از خدا عاجزانه بخواهید هیچ مسئولیتی به شما رخ ننماید؛ اگر گرفت، محکم بگیرید. اگر به هر علتی این جامعه به کسی نیاز پیدا کرد، نسبت به مسئولیت نباید شانه خالی کنیم. خدا دَوَران بین خدمت و خیانت را نیاورد؛ که اگر بروید خدمت می شود و بعضا هم هزار مشکل پیش می آید. اما بر کنار رفتن بعضا خیانت است.

به گزارش جماران؛ مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) در حرم مطهر امام خمینی برگزار شد.

در این مراسم یادگار امام، اعضای خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی، جمعی از مسئولین از جمله وزیر اطلاعات، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون پارلمانی رئیس جمهور، وزیر نیرو، شهردار تهران و جمعی از علما و شخصیت های سیاسی حضور داشتند.

یادگار امام در این مراسم با تأکید بر اینکه آقای هاشمی مرد روزهای سخت بود، گفت: آقای هاشمی انقلاب را فرزند خودش می دانست و مثل پدری که از فرزندش مراقبت می کند پای انقلاب ایستاده بود.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد ارتحال آیت‌ الله هاشمی رفسنجانی، گفت: هرجایی یاد مرحوم آیت ‌الله هاشمی رفسنجانی در جریان باشد هم دل ها به یاد ایشان معطوف می ‌شود و هم غصه‌ ای در جان و روح خودمان احساس می ‌کنیم.

یادگار امام افزود: امروز مناسبت دیگری هم در تقویم ما وجود دارد و آن سالروز سقوط هواپیمایی است که مظلومانه گروهی از هموطنان ما در آن جان باختند. این مناسبت را هم به بازماندگان آنها تسلیت عرض می کنم.

وی یادآور شد: از آیات بسیار پرمعنا و پر بسامد قرآن آیه ‌ای است که در داستان جنگ احزاب وارد شده است. البته تمام آیات قرآن با ارزش هستند اما این آیه یک داستان طولانی دارد و می فرماید، «مؤمنین کسانی هستند که عهد خود با خدا را به جا آوردند. اما این افراد دو دسته هستند؛ یک عده کسانی هستند که وفا را به جای آوردند و رخ در نقاب خاک کشیدند و یک گروه هم منتظر هستند».

سیدحسن خمینی با اشاره به اینکه داستان جنگ احزاب روایتگر یکی از صحنه هایی است که سختی ها در آن خیلی شدید است، تصریح کرد: آیات قبل آیه یاد شده اشاره می‌ کند که چشم‌ ها تیره و تار شده بود و قلب ‌ها به حنجره ‌ها رسیده بود. در آیه دیگری وقتی می‌ خواهد فضای جنگ احزاب را نشان دهد اشاره می ‌کند که در آن جنگ همه می‌ گفتند پس نصرت کو؟! این جنگ از معدود مواردی است که در آن می ‌بینید کار مسلمانان صدر اسلام به مویی بند شده بود.

وی با بیان اینکه نعمت های الهی جز از طریق سختی به دست نمی آید، گفت: خدا شما را به همه این سختی ها امتحان می کند. جنگ احزاب یکی از این امتحان های سخت است که داستان مولی الموحدین(ع9 در آن را  را همه می دانید. وقتی مؤمنین دیدند دشمنان دارند می آیند گفتند این چیزی بود که خدا و رسول خدا(ص) به ما وعده داده بودند.

یادگار امام اظهار داشت: نکته دیگری هم در داستان سوره احزاب هست که می فرماید، «لکم فی رسول الله اسوة حسنه». تفسیر کشاف نوشته که «اسوه» از مواسات است. چون اتفاقا در جنگ احزاب، پیامبر(ص) دوش به دوش همه حتی بنّایی هم کرده بودند و در هیچ چیزی خودشان را نسبت به دیگران ترجیح نداده بودند. شخصیت بی نظیر پیامبر(ص)، مظهر عطوفت در روزگار خودش است؛ او وقتی وارد مکه می شود، با اینکه در مکه خیلی او را اذیت کردند، می گوید هر خونی که بود گذشت و امروز روز بخشش است.

 

حضور در دوران سختی مهم است

 

وی تأکید کرد: یکی دیگر از موارد این آیه اشاره به این است که مومنان  چه عهدی با خدا بستند. مفسرین گفته اند، «عهد» این بوده است که «فرار نکنند». تاریخ شمار زیادی از آدم هایی را که به هنگام رفاه جلو می آیند و وقت سختی نیستند، را به یاد دارد. حضور در دوران سختی مهم است و اگر کسی این گونه همراه باشد خوب است.

