معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: ما یک دور با پنج به علاوه یک مذاکره کردیم که آمریکا هم حضور داشت. بعد هم مقام معظم رهبری دوباره گفتند اگر آمریکا از شیطنت دست بردارد و به مذاکره برگردد، دوباره می توانید مذاکره کنید. ایشان اینقدر انعطاف به خرج می دهد و این آمریکا است که شیطنت و عهدشکنی می کند. یعنی جایی که فرصت بود از این فرصت استفاده کردیم و پیمان شکنی هم الآن از طرف مقابل است. ما سر پیمان بوده ایم و هنوز هم میز مذاکره وجود دارد ولی شروط و الزاماتی دارد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اشاره به انعطاف رهبر انقلاب در موضوع مذاکره با آمریکا و شیطنت و عهدشکنی طرف مقابل، گفت: هنوز هم میز مذاکره وجود دارد ولی شروط و الزاماتی دارد.

به گزارش خبرنگار جماران، معصومه ابتکار در جلسه «بازخوانی حرکت دانشجویی تسخیر لانه جاسوسی از شروع تا امروز» که به صورت مجازی در سالروز این حرکت دانشجویی، توسط اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان اروپا انجام شد، گفت: مسأله 13 آبان هنوز بسیاری از معادلات دنیا را تحت تأثیر قرار می دهد. یعنی یکی از موضوعاتی است که به تاریخ نپیوسته و بلکه کماکان تأثیراتش را می بینیم و کماکان در بعضی مسائل تعیین کننده است. مثلا بارها ترامپ به این موضوع اشاره کرده به عنوان مسأله ای که آنها را آزرده کرده و آن را به عنوان دلیلی برای دشمنی با ایران تلقی می کنند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری افزود: برای اینکه موضوع را خوب درک کنیم باید به فضا و حال و هوای سال 58 برویم. یعنی سالی که چند ماه بیشتر از انقلاب اسلامی ایران نگذشته است. انقلاب اسلامی ایران همه معادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران آن زمان را بر هم ریخته و ایران تقریبا در این شرایط بی دفاع از نظر ساختار نظامی، اطلاعاتی و امنیتی قرار دارد و هیچ کدام اینها هنوز شکل نگرفته اند. قانون اساسی هنوز تصویب نشده و مجلس شورای اسلامی و دولت شکل نگرفته است. آسیب پذیری بسیار بالا بود و از هر طرف و به هر بهانه به انقلاب حمله می شد.

وی تأکید کرد: در این شرایط که مخصوصا بعد از انقلاب پدید آمده و تضارب آراء و دیدگاه ها امکان پذیر هست، دانشجویان دور هم جمع می شوند و تصمیم می گیرند که یک هوشیاری در برابر تحرکات آمریکا داشته باشند. گروه های مختلف دانشجویی نشست ها و جلساتی دارند و همیشه این سؤال مطرح هست که چرا انقلاب های ضد امپریالیستی سریع آسیب می خورند و عقب نشینی می کنند؟ چرا دچار وقفه می شوند؟ چرا کودتا اتفاق می افتد؟ اتفاقی که در شیلی برای انقلاب یا جریان فکری دکتر آلنده اتفاق می افتد را زیاد می گفتند.

ابتکار یادآور شد: به هر حال، آنجا این جمع بندی بود که توطئه هایی علیه انقلاب اسلامی ایران در حال شکل گیری است. ورود شاه به آمریکا باعث شد که دانشجویان فکر کنند برای براندازی و ناکام گذاشتن انقلاب اسلامی ایران یک جریانات زیرپوستی دارد اتفاق می افتد. حرف امام برای دانشجویان حجت بود. ایشان در همان روزی سخنرانی انجام می دهند و می فرمایند که دانشجویان و طلاب مبارزات خودشان علیه آمریکا را گسترش دهند. این حرف انگار چراغ سبزی برای دانشجویان بود.

