گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق: ماجرای محموله های توقیف شده دارو شیطنت رسانه ای است

دانایی فر به موضوع ترانزیت محموله توقیف شده دارو در عراق واکنش نشان داد و افزود: برخی به دنبال این هستند که روابط اقتصادی میان ایران و عراق را تحت الشعاع قرار دهند. آنچه مسئولین گمرک در این خصوص ارائه کردند، روایتی درست از واقعیت بود.

پایگاه خبری جماران: در روزهای گذشته خبری در برخی رسانه های عربی منتشر شد که کامیون های توقیف شده ای را در عراق با محموله های دارو نشان می داد. هنوز چند ساعت از انتشار این خبر نگذشته بود که برخی رسانه های وابسته به آمریکا و رژیم سعودی نوشتند «این محموله های دارو متعلق به ایران بوده و برای فروش به عراق ارسال شده است.» ادعایی که خیلی زود از سوی مسئولین ایرانی رد شد. 

در همین رابطه، رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق گفت: برخی به دنبال این هستند که روابط اقتصادی میان ایران و عراق را تحت الشعاع قرار دهند. آنچه مسئولین گمرک در این خصوص ارائه کردند، روایتی درست از واقعیت بود.

حسن دانایی فر در گفت و گو با جماران به موضوع ترانزیت محموله توقیف شده دارو در عراق واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه هر چند وقت یکبار به چنین موضوعاتی دامن زده می شود. به عنوان مثال، گفته بودند مواد غذایی فاسد شدنی غیرمجاز از مرزهای عراق و ایران ردو بدل می شود و تخلفاتی صورت می گیرد.

وی اجفزود: این اخبار به حدی شدت گرفت که نخست وزیر محترم عراق از سه نقطه مرزی با ایران بازدید کرد. در نهایت معلوم شد که گزارش های نقل شده چندان انگیزه های بهداشتی نداشته، بلکه توام با انگیزه های سیاسی و اقتصادی بوده است. 

دانایی فر ادامه داد: برخی به دنبال این هستند که روابط اقتصادی میان ایران و عراق را تحت الشعاع قرار دهند. آنچه مسئولین گمرک در این خصوص ارائه کردند، روایتی درست از واقعیت بود.

او بیان کرد: مسئولین گمرک در مصاحبه های خود اعلام کرده اند که موضوع تنها مربوط به ترانریت بوده است. محموله های ترانزیتی زیادی مابین ایران و عراق جابه جا می شود و این ماجرا امری عجیب نیست. کالاهایی را که واردکنندگان از کشورهای دیگر خریداری کرده اند، از طریق ایران به مقصد عراق ترانزیت می کنند.

وی در پایان گفت: این نوع خبرسازی ها، شیطنت رسانه ای آمریکایی ها، اسرائیلی ها و سعودی ها برای تخریب روابط تجاری میان ایران و عراق است. آنها حجم مبادلات سالانه 9 میلیارد دلار میان دو کشور ایران و عراق را برنمی تابند. به همین دلیل اقدام به تبلیغات رسانه ای این چنینی می کنند.

به گزارش جماران، مطابق اعلان گمرک جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال ۹۹ تا ۲۶ مهرماه، هزار و ۶۵۴ تن دارو که بخشی از آن پتاسیم کلاولانات، انسولین، واکسن‌های دامپزشکی، پنی‌سیلین و مشتقات آن، آنتی‌بیوتیک‌ها، باندهای استریل و پانسمان، الکل، زینک اکساید، چسب لوکوپلاست و... بوده از پنج کشور ترکیه، هندوستان، اندونزی، چین و امارات متحده عربی و از مرزهای بازرگان و منطقه ویژه شهید رجایی وارد و سپس از مرزهای غربی به مقصد عراق ترانزیت شده است. این داروها از جمله محموله اخیر کاملا غیرایرانی بوده که تجّار عراقی از کشورهای دیگر برای مصرف در عراق خریداری کرده‌اند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.