پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو ؛

روحانی: جاسک به زودی تبدیل به بندر تجاری مهم صادرات نفت ما می‌شود

رییس جمهوری در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو گفت: جاسک به زودی تبدیل به بندر تجاری مهم صادرات نفت ما می‌شود.

به گزارش جماران،  حسن روحانی روز پنجشنبه ضمن دستور آغاز بهره‌برداری رسمی از 18 پروژه ملی در حوزه آب و برق در استان هرمزگان، اظهارداشت: با وجود همه تحریمها و فشارهای دشمنان، هم اکنون حدود 90 درصد امور طراحی و اجرای پروژه های مهم صنعت پیچیده برق به وسیله متخصصان توانمند ایرانی انجام می گیرد که باید به سمت خودکفایی کامل در این صنعت پیش برویم.

دکتر روحانی با اشاره به نقش مهم و راهبردی استان هرمزگان در کشور و از همه مهم‌تر مردم بسیار خوب و وفادار و مرزدار این استان گفت که جاسک به زودی به یک بندر بسیار مهم صادراتی نفت ما تبدیل می‌شود و بنابراین جایگاه این استان روز به روز رفیع‌تر و مهم‌تر خواهد شد.

رئیس جمهور با قدردانی از همه دست اندرکاران وزارت نیرو، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در بخش خصوصی و شرکت‌های وابسته به دولت، عمومی غیردولتی، کارگران، مهندسین، طراحان و همه آنانی که در عرصه خودکفایی کشور می کوشند، گفت: امروز با تلاش این عزیزان در بخش‌های مختلف  کشور از جمله در بخش های تصفیه آب و رساندن آب به روستاها، بخش فاضلاب، نیروگاه‌ها و آب شیرین‌کن‌ها، کارِ عظیم و بزرگی انجام گرفته است.

دکتر روحانی اظهارداشت: در ابتدای انقلاب اسلامی تنها 74 درصد جمعیت شهرها از آب بهداشتی برخوردار بودند که این رقم اکنون به 99.9 درصد رسیده و در حوزه تصفیه خانه ها نیز از 27 مورد با محاسبه اقداماتی که تا پایان امسال می‌شود، به 167 تصفیه خانه خواهیم رسید که این رقم یک افزایش شش برابری را نشان می دهد.

رئیس جمهور به توسعه بخش ساخت تصفیه خانه های فاضلاب در کشور اشاره کرد و گفت: در آغاز انقلاب اسلامی فقط 4 تصفیه خانه فاضلاب در کشور بود که این رقم با یک افزایش 63 برابری، تا پایان امسال به  255 تصفیه خانه فاضلاب خواهد رسید.

دکتر روحانی افزود: آنهایی که می‌گویند انقلاب چه کار کرده، انقلاب اسلامی فقط در بخش تصفیه فاضلاب نسبت به قبل از انقلاب 63 برابر تلاش کرده و ما دست همه مهندسین و کارگران را می‌بوسیم.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت بهره گیری بهینه از همه منابع آبی کشور از جمله آب دریاها گفت: امروز حدود 26 میلیارد متر مکعب آب دریاها بدون نمک زدایی در اختیار استانهای ساحلی قرار می‌گیرد و همزمان برای استانهای ساحلی بیش از 4.4 میلیارد مترمکعب آب نیز جهت شیرین سازی در نظر گرفته شده که با فرایند شیرین سازی این رقم به 1.4 میلیارد متر مکعب می رسد.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه باید از آب دریا در چارچوب محیط زیست استفاده کنیم، افزود: برای تامین آب مورد نیاز استانهای غیرساحلی همانند خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سمنان و حتی خراسان رضوی هم 3.7  میلیارد مترمکعب آب در نظر گرفته شده که  این رقم هم بعد از فرایند شیرین سازی به 1.3 میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

رئیس جمهور سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه شیرین سازی و انتقال آب دریاها به بخش های مورد نیاز در کشور را ضروری خواند و گفت که با این اقدام سرمایه گذاران به اصل سرمایه خود و سود حاصل از آن دست خواهند یافت.

دکتر روحانی اظهارداشت: هم اکنون 61 آب شیرین کن در کشور فعال است که 36  مورد آن در استان هرمزگان است و در این میان 9 مورد از 24 آب شیرین کن در حال تاسیس نیز به این استان اختصاص دارد.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت نقش آب و برق در توسعه و عمران کشور گفت: به این ترتیب در مجموع بزودی 85 آب شیرین کن در کشور فعال خواهد بود که 54 مورد آن در دولت تدبیر و امید به ثمر نشسته یعنی از 485هزار متر مکعب آبی که از آب شیرین کن ها تا پایان سال بدست خواهد آمد، 330 هزار مترمکعب آن، به دولت یازدهم و دوازدهم مربوط می‌شود.

