قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با بیان اینکه به تصمیمات ستاد کرونا نقد جدی داریم و بنا نداشته و نداریم جزیره‌ای تصمیم بگیریم، تصریح کرد: برای ۹ دی و دهه فجر پیش رو و ۲۲ بهمن هم نامه‌ای نوشتم. از ستاد کرونا درخواست کردم که اجازه دهد برنامه‌های نمادین برگزار شود و به فراموشی سپرده نشود اما باز هم با بی مهری مواجه شدیم.

نصرت الله لطفی قائم مقام شورای تبلیعات اسلامی

به گزارش جماران، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، نشست خبری اعلام برنامه های دهه بصیرت و میثاق با ولایت صبح امروز(دوشنبه 8 دیماه 1399) با حضور نصرت الله لطفی قائم مقام شورای هکماهنگی تبلیغات اسلامی کشور و اصحاب رسانه در دفتر مرکزی این شورا برگزار شد.

نصرت الله لطفی در ابتدا با تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) گفت: وقتی سخن از ایام الله می شود سؤال این است که چه تمایزی بین روزها وجود دارد و چرا ایامی به نام ایام الله است و در قرآن و روایات بر تذکر ایام الله تأکید شده است. این بدان خاطر است که در این روزها انسان به عینه تحلیل دست قدرت الهی و نقش اراده انسان ها در رقم خوردن تقدیر الهی را مشاهده می کند.

وی افزود: مسئله دیگر چرایی، اهمیت و آثار ایام الله است. آیا این ساخته و پرداخته چندنفر است و فقط مناسبت های انقلاب اسلامی است؟ هرگز؛ بزرگداشت ایام الله ریشه قرآنی دارد که در آیه 5 سوره «ابراهیم(ع)»؛ «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ» آمده است و در سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) و امامان معصوم نیز تذکر ایام الله وجود دارد. در مکتب سیاسی امام خمینی(رحمت الله علیه) نیز می بینیم که ایشان با قید «باید» تأکید ویژه ای بر بزرگداشت و زنده نگه داشتن ایام الله دارند.

قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور اظهار کرد: از طرفی این تأکید و تذکر و یادآوری برای درس آموزی، عبرت گرفتن، کسب آگاهی و آگاهی دادن است. همچنین بقا و استمرار نظام دینی مستلزم بزرگداشت ایام الله ها و تذکر و عبرت آموزی از آن هاست.

وی در ادامه به تشریح چرایی نامگذاری 9 تا 19 دی به عنوان ایام الله دهه بصیرت و میثاق با ولایت پرداخت.

 

متن کامل نشست خبری ـ مطبوعاتی نصرت الله لطفی قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور در پی می آید:

با عرض تسلیت سالروز شهادت صدیقه طاهره، حضرت فاطمه زهرا  

خیر مقدم به اصحاب سخت‌کوش رسانه و درخواست نقش‌آفرینی حداکثری و سهیم شدن در تبیین و تثبیت «ایام‌الله دهه بصیرت و میثاق با ولایت»

به لحاظ موضوع نشست امروز خبرنگاران و نمایندگان محترم خبرگزاری‌ها، جراید و صدا و سیما با عنوان «ایام‌الله دهه بصیرت و میثاق با ولایت» و به اختصار به چهار نکته اشاره می‌نمایم.

نخست معنی و مفهوم اجمالی «یوم‌الله» و وجه تمایز آن با دیگر ایام سال:

گرچه به لحاظ اصولی همه روزهای سال مثل هم هستند و تفاوتی ندارند لکن یعضی از ایام با تقدیر الهی وضعیت استثنایی و خاصی پیدا می‌کنند که موجب وجه تمایز و تفاوت با دیگر روزها می‌شود که این تقدیر و مشیّت الهی و در واقع تفاوت روزها هم مانند دو روی سکه است. ممکن است نعمت باشد و یا نقمت، نزول نعمتی ویژه از نعمات الهی بر امّتی که شایستگی آن را دارند و یا نازل شدن عذابی از عذاب‌های پروردگار بدلیل تمرّد و عصیان ملتی بر آن انسان‌های عصیانگر و متمرّد همانند فرعون و فرعونیان که در نتیجه علت اصلی برجستگی چنین روزهایی از دیگر ایام، مشاهده و تجلی دست قدرت الهی است که البته با اراده انسان‌ها رقم می خورد و اجمالاً به ایام با این ویژگی خاص، ایام‌الله گفته می‌شود.

