پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا؛

رییس جمهور: امسال سفر اربعین نخواهیم داشت

رییس جمهور در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا گفت: «امسال سفر اربعین نخواهیم داشت. به دلیل اینکه یک ماه دیگر است اربعین، وضعیت عراق خیلی بدتر از وضعیت ایران است.»

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور گفتمان کشور در مقابله با بیماری کرونا را "سلامت بعلاوه فعالیت" و گفتمان ضد انقلاب را "سلامت منهای فعالیت" خواند و تاکید کرد که حفظ سلامت مردم برای ما اولویت اول است اما در کنار آن و ضمن مراعات همه اصول بهداشتی، باید همه فعالیت های ضروری جامعه نیز جریان داشته باشد.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، با بیان اینکه به تعطیلی کشاندن کشور به بهانه مقابله با ویروس کرونا، خواسته دشمن و دستگاه های تبلیغاتی آنها بود که ناکام ماندند. ما ویروس را قطعا شکست می دهیم اما "سلامت" را با "فعالیت" در کنار رعایت همه دستورالعمل های بهداشتی توام می کنیم.

دکتر روحانی در برابر هم قرار دادن "جان و نان"، "سلامت و دیانت" و " سلامت و آموزش" را بار دیگر نادرست خواند و با تاکید بر اینکه "تعطیلی مدارس راحت ترین راه است"، اظهارداشت: مشکل و مساله ما تنها یک ویروس نیست؛ مساله اصلی حفظ سلامت جسم و روح مردم و تداوم زندگی و معنویت مردم است.

رئیس جمهور با قدردانی از رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی در دهه نخست ماه محرم با استناد به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی، بر تداوم اجرای دقیق دستورالعمل های بهداشتی در مناسبت ها و مراسم عزاداری دهه های بعدی محرم و ماه صفر تاکید کرد.

دکتر روحانی گفت: از همه بزرگان و مراجع و بویژه از مقام معظم رهبری که هم با زبان و هم با عمل مردم را راهنمایی و ارشاد کردند و همچنین صدا و سیما و رسانه ها تشکر می کنم. بحمدالله عزاداری شکوهمند توام با مراعات پروتکل‌ها اجرا و عملیاتی شد و اینکه در اینجا گزارش شد 80 درصد جمعیت‌ها در سراسر کشور پروتکل‌ها را به خوبی اجرا و عمل کردند، بسیار مهم بود.

رئیس جمهور در ادامه به موضوع بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: در هفت ماه سپری شده از آغاز شیوع کرونا در بسیاری از کشورها تعطیل شدن مدارس و ماندن بالاجبار فرزندان خانواده‌ها در منزل برای بچه‌ها و خانواده‌ها مشکلات روحی و روانی ایجاد کرده است. رفتن بچه‌ها به مدرسه و حضور در آن فضای اجتماعی یک رابطه زیبا بین خانه و مدرسه در راستای تعالی و تربیت فرزندان ایجاد می‌کند.

دکتر روحانی گفت: حضور در مدرسه صرفا برای آموختن درس و دانش نیست بلکه حضور در مدرسه باعث تربیت و فراگیری اخلاق و مهارت‌های اجتماعی برای بچه‌ها می‌شود و لذا تصمیم بر این شد که فعالیت مدرسه‌ها آغاز شود اما در عین حال از همه معلمین و مسوولان مدارس و مراکز آموزشی اکیدا می‌خواهیم که حفظ سلامت دانش آموزان و فرزندان این مرز و بوم را در اولویت قرار دهند.

رئیس جمهور همچنین به اهمیت برگزاری کلاس های حضوری در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت که کلاس دانشگاه ها باید در جاهایی که امکان پذیر است حضوری و فعال باشد.

دکتر روحانی گفت: امروز عملا فعالیت مدارس و دانشگاه آغاز شد و حتما در جلسه پنجشنبه این هفته با وزیر علوم صحبت می‌کنیم. دانشگاه ها باید آنجاهایی که امکان پذیر هست حضوری و فعال باشد، آنجاهایی که نمی‌توانند به صورت غیرحضوری کلاسها را برگزار کنند و البته موضوع خوابگاه ها نیز هست که باید برای رفع این مشکل طراحی هایی انجام گیرد.

رئیس جمهور با اظهار امیدواری نسبت به اینکه در مدارس نیز همچون کسب و کارها و ادارات، آمار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بالای 70 و 80 درصد باشد، افزود: درست است که قدرت و دانش بشر بی انتها نیست اما این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که بشر محکوم به فنا نیست و بالاخره واکسن و راه درمان این ویروس را پیدا می‌کند.