دکتر روحانی همچنین با بیان اینکه مردم با فرهنگ با صرفه جویی در مصرف آب و برق ما را یاری کنند، گفت: در این شرایط خاصی که با شیوع بیماری کرونا ایجاد شده، تامین آب و برق اهمیت بیشتری یافته است و مردم با فرهنگ بلند خود لازم است با مصرف بهینه، وزارت نیرو را در این عرصه یاری و کمک کنند.

رئیس جمهور همچنین رساندن آب به منطقه محروم بشاگرد را خبری خوب برای همگان دانست.

در این مراسم، واحد شماره یک نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با ظرفیت 175 مگاوات، سامانه نمک‌زدایی (آب شیرین‌کن) بندرعباس، طرح آبرسانی به شهرستان بشاگرد، 14 پروژه انتقال و توزیع نیروی برق در سطح استان هرمزگان و 2 طرح تامین آب کشاورزی و شهرک صنعتی در شهرستان میناب، با دستور رئیس جمهور در استان هرمزگان به بهره‌برداری رسید.

اجرای این پروژه ها با سرمایه‌گذاری 2هزار و 667 میلیارد تومان انجام شده و زمینه اشتغال 5 هزار نفر را فراهم کرده است.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌‌الله الرحمن‌الرحیم

امروز روز بسیار خوبی برای همه مردم و بخصوص مردم بسیارعزیز استان استراتژیک هرمزگان است. مردم این استان از تنگه بسیار مهم هرمز حفاظت می‌کنند و این استان با بنادر مهم خود در روند کالاهایی که باید به کشور وارد شود و حتی به سایر کشورها در مناطق شمالی و همچنین برای صادرات، نقش بسیار اساسی و مهمی دارد.

 البته در بقیه زمینه‌ها از جمله صنعت و تولید بنزین نیز از ظرفیت ها و پالایشگاه‌های بسیار عظیمی برخوردار است و از همه مهم‌تر مردم بسیار خوب، وفادار و مرزدار این استان اعم از شیعه و سنی است.

نکته مهم دیگر اینکه جاسک به زودی به یک بندر بسیار مهم صادراتی نفت تبدیل می‌شود و بنابراین جایگاه این استان روز به روز رفیع‌تر و مهم‌تری خواهد شد.

در اینجا می‌خواهم از همه دست اندرکاران وزارت نیرو و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در بخش خصوصی و شرکت‌های وابسته به دولت، عمومی غیردولتی، کارگران، مهندسین، طراحان و همه آنهایی که ما را در همه این زمینه‌ها خودکفا می‌سازند، تشکر و سپاسگزاری کنم.

به مردم عزیز ایران عرض کنم که البته همه توجه داریم اما چون وقتی آدم داخل نعمت هست ازآن غفلت می‌کند و وقتی نعمت زایل می‌شود توجه پیدا می‌کند که چه نعمت بزرگی است چون الحمدالله برق و آب قطع نمی‌شود توجه به این نعمت کمی سخت می‌شود مثل ماهی که در آب هست حس نمی‌کند که آب چقدر مهم است.

الحمدالله در بخش‌های مختلف تصفیه آب و رساندن آب به روستاها، بخش فاضلاب، نیروگاه‌ها و امروز آب شیرین‌کن‌هایی که می‌بینیم کارِ عظیم و بزرگی است که انجام می‌گیرد.

برای اینکه مردم بیشتر توجه کنند در آغاز پیروزی انقلاب 74درصد مردم شهرها و جمعیت شهری از آب بهداشتی برخوردار بوده و امروز این رقم به 99.9 درصد رسیده است یعنی کار بسیار بزرگی انجام گرفته و مردم شهرستان‌ها از آب بهداشتی برخوردار هستند. در روستاها هم حرکت بسیار خوبی آغاز شده و پیش می‌رود که آمار آن را چند بار اشاره کردم که کار عظیمی است.

در تصفیه‌خانه‌ها هم همینطور، در آغاز پیروزی انقلاب 27 تصفیه خانه در کشور داشتیم و امروز که در خدمت شما هستیم با محاسبه اقداماتی که تا پایان امسال انجام می‌شود 167 تصفیه خانه در پایان سال 99 خواهیم داشت یعنی بیش از 6 برابر شده است.

