گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

محمد مهدی مظاهری: صبر استراتژیک ایران دشمنان کشور را یاغی تر کرده است

در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران باید تلاش کند در گام نخست شکایت خود را از طریق سازمان ملل و شورای امنیت پیش ببرد، کاری که نماینده دائم ایران در سازمان ملل با ارسال نامه به شورای امنیت کلید آن را زده است.

پایگاه خبری جماران: روز جمعه 7 آبان خودروی دکتر محسن فخری زاده، یکی از دانشمندان برجسته هسته ای و دفاعی کشورمان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در پی این عملیات تروریستی این شخصیت برجسته علمی به شهادت رسید.

در همین رابطه، مشاور وزیر امور خارجه گفت: در شرایط کنونی تصمیم گیری برای ایران تا حدودی دشوار است؛ از یکسو صبر استراتژیک ایران در سالهای اخیر بوده که هر چند سایه جنگ را از کشور دور ساخته، اما متأسفانه رقبا و دشمنان منطقه ای و بین المللی ایران را یاغی‌تر کرده و اطمینان آنها از عدم واکنش ایران سبب شده تا جسورانه تر امنیت و منافع ملی ایران را تضییع کنند. 

متن کامل گفت و گوی محمدمهدی مظاهری را با خبرنگار جماران در ادامه بخوانید:

تروریسم سازمان یافته دولتی بار دیگر چهره خشن خود را به ملت ایران نشان داد

آقای دکتر! به نظرتان ترور دکتر فخری زاده می تواند چه تاثیری بر  روند علمی کشور دارد؟ یا به طور کلی ترور چنین شخصیت های بزرگی در کشور چه آثاری در بر دارد؟

در شرایطی که دولت و مردم ایران هنوز داغدار فرزند رشید خود حاج قاسم سلیمانی هستند که او هم در اقدامی مغایر با حقوق بین الملل توسط دولت آمریکا ترور شد، در روزهای گذشته نیز تروریسم سازمان یافته دولتی بار دیگر چهره خشن خود را به ملت ایران نشان داد و با ترور یک دانشمند هستهای دیگر توسط رژیم صهیونیستی، ضربه ای مهلک به اعتبار حقوق بین الملل و کشورهای حامی حقوق بشر زد.

در گام نخست باید گفت که صرف این اقدام نوعی تجاوز به حاکمیت ملی و امنیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران بوده و خطایی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.

در وهله دوم باید گفت روحیه ایستادگی و مقاومت شیعه و عرق ملی ایرانیان در ادوار مختلف تاریخی ثابت کرده که حرکت های حذفی و نابخردانه این چنینی نه تنها لطمه ای به عزم راسخ ملت ایران برای پیشرفت در ابعاد مختلف، از جمله زمینه های علمی نمی زند، بلکه حس مقاومت و اراده اصلاح و پیشرفت را در آنها دوچندان می کند.

 

مهم ترین هدف اسرائیل تحریک ایران است

با توجه به این مسأله، هدف دشمنان از چنین ترور هایی چیست؟

رژیم صهیونیستی اهداف و منافع متعددی از ترور دانشمندان هسته ای ایران دنبال می کند. هدف گرفتن مغزهای متفکر برنامه هسته ای ایران است که مهمترین عامل پیشرفت کشور در این زمینه هستند. همچنین ایجاد فضای رعب و وحشت در بین محققان و پژوهشگران ایرانی و تنگ کردن عرصه بر آنها، به رخ کشیدن توان اطلاعاتی و عملیاتی و فرار از موج اعتراضات داخلی با بزرگنمایی خطر یک قدرت خارجی را می توان در زمره اهداف آنها دانست.

با این وجود در مقطع فعلی که دونالد ترامپ، حامی اسرائیل بود و انتخابات را به رقیبش واگذار کرده و در کمتر از دوماه آینده کاخ سفید را ترک می کند، شاید مهمترین هدف اسرائیل در این مقطع، تحریک ایران و آماده سازی فضا برای یک حمله هوایی گسترده به تأسیسات هسته ای کشورمان باشد.

 

ایران بر طبق حقوق بین الملل حق اقدام متقابل را دارد

به نظر شما در این مقطع چه باید کرد؟

در شرایط کنونی تصمیم گیری برای ایران تا حدودی دشوار است؛ از یکسو صبر استراتژیک ایران در سالهای اخیر بوده که هر چند سایه جنگ را از کشور دور ساخته، اما متأسفانه رقبا و دشمنان منطقه ای و بین المللی ایران را یاغی‌تر کرده و اطمینان آنها از عدم واکنش ایران سبب شده است تا جسورانه تر امنیت و منافع ملی ایران را تضییع کنند.

از سوی دیگر هرگونه اقدام شتاب زده و یا واکنش بیش از حد و نامتناسب می تواند خطر جنگ و حمله به تأسیسات هسته ای و زیربنایی کشور را به دنبال داشته باشد.

در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران باید تلاش کند در گام نخست شکایت خود را از طریق سازمان ملل و شورای امنیت پیش ببرد، کاری که نماینده دائم ایران در سازمان ملل با ارسال نامه به شورای امنیت کلید زده است. اما در صورت عدم واکنش متناسب این سازمان و جامعه بین المللی، ایران بر طبق حقوق بین الملل حق اقدام متقابل را دارد و می تواند با رعایت تناسب به حمله اسرائیل پاسخ دهد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.