ضرورت بزرگداشت و زنده نگه‌داشتن ایام‌الله وظیفه‌ای همگانی با ریشه‌ای قرآن است. «آیه 5 سوره ابراهیم»

بزرگداشت و زنده نگه‌داشتن ایام‌الله با ریشه قرآنی و برگرفته از سیره ائمه معصومین صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین می‌باشد که از همین منظر، در مکتب سیاسی احیاگر اسلام ناب محمدی ، حضرت امام خمینی   نیز با قید «باید» مورد تأکید جدی قرار گرفته است و مهمتر اینکه مولای متقیان، حضرت علی   علاوه بر پرداختن و تذکر به ایام‌الله، بزرگداشت ایام‌الله را از اوصاف بندگان خدا می‌فرمودند که این یادآوری بزرگداشت، عبرت آموزی، درس گرفتن و کسب آگاهی را در پی دارد و در عصر کنونی نیز تداوم، بقاء و استمرار نظام مقدس اسلامی مستلزم این نوع یادآوری، مطالعات، درس آموزی، عبرت و پیشگیری از فراموشی ایام‌الله است که از مصادیق آن اجتماعات عظیم مردمی در حمایت از نظام اسلامی و رهبری مقتدر و فرزانه انقلاب می‌باشد.

علت و چرایی نامگذاری نهم تا نوزدهم دی ماه به عنوان دهه بصیرت:

قیام تاریخ‌ساز مردم متدین و با بصیرت قم در 19 دی‌ماه سال 1356 یکی از مؤثرترین و سرنوشت‌سازترین وقایع تاریخی است که سرآغاز دوره مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی و به عبارت دیگر «مبداء تاریخی برای تحولات جدید دنیا، شروع یک راه تازه در زندگی ملت ایران و تاریخ معاصر دنیای اسلام» بود که بدون تردید یکی از ایام‌الله است و بیانگر بصیرت و غیرت دینی مردم و حماسه ماندگار و عاشورایی یوم الله 9 دی سال 1388 نیز در امتداد همین قیام الهی و برای حفظ نظام اسلام در برابر فتنه استکباری-صهیونیستی بود که باز هم از مصادیق عینی ایام‌الله که با ورود ایام‌الله جدید به تقویم انقلاب اسلامی در سال 1396 با راهپیمایی بصیرتی و لحظه شناسانه 13 تا 18 دی‌ماه در برابر فتنه اغتشاشگران، درخواست‌های زیادی برای نامگذاری اعلام دهه بصیرت صورت گرفت که با وقایع ماندگار سال 1398 با شهادت سردار دل‌ها توسط دولت تروریست و تروریست‌پرور آمریکا-تکریم به یاد ماندنی و بزرگترین بدرقه فراموش نشدنی جهانی پیکر پاک و مطهر سپهبد شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس و شکستن هیمنه پوشالی شیطان بزرگ، با حمله مقتدرانه سپاه اسلام به پایگاه محل استقرار نیروی تروریستی امریکای جهانخوار که همگی مصادیقی از تجلی دست قدرت الهی و ایام‌الله می‌باشد لذا با هدف زنده نگه‌داشتن این ایام و پیشگیری از به فراموشی سپردن آن، 9 تا 19 دی‌ماه هر سال به عنوان ایام‌الله دهه بصیرت و میثاق با ولایت نامگذاری شد.

