روحانی با بیان اینکه تحریم ایران محصول مشترک صهیونیست، ارتجاع و تندروهای آمریکا بوده است، گفت: باید توطئه اینها را بشکنیم و اجازه ندهیم طراحی ظالمانه، غلط و ضدقانونی خود را ادامه دهند.

به گزارش جماران؛ رییس جمهوری گفت: سراسر ایران در دوران تحریم به یک کارگاه عظیم اقتصادی تبدیل شده است که همه در آن حضور دارند و فعالیت می کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از 5 طرح پتروشیمی در استان‌های ایلام، همدان و آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد از این طرح های پتروشیمی در 3 استان غرب کشور ساخت ایرانی است و اجرا و  برنامه‌ریزی به دست جوانان این کشور انجام شده است، تصریح کرد: بخش نفت و بانکی دو بخش اصلی بودند که در جنگ اقتصادی مورد بمباران‌های روزانه دشمن قرار گرفتند اما در عین حال این سرافرازان به خوبی ایستادند.

رئیس جمهور با بیان اینکه عمر این جنگ اقتصادی به سر آمده و آن کسی که فرماندهی شرورانه این جنگ را به دست گرفته بود، در هفته‌های آخر عمر سیاسی خود است، افزود: اما این ملت برای همیشه تاریخ زنده می‌ماند و سربلند خواهد بود همانگونه که در طول تاریخ سربلند بوده است.

رئیس جمهور گفت: در جنگ اقتصادی دشمن اهداف زیادی را دنبال می‌کرد، اما نفت و بانک 2 بخش اصلی در ایران بود که در این جنگ اقتصادی به صورت روزانه مورد بمباران دشمن قرار داشت، اما خوشبختانه امروز مقاومت مردم و تلاش متخصصان کشور سی و هشتمین هفته افتتاح طرح‌های بزرگ ملی را پشت سر گذاشتیم و این افتتاح‌ها تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

دکتر روحانی با اشاره به 8 دیماه به عنوان روز صنعت پتروشیمی گفت: تاکنون 10 طرح پتروشیمی در این دولت افتتاح شده که تا پایان سال 99 به 17 طرح خواهد رسید و این در حالی است که این صنعت و تعدادی از مدیران آن از طرف فرد شروری مثل ترامپ تحریم شده بودند، اما این تحریم‌ها همچون گلوله‌ای که در جنگ تحمیلی صدام به بدن رزمندگان ما زد، باعث افتخار تحریم‌شدگان است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم وزارت نفت و صنعت پتروشیمی این بوده است که توانستیم تولیدات پتروشیمی را هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی به 2 برابر قبل از سال 92 افزایش دهیم و اگر دولت در طول 8 سال فعالیت خود و دوران جنگ اقتصادی و تحریم هیچ کاری نکرده باشد، همین افزایش 2 برابری تولید محصولات پتروشیمی که از 50 میلیون تن به 100 میلیون تن و ارزش 11 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار افزایش یافته، یک کار بزرگ و ارزشمند است.

دکتر روحانی با بیان اینکه دلیل عصبانیت فراوان خارجی‌ها از این دولت همین افتتاح‌ها است، اظهار داشت: امروز با افزایش تولید در حوزه انرژی، برق و گاز برای مردم محروم و کم‌مصرف در ایران مجانی است و بخش زیادی از مردم از آب رایگان استفاده می‌کنند و ما در این دولت به خودکفایی‌های زیادی رسیده‌ایم. امروز واردکننده بنزین نیستیم و حتی بنزین صادر می‌کنیم و همچنین صادرکننده گاز هستیم.

