گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

نظر غفوری فرد درباره کاندیداتوری نظامیان در انتخابات: منعی وجود ندارد/ کسی که از لباس نظامی بیرون آمده عرفا و قانونا نمی تواند به شغل سابق خود بازگردد

می بینیم که هرکس بخواهد فخر بفروشد می گوید عضو هیچ حزب و دسته ای نیست. او این را یک افتخار برای خود می داند در حالی که در بسیاری از کشورها عضویت در احزاب افتخار است.

پایگاه خبری جماران: حسن غفوری فرد در گفت و گو با خبرنگار جماران درخصوص موضوع کاندیداتوری نظامیان گفت: چند نکته درباره کاندیداتوری نظامیان وجود دارد که باید از هم تفکیک شود. یکی در خصوص فرمایش حضرت امام است. امام فرمودند وقتی یک نظامی در دستگاه نظامی حضور دارد در سیاست دخالت نکند، ولی قرار نیست آنها تا آخر عمر از ورود به سیاست محروم شوند. یک نظامی مانند آقای قالیباف که فرمانده نیروی انتظامی بود اما به محض اینکه از شغل نظامی خود بیرون آمد کاندیدای ریاست جمهوری شد و امروز نیز در جایگاه رئیس مجلس قرار دارد. بنابراین چنین مسأله ای مخالف فرمایش حضرت امام نیست.

وی افزود: نکته دیگر اینکه نباید نظامی بودن، روحانی بودن یا دانشگاهی بودن و... ملاک قرار گیرد. بلکه باید صلاحیت ها برای انجام وظایفی ملاک باشد که قانون اساسی بر عهده رییس جمهور گذاشته است. رئیس جمهور دومین فرد و عالی ترین مقام اجرایی کشور است. او باید با مسائل اقتصادی، سیاسی و علمی کشور آشنا بوده و مدیریت داشته باشد.

 

هر فردی شرایط لازم برای کاندیداتوری را دارد می تواند ثبت نام کند

غفوری فرد ادامه داد: به کسی که صرفا استاد دانشگاه است، رجل سیاسی نمی گویند. رجل سیاسی یعنی شخصیتی که بتواند سیاست داخلی و خارجی را به خوبی بشناسد. اگر می گویند باید مدیر و مدبر باشد به دلیل وسعت و گستره کار رئیس جمهور است. بنابراین نباید صرفا به این توجه کرد که چون فردی نظامی است پس به درد ریاست جمهوری نمی خورد. همچنین روحانی بودن فرد نیز نباید برای وی صلاحیت ایجاد کند و یا او را از ورود به عرصه ها بازدارد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه منعی برای کاندیداتوری نظامیان وجود ندارد، گفت: اگر فردی شرایط لازم ریاست جمهوری را که در قانون اساسی آمده، فارغ از نظامی یا روحانی بودن و... داشته باشد، می تواند اعلام کاندیداتوری کند.

 

کسی که از لباس نظامی بیرون آمده عرفا و قانونا نمی تواند به شغل سابق خود بازگردد

وی در پاسخ به این سوال که چطور ممکن است فردی که از شغل نظامی گری استعفا می دهد پس از ناکامی در رقابت های انتخاباتی مجدد می تواند به شغل قبلی خود بازگردد، گفت: تمامی نظامیان تحت امر فرمانده کل قوا یا همان رهبری هستند. بنابراین ممکن است رهبری تصمیمی در قبال بازگشت هرکدام از آنها بگیرند. اما از نگاه شخصی وقتی کارمندی از یک اداره استعفا می دهد، قاعدتا دیگر نباید بتواند به آنجا بازگردد. کسی هم که رسما از سپاه یا ارتش بیرون می آید صحیح نیست که مجددا به آنجا برگردد. مگر اینکه شرایط خاصی ایجاب کند و یا اینکه دستور رهبری باشد.

غفوری فرد ادامه داد: کسی که از لباس نظامی درآمده و برای شغلی غیرنظامی کاندیدا شده عرفا و قانونا نمی تواند به شغل سابق خود بازگردد. به خاطر دارم که آقای صیاد شیرازی در دوره ای که استاندار خراسان بودم برای اینکه کاندیدای مجلس شود با من مشورت کرد. به او گفتم «بعد از دوره نمایندگی ات آیا دوباره می توانی به ارتش بازگردی؟ گفت نه ارتش اجازه نمی دهد. من نیز به او گفتم پس صلاح نیست از ارتش بیرون آیی.»می خواهم بگویم اعتقادی که در این زمینه دارم به مقطع فعلی و شخص خاصی مربوط نیست و از گذشته وجود داشته است.

 

هرکس بخواهد فخر بفروشد می گوید عضو هیچ حزب و دسته ای نیست

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: اصل بر این است که نیروی نظامی وقتی خارج می شود نمی تواند مجددا به شغل نظامی خود بازگردد. مگر اینکه رهبری صلاح ببینند که فردی مجدد به شغل نظامی گری بازگردد.

وی درباره تاثیر کاندیداتوری نظامیان بر احزاب بیان کرد: متاسفانه انتخابات ما هیچ گاه حزبی نبوده است. روسای جمهور ما نیز هیچ کدام حزبی نبوده اند. انتخابات های ریاست جمهوری، مجلس و حتی شورای شهر هیچ دوره ای حزبی نبوده است. به علت شرایط مختلفی که کشور از نظر تاریخچه احزاب دارد می بینیم که هرکس بخواهد فخر بفروشد می گوید عضو هیچ حزب و دسته ای نیست. او این را یک افتخار برای خود می داند در حالی که در بسیاری از کشورها عضویت در احزاب افتخار است.

 

اجازه تبلیغات له یا علیه کاندیداها به مراکز نظامی داده نمی شود

غفوری فرد ادامه داد: بنابراین وقتی یک فرد از لباس نظامی بیرون می آید و اعلام کاندیداتوری می کند ممکن است مورد حمایت احزاب نیز قرار گیرد. امروز در کشور بیش از 110 حزب داریم. مشخص است که این تعداد حزب نمی توانند کاندیداهای خود را معرفی و باهم رقابت کنند. از این رو انتخابات ما هیچ گاه حزبی نبوده است.

وی با بیان اینکه اجازه تبلیغات له یا علیه کاندیداها به مراکز نظامی داده نمی شود، گفت: کسانی که کاندیدا می شوند از لباس نظامی بیرون آمده اند و از سوی دیگر دستگاه های نظامی به هیچ وجه اجازه نمی دهند مراکز نظامی تبدیل به ستاد انتخاباتی کاندیدایی شوند. ضمن اینکه مقام معظم رهبری نیز حتما نظارت دارند و نمی گذارند چنین اتفاقی بیفتد. تجربه هایی در این خصوص نیز وجود داشته است. برای نمونه، آقای محسن رضایی فرمانده سپاه بوده و آقای قالیباف نیز سپاهی بوده، آیا در زمان کاندیداتوری آنها، سپاه یا ارتش ستاد انتخاباتی آنها شد؟ شرایط دستگاه های نظامی ما به گونه ای است که اجازه چنین کاری به نیروهای نظامی داده نمی شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.