دکتر روحانی با بیان اینکه در هفت ماه سختی که با شیوع ویروس کرونا پشت سر گذاشتیم تجارب ارزشمندی نیز بدست آوردیم، اظهار داشت: در این هفت ماه نه تنها آمریکا به عنوان یک دشمن شرور هیچ کمکی به ملت ایران نکرد بلکه حتی کشورهای دوست نیز پا پیش نگذاشتند تا با قبول خطر در این شرایط سخت کمکی به ایران کنند و لذا ملت ایران به خوبی این نکته را دریافت که باید در این جهان فقط روی پای خودش بایستد.

رئیس جمهور تصریح کرد: ملت ایران در ضمن مقابله با ویروس کرونا کار بسیار عظیم و بزرگی در عرصه تداوم گردش چرخ اقتصاد انجام داده و با وجود آنکه اقتصاد کشورهای بزرگ در ماههای گذشته نرخ رشد منفی بالای 10 درصد و حتی تا منفی 20 درصد داشته اند، این رقم در ایران منفی 1.7 درصد بوده است.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌ها عملکرد درخشان و قابل مقایسه با پیشرفته‌ترین کشورهای جهان داشته و از جمله در زمینه مقابله با بیماری و عملکرد موفق کادر درمانی نیز حتی از بسیاری کشورهای پیشرو و بزرگ در زمینه برخورداری از نظام های بهداشتی پیشرفته و فراگیر بهتر عمل کرده  است.

رئیس جمهور اظهارداشت: شایعاتی که ضدانقلاب و دشمنان درباره خستگی و فرسودگی کادر درمان منتشر می‌کنند نیز به هیچ وجه صحیح نیست و اگرچه فشار کار روی کادر درمان کشورمان زیاد بوده اما نیروهای بهداشتی و پزشکی کشورمان متعهدانه و مجاهدانه در سنگر حفاظت و صیانت از سلامت کشور ایستادگی و از خود گذشتگی کردند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در آغاز از همه عزاداران حسینی که همه ملت ایران در سراسر کشور بودند و به خوبی و باشکوه این عزاداری را امسال برگزار کردند، کمال تشکر و امتنان را دارم.

از همه بزرگان و مراجع و بویژه از مقام معظم رهبری که هم با زبان و هم با عمل مردم را راهنمایی و ارشاد کردند، سپاسگزاری می کنم. بحمدالله عزاداری شکوهمند توام با مراعات پروتکل‌ها اجرا و عملیاتی شد. اینکه در اینجا گزارش شد 80 درصد جمعیت‌ها در سراسر کشور پروتکل‌ها را به خوبی اجرا و عمل کردند، بسیار مهم بود.

از فضای مجازی، از صدا و سیما و از رسانه‌ها تشکر می‌کنیم که این عزاداری را به همه خانه‌ها، به همه دلها و به همه ذهن‌ها منتقل کردند و امسال مردم عزیز در بخش عزاداری در خانه‌ها بیش از سالهای گذشته فعال بودند و حتی اقوام و دوستان‌شان در خارج از کشور همزمان به وسیله فضای مجازی به این عزاداری گوش می‌کردند ضمن اینکه امسال عزاداری شکل ویژه خودش را داشت اما از یک نظر حتی با شکوه‌تر از سالهایی بود که کاملا همه آزاد بودند چون شیوه‌های خاص و ابتکارات جدیدی مدنظر قرار گرفت و انصافا در این زمینه صدا و سیما و سایر رسانه‌ها کار بزرگی را انجام دادند و به خوبی مسائل منتقل شد.

ما سپاسگزاری می‌کنیم از همه برگزارکنندگان، از همه مسوولین هیات‌ها، از همه علما و از همه سازمانها که این مراسم به خوبی انجام شد. از عزیزان ما در نیروی انتظامی و پلیس تشکر می‌کنیم که همه جا همراهی و همکاری کردند و همه نظار که این طرح به خوبی اجرا و عملیاتی شد.

ان شاءالله باز هم در پایان ماه صفر که باز هم عزاداری‌ها رونق پیدا می‌کند، شرایط خاص اربعین ابی عبدالله‌ الحسین هست و همچنین رحلت پیامبر بزرگوار اسلام، شهادت امام مجتبی و مولای ما علی‌بن موسی‌الرضا‌ است، آن ایام هم باز همین پروتکل‌ها و همین دستورالعمل‌ها رعایت شود و اگر هم چیزی بخواهد تغییر کند قبل از آن ایام ابلاغ و اعلام می‌کنیم فعلا همان پروتکل‌های دهه اول محرم به عنوان مبنا خواهد بود مگر اینکه تغییراتی ضمن هفته‌های آینده ایجاد شود یعنی قاعدتا اگر چیزی بخواهیم اضافه کنیم در هفته آینده در جلسه‌مان باید این کار را انجام بدهیم که از قبل همه مطلع باشند.