رئیس جمهور با بیان این دولت این دولت در اقدامات توسعه‌ای خود برای دولت‌های بعدی هم ریل‌گذاری انجام داده است، گفت: در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، خدمات، دولت الکترونیک، ‌شرکت‌های دانش‌بنیان و همین صنعت پتروشیمی کارهای عظیمی در این دولت صورت گرفته و برای سال‌های آینده و دولت بعدی هم ریل‌گذاری کرده است.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود داشتن مواد اولین برخورداری از تکنولوژی و همچنین فراهم بودن بازار مناسب را 3 مسأله مهم برای فعال شدن یک صنعت عنوان کرد و گفت: خوشبختانه امروز در کشور مواد اولیه مورد نیاز برای تولید و صنعت را در اختیار داریم در زمینه تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت هستیم و همچنین محصولات تولیدی ما، هم در داخل کشور و هم در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

رئیس جمهور در همین زمینه به تأمین تجهیزات و نیازمندی‌های بخش سلامت کشور در دوران شیوع ویروس کرونا با استفاده از تخصص و توان داخلی اشاره کرد و گفت:‌ امروز تمام نیازهای خود را در زمینه نظام سلامت خودمان تأمین می‌کنیم و افتتاح بیش از 2 هزار تخت آی‌سی‌یو در سال جاری یک شگفتی و افتخار بزرگ است.

دکتر روحانی با بیان اینکه دشمن با ایجاد محدودیت در بخش نفت به دنبال این بود که درآمد ارزی ما را کاهش دهد، اظهار داشت: همانطوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند قدم اول کاهش اثر تحریم دشمنان است و کار بعدی شکست تحریم و دولت نیز برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها یکسری محصولات صادراتی را جایگزین درآمد نفتی کرد که از جمله آن محصولات پتروشیمی بود که با افتتاح طرح‌های پتروشیمی باقیمانده تا پایان سال ارزش محصولات پتروشیمی ایران به 25 میلیارد دلار خواهد رسید.

رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم ایران محصول مشترک صهیونیست، ارتجاع و تندروهای آمریکا بوده است، گفت: باید توطئه اینها را بشکنیم و اجازه ندهیم طراحی ظالمانه، غلط و ضدقانونی خود را ادامه دهند.

دکتر روحانی با بیان اینکه وقتی آتشی در جایی روشن شده، ابتدا باید اثر آتش را از بین ببریم و سپس آن آتش را خاموش کنیم، اظهار داشت: ما نیاز به ترحم کسی در دنیا نداریم. اگر آمریکا دست از تحریم بردارد، یعنی جنایت خود و کار غیرانسانی خود را متوقف کرده است. توافق هسته‌ای به نفع همه مردم جهان است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه با همه توان باید به دنبال کم‌اثر کردن تحریم و نابود کردن آن باشیم، گفت: همه باید دست به دست هم دهیم، قوای سه‌گانه و ارکان کشور با رهنمودهای مقام معظم رهبری برای توسعه کشور تلاش کنیم. سال آینده در معیشت، سلامت، تولید و شکستن تحریم در وضعیت بهتری نسبت به امسال خواهیم بود.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ضمن تبریک ایام میلاد با سعادت حضرت عیسی بن مریم(س)  به همه مسیحیان جهان و مسیحیان عزیز هم‌وطن خودمان که ایام بسیار مبارکی برای میلاد این پیامبر عظیم‌الشأن(ص) خواهد بود. تولد و میلاد او یک معجزه بزرگ از جانب خداوند بزرگ بود و او به تعبیر قرآن کلمه الله بود و وجود و همه عمر شریف‌ این کلمه الهی پر از برکت برای مردم آن روزگار، مردم این روزگار و تا قیامت خواهد بود و عجیب این است در روایات ما آمده است که در زمان ظهور ولیعصر(عج) یکی از انبیایی که در کنار ولی عصر(ع) خواهد آمد و در قیام جهانی او حضور دارد و شریک است، حضرت عیسی بن مریم(س) است بنابراین برای ما این پیامبر در کنار همه پیامبران اولوالعزم دارای اهمیت فراوانی است.

این جلسه جزو پنج‌شنبه‌های زیبای ما بود. یک میلیارد یورو در یک روز و آن هم در شرایط جنگ اقتصادی و طرح‌هایی که به ارزش یک میلیارد یورو و بیش از 28 هزار میلیارد تومان بود در یک روز در 3 استان غرب کشور افتتاح شد که باید به همه عزیزان و این فرماندهان جنگ اقتصادی و به این مدیران بزرگی که طرح‌های پتروشیمی را در ایران عزیز بوجود آوردند، تکمیل کردند و به دست فرزندان ایران ساختند، تبریک بگویم.

