رییس جمهور با بیان اینکه ای کاش پروتکل‌های بهداشتی و دستور‌العمل‌ها به من اجازه می‌داد که مثل سال‌های گذشته در جمع دانشجویان حاضر شوم، از دانشجویان خواست تا ضمن بیان انتقادات از دولت، موفقیت ها را نیز برای مردم تشریح کنند.

به گزارش جماران؛ سال تحصیلی 1400- 1399 دانشگاه های و مراکز آموزش عالی و فناوری کشور روز یکشنبه در مراسمی با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور به صورت رسمی آغاز شد.

در این مراسم که به صورت ارتباط ویدئو کنفرانسی با تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، ابتدا روسای دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران طی سخنانی گزارشی از وضعیت دانشجویان این دانشگاه ها در سال تحصیلی جدید ارائه کردند.

دکتر منصور غلامی و دکتر سعید نمکی وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گزارش هایی از روند پذیرش دانشجویان و همچنین وضعیت دانشگاه های سراسر کشور در سال تحصیلی جدید ارائه کردند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در آیین آغاز رسمی سال تحصیلی 1400- 1399 دانشگاه های و مراکز آموزش عالی و فناوری کشور، گفت: اعتماد مردم بر مبنای کارکرد نظام و دولت است و اگر مردم ببینند که مسوولان و دست اندرکاران کار و تلاش مضاعف می کنند اعتمادشان مضاعف می شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان گفت: هیچ چیزی جای آموزش حضوری را در دانشگاه ها نمی گیرد اما در عین حال با توجه به شرایط کنونی که کرونا بر جامعه تحمیل کرده است، آموزش مجازی می تواند در بخش بزرگی از فعالیت های علمی و تحقیقاتی جایگزین آموزش حضوری شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه کسب علم و دانش و فعالیت های تحقیقی و علمی از نیازهای ضروری جامعه است، اظهارداشت: دانش آموختن در شرایط فعلی با گذشته متفاوت است و باید در چارچوب مقررات بهداشتی، روند علم آموزی نیز تداوم یابد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اجرای دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا برای همه ما لازم الاجرا است، گفت: از روز نخست کرونا خودم را موظف می دیدم که پروتکل های بهداشتی را در مجامع، سفر و برنامه ها و فعالیت هایم رعایت کنم.

دکتر روحانی دانشگاه ها را مرکز تربیت کننده مدیران آینده کشور، طرح نظریه های جدید در علوم مختلف و رهنمون کردن به سوی چگونه زندگی کردن دانست  و  افزود: دانشگاه همچنین فضای نقادی نسبت به حکومت، حاکمان، دولت و جوامع است.

رئیس جمهور تصریح کرد: هیچ فضایی نقادتر از فضای دانشجویی نیست و وقتی این نقادی با در نظر گرفتن انصاف و شرایط جامعه توام باشد، بهترین هدیه برای جامعه و مسوولان کشور است.

دکتر روحانی با اشاره به تحمیل تحریم های شدید به کشور از سوی دشمنان و همچنین شیوع بیماری کرونا و اثرات اینها بر اقتصاد و زندگی مردم گفت: در این سالها نگذاشتیم دشمنان به هدف های اصلی خود که شکستن ابهمت نظام، درمانده کردن مردم، تسلیم کشور و نظام در برابر خواست ناحق آنها بود، دست یابند.

رئیس جمهور افزود: همچنین این یک واقعیت مهم است که درآمدهای نفتی کشور که در سال 1390 بیش از 120 میلیارد دلار بود در سال گذشته به اندکی بیش از 20 میلیارد دلار کاهش یافته است و این نشان می دهد که با چه مشکلاتی جامعه ما روبرو است.

دکتر روحانی در عین حال تاکید کرد که باید روی پای خود بایستیم و به درون بنگریم و از توانمندی های داخلی استفاده کنیم و چشممان به بیرون نباشد اما این واقعیت هم هست که بدون تعامل با جهان، زندگی سخت و گاهی در مواردی ناممکن است.

رئیس جمهور گفت: باید روی پای خود بایستیم و شرایط تعاملی با جهان را فراهم کنیم چرا که دشمن می خواهد رابطه ما با جهان را با اخلال مواجه کند.

رئیس جمهور همچنین با قدردانی از فداکاری و تلاش های انجام شده از سوی کادر بهداشت و درمان کشور که از ابتدای شیوع ویروس کرونا به میدان آمده و برای حفظ سلامت و جان مردم از هیچ کوششی دریغ نکرده اند، گفت:  امروز به لطف تلاش های انجام شده در حوزه بهداشت و درمان می توانیم بدون دراز کردن دست نیاز به سوی دیگران روی پای خود بیاستیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: در زمینه تولید تجهیزات پزشکی و داروی مورد نیاز، شرکت های تولید دارو و تجیهزات بار سنیگنی بردوش داشتند و با اقدامات خوب انجام شده از سوی این شرکت ها و همچنین شرکت های دانش بنیان، امروز 95 درصد نیاز دارویی جامعه در داخل کشور تامین می شود.