وی ادامه داد: دانشجویان از شش دانشگاه دور هم جمع می شوند. جمع تحکیم وحدت و ساختار دانشجویی خوبی بوده و امام نمایندگانی داشتند. هیچ کدام از آن نماینده ها غیر از آقای موسوی خوئینی ها در دسترس نبودند. نشست هایی می گذارند و تعدادی از دانشجویان علم و صنعت و تربیت معلم با اصل برخورد با آمریکایی ها و اشغال سفارت آمریکا مخالفت می کنند که آقایان سیدنژاد و احمدی نژاد باشند. بقیه به این جمع بندی می رسند که مؤثرترین کار این است که چند ساعت به صورت مسالمت آمیز و بدون درگیری سفارت آمریکا اشغال شود. دانشگاه های اصلی تهران این تصمیم را می گیرند و جمعی از دانشجویان طراحی موضوع را انجام و به بقیه اطلاع می دهند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اظهار داشت: روز 13 آبان با چنین نیتی که بتوانند جلوی هر کودتای احتمالی یا هر طراحی علیه انقلاب را قطع کنند، حدود 400 نفر که نیمی از آنها خانم ها بودند، دست به این اقدام زدند. اصطلاح «از دیوار بالا رفتن» بعدا توسط سلطنت طلبان برای تحقیر دانشجویان باب شد. خود من از کسانی هستم که مرتب از طرف سلطنت طلبان و جریان نفاق با چنین عنوانی مطرح می شوم. در حالی که من دانشجوی پلی تکنیک بودم و روز سوم یکی از دانشجویان به گفت که در بخش ترجمه و روابط عمومی نیاز به کمک داریم و با مشورت خانواده تصمیم گرفتم به جمع این دانشجویان بپیوندم. دانشجویانی که آنجا بودند را می شناختم و میزان قرابتشان با اندیشه های حضرت امام را از نزدیک آشنا بودم و لذا تصمیم گرفتم که به کمک آنها برویم.

وی با تأکید بر اهمیت پرداختن به موضوع «انگیزه» گفت: با فاصله کمی از این حوادث، تحریف اصلی از طرف رسانه های آمریکایی و تلاش بر این بود که جریان دانشجویی را طور دیگری جلوه بدهند. همان موقع به عنوان «ستیزه جو» از دانشجویان نام می بردند و حاضر نبودند بگویند اینها دانشجو هستند. اصرار داشتند بگویند مسلح بوده اند در حالی که اصلا مسلح نبودند. اصرار داشتند بگویند از طرف حاکمیت بوده در حالی که از طرف حاکمیت تأیید شدند و تأیید امام آن را به یک جریان ملی تبدیل کرد ولی یک حرکت دانشجویی بود که می توانست چند ساعت بعد تمام شود.

ابتکار افزود: به همین دلیل من تصمیم گرفتم خاطراتم را انگلیسی بنویسم که فکر می کردم جریان تحریف فقط از سوی رسانه های آمریکایی و انگلیسی زبان خواهد بود. کتاب «Takeover in Tehran» را نوشتم. بخش اول خاطرات که من نبودم، تا روز سوم خاطرات همسرم و از روز سوم به بعد خاطرات خودم است. این کتاب خیلی مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت. همزمان این کتاب را به عنوان «تسخیر» چاپ کردیم که انتشارات روزنامه اطلاعات آن را منتشر کرد.

وی تأکید کرد: بحث اصلی این بود که «انقلاب دوم» به سرعت توسط جریانات خارجی در حال تحریف بود و متأسفانه رسانه های داخلی اهمیت کافی به موضوع نمی دادند و خیلی اوقات از سوی طیف های سیاسی مخالف و یا معاندین داخلی این موضوع به شدت دستخوش تحریف بود. مثل اینکه بگویند هیچ خانمی جز خانم ابتکار نبوده و او هم از دیوار بالا رفته تا اینکه اسناد را تحریف کنند و افراد خاصی بخواهند در ارتباط با این موضوع مظلوم نمایی کنند. یا اینکه بخواهند حاشیه سازی کنند که شما خودتان این کار را کرده اید و چرا خودتان این طور هستید و خانواده شما این طور است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری یادآور شد: طی همه این سال ها از این جنگ روانی و نفرت پراکنی های خیلی گسترده بهره برده ایم و متأسفانه الآن خیلی شدیدتر شده است. الآن یک جریان داخلی رسما پیشنهاد محاکمه دانشجویان خط امام را می دهد و هیچ کس هم کاری با آنها ندارد. جریان بهاری خیلی دنبال این موضوع است و آقای عبدالرضا داوری رسما این پیشنهاد را ارائه داده اند و خط تحریف جریان 13 آبان را به شدت دنبال می کنند. البته جریانات دیگر داخلی هم هستند.

