روحانی با تاکید بر ضرورت تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی، هشدار داد که «عادی انگاری یک معضل بزرگ برای ماه های آینده خواهد بود و ویروس جهش یافته جدید، فصل سرما و آلودگی هوا سه خطر نگران کننده پیش رو که باید مورد توجه جدی قرار گیرد».

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با قدردانی از مردم بخاطر رعایت کامل نکات بهداشتی در عزاداری های ایام فاطمیه و همچنین سالگرد شهادت شهید سلیمانی، گفت: کرونا یک بیماری عادی و معمولی نبود بلکه یک پاندمی بود که تقریبا سراسر جهان را فراگرفت و یک آزمایش تاریخی برای ملت ها و رهبران کشورها بود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در میان همه کشورهای درگیر با بیماری کووید 19، کشورهایی که مردم آن همکاری بیشتری در رعایت اصول بهداشتی داشته و به رهبران خود اعتماد کردند، موفق تر بوده اند، افزود: خوشبختانه با همکاری خوب مردم و تلاش های انجام شده از سوی همه ارگانها و دستگاه ها، ما موفقیت های خوبی در موج های مختلف شیوع این بیماری در کشور داشتیم.

رئیس جمهور در همین زمینه به اهمیت نقش رهبر معظم انقلاب در این موفقیت اشاره کرد و گفت: رهبری در آغاز شیوع این بیماری، رعایت پروتکل های بهداشتی را مورد تاکید قرار داده و به همه تکلیف کردند و همچنین خود ایشان نیز به طور کامل رعایت کردند و الگویی برای کشور و همه ما بودند که بسیار تاثیر گذار بود.

رئیس جمهور در ادامه عادی‌انگاری درخصوص ویروس کرونا را معضل و خطر بزرگی برای ماه‌های آینده دانست و اظهار داشت: فصل سرما، آلودگی هوا و ویروس جهش یافته انگلیسی خطرهای بزرگی است که در روزها و هفته‌های آینده پیش رو داریم لذا از مردم عزیز خواهش می‌کنم که توجه و مراقبت بیشتری در این ایام داشته باشند تا بتوانیم از این معضلات عبور کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به روش های درپیش گرفته شده از سوی کشورها در مقابله با کرونا، خاطر نشان کرد: بعضی از کشورها، وقتی با اپیدمی شیوع این ویروس مواجه شدند، صرفاً به فکر مسایل اقتصادی بودند و به آن اعتنایی نداشتند و مردم و در نهایت اقتصاد خود را بیشتر گرفتار کردند.

دکتر روحانی اضافه کرد: در این دوران کشورهایی هم بودند که چون از ابتدا با این پاندمی مواجه نشدند، کشورهای دیگر را مسخره می‌کردند اما بعد از مدت کوتاهی آنها هم گرفتار شدند.

رئیس جمهور گفت: کشورهایی هم وجود داشتند که با شرایط پلیسی و سختگیرانه به مقابله با این ویروس رفتند و تصور می‌کردند که می‌توانند در مدت کوتاهی این ویروس را ریشه‌کن کنند، اما پس از مدتی متوجه شدند که این کار مفید واقع نشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه بعضی از رهبران کشورها هم اساساً پروتکل‌هایی که اعلام می‌شد را به مسخره می‌گرفتند، تصریح کرد: در میان همه این کشورها، کشوری که مردم همکاری کرده و اعتماد بیشتری به رهبرانشان داشتند و رهبران نیز نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای داشتند، موفق‌تر بودند و لذا در ایران شاهد موفقیت خوبی بودیم.

رئیس جمهور گفت: در موج سوم با فعالیت همه ارگان‌ها توانستیم سریع‌تر از آنچه دیگران پیش‌بینی می‌کردند، ویروس کرونا را مهار کنیم و امروز به جز 4 شهرستان قرمز، شاهد شرایط نسبتاً بهتری در سراسر کشور هستیم. این در حالی است که اروپا و آمریکا هنوز گرفتار این موج هستند و همچنان در مسیر تصاعد این ویروس قرار دارند.

