فلاحت پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید: اینکه ما بیاییم صحبت کنیم که بین ترامپ و بایدن تفاوتی وجود ندارد به نظر من ظلم به منافع ملی ایران است. هرکسی که این سیاست را در پیش بگیرد و به منافع مردم ایران ضرر بزند من اعتقاد دارم که باید در جلوی ملت ایران پاسخگو باشد. هرکسی که این تفکر را در پیش بگیرد بدون تعارف به منافع ایران خیانت می‌کند.

به گزارش جماران؛ روزنامه آرمان ملی نوشت: انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا به پایان رسید و جو بایدن با حداکثر رای الکترالی که کسب کرد، رئیس‌جمهور بعدی مردم آمریکا شد؛ البته از این مساله نباید گذر کرد که دونالد ترامپ مانند یک مار زخمی حاضر نیست که کاخ سفید را ترک کند و آن را به مرد دموکرات 77 ساله آمریکایی بسپارد.

اما برای جمهوری اسلامی مساله مهم‌تر از انتخاب جو بایدن، سیاست و برنامه‌های او برای بازگشت به توافقنامه برجام است. حال تا ژانویه که ترامپ مستاجر کاخ سفید است همه سیاستمداران ایرانی منتظر هستند که این پیرمرد جدید کاخ سفید برنامه‌ها و رویکرد خود را برای برگشت به برجام اعلام کند

در راستای این مطالب «آرمان ملی» با حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما با توجه به تحریم‌هایی که آمریکا سال‌هاست علیه ایران وضع کرده، آیا تفاوت خاصی بین دولت جمهوریخواهان و دموکرات‌ها می‌بینید؟

سیاست خارجی در دنیا یک امر دوجانبه است و من معتقدم که سیاست خارجی یکجانبه در جهان وجود ندارد. کاملا مشهود است که اگر دو کشور در مقابل هم قرار داشته باشند و فضای سیاسی را تشنج‌آفرین کنند، بی‌شک جنگ صورت می‌گیرد. وقتی نوک پیکان دو کشور در مقابله هم قرار می‌گیرد، باعث درگیری و جنگ بین دو کشور خواهد شد. اما در مقابل جنگ، صلحی هم وجود دارد که برمی‌گردد به چراغ سبزی که کشورها برای یکدیگر روشن می‌کنند.

واقعیت این است که اگر کشورها برای یکدیگر چراغ سبزی روشن کنند، مستقیما هیچ درگیری بین کشورها رخ نمی‌دهد. در دنیا معمول است که تحلیل‌ها بر اساس واقعیت‌های سیاسی شکل می‌گیرد و این تحولات تاثیر مستقیمی در روابط کشورها دارد. در ایالات‌متحده آمریکا دو حزب وجود دارد که تمام روسای جمهورش از یکی از این دو حزب انتخاب می‌شود. از گذشته تحلیل کهنه‌ای درباره انتخابات آمریکا وجود داشته است و برخی هستند که فکر می‌کنند، بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در فضای سیاسی آمریکا تفاوتی وجود ندارد. این مساله یک نظریه یا فرضیه غالبی بود که در دوران باراک اوباما شکسته شد.

البته به نظر می‌رسد روابط ایران و آمریکا در دوره اوباما روند خصمانه کمتری داشت و در آن دوران مسئولان دو کشور ایران و آمریکا با محوریت برجام مذاکره کردند.

در تاریخ سیاسی آمریکا اوباما از معدود افرادی بود که در زمان ریاست‌جمهوری خودش تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده بود را به عقب برگرداند. یک‌بار دیگر هم که در زمان کارتر که گروهبان‌های آمریکایی آزاد شدند، بخشی از تحریم‌های تصویب‌شده علیه ایران لغو شد. از آن روز به بعد دیوار تحریم‌ها به دور ایران کشیده شد و جمهوری اسلامی با سیل تحریم‌های آمریکا روبه‌رو شد.

در دوران باراک حسین اوباما، جمهوری اسلامی با لغو تحریم‌های آمریکا روبه‌رو شد. البته جدا از تحریم‌های بانکی و فلزی و... ما شاهد لغو تحریم‌هایی بودیم که در قالب قطعنامه در سازمان ملل تصویب شده بود. 6 قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل که در ذیل فصل هفتم قرار گرفته بود توسط دولت دموکرات اوباما لغو شد. نکته قابل توجه این است که در دوران اوباما ما از 1248 تحریمی که از گذشته تا دولت او بر ایران وضع شده بود شاهد لغو 915 تحریم بودیم.