سیدحسن خمینی گفت: اگر بگوییم درس داستان احزاب سه قصه است، یک قصه آن این است که از عهدی که می بندیم فرار نکنیم، دوم بدانیم که دنیا دار سختی است و تیر و ترکش دارد و سوم اینکه اسوه ای وجود دارد. مرحوم آقای هاشمی مرد روزهای سختی بود و اهل فرار نبود. قبل از انقلاب تا پای اعدام رفت؛ از مبارزین پیش از انقلاب کمتر کسانی را سراغ داریم که تا پای اعدام رفته باشد.

 

آقای هاشمی مرد روزهای سخت جنگ بود

 

وی با تأکید بر اینکه آقای هاشمی مرد روزهای سخت جنگ بود، افزود: داستان جنگ ما داستان جنگ یک ملت مظلوم در برابر یک قدرت نبود، بلکه در برابر همه قدرت ها بود. اقمار آمریکا که در منطقه زورشان می ‌رسید سنگ می ‌زدند و کسی هم که زورش نمی ‌رسید فحش می داد. آمریکا، شوروی، انگلیس و کل دنیا پشت صدام بود. البته آقای هاشمی قهرمان صلح هم بود، ولی سرمان را بالا بگیریم و بگوییم که او قهرمان جنگ هم بود. جنگ ما دفاع جانانه ای است. هر وقت این بزرگوار به سمت جبهه می رفت امام برای سلامتی ایشان گوسفند نذر می کرد.

یادگار امام اظهار داشت: سال 1364 مرحوم هاشمی به چین و ژاپن سفر رفتند و من که آن وقت 13 ساله بودم، با کاروان بلند پایه ایشان همسفر شدیم. اسم من را هم عبدالله هاشمی گذاشتند که ناشناخته بمانم. البته اواسط سفر میزبانان فهمیدند و آقای هاشمی خطبه ای هم خواند. قبل از این سفر والده من به ابوی ما گفتند این سفر خطری ندارد؟ آیا احتمال ندارد هواپیمای ایشان را وسط راه بزنند؟! ابوی ما گفتند اگر قرار است آقای هاشمی طوری شود خیلی مهم نیست که حسن هم طوری شود!

 

آقای هاشمی انقلاب را فرزند خودش می دانست

 

وی با تأکید بر اینکه آقای هاشمی مرد روزهای سخت جنگ، سازندگی، زخم زبان و ایستادگی است، افزود: من بی تابی های ایشان را هم دیده بودم ولی ایشان خوب لمس می کرد که بدون سختی به جایی نمی رسید و دنیا دار امتحانات سخت است. پیامبر عظیم الشأن اسلام بیش از همه عالم اذیت شده است. امیرالمؤمنین(ع) مگر کم اذیت شده است؟! اشتباه می کنند کسانی که فکر می کنند راه سعادت از مسیر خوشی می گذرد؛ سختی دارد. آقای هاشمی اهل ایستادگی بود؛ ایستادگی بر ارتباطی که با امام داشت. «اسوه حسنه» را از ابتدا شناخته بود، ایمان آورده بود و تا پای جان ایستاده بود.

سیدحسن خمینی یادآور شد: آقای هاشمی انقلاب را فرزند خودش می دانست و مثل پدری که از فرزندش مراقبت می کند پای انقلاب ایستاده بود؛ ایستادگی بر ثمره خون های بزرگی که ریخته شده تا این شجره طیبه بماند. بسیاری از چیزی هایی که آقای هاشمی می‌ گفت می دانست هزینه دارد، به خاطر این بود که احساس می کرد نسبت به جمهوری اسلامی و رفاه و معیشت مردم دِین دارد و تمام وجودش سازندگی بود و احساس می کرد لحظه به لحظه باید به این سمت برود.

 

آقای هاشمی به عهد خودش با خدا هم وفادار بود و فرار نمی ‌کرد

 

وی افزود: همه اینها برای این بود که اگر ما دینداران که امروز تصدی زندگی مردم را کرده ایم نتوانیم در این امر مهم موفق باشیم، به دین لطمه زده ایم. باید مدیریت جمهوری اسلامی به گونه ای رفتار کند که مردم احساس کنند در ظلی از دولت کریمه هستند. ان شاء الله به دست صاحبش برسد. 