همانطور که گفته شد بیش از 70 درصد این طرح ها ساخت ایرانی است و در طرح‌های پتروشیمی، اجرا و برنامه‌ریزی و همه کارها به دست جوان‌های ما انجام گرفته است و این افتخاری بزرگ و  یک ضربه بزرگ به استکبار جهانی است که می‌خواست این روزها ایران تعطیل و همه کارخانه‌ها بسته باشد و در تصور و خیال خام آنها، صف‌های طولانی برای گرفتن نان و مواد ضروری زندگی‌ باشد که یک همچنین چیزی در ایران و در 3 سال جنگ اقتصادی اتفاق نیفتاد و اگر این جنگ 30 سال هم به طول بینجامد، باز هم مردم ما ایستادگی می‌کنند.

اگر چه به اعتقاد من عمر این جنگ به سر آمده و به پایان رسیده و آن کسی که فرماندهی شرورانه این جنگ را به دست گرفته بود، در هفته‌های آخر عمر سیاسی در زندگی است اما این ملت برای همیشه تاریخ زنده می‌ماند و سربلند خواهد بود، همانگونه که در طول تاریخ سربلند بوده است.

مردم ما می‌دانند در این جنگ اقتصادی هدف‌های زیادی مورد نظر دشمن بود و آنها را تحریم کرده است اما دو بخش نفت و بانک به طور عمده 2 در این جنگ مد نظر آنان بود که در جنگ اقتصادی مورد بمباران‌های روزانه دشمن قرار گرفته است اما در عین حال این سرافرازان همچنان به خوبی ایستادند.

ان‌شاء الله امسال17 طرح بزرگ پتروشیمی را تا پایان سال افتتاح خواهیم کرد و امروز به دهمین طرح رسیدیم که  7 طرح دیگر باقی مانده است و ان‌شاء الله در ماه‌های پیش رو آن طرح‌ها افتتاح می‌شود.

به درگاه خداوند بزرگ شکرگزارم که سی و هشت پنج‌شنبه جمع شدیم و افتتاح‌های بزرگ داشتیم و ان‌شاء الله خدا توفیق بدهد تا پایان سال بقیه طرح‌ها را انجام دهیم.

به این خانواده بزرگ پتروشیمی که هفته‌های آینده هم روز پتروشیمی است، تبریک می‌گویم. پتروشیمی و بخشی از مدیران این صنعت جزو صنایعی بود که مورد تحریم قرار گرفت که مقاومت و ایستادگی کردند و خم به ابرو نیاوردند.

اینگونه تحریم‌ها آن هم از سوی یک شروری مثل ترامپ برای تحریم‌شدگان افتخار است. مثل گلوله‌ای است که در دوران دفاع مقدس از طرف صدامیان بر بدن کسی اثابت می‌کرد و برای همیشه افتخار می‌کرد که در جنگ مجروح شده است البته این جراحت به امید خداوند و کمک مردم به زودی شفا پیدا می‌کند و ما  به نقطه با عظمت‌تری برای شکوفایی ایران عزیز ما می‌رسیم.

امروز این طرح‌ها بیشتر در غرب کشور بود البته یک کار بزرگی از سال‌ها پیش برای خط طولانی گاز و برای اینکه بتواند خوراک پتروشیمی‌ها را در غرب کشور تأمین کند، انجام گرفت که اینها جزو ثمرات آن کار اساسی و زیربنایی بود که انجام گرفت و امروز 3 طرح‌ آن بحمدالله افتتاح شد.

یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم و وزارت نفت و پتروشیمی در این دولت این بود که توانستیم پتروشیمی را هم از لحاظ وزنی و ارزشی به 2 برابر آنچه که قبل از سال 92 بود، برسانیم و اگر دولت هیچ کاری در این 8 سال و در این دوران تحریم و جنگ نکرده باشد جز اینکه بگوید پتروشیمی را به 2 برابر در 8 سال دولت رسانده‌ام.