بــا تــوجه بــه اینکه ایران در این چند سال دوران ریاست‌جمهوری اوباما ازخودگذشتگی نشان داد و از برجام خارج نشد، فکر می‌کنید جو بایدن دموکرات حاضر است دوباره به برجام بازگردد؟

نقش آمریکا در توافقنامه برجام نقش اصلی بود که در لغو تحریم علیه جمهوری اسلامی بسیار تاثیرگذار بود. امضاهای زیادی در توافقنامه برجام وجود داشت که البته به نظرم 2 امضا بود که بسیار مهم و حیاتی تلقی می‌شد. امضای ایران و ایالات متحده آمریکا از مهم‌ترین بخش‌های توافقنامه برجام بود که اهمیت این دو کشور برای حضور در برجام بسیار مهم بود. در زمانی که ایالات متحده از برجام خارج شد، در واقع فقط نوع رفتار جمهوری اسلامی بود تا باعث مرگ برجام نشد.

حتی بازگشت تعهدهایی هم که در برجام صورت گرفت تماما در داخل برجام ذکر شده بود و جمهوری اسلامی در چارچوب قوانینی که در برجام تصویب شده بود تعهدات خود را کاهش داد. برای ایران کاری نداشت که خارج از برجام قدم بردارد و تعهدات خود را کاهش دهد اما ازخودگذشتگی کرد و خارج از برجام قدمی را برنداشت. من فکر می‌کنم که احتمالا یکی از سیاست‌های رئیس‌جمهور جدید آمریکا یعنی جو بایدن احیای برجام خواهد بود.

در این شرایط تحلیل‌های مختلفی صورت می‌گیرد و عده‌ای برای خود فکر و خیال‌هایی می‌کنند. اولین تحلیلی که امکان دارد در ذهن برخی شکل بگیرد این است که دموکرات‌ها تفاوتی با جمهوری‌خواهان ندارند و آنها هم مانند ترامپ هستند. البته بنده معتقدم این مساله واقعیت ندارد و ما در دوران باراک اوباما دیدیم که اوباما با جمهوری‌خواهان تفاوت دارد. طبیعتا کاملا معلوم است که ترامپ مانند اوباما نبود و همچنین جو بایدن هم صددرصد ترامپ نیست و این سیاستمداران از دو گروه با دو فکر متفاوت هستند که در دنیای سیاست نقش مهمی دارند. به نظرم از اولین فعالیت‌هایی که جو بایدن انجام خواهد داد، تلاش برای مذاکره با 3 کشور اروپایی و گفت‌وگو درباره موضوع ایران و احیای برجام خواهد بود.

روسای جـــمهوری که در آمریکا بر سر کار می‌آیند معمولا با یکدیگر شباهت‌های دارند، فکر می‌کنید بین جو بایدن دموکرات با ترامپ جمهوریخواه تفاوت‌هایی در سیاست خود در قبال ایران وجود ندارد؟

اینکه ما بیاییم صحبت کنیم که بین ترامپ و بایدن تفاوتی وجود ندارد به نظر من ظلم به منافع ملی ایران است. هرکسی که این سیاست را در پیش بگیرد و به منافع مردم ایران ضرر بزند من اعتقاد دارم که باید در جلوی ملت ایران پاسخگو باشد. هرکسی که این تفکر را در پیش بگیرد بدون تعارف به منافع ایران خیانت می‌کند و البته باعث خوشحالی رژیم‌صهیونیستی و حکومت‌هایی می‌شود که مخالف نزدیک شدن روابط جمهوری اسلامی با آمریکا هستند.

رویکرد جو بایدن چندجانبه‌گرایانه است و لذا نقش بیشتری برای کشورهای اروپایی و همینطور سازمان ملل متحد خواهد شد. البته من معتقدم که خوشبینی‌هایی که بدون ارتباط با واقعیت‌های اولیه باشد به ضرر ایران تمام خواهد شد. به نظر من بایدن باید وقتی سرکار می‌آید به تحریم‌های ایران پایان دهد تا بیشتر از این به منافع مردم ایران ضرر وارد نشده است. در آخر من اعتقاد دارم که اگر در این فاصله سیاستمداران آمریکایی و ایرانی مواضع و رفتارهای تندی را علیه یکدیگر انجام دهند که باعث ایجاد تشنج بین یکدیگر شود، باعث می‌شود که به منافع دوطرف ظلم شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.