تشکر می‌کنم از بقیه برنامه‌هایی که اجرا شد، کنکور در سراسر کشور به خوبی اجرا و عملیاتی شد. اول در زمینه دکترا و فوق لیسانس و بعد هم کنکور سراسری  و طبق گزارش وزارت بهداشت و درمان، در کنکور 90 درصد یا بالای 90 درصد پروتکل‌ها مورد مراعات قرار گرفت و این بسیار مهم است و امروز هم آموزش و پرورش شروع به کار کرد.

البته نسبت به دانشگاه‌ها نکاتی را می‌گویم که حتما در جلسه پنجشنبه این هفته با وزیر علوم صحبت می‌کنیم و دانشگاه ها باید آنجاهایی که امکان پذیر هست، حضوری و فعال باشد  آنجاهایی که نمی‌توانند، به صورت غیرحضوری کلاسها را برگزار کنند و البته دانشگاهها یک مساله‌ای داریم در خصوص آنهایی که در شهری به جز موطن خود تحصیل می کنند و باید در خوابگاه باشند و مشکلاتی در خوابگاه دارند که باید برای رفع آنها طراحی هایی انجام گیرد ولی اصل شروع دانشگاهها هم همزمان همین امروز هست و به عبارتی امروز فقط شروع مدارس نیست، شروع مدارس و دانشگاهها با هم هست که از قبل هم در این زمینه  اعلام و گفته شده بود.

در مساله آموزش و پرورش به نظر من دولت یک مسوولیت سنگینی را بر دوش گرفته است. راحت‌ترین راه وزارت آموزش و پرورش و وزارت آموزش عالی این است که بگوید سخت است و نمی‌شود و تعطیل، که این راحت‌ترین راه است و نمی‌خواهم تشبیه کنم مثل اینکه یک نماز را کسی ایستاده نمی‌تواند بخواند می‌گوید شما نماز نخوان دیگر نگوییم وقتی ایستاده نمی‌توانی بخوانی باید چطور نماز بخوانی، باید نماز بخوانی باید طور دیگری نماز بخوانی ایستاده نمی‌شود باید نشسته بخوانی نه اینکه نماز را رها کنی و بعضی‌ها می‌گویند که نمی‌شود، نماز و روزه سخت است پس تعطیل که همه اینها در دنیا مقررات و چارچوب دارد.

یک نکته مهمی را می‌خواهم امروز  بگویم چون در هر قدمی که برمی‌داریم، رسانه‌های بیگانه که ضد کشور و ملت ما هستند و نمی‌خواهند کارها به روال معمول انجام گیرد، هر روز یک بهانه‌ و داستانی را در همه مراحل درست می‌کنند.

ملت ما از روز اولی که این ویروس آمد و متوجه شدند این ویروس وارد کشور شده که مثلا آخر بهمن ماه سال گذشته بود، شعارشان این بود که ما با این ویروس مقابله و مبارزه می‌کنیم و به مدد الهی ویروس را شکست می‌دهیم که بعضی‌ها مخالف بودند و می‌گفتند این ویروس باید پیروز شود چرا این ویروس را می‌خواهید شکست دهید؟ بگذارید ویروس کار خودش را انجام دهد و چرا می‌خواهید شکست دهید؟ ویروس شکست دادن یعنی چه؟ این را معنا کنیم. یک وقت شکست دادن ویروس را اینطور معنا می‌کنیم که ما از ویروس بتوانیم فرار کنیم که فرار از ویروس وظیفه ما است و تعطیلی همه کارها.

پس یک وظیفه داریم، فرار از ویروس و بعد در کنارش تمام فعالیت‌ها تعطیل که این همان چیزی است که دشمن می‌خواهد و از روز اول هم دشمن همین را می‌خواست که کشور ایران را با این بهانه‌ها تعطیل کند و می‌گفت کارخانه نروید و کار کنید خطرناک است. اما مگر می شود هزاران کارگر سر کار خود نروند؟ آنها می گفتند کارخانه ها و مراکز تولیدی کار نکنند یعنی آب هم در فروشگاه‌ها نباشد، یعنی لوازم بهداشتی هم در فروشگاه نباشد، یعنی مواد غذایی نباشد، راننده نباید پشت فرمان برود و از بندرعباس و بندر امام  به تهران جنس بیاورد. آنها دنبال این بودند که به هم بریزند.

