده نکرده‌اند، به صورت غیر مستقیم به آسیاب دشمن آب ریخته‌اند اما اگر شرایط انتخابات قانونی نباشد و زمینه حضور حماسی مردم فراهم نشده باشد، در آن صورت گناه شرکت نکردن مردم، حماسی نشدن انتخابات، پایین آمدن مقبولیت نظام و قدرت چانه زنی‌اش در معادلات جهانی نه به عهده مردم بلکه به عهده کسانی است که زمینه را ایجاد نکرده‌اند.

به امید فراهم شدن زمینه انتخاباتی حماسی از طرف مسئولان و شرکت حماسی مردم.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.