امروز با رای اکثریت نمایندگان، رئیس و هیأت رئیسه مجلس یازدهم برای مدت یکسال انتخاب شدند.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی آرا: سرانجام محمدباقر قالیباف با کسب 231 رای به مدت یکسال رئیس مجلس یازدهم شد. او که تا همین چند سال قبل شهردار تهران بود، فرماندهی پیشین نیروی‌انتظامی و نیروی هوایی سپاه را نیز در کارنامه خود دارد و همچنین نامزد شکست‌خورده سه‌دوره انتخابات ریاست‌جمهوری84، 92 و 96 است.

قالیباف در حالی به ریاست مجلس یازدهم رسید که پیشتر گمانه زنی هایی از رسیدن او به این کرسی مطرح می شد. اما نگاهی به آرای او در مقایسه با ۱۰ دوره قبلی مجلس نشان می دهد که به ترتیب آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجلس دوم و علی لاریجانی در دوره های هشتم و دهم در کسب آرای اکثریت نمایندگان موفق تر از قالیباف عمل کرده اند.

وی پیش از رسیدن به ریاست مجلس در اظهارنظرهای مختلفی، دولت را به کم کاری متهم کرده بود و به همراهان خود نیز وعده «آغاز دوره تازه ای از مناسبات میان دولت و مجلس» داد. باید منتظر ماند و دید که رقیب انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات های اخیر که حالا به ریاست مجلس یازدهم رسیده است، چه راهبردی را برای پیشبرد امور در مجلس برمی گزیند.

برخی تحلیلگران دوره ای مشابه 6 ساله نخست ریاست علی لاریجانی بر مجلس را برای قالیباف پیش بینی می کنند. با نگاهی به آن دوره می توان فهمید که شاید روزها و هفته های پرتنشی در انتظار روابط میان مجلس و دولت باشد. ولی هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

 

تعیین نواب مجلس یازدهم

در جلسه امروز مجلس، همچنین نواب رئیس تعیین شدند. با رای گیری انجام شده، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علی نیکزاد، به نایب رئیسی مجلس یازدهم رسیدند که نگاهی به سوابق آنها می تواند در شناخت بهتر مجلس یازدهم موثر باشد.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس اول که از حوزه انتخابیه مشهد و کلات به مجلس راه یافته، پیش از نمایندگی ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان را برعهده داشته است. او همچنین در سال های 92 تا 93 سخنگوی «جبهه پایداری» بود. برادر کوچکش نیز نماینده حوزه انتخابیه فریمان و سرخس در مجلس دهم بود.

علی نیکزاد هم که علاوه بر سابقه استانداری اردبیل در دولت نهم، وزیر مسکن و شهرسازی دولت دوم احمدی نژاد بود، نایب رییس دوم مجلس یازدهم شد. او همچنین رئیس ستاد انتخاباتی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 بود.

در جلسه امروز مجلس، کارپردازان هیأت رئیسه نیز مشخص شدند. محسن پیرهادی، محمد حسین فرهنگی و علیرضا سلیمی نمایندگانی هستند که به عنوان ناظرین هیأت رئیسه انتخاب شده اند.

محسن پیرهادی، نماینده تهران در مجلس و مدیرمسئول «روزنامه رسالت» است که در این دوره از مجلس به واسطه قرار گرفتن در لیست وحدت قالیباف توانست به مجلس راه یابد.

محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز نیز علاوه بر سوابق مدیریتی و تدریس در دانشگاه آزاد، رئیس ستاد لشکر عاشورا در دوران جنگ تحمیلی و در سال‌های بعد فرمانده منطقه مقاومت بسیج استان آذربایجان شرقی و جانشین سپاه عاشورا و فرمانده بسیج دانشجویی کل کشور بوده است.

علیرضا سلیمی هم نماینده مجلس از حوزه انتخابیه محلات و دلیجان در دوره های هشتم، نهم، دهم و یازدهم بوده است. وی همچنین عضو «جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی» به رهبری علیرضا زاکانی است.

 

انتخاب دبیران هیأت رئیسه

از سوی دیگر، احمد امیرآبادی فراهانی، سید ناصر موسوی لارگانی ، حسینعلی حاجی دلیگانی ، محسن دهنوی،  روح الله متفکر آزاد و علی کریمی فیروزجایی به عنوان دبیران هیئت رئیسه مجلس یازدهم برای اجلاسیه اول پارلمان یازدهم  انتخاب شدند.

احمد امیرآبادی فراهانی که امروز به عنوان یکی از دبیران هیأت رئیسه مجلس انتخاب شد، پیشتر نیز این سابقه را در مجلس دهم داشته است. او در دوره پیشین عضو کمیسیون برنامه و بودجه بوده است. 

سیدناصر موسوی لارگانی از دیگر دبیران منتخب هیأت رئیسه، نماینده حوزه انتخابیه فلاورجان در دوره های هشتم، نهم، دهم و یازدهم است. وی همچنین عضو سابق سپاه پاسداران بوده و به مدت 6 ماه در بیت امام خمینی(س) به عنوان پاسدار مشغول به خدمت بوده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی هم که اکنون به عنوان دبیر هیات رئیسه انتخاب شده، برای سومین دور پیاپی از حوزه انتخابیه اصفهان به مجلس راه یافته است. در دور قبل و با حمله تروریستی داعش به مجلس، دو تن از اعضای دفتر او توسط عناصر داعشی ترور شدند. 

محسن دهنوی نیز که به عنوان یکی دیگر از دبیران هیأت رئیسه مجلس انتخاب شده، فعال سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شریف و عضو شورای تبیین مواضع سیاسی بسیج دانشجویی استان تهران بوده است.او در این دوره از حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات به مجلس راه یافته است. 

همچنین روح الله متفکرآزاد، استادیار دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تبریز است و از سابقه او به جز در حوزه تدریس، اطلاعات زیادی در دست نیست. او توانسته در این دوره از مجلس عنوان نمایندگی تبریز، اسکو و آذرشهر را کسب کند.

علی کریمی فیروزجایی نماینده بابل نیز علاوه بر دبیرکلی جامعه اسلامی فرهنگیان ایران، رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس هشتم بوده است. او همچنین رئیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه پیام نور کشور است.

با مشخص شدن ترکیب نهایی هیأت رئیسه مجلس یازدهم آنچه روشن است، همه طیف های اصولگرایی جز نزدیکان حزب موتلفه، سهمی را از آن خود کرده اند. ترکیب چنین ائتلافی پیشتر نیز در گمانه زنی های رسانه ای مطرح شده بود و امروز تنها شکل رسمی به خود گرفت. از این رو، هر چند نمایندگان اصولگرا در جلسه امروز مجلس بی نظمی های زیادی از خود نشان دادند که موجب تذکرات چندین و چندباره رئیس سنی هم شد، ولی در مجموع با انتخاب هیأت رئیسه یک ساله توانستند بدیهی ترین اقدام را در جهت نظم بخشیدن به حضور خود در نهاد قانونگذاری کشور انجام دهند. 

 

گزارش تصویری>>>متن و حاشیه مراسم افتتاح یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

گزارش تصویری>>>حاشیه های انتخاب هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
15 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.