سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ثبت نام زنان در انتخابات ریاست جمهوری بلامانع است، تاکید کرد: «هیچ وقت به دلیل زن بودن کاندیدایی را رد نکرده ایم».

سخنگوی شورای نگهبان درباره امکان نامزدی زنان در انتخابات ریاست‌ جمهوری 1400 گفت: ثبت ‌نام زنان در انتخابات ریاست ‌جمهوری بلامانع است و هیچ وقت به دلیل زن بودن کاندیدایی را رد نکرده ایم.

به گزارش خبرنگار جماران، عباسعلی کدخدایی در ابتدای نشست خبری امروز(شنبه 19 مهرماه) گفت: لایحه دو فوریتی افزایش سرمایه شرکت‌ های پذیرفته شده در بورس یا فرابورس، طرح اصلاح قانون آیین ‌نامه داخلی مجلس درباره تشکیل کمیسیون قضایی، طرح اصلاح ماده 44 قانون مدیریت خدمات کشوری، لایحه عضویت ایران در مؤسسه بین ‌المللی تحلیل سامانه های کاربردی، لایحه اهداف، اختیارات و وظایف وزارت ورزش و جوانان و طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه محیط زیست شش مصوبه ‌ای هستند که عدم مغایرات آنها با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.

وی افزود: طرح مجلس درباره مالیات بر خانه ‌های خالی ایراداتی داشت و ابهاماتی مطرح بود. ابهام اول اینکه تعریفی از خانه خالی ارائه نشده بود. مدت چهار ماه در نظر گرفته شده بود که معلوم نبود که اگر در این چهار ماه ملک انتقال یابد چه اتفاقی می ‌افتد. فقها تأکید کردند که باید ذکر شود که این قانون در مواقع ضرورت اجرا و در مواقع غیرضروری اصلاح شود. این مصوبه به مجلس رفت، ایرادات آن انجام شد که برگشته و در دستور کار شورای نگهبان است.

کدخدایی اظهار داشت: ایرادات به طرح تنظیم بخشی از مقررات مالی وزارت آموزش و پرورش کماکان اعلام و به مجلس بازگردانده شد. طرح دیگری هم با عنوان طرح دو فوریتی قیر رایگان داشتیم که ایرادات زیادی از جمله مغایرت با اصل 52 قانون اساسی، عدم وجود معیار در تخصیص قیر به دستگاه ‌ها، عدم تعیین سقف برای اجرای مصوبه و اعدام استفاده از اوراق مالی اسلامی به طرح وارد شد و با ایرادات زیاد دیگری به مجلس بازگشت. طرح دو فوریتی تضمین خرید محصولات کشاورزی هم دارای ایراداتی بود که به مجلس بازگردانده شد. همچنین دو اساس ‌نامه، اصلاح اساس ‌نامه شرکت حمل و نقل ریلی مسافربری حومه (سهامی خاص) به مجلس بازگشت و اساس‌ نامه شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران، تأیید شد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره طرح انتخاباتی مجلس و آیا اینکه به انتخابات سال آینده می‌ رسد یا خیر؟ گفت: شورای نگهبان مانند همه ادوار گذشته مجلس، تجربه و نظرات مشورتی خود را از طریق پژوهشکده شورای نگهبان بیان می ‌کنند که صرفا مشورتی و شخصی است و نظر نهایی زمانی است که مصوبه برای شورای نگهبان ارسال شود. هنوز مصوبه ‌ای برای شورا ارسال نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص شایعه دخالت شورای نگهبان در طرح انتخاباتی مجلس، گفت: ما اگر تجربه‌ ای داشته باشیم در اختیار همه مجالس قرار دادیم و می ‌دهیم که صرفا شخصی و مشورتی است و به معنای این نیست که بتوانیم طرح ارائه دهیم. طرح در اختیار نمایندگان مجلس است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص ورود شورای نگهبان به قرارداد 24 ساله با چین، اظهار داشت: ما هیچ گونه ورودی نداشته ایم و تا زمانی که مصوبه ای از سوی مجلس برای ما ارسال نشود ورودی نخواهیم داشت.

کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگار جماران در خصوص امکان نامزدی زنان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ثبت ‌نام زنان در انتخابات ریاست ‌جمهوری بلامانع است. نظر شورای نگهبان این بوده است که با توجه به معیارهای رجل سیاسی، نامزدها را بررسی کنیم و هیچ وقت به دلیل زن بودن کاندیدایی را رد نکرده ایم. 

وی همچنین درباره اینکه آیا نظر فقهای شورای نگهبان در این خصوص تغییر کرده است؟ تأکید کرد: نظر فقها در این خصوص تغییر نکرده است اما من قبلاً گفتم، بحث‌ های فرهنگی در کشور ما جاری است و این نیست که با یک قانون، مشکل حل شود و امیدوارم این مشکل فرهنگی حل شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره چرایی عدم تعریف دقیق شورای نگهبان از رجل سیاسی نیز اظهار داشت: بعد از اینکه در سیاست‌ های کلی به شورای نگهبان تکلیف شد درباره رجل سیاسی تعیین شاخص کند، تعیین شاخص کردیم و برای مجلس هم ارسال کردیم. تعیین شاخص ‌ها برای رجل سیاسی یک امر ساده نیست، فقط با تعیین پارامترهایی نمی‌ شود تعیین کرد، هرکدام از معیارهای مدیر و مدبر بودن، عمر شخص و غیره دارای مفاهیم زیادی هستند که امیدواریم مجلس در این باره تدابیر مناسبی بیاندیشد. نمایندگان به این سمت می ‌روند که ابهامات را از طرح ‌ها رفع کنند. تا آنجایی که مجلس برای شفافیت پیشگام باشد، شورای نگهبان هم همراه خواهد بود.

وی در واکنش به ادعای برخی از رسانه‌ ها مبنی بر اینکه شورای نگهبان با طرح قانون انتخابات مجلس می ‌خواهد دایره اختیارات خود را توسعه بدهد، تأکید کرد: آنچه در بیرون گفته می ‌شود یک فضاسازی است که بعد از دریافت مصوبه و اعلام نظر شورای نگهبان، خواهید دید که این شورا بر اساس شرع و قانون اساسی اعلام نظر خواهد کرد و اگر ایرادی وجود داشته باشد، حتما اعلام خواهیم کرد.

کدخدایی درباره طرح‌ های انتخاباتی از سوی مجلس یازدهم، گفت: شورای نگهبان درباره طرح‌ های مجلس در مقام مشورتی است. بخش عمده ‌ای از وظیفه مجلس نظارتی است، مجلس در همه ادوار باید این اهتمام را به وظیفه خود داشته باشد و امیدواریم که با تعامل با قوای دیگر، مجلس این وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. برای شورای نگهبان مصوبه نهایی مجلس اعتبار دارد.

وی درباره احتمال نامزدی خود برای انتخابات ریاست ‌جمهوری 1400 گفت: فعلا تا 1401 با شورای نگهبان هستیم، در انتخابات هم اگر ثبت ‌نام کردیم مشخص می ‌شود، اگر هم ثبت ‌نام نکردیم مشخص می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.