قدیری ابیانه فعال اصولگرا در پاسخ به این سوال که شانس سردار محمد را برای انتخابات 1400 چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بیان کرد: بنده، او را قبل از اینکه به عنوان نامزد انتخاباتی 1400 مطرح شود نمی‌‌شناختم. به هر حال اگر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب روی هر کاندیدایی به نتیجه برسند آن گزینه پیروز خواهد شد البته به این شرط که به نتیجه و توافق، برسند.

به گزارش جماران؛ برنا نوشت: چهره سیاسی اصولگرا با اشاره به کاندیداتوری سردار سعید محمد گفت: باید در نظر داشته باشیم که برای رئیس جمهور شدن، داشتن سابقه نظامی و اقدامات عمرانی کفایت نمی‌کند هرچند امتیازی مثبت تلقی می‌شود.

«محمدحسن قدیری ابیانه»، چهره سیاسی اصولگرا، درباره گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر رایزنی سردار سعید محمد، رئیس قرارگاه خاتم الانبیاء با اصولگرایان برای جلب حمایت آنها و اینکه آیا او رقیب احتمالی قالیباف در انتخابات 1400 است؟ گفت: در مجموع نظامیان تا زمانی که در کادر نظامی خدمت می‌کنند، نمی‌توانند نامزد شوند مگر اینکه استعفا بدهند یا بازنشسته شده باشند.

او با اشاره به کاندیداتوری سردار سعید محمد افزود: سردار سعید محمد نیز نامزدی مانند نامزدهای دیگر است؛ در واقع تعداد نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری زیاد خواهد بود و شورای نگهبان نیز به ناچار، حتی اگر افراد زیادی صلاحیت داشته باشند مجبور است تعدادی را احراز صلاحیت نکند، به این دلیل که نمی‌شود صد نفر نامزد ریاست جمهوری سال آینده شوند البته در عین حال جای خوشحالی است که صدها نفر صلاحیت مدیریت کلان را داشته باشند اما از آنجایی که صداوسیما امکانات خود را به صورت رایگان در اختیار نامزدها قرار می‌دهد و مانند سایر کشورها پولی نیست، طبیعتا تعداد نامزدها باید محدود باشد به گونه‌ای که حداکثر 6 نفر یا 8 نفر باشند و بیشتر از این تعداد نباشد. در کشورهای دیگر تعداد نامزدها حتی کمتر است.

این چهره سیاسی اصولگرا ادامه داد: به عنوان مثال فرض کنید که 100 نفر نامزد ریاست جمهوری شوند و تلویزیون بخواهد برای آنها زمان بگذارد؛ که امکان‌پذیر نیست. البته این مسئله به نقص قانون انتخابات باز می‌گردد که هر کس می‌تواند، ثبت نام کند در حالی که در کشورهای دیگر، مکانیزم‌هایی تعیین شده که تعداد نهایی، محدود شود چون این مکانیسم‌ها در کشور ما وجود ندارد و همه بار سنگین احراز صلاحیت بر دوش شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه سردار سعید محمد نیز می‌تواند کاندیدا 1400 باشد به شرط اینکه شرایط نظامی بودن را نداشته باشد و یا استعفا دهد و یا بازنشسته شود، تصریح کرد: مانع قانونی برای افرادی مانند قالیباف یا محسن رضایی که در حال حاضر جزو کادر نظامی محسوب نمی‌شوند هرچند سابقه نظامی بودن دارند، وجود ندارد. در نهایت باید دید نیروهای انقلاب از چه کسی حمایت می‌کنند؛ حمایت نیروهای انقلاب از کاندیداها موثر است.

 قدیری ابیانه با اشاره به اینکه سعید محمد در حال رایزنی با نیروهای انقلاب و اصولگرایان است، اظهار کرد: به هر حال بسیاری از کاندیداها در حال رایزنی هستند برای اینکه به میدان رقابت‌های انتخابات 1400 وارد شوند. البته باید در نظر داشته باشیم که برای رئیس جمهور شدن، داشتن سابقه نظامی و اقدامات عمرانی کفایت نمی‌کند هرچند دارا بودن سوابق نظامی و کارهای عمرانی از سوی کاندیداها، امتیاز مثبت تلقی می‌شود. از این رو باید دید در نهایت چه کسانی وارد عرصه می‌شوند و کدام یک از اینها احراز صلاحیت‌ می‌شوند و باید دید کدام یک از اینها، توان جذب حمایت احزاب و گروه‌های مختلف را دارند به ویژه اینکه کدام یک از اینها، توان جذب افکار عمومی را به سمت خودشان دارند.

او در پاسخ به این سوال که شانس سردار سعید محمد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بیان کرد: بنده، او را قبل از اینکه به عنوان نامزد انتخاباتی 1400 مطرح شود نمی‌‌شناختم. به هر حال اگر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب روی هر کاندیدایی به نتیجه برسند آن گزینه پیروز خواهد شد البته به این شرط که به نتیجه و توافق، برسند.

دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا شورای ائتلاف روی کاندیدایی به اتفاق نظر رسیده‌اند یا خیر؟ ادامه داد: هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. در حال حاضر احزاب مختلف، افراد مختلفی را در نظر گرفته و پیشنهاد می‌دهند بعد از این مرحله، نیروهای انقلاب باید درباره آن مکانیزمی که برای گزینش نهایی دارند به جمع‌بندی برسند که این اتفاق در  انتخابات اخیر مجلس هم رخ داد بدین گونه که تعداد بسیاری، نامزد بودند در نهایت در تهران به 30 نفر رسیدند و هر 30 نفر نیز انتخاب شدند. منتهی در انتخابات ریاست جمهوری 30 نفر انتخاب نمی‌شوند بلکه در نهایت باید 1 نفر انتخاب شود. حال ممکن است که چند نفر نامزد شده و تاییدصلاحیت شوند و پس از این مرحله، این نامزدها از فرصت معرفی خود در صداوسیما استفاده کنند. در نتیجه نظرسنجی شود و از بین گزینه‌های موجود، گزینه نهایی انتخاب شود. 4

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.