ما از روز اول در ستاد ملی اعلام کردیم تمام فعالیت‌ها و بنگاه‌های تولیدی باید با رعایت پروتکل ها به فعالیت خود ادامه دهند و اتفاقا در هفته‌های بعد و حتی در ماههای بعد در کارگاههای ما، در کارخانجات حتی کارخانجات بزرگ ما که مثلا کارگر 7هزار نفر، 8 هزار نفر و 10 هزار نفر کارگر داشتند بحمدالله به سلامت کار خود را انجام دادند که ممکن بود یک فردی هم یک وقتی از بیرون ویروس بگیرد، می‌گفتند که نیاید و در خانه استراحت کند و به بهترین وجه تولید ما انجام گرفت و این کار عظیم و بزرگی بود.

رسانه‌های بیگانه می‌خواستند تعطیل کنند و هر روز می‌گفتند اصلا این دولت مواظب جان مردم نیست و دائم به فکر نان است. جان چه می‌شود؟ نان که درجه دو است. ما هر چه می‌خواستیم به آنها که نمی‌خواهیم بگوییم آنها که تعمدا خودشان را به خواب زدند و بعضی‌ها که تحت تاثیر قرار می‌گرفتند و می‌گفتیم که نان و جان از هم جدا نیست، باور کنید والله بالله که اینها کنار هم هستند و هم نان می‌شود هم جان.

 همانجایی که شما نانوایی می روید و با ماسک نان می‌خرید، نان و جان با هم است که هم نان می‌خرید و هم ماسک زدید که جان است و این هر دو هست و از هم جدا نیست.

بعد آن زمان ماه رمضان شد و داد و فریاد که اینها می‌خواهند ماه رمضان جلسه بگیرند، می‌خواهند قرآن سر بگیرند، می‌خواهند مساجد را باز کنند و ما گفتیم این سلامت با دیانت در کنار هم هست، همه مجالس هم می‌تواند برقرار شود باید فاصله‌ها مراعات شود، تراکم نباشد، ماسک باشد همه اصول بهداشتی باید مورد مراعات قرار گیرد.

ما می‌گفتیم ویروس را باید شکست دهیم معنای آن این است که سلامت را با فعالیت توام کنیم ضمن مراعات همه اصول بهداشتی، این شعار ما بود و آنها می‌گفتند سلامت باید به معنی فرار از ویروس و تعطیلی همه فعالیت‌ها باشد که می‌خواستند به هم بریزند و کلا می‌خواستند کشور را نابود کنند و آنها همچنان ادامه می‌دهند و محرم بشود آنها شروع می‌کنند، کنکور می‌شود آنها شروع می‌کنند، زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه می‌شود آنها شروع می‌کنند، کارخانه باز شود، آنها شروع می‌کنند و در همه جا «وَسْوَاس‌ِ الْخَنَّاس‌ِ الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ» که در همه جا ادامه می‌دهند.

دیروز بساطی در رسانه‌های خارجی بود که متخصصین همه مخالف هستند مدرسه باز شود، وزیر آموزش و پرورش می‌خواهد مدرسه را باز کند، چرا همه موافق هستند کسی مخالف نیست، مگر کسی مخالف است که بچه‌ها درس بخوانند؟ مگر کسی هست که مخالف علم و دانش باشد؟ یعنی چه؟

ما گفتیم این ویروس را شکست می‌دهیم، شکست به همین معناست که ویروس را کنار بزنیم و فعالیت خودمان را انجام بدهیم اصول بهداشتی را هم مراعات کنیم و تعطیل نکنیم.

در همه مراحل در مناسک مذهبی، در کار فرهنگی، در فعالیت اقتصادی همه جا این اصل را مد نظر قرار دادیم یعنی گفتمان ما در داخل شد، سلامت به اضافه فعالیت و گفتمان ضدانقلاب شد سلامت منهای فعالیت و تعطیلی همه کارها.

هر روز در این هم دمیدند و هرچه می‌خواستند، البته هیچ وقت اینها در کارشان موفق نبودند امروز هم موفق نیستند اینها اگر دلسوز مردم ایران بودند یک بار می‌آمدند و می‌گفتند که آمریکا نسبت به ملت ایران جنایت کرده و  در شرایط کرونا هم نمی‌گذارد دارو وارد شود، در شرایط کرونا هم تحریم را ادامه می دهند اما اینها یک بار نگفتند یک نفر از آنها نیامد بگوید آمریکا جنایت کرده است.

اگر شما طرفدار مردم هستید، ملت ایران تحت فشار ظالمانه و ناحق یک ابرقدرت است اما شما یک بار هم نمی‌آیید محکوم کنید و یک طومار جمع کنید و مبارزه کنید، مداوم می‌آیید در همه کارهایی که مربوط به داخل کشور است نق می زنید، رفتید برای خودتان در خارج نشستید و به کارهای خودتان می‌رسید بعد هم می‌خواهید در اذهان عمومی مردم تشویش ایجاد کنید.

