گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

دانایی فر مطرح کرد: نقش سعودی ها و آمریکایی ها در انفجارهای بغداد/ آمریکایی ها راهی جز خروج از منطقه ندارند

سفیر سابق ایران در عراق گفت: وزیر خارجه جدید آمریکا می گوید ترور سردار سلیمانی یک کار غیرحرفه ای بود و نه تنها دستاوردی نداشته ایم بلکه ضررهایی هم کرده ایم. اما آمریکایی ها یک سنت نامیمون و قدیمی دارند که وضعیت را در عراق به گونه ای جلوه بدهند تا حضور و استمرار حضورشان را توجیه کنند.

پایگاه خبری جماران: پس از انفجارهای روز پنجشنبه در عراق، نخست وزیر این کشور گفت که «چالش هایی در سرویس های اطلاعاتی وجود دارد که باید هر چه سریعتر رفع شوند و من شخصا بر این موضوع نظارت خواهم کرد. به همین دلیل وضعیت جدیدی اعمال خواهد شد و تدابیر فوری اتخاذ می شود. عراق کشوری واحد است و باید تمامی موسسه های امنیتی و نظامی هم با روحیه ای واحد عمل کنند. با جدیت تمام تلاش های اطلاعاتی یکپارچه خواهند شد، تعارفات به ضرر عراق و عراقی ها جایی ندارد».

شاید یکی از چالش های مدنظر نخست وزیر عراق مسأله حضور نظامی آمریکا در این کشور باشد. از سوی دیگر آنتولی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا، بر خلاف ادعای ترامپ تأکید کرده که «بعد از ترور سردار سلیمانی امنیت ما در عراق کمتر شده است». به دلیل وجود همین قرائن شاید بتوان ادامه حضور آمریکایی ها در عراق را غیر عقلانی توصیف کرد و این امر خروج آنها از منطقه را تسریع کند.

حسن دانایی فر در گفت و گو با خبرنگار جماران، در این خصوص چالش های امنیتی عراق اظهار داشت: قطعا همین جمله ای که آقای نخست وزیر اعلام کرده گویای خلل هایی هست اما از نظر اینکه این خلل ها چیست، یک کار کارشناسی و اطلاعاتی مربوط به اصحاب این کار است و اگر هم واضح باشد، من اعتقاد دارم که عراقی ها نمی توانند آن را بیان کنند.

سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه این خلل ها می تواند موضوعات مختلفی باشد، تصریح کرد: ممکن است یکی از آنها «نفوذ» باشد. آیا سهل انگاری، کوتاهی و یا غیر حرفه ای کار کردن است؟ غیر حرفه ای کار کردن وجه دیگری هم دارد از طرف کسی که اقدام می کند. اینکه آنها با کار روان گردانی که انجام می دهند و روان پریشی که در بعضی از عناصر به وجود می آورند، اقدامی انجام می دهند که ساختارهای امنیتی به این راحتی نمی تواند موضوع را کنترل کند.

نقش سعودی ها در انفجارهای عراق

وی افزود: قرائن اولیه که خیلی مورد تأکید قرار نگرفته این است که گفته می شود عناصری که انفجارهای اخیر بغداد را انجام داده اند مربوط به یک کشور خارجی هستند و حدس و گمان های اولیه در خصوص سعودی بودن آنها است. اگر کسی در بیرون از مرزها بتواند عناصری را به وضعیتی برسد که عمل انتحاری انجام بدهند، به نظر می رسد خیلی کار پیچیده و مهمی را هم انجام نداده اند. ولی آن سؤال باقی است که چرا نیروهای امنیتی سیطره و احاطه لازم را بر این اقدامات ندارند. لذا عمل ها نشان می دهد که خلل هایی وجود دارد.

رژیم اشغالگر قدس و سعودی ها علاقمند نیستند در داخل عراق آرامش به وجود بیاید

دانایی فر تأکید کرد: فراموش نکنیم شرایط اجتماعی عراق به گونه ای است که گسل ها و گسست هایی که هنوز در درون جامعه عراق هست و دخالت های خارجی ها مثل رژیم اشغالگر قدس، سعودی ها و سایر کسانی که علاقمند نیستند در داخل عراق آرامش به وجود بیاید را هم به عنوان عامل خارجی نمی توانیم نادیده بگیریم. از سال 2011 تا کنون، یک بار شاهد رفتارهای مشکوک آمریکایی ها هم در این خصوص بوده ایم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال تغییر مسئولین امنیتی عراق به بهانه انفجارهای اخیر بغداد، گفت: مسئولین عراقی اعلام کرده اند تعدادی را که تشخیص دادیم کوتاهی کرده اند را جا به جا کردیم. همان روز پنجشنبه اعلام کردند برخی عناصری که کوتاهی کرده اند جا به جا شدند و برای آنها پرونده هایی درست شده است.