وی گفت: عملا رهبری انقلاب دوم هم امام به دست گرفت. یعنی درست است که دانشجویان این حرکت را انجام دادند ولی بعد در اختیار ایشان بود و ایشان مرحله به مرحله تصمیم گرفت که دانشجویان چه کار کنند. همچنین موج بی نظیر و غیر قابل تصور حمایت های مردمی را شاهد بودیم. اصلا نمی توانستیم تصور کنیم که چنین حمایتی از طرف مردم باشد که بی دریغ در کنار امام پای کار آمدند و حمایت کردند.

ابتکار تأکید کرد: ذیل چتر تسخیر سفارت، همه پایه های ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران مستحکم شد. قانون اساسی تصویب شد، انتخابات های مجلس و ریاست جمهوری انجام شد و وقتی مجلس شکل گرفت امام گفتند که تصمیم در مورد گروگان ها کار مجلس است. در واقع تا حادثه طبس عمده جمعیت دانشجویان در سفارت بودند و بعد از آن چون گروگان ها توزیع شدند و کار اسناد و مصاحبه ها هم به سرانجام رسیده بود و دیگر صلاح نبود که خبرنگار وارد شود، کارها خیلی کم شد و خیلی از دانشجویان برگشتند. بعد از آن دیگر ارتباط موردی بود و اگر کاری پیش می آمد از ما می خواستند که بیاییم.

وی افزود: ادامه این کار و اینکه 444 روز طول کشید تصمیم دانشجویان نبود و همه دانشجویان موافق طولانی شدن موضوع نبودند. در ادامه اینکه رابطه با آمریکا قابل مدیریت بوده یا نبوده و چگونه از تهدیدهای آمریکا کشور را حفاظت می کردیم، تحلیل های مختلفی بوده ولی هیچ کدام از دانشجویان با اصل این مسأله که باید در برابر این تهدیدات ایستادگی شود و کشور ایران از استقلال خودش و هویت جمهوری اسلامی دفاع کند مورد بحث بوده است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری تأکید کرد: این مسأله در سال های بعد اصلا قابل تکرار نبود و برای انقلاب دوم خیلی بد شد که عده ای دو حرکت کاریکاتوری بر اساس یک سری تحلیل های بسیار نسنجیده و غلط در مورد سفارت انگلیس و بعد سفارت عربستان انجام دادند. قضیه سفارت عربستان کاملا مشکوک بود. خلاصه اینکه آن حرکات کاملا نا به جا و تحلیل نادرست از شرایط و وقایع بود. ما در آن دو مورد دارای یک حکومت مستقر و مستحکم، قدرت دفاعی و همه الزامات دیپلماتیک بودیم در حالی که سال 58 هیچ کدام از این حریم حفاظتی برای ایران نبود و شرایط بسیار متزلزل بود.

وی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: هیچ کدام از دانشجویان پیرو خط امام را پیدا نمی کنید که بگوید من از این کاری که کرده ام پشیمان هستم. ممکن است بگویند می شد اینقدر طولانی نباشد و این آسیب ها در آن نباشد. اصلا بحث پشیمانی نیست و بحث این است که تحلیل ما بر اساس شرایط زمانی و مکانی خودش باشد. یعنی شما در هر زمان باید تحلیل داشته باشید که تأمین امنیت و حفظ انقلاب اسلامی ایران با چه تدبیری پیش می رود؛ یک موقع این تدبیر مقابله با توطئه های آمریکا از طریق اشغال سفارت است و یک موقع هم می رسیم به اینکه فرصتی هست که گفت و گویی صورت بگیرد.

