گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

یک کارشناس مسائل بین المللی: اصولگرایان نمی خواهند دسته گل آشتی بر گردن روحانی بیفتد

یک کارشناس مسائل بین المللی گفت: خیلی از مسئولین ما می گویند بر تعهدات خود پایبند بوده ایم ولی ما هنوز در نقطه صفر باقی مانده ایم. نکته مهم این است که باید از برجام گذشته چشم پوشی کرد و وارد رابطه جدیدی با اتحادیه اروپا، آمریکا و کشورهای منطقه شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به فشارهای مثلث آمریکا، اروپا و کشورهای منطقه به ایران، گفت: تأکید اصولگرایان بر اینکه ما مذاکره نمی کنیم برای این است که بتوانند یاران بیشتری را برای خودشان جمع کنند و طرفداران آنها برای انتخابات سال آینده حفظ شود. شاید هم هدف آنها این است که دسته گل آشتی بر گردن آقای روحانی نیفتد و بر گردن اصولگرایان بیفتد.

علی بیگدلی در گفت و گو با خبرنگار جماران در خصوص اظهارات بایدن مبنی بر سخت بودن بازگشت به برجام، اظهار داشت: آنچه در زمان اوباما اتفاق افتاد این بود که در یک شرایط خیلی متعارف برجام امضا شد. ولی الان وضعیت خاورمیانه و مخصوصا خلیج فارس کاملا متفاوت شده و مدعیان جدیدی شکل گرفته اند. لذا برای آمریکا خیلی مشکل است که هم ایران را به امضای این قرارداد راضی کند و هم به مسائل دیگر توجه داشته باشد.

 

مذاکره ما با آمریکا به هیچ وجه مشابه دوره اوباما نیست

 

این کارشناس روابط بین المللی با اشاره به اینکه دبیرکل سازمان ملل گفته است ایران باید نگرانی های جامعه بین المللی را برطرف کند، تأکید کرد: مذاکره ما با آمریکا به هیچ وجه مشابه دوره اوباما نیست. الآن آمریکا باید شیخ نشین های خلیج فارس، اسرائیل و حتی مصر را برای امضای قرارداد با ایران راضی کند. بنابر این فقط روی مسأله هسته ای مذاکره نخواهند کرد و بلکه روی مسأله موشکی و حضور مستشاری ایران در کشورهای منطقه هم باید به توافق برسند.

وی افزود: اگر ایران تن به این پیشنهادات ندهد، ممکن است پرونده ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت برود و اگر ایران به اخطارهای آنها توجه نکند، ممکن است ذیل فصل هفتم منشور برود که وضعیت را خیلی دگرگون خواهد کرد و تحریم های سال 2015 دوباره احیا خواهد شد.

 

تأکید کشورهای عربی برای حضور در مذاکرات به خاطر فشار بر ایران است

 

بیگدلی با اشاره به وعده های انتخاباتی بایدن در خصوص بازگشت به برجام گفت: بایدن در ابتدا مشخص نکرد که برای این بازگشت چه شروطی دارد. از طرف دیگر اظهارنظرهای اخیر او نشان می دهد که از طرف مقامات کشورهای منطقه تحت فشار قرار گرفته و مقامات عربستان و امارات هم گفته اند ما باید در این مذاکرات دخالت داشته باشیم. بنابر این آمریکا نمی تواند آنها را نادیده بگیرد و باید کاری کند که ایران هم رضایت کشورهای منطقه و هم رضایت آمریکا را فراهم کند.

وی با بیان اینکه تأکید کشورهای عربی برای حضور در مذاکرات به خاطر فشار بر ایران است، تصریح کرد: با توجه به اینکه اسرائیل اخیرا به منطقه آمده و حلقه های امنیتی محدود شده و ما دیگر امکان مانور گذشته را در خلیج فارس نداریم، از هر دو جهت برای ما تنگنا ایجاد خواهند کرد. ایران که نمی تواند به مشکلات اقتصادی بی توجه بماند و ناچار است که نرمش هایی از خودش نشان دهد. در غیر این صورت ادامه این وضعیت هم برای ایران کار خیلی مشکلی است و وضعیت اقتصادی ما هر روز بدتر خواهد شد. از بودجه ای که به مجلس رفته مشخص می شود که سال آینده در تنگناهای بیشتری قرار خواهیم داشت.

