مجلسی که باید حامی خبرنگار باشد و تمام وجودش را برای خبرنگار بگذارد؛ آیا باید نماینده اش مشت در دهان خبرنگار بکوبد؟!/ شما بعدازاین که این اتفاق افتاد برای دفاع از همکارتان چه کردید؟/ نباید اجازه داده شود که آن عنصر آگاهی که اولین چراغ تاریکخانه است به این راحتی حریمش زیر پا گذاشته شود./ خبرنگار باید بتواند از حق خودش دفاع کند.

مدیرمسئول سابق روزنامه اعتماد ملی بابیان این‌که با تشکیل گروه و امضا کردن نامه کاری از پیش نمی‌رود، گفت: اگر تمام روزنامه‌ها، روز بعد این اتفاق عکس یک خودشان را عکس آقای احسان بداغی کار می‌کردند یا یادداشت سردبیران تمام خبرگزاری‌ها و سایت‌ها به این موضوع اختصاص می‌یافت، به نظر شما چه اتفاقی می‌افتاد؟ دیگرکسی جرأت داشت مشت دردهان امثال احسان بداغی بزند؟

محمدجواد حق‌شناس در خصوص اتفاقی که برای خبرنگار روزنامه ایران در مجلس شورای اسلامی رخ داد اظهار کرد: یکی از حوزه‌های که جامعه ما از زمان مشروطه تا به امروز برای آن هزینه می‌دهد حوزه رسانه است. چرا یک خبرنگار در پارلمان این کشور که باید امن‌ترین مکان برای شهروندان باشد باید کتک بخورد. مجلسی که باید حامی خبرنگار باشد و تمام وجودش را برای خبرنگار بگذارد؛ آیا باید نماینده اش مشت در دهان خبرنگار بکوبد؟!

وی ادامه داد: اگر این اتفاق در یک کشور دیگر افتاده بود خبرنگاران آن کشور اجازه می‌دادند مجلس آن کشور به این راحتی به کارش ادامه دهد؟ من از خبرنگاران و اصحاب رسانه سؤال می‌کنم، شما بعدازاین که این اتفاق افتاد برای دفاع از همکارتان چه‌کار کردید؟ این اتفاق ازنظر شما اتفاق کمی است؟ مگر این خبرنگار چه‌کار خلافی جزء انجام‌وظیفه و سؤال پرسیدن کرده بود که باید جوابش را با مشت می‌گرفت؟ ببخشید اگر در همین کشور خودمان این اتفاق برای صنف دیگری افتاده بود خیلی بهتر از خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی که به قول خودشان در بتن همه حوادث و اتفاقات هستند عمل می‌کردند.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: اگر این‌گونه باشد از این به بعد اگر خبرنگاری از مسئولی سؤال کرد که چرا این مقدار حقوق گرفته‌ای؟ یا مثلاً آقای شهرداری آیا 50 درصد به عضو شورای شهر تخفیف داده‌ای؟ بدتر از این مشت را نمی‌خورد؟ همان‌گونه که دیدید همین خبرنگاری که موضوع این تخفیف‌های میلیاردی را افشا کرده بود به دادگاه احضار شده است.

وی بابیان این‌که با تشکیل گروه و امضا کردن نامه کاری از پیش نمی‌رود، گفت: اگر تمام روزنامه‌ها، روز بعد این اتفاق عکس یک خودشان را عکس آقای احسان بداغی کار می‌کردند، یا یادداشت سردبیران تمام خبرگزاری‌ها و سایت ها به این موضوع اختصاص می‌یافت، به نظر شما چه اتفاقی می‌افتاد؟ دیگرکسی جرأت داشت مشت در دهان امثال احسان بداغی بزند؟

حق‌شناس افزود: من که خبرنگار نیستم در صفحه شخصی خودم عکس احسان بداغی را گذاشتم و در رابطه با این موضوع در روزنامه‌ها یادداشت نوشتم؛ اما چند روزنامه‌ و خبرگزاری در این‌یکی دو روزبه این مسئله پرداخته‌اند؟

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با طرح این پرسش که به نظر شما فساد از کجا بازتولید می‌شود؟ اظهار کرد: شروع فساد از آنجایی است که رسانه خودش به حریم خودش توجه نمی‌کند. نباید اجازه داده شود که آن عنصر آگاهی که اولین چراغ تاریکخانه است به این راحتی حریمش زیر پا گذاشته شود. اگر این چراغ روشن باشد دزدی هم که قصد دزدیدن اموال انبار را دارد از این نور می‌ترسد و عقب‌نشینی می‌کند.

وی با تأکید بر این‌که من اساساً با سیستم خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و این‌که دولتی یا وابسته به نهادهای خاصی هستند کاری ندارم، گفت: روی صحبت من با شخص خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است، همان‌گونه که مثلاً کارکنان شرکت واحد و یا کارخانه‌ای اگر نسبت به حقوق و مزایای خود اعتراض داشته باشند، اعتراض می‌کنند و حداقل صدای خودشان را به گوش مسئولین می‌رسانند، خبرنگار هم باید بتواند از حق خودش دفاع کند. اتفاقاً رسانه‌ای‌ها که باید بهتر بتوانند از حق خودشان دفاع کنند.

وی اضافه کرد: من آماری از تعداد خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ندارم اما می‌دانم که این تعداد می‌توانند در حوزه خودشان عمل کنند و حق خودشان را بگیرند. ما باید در حوزه‌هایی برای منافع مملکتمان بایستیم. این مسائل چیزی نیست که مربوط به این جناح و آن جناح باشد. اگر به‌جای احسان بداغی این اتفاق برای خبرنگار روزنامه کیهان هم می‌افتاد، من باید این حرف را در موردش می‌زدم.

محمدجواد حق‌شناس در پایان خاطرنشان کرد: یا مثلاً من از بستن هفته‌نامه یالثارات هم دفاع نمی‌کنم؛ اما مهم این است که ما حرف زدن را یاد بگیریم؛ و از سیستم بخواهیم که تحملش را بالا ببرد فرقی هم نمی‌کند، چه دولت آقای روحانی باشد چه شهردار تهران، باید بتوانند نظر رسانه را تحمل کند.

مشروح مصاحبه با محمد جواد حق شناس در خصوص موضوع فساد در چند روز آینده منتشر می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.