شعارمحوری و روزشمار ایام دهه بصیرت با لحاظ نمودن تقارن با ایام فاطمیه   روز مقاومت جهانی، عظمت، دشمن‌شناسی، ولایت‌مداری و اقتدار، مصادیقی از سیره‌ عملی و بصیرت فاطمی است کما اینکه فرهنگ مقاومت هم همانا فرهنگ علوی است

شعار محوری : 

« بصیرت فاطمی ، ولایتمداری ، مقاومت علوی »

روز/تاریخ مناسبت تقویمی عناوین ایام الله دهۀ بصیرت

سه شنبه 9 دی روز بصیرت و میثاق امت با ولایت بصیرت، ولایتمداری، حماسه عاشورایی

چهارشنبه 10 دی --- بصیرت، اتحاد ملی، عبور از فتنه‌ها

پنج شنبه 11 دی --- بصیرت، خواص، پیروی از ولایت

جمعه 12 دی آغاز سال 2021 میلادی بصیرت، ادیان الهی، آمادگی برای طلوع خورشید

ولایت عظمی 

شنبه 13 دی روز جهانی مقاومت

سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بصیرت، ملت حسینی، مکتب شهید سلیمانی

یک شنبه 14 دی --- بصیرت، تولی و تبری، بیداری اسلامی

دوشنبه 15 دی --- بصیرت، استکبارستیزی، مقابله با نفوذ

سه شنبه 16 دی --- بصیرت، تکریم سردار دلها، بزرگترین بدرقه جهانی

چهارشنبه 17 دی اربعین شهادت دکتر

محسن فخری زاده  بصیرت، محکومیت تروریسم دولتی،

جهاد هسته¬ای و دفاعی

پنج شنبه 18 دی حمله به پایگاه آمریکایی

عین الاسد 1398 بصیرت، اقتدار ملی، سیلی به شیطان بزرگ

جمعه 19 دی قیام خونین مردم قم 1356 ه.ش بصیرت، غیرت دینی، لحظه¬شناسی

 

تعطیلی‌ناپذیری مراسم بزرگداشت ایام‌الله علی‌رغم وضعیت استثنایی ناشی از شیوع ویروس کرونا، مظلومیت مناسبت‌های انقلابی در مقطع کنونی و بی‌مهری مسئولین

 همان‌طور که از بدو شیوع ویروس منحوس کرونا تأکید نموده بودیم قائل به تعطیلی‌ناپذیری مراسم دینی و انقلابی لکن با برنامه، و مدیریت متفاوت و به شیوه اقتضایی متناسب با شرایط کنونی بوده و هستیم به نحوی که نه از حفظ جان و سلامتی ولی‌نعمتان و نقش‌آفرینان اصلی مراسم یعنی مردم غافل شویم و نه عمل به‌هنگام به وظیفه دینی و انقلابی گرچه نقد و انتقاد جدّی با ادله منطقی و مصادیق عینی از رفتارهای متناقض و دوگانه عزیزان‌مان در ستاد ملّی مقابله با کرونا و بی‌مهری آن‌ها به مناسبت‌های انقلاب داریم.

در همین رابطه در ایام‌الله دهه بصیرت و مشخصاً یوم‌الله نهم دی‌ماه «روز بصیرت و میثاق با ولایت» برخلاف روال سال‌های اخیر که شاهد باشکوهترین تجمعات خودجوش مردمی و راهیپمایی‌های عظیم در راستای زنده نگه‌داشتن این روز و حماسه عاشورایی بودیم در سال جاری به دلیل وضعیت کرونایی هیچ‌گونه راهپیمایی و تجمعات میدانی نخواهیم داشت. بلکه از منظر تبیین و تحلیل فارغ از کار میدانی بیشتر بر ظرفیت رسانه، فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و مراسم ایام فاطمیه و تبیین بصیرت فاطمی و مقاومت علوی متمرکز خواهیم شد.

 

بزرگداشت دهة بصیرت و میثاق با ولایت

با 750 عنوان برنامه و فعالیت در مجموع استان‌های کشور

عناوین برنامه‌های شاخص مرتبط با ایام‌الله دهة بصیرت و میثاق با ولایت

* برگزاری کرسی آزاد اندیشی در بستر فضای مجازی با موضوع عوامل و ریشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فتنه 88 

* برگزاری وبینارهای تخصصی بصیرتی مرتبط با حماسه عاشورایی یوم‌الله نهم دی‌ماه 88

* برگزاری جشنواره ملی «فخر ایران»

* برگزاری نمایشگاه تصویری از حماسه 9 دی ـ شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده

* بزرگداشت و رونمایی از کتاب خاطرات شهید فخری‌زاده و مراسم ویژه چهلمین روز شهادت این دانشمند برجسته