 

برجام گذشته مرده و دیگر قابل احیا نیست

 

این کارشناس مسائل بین المللی در پاسخ به سؤالی در خصوص علت اینکه کشورهای اروپایی از برجام دو صحبت می کنند، اظهار داشت: برجام گذشته مرده و دیگر قابل احیا نیست. اینکه مقامات ما می گویند اگر آمریکایی ها برگردند ما هم بر می گردیم و دیگر احتیاج به مذاکره ندارد، حرف هایی است که ما به دنبال آنها هستیم و هیچ کدام از آنها قابل تحقق نیست. آمریکا به این نتیجه رسیده که تصمیم آنها در برجام ناقص است و الآن بسته ای را آماده کرده اند و ایران باید به این انتظارات پاسخ بدهد.

وی با تأکید بر اینکه نباید توقع مردم را از این موضوع بالا ببریم، افزود: اگر به انتظارات طرف های مقابل پاسخ مثبت ندهیم در ماه های آینده مشکلات دیگری پیش روی ما خواهد بود. یعنی خیلی سخت است که ما بتوانیم وضعیت فعلی را برای مدت طولانی تری تحمل کنیم.

 

باید از برجام گذشته چشم پوشی کرد

 

بیگدلی در پاسخ به سؤالی در خصوص اثرگذاری طرح صلحی که چینی ها برای خلیج فارس در نظر گرفته اند، گفت: آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل طرح صلح هرمز را مطرح کرد و هیچ پاسخ مثبتی هم از آن گرفته نشد. با انتشار یک بیانیه نمی شود این مشکلات را حل کرد و ایران باید عملا نشان بدهد که در مسیر تغییرات منطقه است و برای اینکه این تغییرات انجام شود، ما باید استراتژی خود را تغییر بدهیم و در منطقه و همچنین فضای بین المللی یک چهره جدید از خودمان نشان بدهیم.

 

دور جدید مذاکرات در زمان آقای روحانی نخواهد بود

 

وی تأکید کرد: اگر فضا به سمت اجماع بین المللی علیه ما حرکت کند کار را سخت تر خواهد کرد و ممکن است تحریم ها در آینده نزدیک بیشتر از این شود و چهار نهاد ما را تحریم خواهند کرد. ما الآن فقط تحت تحریم کاخ سفید هستیم، در آن صورت کنگره آمریکا، شورای امنیت و اتحادیه اروپا هم ما را تحریم می کنند و به قبل از سال 2015 بر می گردیم. خیلی از مسئولین ما می گویند بر تعهدات خود پایبند بوده ایم ولی ما هنوز در نقطه صفر باقی مانده ایم. نکته مهم این است که باید از برجام گذشته چشم پوشی کرد و وارد رابطه جدیدی با اتحادیه اروپا، آمریکا و کشورهای منطقه شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: تأکید اصولگرایان بر اینکه ما مذاکره نمی کنیم برای این است که بتوانند یاران بیشتری را برای خودشان جمع کنند و طرفداران آنها برای انتخابات سال آینده حفظ شود. شاید هم هدف آنها این است که دسته گل آشتی را بر گردن آقای روحانی نیندازند و بر گردن اصولگرایان بیفتد. ممکن است این امر اتفاق بیفتد ولی مقداری زمان طولانی می شود و حدود هشت ماه طول می کشد که این قضیه اتفاق بیفتد. لذا دور جدید مذاکرات در زمان آقای روحانی نخواهد بود و به دوره رئیس جمهوری بعدی می رسد که اصولگرایان امید دارند رئیس جمهور منتخب از میان آنها باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • بهروز

    متاسفانه کارشناسان ما هنوز برای شناخت امریکا اندرخم یک کوچه اند

    پاسخ