اساس برنامه ما این بوده که سلامت برای ما اصل و اولویت اول است اما در کنار سلامت با مراعات همه اصول بهداشتی همه فعالیت‌ها را باید انجام دهیم. خوشبختانه امروز همه دنیا هم همین راه را انتخاب کرده است، اول یک اختلافاتی در کشورها بود اما امروز همه یکی شده اند.

 هیچ کشوری ندارید که بگوید فروشگاه تعطیل، هیچ کشوری ندارید که بگوید رفت و آمد بین استانها تعطیل، هیچ کشوری ندارید بگوید مدرسه و دانشگاه تعطیل، همه جا دانشگاه و مدارس دارد باز می‌شود همه هم بر اصول بهداشتی تاکید می‌کنند و درست هم هست ما هم همینطور بر اصول بهداشتی تاکید می‌کنیم، اصول بهداشتی باید مورد مراعات قرار بگیرد اما در عین حال آموزش بچه‌ها هم باید باقی بماند.

در اینجا می‌خواهم یک نکته‌ای را خدمت مردم عزیز تاکید کنم. مشکل ما تنها یک ویروس نیست بعضی‌ها فکر می‌کنند همه مشکلات عالم تمام شده و ما هستیم و یک ویروس و اینکه چطور این ویروس را از بین ببریم؟ مساله تنها ویروس نیست مساله سلامت است، سلامت یعنی سلامت جسم مردم، یعنی سلامت روح مردم، سلامت یعنی زندگی مردم، سلامت یعنی حتی معنویت مردم، همه اینها باید جای خودش باشد تا سلامت بشود.

اگر شما بگویید امسال بچه‌ها اصلا مدرسه نروند و همه در خانه باشند ممکن است البته تازه این هم نیست، ممکن است بگوییم نسبت به کرونا یک قدمی هست که مثبت است ولی نسبت به سلامت قدم منفی است سلامت که فقط بحث کرونا نیست شما بچه‌ها را در خانه نگه می‌دارید الان هفت‌ ماه اینها را در خانه نگه داشتیم از اوایل اسفند یعنی سوم یا چهارم اسفند که آمدیم و گفتیم مدارس به خاطر کرونا تعطیل شود.

تا امروز 7 ماه است که این بچه‌ها در خانه هستند، ماندن بچه‌ها در خانه خودش عذاب و افسردگی است، خودش مشکل روانی و روحی است. اصلا مدرسه بعد از 7 ماه تعطیلات یک جایگاه دیگر پیدا کرد، یعنی همه فهمیدند مدرسه جای مهمی است، نمی‌شود به سادگی بگوییم که این جایش خالی باشد.

همه دیدند که صبح بچه‌ها با یک نشاطی مدرسه می‌رفتند بعدازظهر با یک نشاطی برمی‌گشتند، شب با یک نشاطی تکلیف را انجام می‌دادند، با یک نشاطی از پدر یا مادر سوال درسی داشتند، یک جریان بسیار زیبای رابطه خانه و مدرسه بود و برای حرکت و تعالی فرزندان جامعه امر بسیار مهمی بود.

این هفت ماه که تعطیل شد مردم دیدند که وقتی مدرسه در کنار خانه نباشد، چه مشکلات و مصائبی ایجاد می‌شود. پس ما دنبال سلامت هستیم بعضی‌ها فکر می‌کنند ما فقط دنبال سلامت هستیم، بعضی‌ها فکر می‌کنند دنبال مبارزه با یک ویروس هستیم نه ما دنبال مبارزه با انواع مشکلاتی هستیم که سلامت را تهدید می‌کند پس این مسأله مهمی است که همه باید به آن توجه کنند و اینکه فرزندان ما باید با نشاط باشند.

البته وقتی اصول بهداشتی به ما می‌گوید در یک کلاس باید فاصله‌ها این مقدار باشد. کلاس ما هم 40 نفر دانش آموز دارد با آن فاصله 20 نفر بیشتر نمی‌شود بنشینند، دو نوبته  می‌شود و یک روز درمیان گروه‌بندی می‌شود و گروه الف و ب می‌شود، گروه الف امروز می‌آیند گروه ب فردا می‌آیند.