ابتکار ادامه داد: برجام اثبات کرد که ایرانی ها اگر ببینند با رعایت عزت، حکمت و مصلحت کشور فرصتی برای حل مسائل هست، گفت و گو خواهند کرد. مخصوصا اینکه این مراحل با تأیید رهبری و تمام ارکان نظام بود و یک اتفاق قانونی و شفاف افتاد و هیچ وقت هم اساسش اعتماد نبود و یا اینکه روابط بخواهد خیلی خوب شود ولی یک سری تهدیدات را از پیش پای ایران در آن دوران کم کرد و این ذهنیت را در دنیا از بین برد که ایران دنبال تنش و درگیری است. ایران جایی که لازم باشد از خودش دفاع می کند و جایی هم که لازم باشد مذاکره می کند و از موضع قدرت هم مذاکره می کند و حتما هم منافع خودش را در نظر می گیرد و پیش می رود.

وی تأکید کرد: رویکرد ایران دعوا با همه دنیا نیست و از اول انقلاب اسلامی ایران هم این نبوده ولی جایی که امنیت ملی، تمامیت ارضی و آرمان های انقلاب ما تهدید می شود کاملا مشخص است که دفاع می کند. اگر برجام را پیش نبرده بودیم، علاوه بر اینکه قطعنامه های سازمان ملل و فصل هشت را داشتیم که اجازه تعرض به کشور را می داد، امروز نمی توانستیم به یک اجماع جهانی علیه آمریکا دست پیدا کنیم. ما امروز منزوی نیستیم. سعی کنیم در این موضوعات همه ابعاد را جامع تر ببینیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری یادآور شد: ما یک دور با پنج به علاوه یک مذاکره کردیم که آمریکا هم حضور داشت. بعد هم مقام معظم رهبری دوباره گفتند اگر آمریکا از شیطنت دست بردارد و به مذاکره برگردد، دوباره می توانید مذاکره کنید. ایشان اینقدر انعطاف به خرج می دهد و این آمریکا است که شیطنت و عهدشکنی می کند. یعنی جایی که فرصت بود از این فرصت استفاده کردیم و پیمان شکنی هم الآن از طرف مقابل است. ما سر پیمان بوده ایم و هنوز هم میز مذاکره وجود دارد ولی شروط و الزاماتی دارد.

وی تأکید کرد: برجام منافع بسیار زیادی برای جمهوری اسلامی ایران داشته، هیچ شکی در این نیست. یکی از منافعش این است که ما هنوز توافقی داریم که کشورهای دیگر دنیا غیر از آمریکا و ترامپ بر سر آن ایستاده اند و ما امروز از تحریم تسلیحاتی در آمده ایم و خیلی از کارهای خوبی که کشور می تواند انجام دهد در این زمینه است. برجام منافع بسیار زیادی از لحاظ سیاسی برای کشور ما داشت. چون این توافق باعث شد که ما دست برتر را در استدلال و مجاب کردن کشورهای دنیا داشته باشیم که ما جنگ طلب نیستیم و دنبال این هستیم که به یک توافق و راه حل منطقی برسیم.

ابتکار ادامه داد: برجام ایده آل نبود و مشکلات خودش را داشت ولی اینکه بگوییم هیچ منفعتی نداشت هم از واقع بینی به دور است. در آن شرایط، برجام و توافقی که صورت گرفت بر اساس هوشمندی مذاکره کنندگان ما بود. ما نشان دادیم که می توانیم در مذاکرات بین المللی به نفع ایران کار کنیم. کما اینکه در خیلی از مذاکرات بین المللی دیگر هم اگر فضا را امنیتی نمی کردند ما کماکان می توانستیم از عزت، حکمت و مصلحت جمهوری اسلامی دفاع کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص گرین کارت فرزند خود، گفت: این مورد از همان موارد تحریف و نفرت پراکنی است. سالانه هزاران دانشجو با ویزای دانشجو برای تحصیل می روند و بر می گردند. دو نفر در هیأت رئیسه مجلس انقلابی داریم که به این بحث دامن می زنند. پسر من با ویزای دانشجویی رفته و دارد درس می خواند و درسش تمام شود بر می گردد. ما چه هزینه ای باید بدهیم؟ از سلطنت طلب و مجاهد خلق بخوریم و جریان داخلی هم اسب های آنها را زین می کنند. ما با این مسائل زندگی می کنیم و هیچ دلیلی ندارد که بچه های ما با این پاپاراتزی و جنگ روانی هزینه بدهند.

حجم ویدیو: 51.09M | مدت زمان ویدیو: 01:46:19
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.