گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

دانایی فر: توافقنامه ایران و سوریه پیام روشنی برای آمریکا و اسرائیل دارد/ از این به بعد برخورد جدی‌تری با حضور آنها در این کشور خواهد شد

تفاهمنامه اخیر ایران و سوریه علاوه بر اینکه تفاهم و نزدیکی جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد، بر این نکته نیز صحه می گذارد که دولت و مردم سوریه تلاش می کنند به سمتی بروند که حضور بیگانگان در این کشور را پایان دهند و این قرارداد پیام روشنی برای آمریکا و اسرائیل دارد که از این به بعد برخورد جدی تری با حضور آنها خواهد شد و ایران در این موضوع نیز در کنار ملت سوریه خواهد ماند.

سفیر اسبق ایران در عراق با بیان اینکه روابط ما با سوریه برادرانه و ناگسستنی است، گفت: در این شرایط جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار دولت سوریه بوده و برعکس دیگران ایران همواره تأکید کرده که این دولت قانونی است و اعمال هرگونه تغییر در این کشور باید از مجاری قانونی صورت بگیرد نه اینکه آدم‌ های اجاره‌ ای از جاهای مختلف بیایند و دخالت‌ های خارجی داشته باشند.

حسن دانایی فر در گفت و گو با جماران در خصوص توافق نظامی و سیاسی ایران و سوریه، اظهار داشت: نظام سلطه از روز اول حضور در منطقه به دنبال تفرقه افکنی بوده و هست ولی ما با کشورهایی مثل سوریه مشترکات دینی، قومی و مذهبی فراوان داریم که تحکیم دهنده روابط کشور ما با این کشور بوده و هست؛ به همین دلیل ما همواره با سوریه روابط استراتژیک داشته و داریم و این توافق نیز در چهارچوب همان روابط استراتژیک تعریف می شود.

سفیر اسبق ایران در عراق با اشاره به اینکه نگاه محور مقاومت به مسائل متفاوت از نگاه نظام سلطه است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی به دنبال سیادت بر کسی نیست و ادبیات ما برابری و برادری است و این را از قرآن و سیره اهل بیت(ع) یاد گرفته ایم. نگاه  مقام معظم رهبری نیز نگاهی مبتنی بر رفاقت است. این رفاقت فقط با سوریه نیست و با همه کشورهای منطقه این نوع نگاه وجود دارد. ما فقط حمایت می ‌کنیم و اختیار تصمیم  گیری برای مردم و گروه‌ های داخلی در کشورها است.

وی با تأکید بر اینکه روابط ما با سوریه برادرانه و ناگسستنی است، افزود: چند وقت پیش شاهد بودیم که در قالب قانون سزار تحریم های ظالمانه ای از سوی دولت آمریکا علیه ملت سوریه و شرکای اقتصادی این کشور اجرا شد و آنها را در معرض مجازات قرار داد. اما امضای این توافقنامه نشان داد که در شرایط دشوار ناشی از تحریم‌ های ظالمانه و یکجانبه آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در کنار سوریه ایستاده است. 

دانایی فر با یادآوری اهمیت گسترش هماهنگی‌ های مشترک دو کشور برای غلبه بر دشمنان خارجی که وارد منطقه شده اند و قصد خروج ندارند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با دعوت رسمی دولت سوریه در این کشور حاضر شده و تمام برنامه های این حضور با دولت رسمی و قانونی این کشور هماهنگ شده و می شود. اما آمریکایی ها سالیان سال است که بدون مجوز از سوی هیچ دولتی وارد منطقه شده و منافع مردم این کشورها را هیچ در نظر نمی گیرند و تنها منافع خودشان و متحدانشان برای آنها اهمیت دارد.

وی سرمایه گذاری های مشترک دو کشور به ویژه در دوران پسا کرونا را یکی از عوامل مؤثر در توفیق روابط اقتصادی دو کشور دانست و گفت: روابط دو کشور ایران و سوریه می تواند فراز و نشیب ‌هایی را به همراه داشته باشد. ولی هیچ گاه در اصل این روابط خدشه ای وارد نمی شود و همان طور که اشاره کردم این روابط استراتژیک حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بین ایران و سوریه وجود داشته و تا امروز هیچ دسیسه ای نتوانسته آن را از بین ببرد و روند اصلی روابط دو کشور همواره پا بر جا مانده است.

سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه ایران علاقه دارد روابط خود با سوریه را گسترش دهد، اظهار داشت: تلاش ایران و سوریه بر این است که عوامل سلبی و منفی تأثیرگذار در روابط بین دو کشور به وجود نیاید و همیشه این روابط رو به گسترش باشد. به همین دلیل است که علی رغم تلاش های آمریکا و همپیمانان منطقه ای آن، این روابط روز به روز قوی تر و نزدیک تر شده و می شود.

وی با اشاره به اینکه تحویل سامانه های پدافند هوایی باور 373 و سوم خرداد به سوریه بخشی از تفاهمنامه اخیر کشورمان با سوریه است، تأکید کرد: این موضوع علاوه بر اینکه تفاهم و نزدیکی جمهوری اسلامی ایران با این کشور را نشان می دهد، بر این نکته نیز صحه می گذارد که دولت و مردم سوریه تلاش می کنند به سمتی بروند که حضور بیگانگان در این کشور را پایان دهند و این قرارداد پیام روشنی برای آمریکا و اسرائیل دارد که از این به بعد برخورد جدی تری با حضور آنها خواهد شد و ایران در این موضوع نیز در کنار ملت سوریه خواهد ماند.

دانایی فر افزود: از سوی دیگر این موضوع اقتدار و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران در منطقه را نشان می دهد و این موضوع که هر تحول نظامی که به نفع مردم منطقه بخواهد رخ دهد، اقتدار نظامی جمهوری اسلامی در کنار مظلومین منطقه ایستاده و تا خروج کامل بیگانگان از این کشورها، که هدف مشترک همه آزادی خواهان خاورمیانه است، این حضور ادامه خواهد داشت.

وی یادآور شد: در این شرایط جمهوری اسلامی ایران همیشه در کنار دولت سوریه بوده و برعکس دیگران ایران همواره تأکید کرده که این دولت قانونی است و اعمال هرگونه تغییر در این کشور باید از مجاری قانونی صورت بگیرد نه اینکه آدم‌ های اجاره‌ ای از جاهای مختلف بیایند و دخالت‌ های خارجی داشته باشند. الآن ما بهترین روابط را با سوریه داریم و فکر می‌ کنم در آینده هم پایدار باشد؛ هرچند در زمینه روابط خارجی کسی نمی ‌تواند مطلق صحبت کند ولی امروز همه مؤلفه ‌ها و گزینه ها و شاخص ‌های روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه مثبت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.