از لحاظ وزنی، از 56 میلیون تن به 100 میلیون تن در سال آینده می‌رسیم که تقریباً 2 برابر و از لحاظ ارزشی از 11 میلیارد دلار به 25 دلار یعنی از 2 برابر هم بیشتر می‌رسیم که در فولاد هم همینطور است و به 2 برابر رسیدیم.

در بسیاری از موارد جزو افتخارات بی‌سابقه دولت است و علت اینکه خارجی‌ها از این دولت خیلی عصبانی‌اند این است که در این دوران تحریم می‌بینند، این افتتاح‌ها و کارهای بزرگ انجام می‌گیرد و امسال خیلی عصبانی‌اند از اینکه برق، آب و گاز را برای اقشار کم‌درآمد و کم‌مصرف مجانی کردیم که فوق‌العاده عصبانی‌اند. ده‌ها برنامه تشکیل دادند که این درست نیست و شدنی نیست و مگر می‌شود آب و گاز و برق مجانی شود که این در دنیا نشده چطور در ایران می‌خواهد بشود.

اینکه در این دولت به خودکفایی‌هایی رسیدیم و در همین وزارت نفت گازوئیل و بنزین وارد می‌کردیم اما امروز صادر می‌کنیم. در زمستان در مشقت زیاد بودیم برای گاز و می بایست وارد می‌کردیم اما امروز بدون اینکه وارد بکنیم، گاز مصرفی را با همکاری مردم اداره  و حتی صادر هم می‌کنیم که اینها کارهای عظیم و بزرگی است که انجام گرفته است و یکی از کارهای بزرگ کارهای پتروشیمی است.

خوشحالم این دولت ریل‌گذاری برای دولت بعد هم انجام داده است. شما در پتروشیمی می‌بینید وقتی حرف می‌زنیم، نمی‌گوییم سال 99 و می‌گوییم سال 1400 و نمی‌گوییم فقط سال 1400 که سال پایانی دولت دوازدهم است بلکه سال های 1404 و 1406 را هم می‌گوییم که برنامه‌ریزی شده است یعنی یکی از نکات بسیار مهم است که دولت در زمینه کشاورزی، صنعت، خدمات بویژه دولت الکترونیک، شرکت‌های دانش‌بنیان و بویژه در زمینه سلامت مردم، کارهای عظیمی کرد و ریل را هم برای سال‌های بعد گذاشت و راه و خط مشخص است که در سال‌های بعد به کجا خواهیم رسید.

مردم عزیز می‌دانند برای اینکه یک صنعتی در کشور فعال شود، 3 مسأله برای ما مهم است، یکی اینکه باید مواد اولیه را داشته باشیم. وقتی می‌خواهیم جایی سرمایه‌گذاری کنیم، مواد اولیه نباشد و بخواهیم از کشور دیگری مواد اولیه بیاوریم آن هم هر روز بخواهد برای ما یک مقرراتی بگذارد و بالا و پایین کند، این خیلی فرق می‌کند تا اینکه مواد اولیه در کشور خودمان و در کنار خودمان باشد یعنی پتروشیمی افتتاح می‌شود که مواد و خوراک آن توسط وزارت نفت و انرژی و خوراک در داخل تأمین می‌شود.

دوم تکنولوژی است ما در تکنولوژی روز به روز پیش می‌رویم. امروز قادر هستیم 70 درصد یک پتروشیمی را بسازیم و مطمئن هستم این 70 درصد به 74 الی 80درصد تبدیل می شود و در بسیاری از کمپرسورهای عظیم جلو می‌رویم.

به همراه مهندس زنگنه از یک شرکت دانش بنیان مهمی که این کمپرسورهای عظیم را تولید کرده بودند، دیدار کردیم و واقعاً جای شگفتی بود و آدم تا با چشم نبیند، باورش نمی‌شود که این جوان‌ها و این متخصصین و دانش‌پژوهان واقعاً چه کار عظیم و بزرگی را انجام دادند. امروز بخش بزرگی از آنچه مورد نیاز ما است به دست فرزندان این سرزمین انجام می‌شود، شما می‌بینید در بخش کرونا در شوینده، وسایل بهداشتی و ونتیلاتور نیاز به خارج نداریم و وقتی می‌گوییم آی‌سی‌یو، همه چیز آن را در داخل تأمین می‌شود.