امسال حدود 12 تصفیه خانه افتتاح شده و تا پایان سال افتتاح می‌شود. سال آینده هم امیدواریم در 6 ماه اول 8 تصفیه خانه افتتاح شود. در تصفیه خانه‌های فاضلاب هم وضعیت خیلی بهتری داریم . درآغاز انقلاب بیشتر از 4 تصفیه خانه فاضلاب وجود نداشت و تا پایان امسال 255 تصفیه خانه فاضلاب خواهیم داشت که 63 برابر اول انقلاب می‌شود. یعنی مردم عزیز ما بدانند آنهایی که می‌گویند انقلاب چه کار کرده؟ انقلاب اسلامی فقط در بخش تصفیه فاضلاب نسبت به قبل از انقلاب 63 برابر تلاش کرده و ما دست همه مهندسین و کارگران را می‌بوسیم.

امروز با یک مساله بسیار مهمی در افتتاح روبرو هستیم و آن اینکه چگونه باید از همه منابع آب به خوبی استفاده کنیم البته منبع اصلی آب آشامیدن و آب شیرین ما، آسمان است اما در عین حال می‌توانیم از آبهای دیگر هم چون روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار داریم مخصوصا بخش جنوبی و شرقی کشور به خاطر کم‌آبی‌هایی که دارد، باید از آب دریا هم استفاده کنیم البته ممکن است اولویت اول ما نباشد اما به هر حال جزو مواردی است که هم برای آب شرب مردم، هم برای صنعت و سایر نیازمندی‌ها، نیاز داریم از بخشی از آب دریا استفاده و بهره‌برداری کنیم. حال از این آب دریا گاهی بدون نمک‌زدایی استفاده می‌کنیم یعنی آب شور برای صنعت، برای آبزیان و مصارف دیگری  استفاده می کنیم و گاهی باید این آب را شیرین کنیم و آب شیرین و نمک‌‌زدایی شده را وارد فلات قاره کنیم.

امروز هر دو کار در حال انجام است و رقمی حدود 26 میلیارد متر مکعب آب بدون نمک‌زدایی در اختیار استانهای ساحلی قرار می‌گیرد یعنی آب  منتقل می‌شود برای مصارف مختلفی که دارند. حال استان‌های ساحلی از بوشهر گرفته تا هرمزگان تا سیستان و بلوچستان و اگر نیاز باشد خوزستان هم در همین ساحل قرار دارد و از آن طرف هم استانهای ساحلی و هم غیرساحلی هم نیاز به آب شیرین دارند یعنی اینکه نمک‌زدایی هم باید انجام بگیرد.

بنابراین برای استانهای ساحلی بیش از 4 میلیارد مترمکعب آب در نظر گرفته شده که اینها شیرین شود.  4 و 4دهم وقتی شیرین شود به یک و 4 دهم تبدیل می‌شود یعنی یک به سه است.  4میلیارد و 4دهم را وقتی نمک‌زدایی کنیم یک میلیارد و 4 دهم آب شیرین در اختیار ما می‌گذارد. اینها برای استانهای ساحلی و برای استانهای غیرساحلی مثل خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سمنان و حتی خراسان رضوی که نیازمند آب هستند باید از آب دریا استفاده کنیم که می تواند از خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر باشد و فرق نمی‌کند. اینجا باید آب را نمک‌زدایی و منتقل کنیم که برای استانهای غیرساحلی هم 3 و هفت دهم میلیارد مترمکعب در نظر گرفته شده است که وقتی به آب شیرین تبدیل می‌شود یک و سه دهم میلیارد آب شیرین را در اختیار می‌گذارد.

البته خیلی از کشورهای دنیا هستند که از آب دریا استفاده می‌کنند. کشورهای جنوبی خلیج فارس و دریای عمان غالبا از آب دریا استفاده می‌کنند و نمک‌زدایی کرده و بهره‌برداری می‌کنند ما هم را باید این کار انجام دهیم البته در چارچوب محیط زیست و اقدامات دیگری که باید انجام بدهیم که وزارت نیرو سهمیه را تعیین و ابلاغ می‌کند و بخش خصوصی هم عمدتا باید در این بخش سرمایه‌گذاری کند و این آب را شیرین کند و با فروش آن بتواند هم سرمایه و هم سودش را به دست بیاورد.

در بخش آب شیرین کن مجموعا 61 آب شیرین کن در کشور داریم که 36 آب شیرین کن آن به استان هرمزگان مربوط می‌شود یعنی بیشتر این رقم به این استان اختصاص پیدا کرده است. 24 آب شیرین کن در حال تاسیس داریم که باز 9 مورد آن به استان هرمزگان اختصاص پیدا می‌کند.

در مجموع آنهایی که در حال تکمیل است و آنهایی که تکمیل شده مجموعا 85 آب شیرین کن می‌شود که از این 85 آب شیرین کن 54 آب شیرین کن در دولت تدبیر و امید به ثمر نشسته است یعنی از 485هزار متر مکعب آبی که از آب شیرین کن ها تا پایان سال بدست خواهد آمد 330 هزار مترمکعب آن به دولت یازدهم و دوازدهم مربوط می‌شود.