 وقتی گفته می‌شود با ماسک، البته باید با ماسک وارد مدرسه بشوند اینکه باید توصیه شود شست‌وشوی دست را مرتب انجام دهند. معلمین امسال یک وظیفه سخت‌تر و سنگین‌تری بر دوش دارند. مدیران مدارس وظیفه سخت‌تری بر دوش دارند. هم باید به بچه‌ها درس بدهند و هم باید مدرسه را اداره کنند هم باید مواظب سلامت بچه‌ها باشند هم باید به آنها مهارت‌آموزی کنند اتفاقاً یکی از جاهایی که باید به بچه آموخت چگونه با این ویروس مبارزه کن، در همان مدرسه است.

این هم یک درس است. باید به بچه‌ها بگوییم چگونه با این ویروس مبارزه کنید و امیدوارم به بهترین وجه ان‌شاء الله مدارس ما پیش برود و به جلو حرکت کند ممکن است خانواده‌ای هم نگرانی داشته باشد، نگرانی‌اش را باید رفع کنیم، مسئولین بهداشتی باید نگرانی آنها را رفع کنند، صدا و سیما می‌تواند نگرانی آنها را رفع کند دوربین را به مدرسه ببرد واقعیت را به مردم بگوید، بگوید این کلاس است این فاصله و این معلم و این نظافت و این شست و شو و این ضدعفونی است، مردم ببینند و اطمینان و اعتماد پیدا کنند. ما نمی‌خواهیم مردم و خانواده در اضطراب باشند.

فرض بگیریم یک خانواده‌ای هم بگوید من می خواهم  بچه‌ام یک سال مدرسه نرود، کلاس 10 دبیرستان است می‌خواهم امسال نرود، سال بعد برود. خوب برود. ما که نمی‌خواهیم مجبورش کنیم برود سر مدرسه، خودش برای آینده بچه‌اش می‌داند. خود آن عزیز و خود آن فرزند و خود آن جوان و نوجوان می‌داند که عقب می‌افتد، ما که نمی‌خواهیم دستبند بزنیم و طرف را به مدرسه بیاوریم.

ما داریم به مردم می‌گوییم که مدرسه آماده شد، درب مدرسه را باز کردیم. کلاس‌ها آماده است معلمین عزیز در کلاس هستند ما آماده‌ایم، اگر یک وقتی بیماری داشتی و مریض بودی حتماً به مدرسه نیا و یک وقتی هم از اعضای خانواده کرونا گرفتند حتماً به مدرسه نیا و 14 الی 15 روز در خانه بمان. از طریق فضای مجازی، تلویزیون را ببین.

اگر یک کسی بگوید کل آموزش تعطیل خوب همین شاد خوب است با همین شاد، مردم را شاد کنید چرا درب مدرسه را باز می‌کنید؟  تعلیم و تربیت همه‌اش درس خواندن، علم و آموزش نیست بلکه پرورش، یادگیری، اخلاق و مهارت‌ها هم است. مدرسه یک محیط است.ساده نیست که آن محیط را آدم می‌خواهد در خانه ببرد، بله بخش علم‌اش را می شود اما همه اش را نمی‌شود برد.

اینکه معلم با بیان خودش با شاگرد حرف می‌زند شاگرد سوال می‌کند فرق می‌کند با اینکه از طریق تلویزیون، یا سامانه و شبکه فلان، بچه‌ها را آموزش دهیم. بله برای آن وقتی که کلاس تقسیم به 2 می‌شود آن بخشی که سر کلاس است، معلم را می‌بیند، آن کسی که در خانه است از طریق شبکه شاد باز هم معلم را می‌بیند و فردا خودش آنجا می‌رود و آن گروه دیگر در این شبکه می‌بینند.

بنابراین راه درست و صحیحی انتخاب شده و با این راه درست و صحیح باید پیش ببریم. من از وزیر محترم آموزش و پرورش، از همه مدیران کل، از همه مدیران مدرسه، از همه معلمین و همه‌شان به جد می‌خواهم و این نظر ماست در ستاد ملی و دولت که سلامت فرزندان ما اولویت اول ماست.

اگر می بینید یک بچه‌ای علامتی دارد، سرما خورده و مریض است. حتما به خانه برود و استراحت بکند. اگر خانواده‌ای نگرانی شدید پیدا کرد، به نگرانی اش توجه کنیم. اگر اعضای خانواده کسی مریض شد حتماً این بچه دیگر به مدرسه نیاید و بماند تا خانواده‌اش خوب بشوند. بنابراین اصل برای ما سلامت است اما سلامتی که در کنارش آموزش ،علم ، تربیت ، نشاط و عدم اضطراب و افسردگی بچه‌ها قرار بگیرد و انجام بدهیم.

ان‌شاء الله به خوبی این کار انجام می‌گیرد و نباید خانواده‌ها دغدغه داشته باشند به دلیل اینکه من می‌دانم معلمین عزیز به اندازه پدرها و مادرها مراقب بچه‌ها هستند وآنها هم مواظب هستند که مشکلی برای آنها پیش نیاید.