اینکه دولت توانست در عرض یک سال کرونا با این مشکلات بیش از 2 هزار تخت آی‌سی‌یو جدید را افتتاح کند و مورد بهره‌برداری قرار دهد، جای شگفتی است که فرزندان این مرز و بوم انجام دادند. مردم به صحنه آمدند و این کار بزرگ را انجام دادند بحمدالله در تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت هستیم و ظرفیت‌های دانش‌بنیان ما تلاش می‌کنند.

 مسأله سوم بازار است. شما کاری که انجام می‌دهید، آن مشوق و علامت اولی که شما را وادار می‌کند، بازار است. الحمدالله در پتروشیمی هم بازار داخلی داریم، مخصوصاً صنایع پایین دستی که باید توسعه پیدا کند و یک مورد در هگمتانه پی‌وی‌سی پزشکی تولید می‌کند که برای داخل و حتی برای صادرات بسیار مهم و حائز اهمیت است.

بنابراین در این زمینه بازار خیلی مهم است. هم بازار داخلی و هم بازار خارجی و اینکه در غرب کشور این همه پتروشیمی ایجاد کردیم، بازار در کنار ما و در مرز ما است.بحمدالله امروز بازار و تکنولوژی را داریم و مواد اولیه را هم در داخل کشور داریم و این بسیار برای ما حائز اهمیت است.

نکته آخر من اینکه دشمن آمد با ایجاد محدودیت در بخش نفت، خواست درآمدهای ارزی ما را کاهش دهد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اولین قدم در تحریم این است که اثر تحریم را از بین ببریم یا کم کنیم. کار دوم این است که تحریم را برداریم و بشکنیم و شما می‌بینید در قدم اول دولت برای اینکه بتواند اثر تحریم نفت را بردارد، یک سری محصولات صادراتی را به جای نفت جایگزین کرد.

یکی از آن محصولات پتروشیمی بود. پتروشیمی که یک روزی 2 میلیارد برای ما درآمد داشته و حداکثر ارزش‌ آن در آغاز این دولت 11 میلیارد بود، سال آینده ارزش این محصول به 25 میلیارد می‌رسد پس آمدیم جایگزین کردیم وقتی جایگزین می‌کنیم یعنی اثر تحریم را از بین می‌بریم در عین حال تحریم محصول کار مشترک صهیونیزم، ارتجاع و تندروهای آمریکا بود و باید توطئه اینها را  بشکنیم و نباید بگذاریم، یک طراحی ظالمانه، به غلط، نادرست و ضدقانون که علیه ملت ما انجام دادند، ادامه یابد.

البته نیازمند این نیستیم که کسی بخواهد در دنیا به ما ترحم کند و نیاز به ترحم نداریم و آنچه مهم است اگر آمریکا دست از این تحریم بردارد، یعنی جنایت خودش را متوقف کرده است.

یعنی کسی که جنایت می‌کرده جنایت را خودش متوقف کرده است یعنی کار غیرانسانی خودش را متوقف کرده است. البته به نفع دنیا هم است این طرح یعنی طرح توافق هسته‌ای به نفع همه جهان است.

بنابراین با همه توان در سایه کم‌اثر کردن این تحریم و نابودی این تحریم هستیم البته همه باید دست به دست هم دهیم. قوای سه‌گانه، ارکان کشور و رهنمودهای مقام معظم رهبری راهگشای ما بود و در آینده خواهد بود و به مردم عزیزمان نوید می‌دهم که ان‌شاء الله سال آینده و پایان امسال روز به روز شاهد شرایط بهتری در معیشت، سلامت، تولید و در شکستن تحریم خواهیم بود.

ان‌شاء الله

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

حجم ویدیو: 2.68M | مدت زمان ویدیو: 00:01:28
حجم فایل صوتی:4.11M | مدت زمان فایل صوتی :00:17:53
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.