دکتر روحانی افزود: با وجود تمامی این مشکلات، همه نیازهای کشور به کالاهای اساسی را در شش ماه نخست امسال به میزان سال گذشته تامین کرده ایم و به رغم رشد منفی 3.5 درصدی سه ماه نخست امسال به دلیل شیوع کرونا و قطع صادرات و واردات، شاهد رشد مثبت در تیرماه و مردادماه امسال درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته هستیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: دشمن به رغم مشکلاتی که برای ما در بخش اقتصادی ایجاد کرده اما در رسیدن به هدف استراتژیک خود و تمامی هدف های سیاسی و حقوقی نه تنها ناموفق بوده بلکه دچار شکست های کم نظیر نیز شده است.

 وی تاکید کرد:  دشمنان مردم ایران که برای تحقق اهداف خود در مقاطعی شورای امنیت را حیاط خلوت خود می دانستند در طول ماه های اخیر حداقل سه شکست تاریخی را متحمل شده و نتوانستند بیشتر از 2 رای در میان 15 عضو این شورا بدست آورند.

دکتر روحانی موضوعات مهمی همچون طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و تلاش برای فعال کردن مکانیسم ماشه از سوی آمریکا بر مبنای قطعنامه 2231 سازمان ملل را از جمله مواردی عنوان کرد که آمریکایی ها در به نتیجه رساندن آن در شورای امنیت با شکست تاریخی مواجه شدند.

رئیس جمهور همچنین به موفقیت های حقوقی ایران در دادگاه بین المللی لاهه در مقابل آمریکا اشاره کرد و افزود: موفقیت های سیاسی و حقوقی بدست آمده برای ایران در مقابل آمریکا در تاریخ کشور بی نظیر بوده است.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان به موفقیت های علمی دانشگاه های کشور در عرصه جهانی اشاره کرد و با ارزشمند خواندن این موفقیت ها، گفت: اگر 7 سال قبل یک دانشگاه ایران در فهرست دانشگاه های برتر جهان قرار داشت، امروز 40 دانشگاه ما در جمع دانشگاه های برتر جهان قرار دارد و در نوآوری علمی جایگاه ما از 120 به 65 ارتقا یافته که نشان می دهد حرکت خوبی در نوآوری طی 7 سال گذشته انجام شده است.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش یکصد برابری تعداد شرکت های دانش بنیان در کشور و افزایش 600 برابری درآمد این شرکت ها طی 7 سال گذشته، گفت: امروز دانشگاه های ما  خودکفا شده اند و اگر همکاری دانشگاه با بخش تولید، شرکت های دانش بنیان و کارخانه های نوآوری بیشتر شود می توانند به زودی از بودجه دولتی بی نیاز شوند.

دکتر روحانی در عین حال تاکید کرد که تامین نیازهای ضروری دانشگاه ها از اولویت های اصلی دولت است.

دکتر روحانی همچنین با بیان اینکه امروز روز تاب آوری مضاعف ملت ایران در برابر تحریم بی سابقه و توطئه های دشمنان و تاب آوری در برابر ویروس خطرناک کرونا است، گفت:  این تاب آوری مضاعف در سایه اعتماد و امید امکان پذیر است.

رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت امید آفرینی و ایجاد اعتماد در میان مردم و اهمیت نقش دانشگاه در این زمینه، اظهارداشت: اگر ملتی به خودش اعتماد نداشته باشد و احساس کند در برابر فشار بیرونی دشمنان شکسته می شود، آن ملت در تحقق اهداف ملی خود موفق نخواهد شد و اگر بنا باشد به آینده امید نداشته باشیم، نمی توانیم در برابر مشکلات مقاومت کنیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: برغم شرایط سخت تحصیلی امسال دانشگاهیان می توانند با دادن امید و نشاط به جامعه شرایطی ایجاد کنند که مردم با اضطراب کمتر و حتی بدون اضطراب و با امید به آینده، مسیر خود را در توسعه و پیشرفت کشور و مقابله با مشکلات ادامه دهند.

پیش از سخنان رئیس جمهور، روسای دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران، نمایندگان اساتید دانشگاه و دانشجویان و همچنین وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداخته و حمایت دولت از دانشگاه و مراکز علمی و آموزشی و حل مشکلات این حوزه را خواستار شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.