یک نکته دیگری هم می‌خواهم در همین بحث اضافه کنم. ما در یک مقطعی گفتیم که کسب و کارها باز شود. مغازه‌ها و بازار به تدریج باز شود، همان وقتی که اعلام کردیم و انجام گرفت و کسب و کارها باز شد،در مقطعی کمتر مراعات می‌شد، امروز سر جمع 70 درصد در کسب و کارها مراعات می‌کنند یک عده‌ای می‌گفتند ادارات کلاً تعطیل، اینها بروند پی کارشان برای چی اینها سر اداره می‌روند.

یکی از حرف‌هایی که می‌زنند این است می‌گویند اگر کسی اداره رفت دیگر نمی‌شود بهداشت را مراعات کرد و اگر کسی مدرسه رفت دیگر نمی‌شود. اگر کسی رفت مغازه و کارخانه دیگر نمی شود. بعضی‌ها اشکال دارند؛ اشکالی که باید بنشینند خودشان حل کنند.

ما با آمار دیدیم که می‌شود و شدنی است. امروز وزارت بهداشت ما می‌گوید کسب و کارها 70 درصد مراعات می‌کنند و به ما می‌گویند که در ادارات 80 درصد و در بانک‌ها نزدیک 80 درصد مراعات می‌کنند. در مدارس هم خیلی امیدوارم، بهداشت و درمان ما 2، 3 هفته دیگر آماری به ما بگوید که در آن آمار در مدارس ما چند درصد مراعات شده است. خیلی دلم می‌خواهد بشنوم که در مدارس ما 80 درصد یا بالای 80 درصد همه پروتکل‌ها به دقت مراعات شده است. این برای ما مهم است و بر همین مبنا باید حرکت کنیم و به جلو برویم.

نکته دیگری هم می‌خواهم اضافه کنم و آن اینکه ما با یک ویروس خطرناکی مواجه شده ایم. این ویروس ما را از پا در نمی‌آورد. اینکه می‌گویم ما یعنی بشریت ، علم و دانش پزشکی در سطح دنیا. این ویروس مشکل آفریده ولی ما را از پا در نمی‌آورد در نهایت ما پیروز می‌شویم. منتها زمان‌بندی ممکن است 3 ماه الی یکسال طول بکشد در نهایت ما پیروز می‌شویم نه اینکه ویروس پیروز شود. ویروس پیروز نمی‌‌شود. ویروس حتماً شکست می‌خورد و ما پیروز می‌شویم.

ما قدرت لایتناهی نیستیم، ما انسانیم، خدا نیستیم و قدرت ما بی‌حد نیست. توان ما یک توانی است که در حدی که به ما داده محدود است اما در عین حال محکوم به فنا هم نیستیم. اینجور نیستیم که یک ویروس بیاید و همه دست روی دست بگذاریم و همه بگویم آقای ویروس خوش آمدی و همه رفتیم و خداحافظ برویم هر کدام برای خودمان قبری زودتر پیدا کنیم. اینجور نیست. محکوم به فنا نیستیم و ایستادگی می‌کنیم.

قانون و خداوند و ادیان این را به ما می‌گویند. در برابر بیماری و ویروس باید بایستیم و مقاومت کنیم راه درمان و واکسن را پیدا کنیم. یک ماه دیرتر یا یک ماه زودتر. این کار شدنی است. حتماً این ویروس روزی واکسن خواهد داشت. حتماً این ویروس یک روزی در سطح جهان مهار خواهد شد. حتماً نقل و انتقال و گردشگری دوباره به رونق می‌رسد، ممکن است این رونق 6 ماه دیگر می‌شود و یکی دیگر می‌گوید یکسال دیگر. اشکال ندارد. باید اصول بهداشتی را مراعات کنیم تا به آن نقطه برسیم.

نکته آخر که می‌خواهم تأکید کنم و می خواهم  به مردم عزیز بگویم که یک مقدار این کلام من دردناک است و ممکن است خوشایند بعضی‌ها هم نباشد. در این 7 ماه شیوع ویروس و 7 ماه سختی‌هایی که این ویروس برای کشور ما بوجود آورد و ما در تحریم بودیم، هیچ کس نیامد به کمک ما. آن تحریم کننده یعنی آمریکا که هیچی، آن قصی القلب‌تر از این حرف‌هاست او شرورتر از این حرف‌هاست.