دکتر روحانی با بیان اینکه در موفقیت کشورمان باید نقش رهبری عزیزمان را مورد توجه ویژه قرار دهیم، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب از آغاز هم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید داشتند، هم شرعاً و قانوناً آن را به همه تکلیف کردند و هم خودشان بیشتر از همه پروتکل‌ها را مراعات می‌کردند و رفتار ایشان الگویی برای همه کشور بود.

رئیس جمهور تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم که رسیدن به روند کاهشی برای اقتصاد، فرهنگ، آموزش و روابط اجتماعی جامعه بسیار سخت‌تر، پرهزینه‌تر و زمان ‌بر است و این در حالی است که به دلیل مراعات نکردن و برگزاری دوره همی‌های خانوادگی و مراسم ملی و مذهبی به سرعت شرایط بیماری تصاعدی می‌شود و احتمالاً با موج دیگری در بهمن و اسفند مواجه خواهیم بود.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: هزینه شیوع بیماری در اواخر بهمن و اسفند بسیار سنگین‌تر است، چرا که فعالیت‌های اقتصادی و کاسبی عده‌ای از مردم به آخر سال بستگی دارد، لذا بایستی با مراعات دقیق شرایطی بوجود آوریم که کسبه و فعالان اقتصادی بتوانند از فرصت آخر سال به خوبی استفاده کنند و مردم نیز شب عید مناسبی داشته باشند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

لازم می‌دانم از مردم عزیز و بزرگوار تشکر و سپاسگزاری کنم که هم در ایامی که عزاداری صدیقه کبری(ع) و هم ایام سالگرد شهید سلیمانی بود در تجمعات و اجتماعاتی که برای سوگواری و عزاداری بود در همان چارچوب‌هایی که در ماه محرم و ماه رمضان بود مراعات کرده بودند.

البته مردم علاقمند بودند بخاطر این عزیز مراسم بسیار باشکوه‌تری را در سراسر کشور برگزار کنند و تشکر می‌کنم از مردم که ضمن ابراز احساسات پاکشان نسبت به این شهید بزرگوار پروتکل‌های بهداشتی را در همه رده‌ها مراعات کردند و این جای سپاسگزاری و تشکر از همه مردم دارد.

باید بگوییم موضوع کرونا، یک بیماری عادی یا اپیدمی عادی و معمولی نبود پاندمی بود که سراسر  جهان را فراگرفت و تقریبا همه کشورها درگیر شدند و یک آزمایش تاریخی بود هم برای ملت‌ها و رهبران کشورها، شما دیدید بعضی از کشورها بودند که وقتی این ویروس در کشور خودشان شیوع پیدا کرده بود، فقط به فکر مسایل اقتصادی بودند و اعتنا نمی‌کردند و می‌گفتند به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم در اقتصاد محدودیت ایجاد شود و خودشان و مردم خودشان و اقتصاد خودشان را بیشتر گرفتار کردند.

در آغاز این پاندمی کشورهایی را می دیدیم که هنوز این ویروس به منطقه آنها وارد نشده بود با یک لحنی تمسخر می‌کردند نسبت به کشورهایی که گرفتار بودند و نسبت به شیوه‌هایی که برای مقابله داشتند با لحن خاصی برخورد می‌کردند که بعد از مدت کوتاهی آنها هم دومرتبه گرفتار شدند.

کشورهایی را دیدیم که فکر می‌کردند فقط با شرایط پلیسی و قرنطینه‌های بسیار سخت‌گیرانه در مدت کوتاه می‌توانند این ویروس را در کشور خودشان به طور کل ریشه‌کن کنند. نمونه‌هایی را داشتیم و بعد دیدند که مثمرثمر واقع نشد اولاً دیدند که نمی‌شود قرنطینه سخت را برای مدت طولانی ادامه دهند. بعد هم وقتی کنار گذاشتند دو مرتبه ویروس آمد و در آن کشورها فعال شد. بعضی از رهبران کشورها هم بودند که اساساً پروتکل‌هایی را که اعلام می‌شد، همه را به سخره می‌گرفتند از فاصله‌گذاری گرفته تا ماسک همه اینها را به باد مسخره می‌گرفتند.