یادگار امام با بیان اینکه مرحوم آقای هاشمی به عهد خودش با خدا هم وفادار بود و فرار نمی ‌کرد، تأکید کرد: من فکر می کنم یکی از درس هایی که همه ما باید از آقای هاشمی بگیریم و آقای هاشمی این درس را در مکتب امام آموخته بود، این بود که ما نمی توانیم شانه از زیر بار مسئولیتی که به ما واگذار شده خالی کنیم. 

 

امام در پذیرش مسئولیت بی نظیر بود 

 

وی ادامه داد: شرط این میدان این است که «من» را کنار بگذارید؛ آن وقت راه ها باز می شود. تا نتوانید «من» را در وجود خودتان بکشید نمی توانید آن گونه که باید راه بروید. آقای هاشمی خیلی از جاها، حداقل ده دوازده سال آخر می دانست می تواند خیلی راحت تر سر کند اما ایستادگی می کرد و احساس می کرد باید به عهد خودش وفا کند. آن وقت طبیعتا احساس وظیفه که می کرد وارد می شد و خدا هم کمک می کرد. تصمیم های بزرگی که ایشان در زندگی خودش گرفته هم ناشی از این قضیه است. در پایان جنگ به امام گفت من پذیرش قطعنامه را اعلام می کنم و بعد شما من را از فرماندهی جنگ عزل و اعدام کنید. البته امام در پذیرش مسئولیت بی نظیر بود و آقای هاشمی هم از امام یاد گرفته بود.

سیدحسن خمینی یادآور شد: آخرین سخنرانی ایشان چهلم آیت الله موسوی اردبیلی بود و ایشان فکر می کنم قریب یک ساعت صحبت کرد و آخرش گفت، «آدرس اشتباه به شما ندهند؛ اگر امام نبود هیچ کدام از ما هیچ نبودیم». در این مکتب با این استاد، این رابطه منیّت را در ایشان به حداقل رسانده بود و می دانست چه اتفاقاتی برای او پیش می آید. آقای هاشمی با دیدن این اتفاقات نه تنها پا پس نمی کشید بلکه آدم احساس می کرد ایمانش به خدا بیشتر می شود.

وی افزود: وقتی آقای مطهری از فرانسه بر می گردد می گوید در امام ایمان به خدا، هدف، راه و و مردم دیدم. وقتی به آقای هاشمی نزدیک می شدید می دیدید که واقعا به فهم مردم ایمان دارد. این راه بارها از زبان امام شنیده ام که اگر مردم در شما صداقت ببینند، جذب می شوند. چند بار از امام شنیده اید که مردم ما از مردم عهد رسول خدا(ص) برتر هستند؟ شما صادقانه رفتار کنید و منیت را کنار بگذارید و خداوند حتما به شما کمک می کند.

 

خدا دَوَران بین خدمت و خیانت را نیاورد

 

یادگار امام تأکید کرد: پیامبر(ص) اسوه است ولی همراهان او هم به تعبیر قرآن اسوه هستند. لذا اگر ما پیامبر را اسوه می گرفتیم، که ان شاء الله گرفته ایم، دستمان را از دامن اهل بیت پیامبر کوتاه نکرده ایم. اگر در روزگار خودمان امام را اسوه گرفتیم، شاگردان برجسته مکتب امام هم با رفتارشان اسوه ما هستند و خوبی های آنها را هم بگیریم. البته بی عیب خدا است اما می توانیم از این بزرگواران درس بگیریم و درس مکتب آقای هاشمی به نظر من ایستادگی، تن دادن به مسئولیت و فرار نکردن از مسئولیت است.

وی در پایان گفت: از خدا عاجزانه بخواهید هیچ مسئولیتی به شما رخ ننماید؛ اگر گرفت، محکم بگیرید. اگر به هر علتی این جامعه به کسی نیاز پیدا کرد، نسبت به مسئولیت نباید شانه خالی کنیم. خدا دَوَران بین خدمت و خیانت را نیاورد؛ که اگر بروید خدمت می شود و بعضا هم هزار مشکل پیش می آید. اما بر کنار رفتن بعضا خیانت است.

در این مراسم محسن هاشمی و محمدباقر نوبخت نیز به ایراد سخن پرداختند.

همچنین از هشت جلد کتاب مربوط به آیت الله هاشمی که چهار جلد به همت محسن هاشمی، 2 جلد به همت غلامعلی رجایی و 2 جلد هم مصاحبه های ایشان با روزنامه جمهوری اسلامی است، رونمایی شد.

حجم ویدیو: 1.99M | مدت زمان ویدیو: 00:00:45
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
17 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.