در اینجا می‌خواهم از وزارت نیرو و همه دست اندرکاران، محیط زیست و بخش خصوصی و آنهایی که سرمایه‌گذاری می‌کنند در این کار مهم و بسیار ارزشمند، تشکر و سپاسگزاری کنم. اگر می‌خواهیم کشور را متحول کنیم همه می‌دانیم که آب و برق از نیازهای اولیه ما است و باید تامین کنیم و همه می‌دانیم که منطقه شرقی و جنوبی کشور خشک و در میان کویر قرار دارد لذا استانهای حاشیه کویر نیازمندند و بنابراین در این زمینه باید تلاش وافری انجام بدهیم.

وزیر نیرو اشاره کردند که با مقررات و با کمک مردم، تا حدی توانستند پیک‌زدایی کنند و این بسیار مهم است که مردم  با فرهنگ بلند خود در این شرایط خاص ما را یاری و کمک کنند که حالا در شرایط بیماری هم هستیم و در این شرایط بیماری آب و برق بسیار مهم است  اینکه به مردم تاکید می‌کنیم مداوم دست خودتان را با آب و صابون بشویید و بر رعایت مسایل بهداشتی تاکید می‌کنیم. اینکه بیمارستانهای ما به طور مرتب باید به بیماران عزیز رسیدگی کنند. اگر برق یا آب نباشد مشکلات چند برابر می‌شود گاهی آنقدر پیچیده می‌شود که ممکن است حتی جان انسان‌هایی به خطر بیفتد. بنابراین کاری که امروز در زمینه آب و برق انجام می‌گیرد بسیار مهم و ارزشمند است.

نکته دیگری می‌خواهم خدمت ملت بزرگ ایران اضافه کنم. ما در شرایط تحریم و فشار بسیار سختی هستیم ولی همه اینهایی که افتتاح می‌شود چه نیروگاه برق باشد چه آب شیرین کن، چه تصفیه آب و چه تصفیه فاضلاب باشد بخش اعظم آنها به دست ایرانیان عزیز ساخته می‌شود.

همین الان نیروگاهی که افتتاح شد اعلام گردید که این نیروگاه را مپنا درست کرده است بنابراین الان در بخش برق که یک صنعت پیچیده‌ای است حدود 90 درصد در این صنعت، خودکفایی هستیم و نیازمندی ما به حداقل رسیده و باید کاری کنیم به صفر برسد.

پس مهم است که در این شرایط سخت هم سرمایه‌گذاری‌ها را انجام دهیم و هم بسیار مهم است که در این صنایع پیچیده خودمان خودکفا شویم، الحمدالله امروز در زمینه بهداشت و درمان و نیازمندی‌هایی که برای مبارزه با کرونا داریم، از ماسک گرفته تا انواع نیازمندی‌ها و تجهیزات تا ونتیلاتور و بقیه تجهیزات توسط نیروهای متخصص داخلی تولید می‌شود و حتی در بعضی از بخش‌ها قادر به صادرات هستیم.

بنابراین از اصل تلاش و اقدام مضاعفی که انجام می‌گیرد و هم به خاطر اینکه در مسیر خودکفایی هستیم و روی پای خودمان ایستادیم و در این شرایط سخت می‌توانیم مسیر توسعه را ادامه بدهیم از همه سپاسگزاری می‌کنم.

یکبار دیگر می‌خواهم به خاطر این روز بسیار خوب، به مردم هرمزگان، به مردم عزیز بشاگرد و به ملت بزرگ ایران تبریک بگویم. مردم عزیز بشاگرد که از اول انقلاب در صدا و سیما فیلم‌هایی از همان روزها و هفته‌های اول انقلاب در این بشاگرد پخش می‌شد مردمی که در سختی، مشکلات، نبود راه، آب، آموزش و بهداشت به سر می بردند و الحمدالله در جمهوری اسلامی ایران، قدم به قدم کارها و خدمات فراوانی  برای رفا مردم انجام گرفته است. برای من بسیار خوشحال کننده بود که امروز طرحی افتتاح شد که بوسیله آن آبی از یک سد با طی سیر طولانی و با عبور از ارتفاعات فراوان و با پمپاژهای زیاد، به دست مردم می رسد و الحمدالله فاز اول آن امروز افتتاح شد و این برای همه ما شیرین بود.

 انشاءالله برای مردم عزیز و خوب بشاگرد ما هم گوارا باشد و همه ما بتوانیم خادمان بسیار خوبی برای مردم بسیار عزیز و خوب ایران سربلندمان باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.