* برگزاری 60  مسابقه کتابخوانی پیرامون بازخوانی فتنه 88 و حماسه ماندگار 9 دی

* چاپ و توزیع انواع پوستر ـ بروشور

* عطر افشانی مزار شهدا با محوریت گلزارهای شهدای مدافع حرم

* سوگواره سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی

* دیوارنگار بزرگ شهری با حضور هنرمندان با موضوع حماسه 9 دی و شهادت سردار سلیمانی

* راه‌ اندازی کمپین‌های مجازی با هشتگ‌هایی با موضوع شعار محوری و روز شمار دهة بصیرت و میثاق با ولایت

* زنجیره انسانی مردمی به مناسبت اربعین شهید فخری‌زاده

* برگزاری یادواره مجازی شهدای علمی و هسته‌ای و اربعین شهید فخری‌زاده

* نواختن نمادین زنگ بصیرت و مقاومت در سامانه شاد آموزش و پرورش

* برگزاری مراسم تبیین بصیرت فاطمی در اغلب استان‌ها و بازگویی ولایتمداری شخصیت وجودی و سیره عملی صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا‌  

* تولید کلیپ، نماهنگ، پوستر، عکس نوشته، موشن گرافیک، پادپخش، کتاب صوتی و استوری با موضوع روزشمار و شعار محوری دهة بصیرت و میثاق با ولایت

* تولید محتوای متناسب با روزشمار دهة برای بهره‌برداری در محافل بصیرتی ـ خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی توسط نخبگان حوزوی

* برگزاری مراسم نمادین با جمعیت حداقلی و سخنرانی بصیرتی شخصیت‌های اعزامی از مرکز به تعدادی از استان‌ها و پخش از طریق فضای مجازی ـ صدا و سیمای استانی

* تولید محتوای رسانه‌ای در ارتباط با شاخصه‌های شهید سلیمانی به زبان‌های مختلف دنیا از جمله انگلیسی، آلمانی، اسپانیایی، اردویی، عربی، ترکی

* برگزاری همایش تبیین و تحلیل حمله موشکی مقتدرانه به پایگاه محل استقرار نیروهای تروریستی شیطان بزرگ در پایگاه عین‌الاسد و شکستن هیمنه پوشالی آمریکای جهان‌خوار

* برگزاری همایش علمی با حضور نخبگان حوزوی و دانشگاهی با موضوع بصیرت، محکومیت تروریسم دولتی، جهاد هسته‌ای و دفاعی

* برپایی ایستگاه‌های صلواتی و تبلیغی با محوریت 9 دی و شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی

* اجرای سرود سیار توسط ده‌ها گروه سرود دانش‌آموزی و جوانان در شهرهای کشور

* برگزاری مسابقات فرهنگی ـ هنری

* نمایشگاه مجازی با موضوع فتنه، نفوذ، بصیرت و میثاق با ولایت با همکاری مراکز مذهبی، فرهنگی، هنری و آموزشی 

* ویژه برنامه روز جهانی مقاومت به مناسبت سالروز شهادت شهید سلیمانی در سراسر میهن اسلامی ایران اعم از مجالس بزرگداشت و مجازی، کاروان‌های خودرویی و محافل قرآنی

* تبلیغات محیطی با فضا‌سازی وسیع در اکثر شهر‌های کشور با در نظر گرفتن محتوای مرتبط با دهة بصیرت، جذابّیت و جانمایی مناسب

* دعوت از سخنرانان شاخص و ایراد سخنرانی با موضوع حماسه‌ 9 دی و مکتب حاج قاسم سلیمانی بصورت زنده در شبکه‌های اجتماعی و مجازی و ارسال لینک کانال جهت حضور برخط مشتاقان

* حرکت منسجم و سازماندهی شده کاروان‌های خودرویی در اغلب شهرها با نوای مداحی و سرودهای حماسی

* رژه خودرویی در شهرهایی که پیکر پاک شهید سلیمانی تشیع شد (در مسیرهای اصلی تشیع شهید)

* برگزاری مسابقه فرهنگی کتابخوانی از وصیت‌نامه شهید سلیمانی و شاخصه‌های مکتب شهید سلیمانی

* آیین رونمایی از خیمه‌های بصیرت و مقاومت

* برگزاری شب شعر در بستر فضای مجازی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.