او نیامد بگوید ایران در این شرایط که من تحریم کردم و چون کرونا آمده، یک سال تا زمانی که کرونا است تحریم را برمی‌دارم و بعد ببینیم چه می‌شود. اگر انسانیت داشتند، اگر یک جو عقل داشتند اگر می خواستند برای آینده و برای تاریخ آمریکا این کار را می‌کردند ولی نکردند، به عکس در این 7 ماه تحریم‌های جدید را بر ما تحمیل کردند. فشارهای جدید را و حتی می‌خواستند بیشتر از این هم تحمیل کنند ولی نتوانستند. رفتند ناموفق بودند و شکست خوردند. اینها دشمنان ما بودند.

آنهایی هم که دوست ما بودند و کشورهای دیگر، مثلاً یک کشور دوست بیاید به ما بگوید درست است اگر با شما مراوده بانکی و غیربانکی کنم آمریکا بر من فشار بیاورد اما چون زمان کرونا و سختی است من روبروی آمریکا می‌ایستم و دل به دریا زدم و برای انسانیت می‌آیم و با شما کار می‌کنم، این هم نشد.

این مسأله خیلی مهم است. در این 7 ماه ما به این نقطه رسیدیم که باید تنهای تنها، خودمان دست به دست هم بدهیم، کنار هم قرار بگیریم توکل ما به خدا باشد و برای اقتصادمان بیاستیم ، بهداشت و درمان‌مان و برای اینکه بیمار ما روی تخت بیمارستان بخوابد. آی‌سی‌یو برود و به سلامت برگردد. برای واکسن و داروی‌مان باید همه کار را خودمان انجام دهیم.

این کار، کار بسیار عظیم و بزرگی بوده که انجام دادیم. معجزه ملت ایران این است. در 3 ماه اول مطمئنم 3 ماه دوم آمارمان بهتر می‌شود ان‌شاء الله. در 3 ماه اول که بسیاری از کسب و کارها بسته بود و تعطیل بود. رشد منفی اقتصادی ما غیر ازنفت، منهای 1.7 دهم است و با نفت منهای 3 درصد می شود در حالی که دنیا ببین منهای 13، الی منهای 20 است. خیلی کم پیدا می‌کنید کشوری که در 3 ماهه اول ماه تطبیق دهیم و ببینیم آنها رشد منفی اقتصادی‌شان منهای 1.7 باشد.

کار عظیم و بزرگی انجام گرفته، در کشاورزی رشدمان مثبت است حتی در ماه‌های سخت و این نشان می‌دهد این ملت یک ملت بزرگی است حتی در مقایسه با ملت‌های دیگر و با کشورهای پیشرفته در درمان کرونا و دیگر چیزها.

در درمان کرونا مقایسه کنید با کشورهای پیشرفته، صنعتی، آمریکا و اروپا. ببینید پزشک‌ها و پرستارهای ما چه کردند و پزشکان و پرستارهای آنها چه کار کردند. کاری ندارد قابل مقایسه است. آنها چند ساعت در بیمارستان ماندند. پرستار ما چند ساعت ماند. درست است فشار بر پرستارها و پزشک‌های ما زیاد است و باید این فشار را کم کنیم. خود این وزارتخانه این کار را خواهد کرد ولی آن تعبیری که ضد انقلاب می‌کند نسبت به کادر درمان ما که می‌گوید خسته، فرسوده و ناتوان شده اند، این حرف دروغ است.

کادر درمان ما هیچ روز ناتوان نمی‌شود. کادر درمان ما هر روز می‌ایستد. بله ممکن است فشار و مشکلات روی آن زیاد باشد. باید فشار را کم کنیم. همین هفته با وزیر محترم صحبت کردم که چه اقداماتی کنیم که فشار روی پرستار و پزشک کم شود. آن تعبیراتی که ضد انقلاب در رسانه‌ها انجام می‌دهد، مثل اینکه کادر درمان ما قدرت و توانشان تمام شده است، نه خیر اینها هر روز سر کارند. فعالند و فعالیت می‌کنند.

 البته ما هم وظایفی داریم و باید وظایف خودمان را انجام دهیم این حرف سر جای خودش درست است.

اما در عین حال روحیه آنها، بشاش‌ بودن آنها، انجام وظیفه آنها، که در ماه محرم در کنار بیمار است برای عاشورا، و نام امام حسین(ع) از گوشه چشم‌اش اشک هم سرازیر است.

این حرف که ضد انقلاب می زند حرف دروغی است ما بهتر از آنها  با تمام توان با این بیماری مقابله می‌کنیم. برای زندگی مردم هم همه تلاش‌مان را بکار می‌گیریم و مردم ما علیرغم همه تحریم‌ها ایستادگی و مقاومت کردند و مقاومت خودشان را ان‌شاء الله باز هم ادامه خواهند داد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.