ترور سردار سلیمانی امنیت آمریکایی ها در عراق را کمتر کرد

سفیر سابق ایران در عراق با اشاره به جمله وزیر خارجه جدید آمریکا مبنی بر اینکه «بعد از ترور سردار سلیمانی امنیت ما در عراق کمتر شده»، در خصوص ارتباط این دیدگاه با تسریع در خروج آمریکایی ها از عراق و منطقه، گفت: از نظر من این بحث آقای بلینکن یک بحث داخلی آمریکا است. در رقابت های حزبی و رقابت بین دولت قبل و دولت جدید، ترامپ جنایتکار مدعی بود که بعد از ترور سردار سلیمانی امنیت آمریکایی ها را بیشتر کرد. اما آقای بلینکن می گوید ترور سردار سلیمانی نه تنها امنیت ما در عراق را بیشتر نکرد، بلکه کمتر هم کرد.

 آمریکایی ها امنیت خودشان برایشان مهم است نه امنیت عراق و عراقی ها

وی با تأکید بر اینکه آمریکایی ها امنیت خودشان برایشان مهم است نه امنیت عراق و عراقی ها، افزود: وزیر خارجه جدید آمریکا می گوید ترور سردار سلیمانی یک کار غیرحرفه ای بود و نه تنها دستاوردی نداشته ایم بلکه ضررهایی هم کرده ایم. اما آمریکایی ها یک سنت نامیمون و قدیمی دارند که وضعیت را در عراق به گونه ای جلوه بدهند تا حضور و استمرار حضورشان را توجیه کنند.

نقش آمریکایی ها در انفجار اخیر بغداد

دانایی فر یادآور شد: در گذشته هم سابقه داشته آمریکایی ها شرایطی را فراهم می کنند و یا با بعضی از معادله ها و کارهای اجرایی که در دست آنها است به گونه ای برخورد می کنند که نتیجه آن اقداماتی مثل اقدام روز پنجشنبه خواهد شد. یک وقت می گوییم مستقیما آمریکایی ها این کار را کرده اند؛ من این حرف را نمی گویم. یک وقت می گوییم آمریکایی ها رفتاری از خودشان نشان می دهند که می تواند منتج به این شود که شرایطی را فراهم کند که این اقدامات کم سابقه در عراق انجام شود.

آمریکایی ها شرایطی را به وجود می آورند که ماندگاری آنها را عراق را مدیریت کند

وی ادامه داد: ما در گذشته هم 35 شهید و بیش از 110 نفر مجروح در یک عملیات داشته ایم ولی چندین سال اخیر دیگر اتفاق نیفتاده بود. آنها می توانند شرایطی را به وجود بیاورند که این کار انجام شود تا ضرورت ماندگاری آنها در داخل عراق را مدیریت کنند. همین گونه که متأسفانه بعضی از مسئولین عراقی ادعا کرده اند اقدامی که انجام گرفت نشان از این دارد که ضرورت دارد آمریکا در عراق بماند.

وحدت نظر مردم عراق در اینکه آمریکایی ها باید بیرون بروند

سفیر سابق ایران در عراق اظهار داشت: پارلمان عراق در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق مصوبه دارد و عراقی ها به دنبال این هستند که آن مصوبه اجرا شود؛ البته در سطوح مختلف متفاوت است و همه یک سطح نیستند و همه یک جمع بندی را ندارند. اینکه آمریکایی ها باید از عراق بیرون بروند را تقریبا همه افراد سیاسی، غیرسیاسی، جهادی و مقاومت وحدت نظر دارند اما نحوه و زمان بندی خروج بحث هایی است که در آن تفکرها و نگاه های مختلف وجود دارد.

آمریکایی ها چاره ای جز خروج از غرب آسیا نخواهند داشت

وی تأکید کرد: قاطبه مردم عراق مخالف اشغالگری هستند و اصرار دارند که قانون و مصوبه مجلس اجرایی شود. آمریکایی ها هم چاره ای جز خروج از منطقه ندارند. یعنی هم به دلیل زوالی که برای آمریکا به وجود آمده و هم شرایطی که امروز در جنوب غرب آسیا و خاورمیانه به وجود آمده آمریکایی ها چاره ای جز خروج از غرب آسیا نخواهند داشت. البته به این معنا نیست که نفوذ آنها از بین خواهد رفت اما یکی از ابزارهای نفوذ و دخالت بیشترشان نیروهای مسلح آنها است. طبیعتا با خروج نیروهای مسلح نفوذ و اثرگذاری آنها نسبت به گذشته کمتر خواهد بود؛ این امری یک طرفه است و راه برگشت هم برای آمریکایی ها وجود ندارد.

آمریکایی ها با منطق قدرت از منطقه خارج می شوند

دانایی فر افزود: آمریکایی ها ادعا کرده اند که ما نیروهای خود را در عراق و افغانستان کاهش داده ایم و آنها را به 2500 نفر می رسانیم. ولی به نظر می رسد که بیشتر کارهایشان را با منطق قدرت انجام می دهند. یعنی قدرتی که پشت آنها هست، آنها را از منطقه بیرون خواهد کرد؛ نه اینکه قدرت منطق که عقلانیت باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.