در میان همه این کشورها دیدیم آن کشورهایی که مردم‌شان در صحنه همکاری بیشتر کردند و اعتماد بیشتری به رهبران داشتند و رهبران آن کشورها نسبت به این بیماری توجه ویژه‌ای داشتند ضمن اینکه به مسایل اجتماعی و اقتصادی هم فکر می‌کردند، موفق‌تر بودند و بحمدالله در ایران در این مدت موفقیت خوبی را داشتیم چه در موج اول و چه در موج دوم و اخیراً در موج سوم که با فعالیت همه ارگان‌ها که به صحنه آمدند و فعال شدند.

دیدیم که موج سوم را سریع‌تر از آنچه که دیگران پیش‌بینی و فکر می‌کردند، مدت بسیار طولانی را درگیر موج سوم هستیم و بحمدالله توانستیم این موج سوم را هم مهار کنیم و امروز می‌بینیم به جز 4 شهرستان کل کشور اغلب زرد و برخی از موارد نارنجی است که شرایط به نسبت مناسب و مساعدی است که امروز با آن مواجه هستیم.

در موفقیت این کار نقش رهبری را باید همیشه مد نظر قرار دهیم رهبر معظم انقلاب اسلامی از آغاز، هم  بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کردند، هم شرعاً و قانوناً به همه تکلیف کردند که باید مراقبت کنند و هم شخص خودشان بیشتر از همه توجه کردند و مراعات کردند و دیدیم در مجلس عزایی که تشکیل می‌دادند خودشان بود و آن کسی که مداحی و سخنرانی می‌کرد، این الگویی بود برای کشور و برای همه ما و این الگو بسیار تأثیرگذار بود.

همچنین تشکیل ستاد ملی کرونا و اقداماتی که این ستاد انجام داد و امروز پنجاه و یکمین جلسه ستاد ملی کرونا بود. قرارگاه، کمیته‌های مختلف که در طول این مدت فعال بودند همه دست به دست هم دادند و الحمدالله شرایط مناسبی را شاهد هستیم.

در حالی که می‌بینیم در همین موجی که ما گرفتارش بودیم اروپا، آمریکا هم گرفتار بود و آنها همچنان در مسیر تساعد این ویروس و بیماری هستند، هنوز به شکل کنترل و مهار نرسیدند، عمدتاً به خاطر این است که مردم ما در صحنه مسئولیت‌پذیر بودند و همکاری کردند کادر درمان با همه قدرت به صحنه آمدند، بخصوص اینکه تست‌ها افزایش پیدا کرد بسیار تأثیرگذار بود که شرایط را کنترل و مهار کنیم.

منتها باید به این نکته توجه کنیم که وقتی یک جایی اوج می‌گیرد، رسیدن به روند کاهشی بسیار سخت و گاهی بسیار پرهزینه است. برای اقتصاد ،فرهنگ و آموزش کشور و برای روابط اجتماعی جامعه بسیار پرهزینه است وقتی پیکی را می‌بینیم تا این نزول پیدا کند و پایین بیاید و یک شرایط مناسبی را پیدا کند، برای همه خیلی نفس‌گیر است.

کادر درمان از یک سمت. آنهایی که در جامعه برای نظارت، مراقبت و کمک هستند از سمت دیگر. آنهایی که از لحاظ اقتصادی خسارت می‌بینند، از سوی دیگر. بسیار پرهزینه، سخت و زمان‌بر است. به عکس آن آن وقتی که شرایط مناسب خیلی سریع در یک مدت کوتاهی بهم می ریزد.

