گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

رئیس اسبق صداوسیما: تقویت صداوسیما اشکالی ندارد؛ مشروط بر اینکه آن سازمان خود را متعلق به ملت و نظام بداند و موجب ایجاد تفرقه نشود

محمد هاشمی رفسنجانی گفت: من نیز به صداوسیما انتقاد دارم و انتقاداتم نیز همه جنبه ای تخصصی دارند، اما این یک وجه قضیه است و وجه دیگرش جنگ روانی دشمن است که به راه انداخته و درصدد ناامید کردن مردم است.

پایگاه خبری جماران: رئیس اسبق صداوسیما با حمایت از تخصیص اعتبار 2 هزار میلیاردی به صداوسیما برای نظارت و کنترل فضای مجازی گفت: رسانه ملی امروز در برابر جبهه دشمن، یک لشکر محسوب می شود. به نظرم تقویت صداوسیما اشکالی ندارد، مشروط بر اینکه آن رسانه در درون خود اصلاحاتی انجام دهد و خود را متعلق به ملت و نظام بداند و موجب ایجاد تفرقه نشود.

محمد هاشمی رفسنجانی در گفت و گو با جماران، گفت: در شرایط فعلی حاکم بر منطقه و جهان چیزی به نام جنگ نظامی وجود ندارد و جنگی که وجود دارد، رسانه ای است. رسانه ها نیز در تضعیف روحیه و ناامید کردن مردم قدم برمی دارند. امروز استراتژی دشمن این است که دو کار انجام دهد، یکی اینکه نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد و دیگری آن که مردم را از تداوم کار نظام ناامید کند.

وی افزود: عمده محتوای فضای مجازی نیز در همین راستا است. البته در این فضا حمایت هایی هم وجود دارد اما لشکر دشمن و تبلیغات آن بسیار بیشتر از حامیان نظام است. کما اینکه در رسانه های غیرمجازی نیز لشکر دشمن بسیار بیشتر از خودی ها است. اگر بعضی رسانه ها را دنبال کنیم می بینیم چه تهمت هایی را می زنند که دروغ است. لذا در این شرایط، تقویت صداوسیما به عنوان رسانه ای ملی یک وظیفه ای همگانی است. حالا عملکرد آن رسانه اگر مطلوب نیست، باید شرایطی را به وجود آوریم که عملکرد آن جناحی نباشد و مانند عملکرد برخی دشمنان در صفوف مردم تفرقه نیندازد.

حمایت مشروط محمد هاشمی از صداوسیما

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: اگر صداوسیما به عنوان رسانه ای ملی، منطبق با وحدت و انسجام ملی حرکت کند و رفتارش گروهی نباشد، می تواند موثر باشد. البته بازهم نمی تواند پاسخگوی تمامی حملاتی باشد که به نظام صورت می گیرد. در اوایل دوره ای که من رئیس صداوسیما بودم، 75 رادیو به زبان فارسی علیه امام و انقلاب تبلیغ می کردند. این ها از کشورهای کوچکی مانند کویت و آلبانی تا کشورهای ابرقدرتی چون آمریکا، شوروی، آلمان و انگلیس پخش می شدند. این در حالی بود که ما یک رادیو با بُرد و ساعاتی محدود داشتیم و در حد توان خود برنامه هایی به زبان های مختلف پخش می کردیم.

وی بیان کرد: جبهه خودی با جبهه دشمن از نظر نیرو و توانمندی ها بسیار متفاوت بود. امروز نیز این گونه است. بعضی ها به دلایل مختلف نسبت به عملکرد رسانه ملی انتقاد دارند و من نیز در زمره منتقدین هستم اما نباید فراموش کرد که رسانه ملی امروز در برابر جبهه دشمن، یک لشکر محسوب می شود. به نظرم تقویت صداوسیما اشکالی ندارد، مشروط بر اینکه آن رسانه در درون خود اصلاحاتی انجام دهد و خود را متعلق به ملت و نظام بداند و موجب ایجاد تفرقه نشود.

فضای بین الملل ایجاب می کند که وحدت و انسجام داشته باشیم

هاشمی رفسنجانی گفت: باید حساب نقد و انتقاد را از وظیفه ملی جدا کرد. آیا وقتی جنگ 8 ساله را داشتیم ولو با وجود اختلاف در جبهه ها، باید می گذاشتیم تا دشمن پیش روی کند یا وظیفه همگان این بود که جلو آن بایستند و از سرزمین بیرونش کنند؟ امروز هم مساله همین است. من نیز به صداوسیما انتقاد دارم و انتقاداتم نیز همه جنبه ای تخصصی دارند، اما این یک وجه قضیه است و وجه دیگرش جنگ روانی دشمن است که به راه انداخته و درصدد ناامید کردن مردم است.

وی ادامه داد: در این شرایط نباید علیه یک گروه در داخل کشور متحد شویم. با اینکه می بینیم که عده ای بر علیه دولت متحد شده اند و بر ضد آن کار می کنند. اما فراموش نکنیم که این کار آنها همان خواست دشمن است. هرچند این موضوع نباید مانع از انتقاد شود ولی بدون شک تخریب با انتقاد متفاوت است. شرایط امروز نظام جمهوری اسلامی در فضای بین الملل ایجاب می کند که ما در درون وحدت و انسجام خود را بیشتر کنیم.

 

باید سعه صدر و جامعیتی که امام داشتند را سرلوحه خود قرار دهیم

رئیس اسبق صداوسیما اظهار داشت: باید منافع ملی را در نظر بگیریم. متاسفانه گاها می بینم که در برخی گروه های مجازی مطالبی نوشته می شود که در واقع اسرائیل و عربستان نیز همان ها را مطرح می کنند. این اشتباه است. یادم می آید که در همان سال های نخست انقلاب، اختلافاتی در مجلس رخ داده بود و وقتی اختلافات نمایندگان از رادیو اسرائیل پخش شد، امام بسیار ناراحت شدند و فرمودند«این تذهبون؟» کارتان به جایی رسیده که رادیو اسرائیل شما را تبلیغ و ترویج می کند؟

وی در پایان گفت: باید فرمایش امام را مدنظر داشته باشیم و راه ایشان را ادامه دهیم. به ویژه اصلاح طلبان که ادعای نزدیکی بیشتری با امام دارند، باید راه ایشان را طی کنند. باید سعه صدر و جامعیتی که امام داشتند را سرلوحه خود قرار دهیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.