به دلیل عدم مراعات به خاطر مناسبت‌های خانوادگی، طایفه‌ای، ملی و مذهبی به محض اینکه یک خرده آرامش پیدا می‌کنیم توقعات این است که همه چیز عادی شود و وقتی عادی می‌شود دو مرتبه برمی‌گردیم و این بار جبرانش بسیار سخت است.

وزیر بهداشت، معاونین و سخنگوی محترم وزارت بهداشت در این هفته‌های اخیر بارها تذکر دادند که اگر همه مردم همچنان با پایداری مراقبت نکنند، احتمال دارد در بهمن و اسفند هم با موج دیگری درگیر شویم باید به این نکته توجه کنیم که هزینه در اواخر بهمن و اسفند از لحاظ اقتصادی بسیار سنگین است.

چون عده‌ای از کسب و کارها همه کاسبی‌شان آخر بهمن و ماه اسفند است تمام زندگی‌ سالانه‌شان است. کاری کنیم که مهار و کنترل کنیم و شرایطی را بوجود بیاوریم که وقتی ماه دی تمام می‌شود و وارد بهمن‌ می‌شویم شرایط مناسب‌تری باشد، شرایط تنفسی باشد و کسبه و فعالان اقتصادی از این فرصت استفاده کنند. ان‌شاء الله شب عید خوب و مناسبی را داشته باشیم و یک شرایطی باشد که مردم بتوانند ایام عیدشان به سفر بروند.

همه اینها و آنچه مطلوب و مورد دلخواه است در صورتی امکان‌پذیر است که از امروز که سیزدهم ماه دی هستیم تا اوایل ماه بهمن که حدود یک ماه می‌شود، خیلی باید مراعات کنیم که در بهمن و اسفند شرایط ما شرایط مناسبی باشد، لذا مسأله عادی‌انگاری، یک معضل بزرگ برای ماه‌های آینده ما خواهد بود

هم عادی‌انگاری مردم در رفت و آمد خانوادگی و شب‌نشینی‌ها و هم در وسایل حمل و نقل مانند اتوبوس و مترو باید مراقبت شود چون بسیاری از سرایت‌ها در وسایل حمل و نقل است یا در محل‌هایی است که مردم برای خرید یا امور دیگر تجمع و اجتماع می‌کنند یا در دور همی‌های خانوادگی است که باید مراعات کنیم.

الان 2، 3 خطر پیش‌روی ما است و مردم هم نگران هستند، یکی شرایط جدید و ویروس جهش یافته است. ویروس انگلیسی یا هر چیز دیگر است که البته تاکنون این خطر ما را خیلی تهدید نکرده اما اگر مراعات نکنیم و دروازه‌ها را محکم نگیریم و این ویروس جدید وارد کشور شود با یک مشکل بسیار بزرگی مواجه می‌شویم. دو مرتبه کنترل کردنش بسیار سخت است، بنابراین خیلی باید مراقبت کنیم.

مسأله دوم، مسأله سرماست. الان ایام سرد زمستانی است. در ایام سرد زمستانی از آنفلوآنزا بگذریم که باشد یا نباشد، خودبه خود درها به خاطر سرما بسته می‌شود و خانواده‌ها کنار هم قرار می‌گیرند و خطر اینجا بیشتر است.

از طرف سوم آلودگی هوا، هوا آلوده است. وارونگی هوا، وقتی باد و باران نیست در فصل سرما با این مشکل مواجه هستیم، بنابراین خواهش می‌کنم از مردم عزیز و بزرگوار و همه آنهایی که مسئولیت نظارت و مراقبت دارند با توجه و مراقبت بیشتر این ایام را بگذرانیم و ان‌شاء الله اسفند خوب و ایام فروردین خوبی در انتظار ما باشد. ان‌شاء الله

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

حجم ویدیو: 4.79M | مدت زمان ویدیو: 00:02:33
حجم فایل صوتی:15.11M | مدت زمان فایل صوتی :00:13:11
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.