گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

تحلیل هانی زاده از تروریستی اعلام کردن حزب الله لبنان توسط دولت آلمان

یک کارشناس مسائل بین المللی با تأکید بر اینکه تروریستی اعلام کردن حزب الله لبنان از سوی دولت آلمان همسو با آمریکا و لابی صهیونیستی است، گفت: آمریکا، عربستان، رژیم صهیونیستی، برخی کشورهای مرتجع عرب و کشورهای اروپایی از هر سوی به حزب الله لبنان فشار می آورند تا این حزب را خلع سلاح و منحل کنند. سیاست آمریکا و غرب این است که هیچ جریانی نباید در منطقه غرب آسیا در برابر رژیم صهیونیستی باشد و همه باید مطیع رژیم صهیونیستی باشند.

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه تروریستی اعلام کردن حزب الله لبنان از سوی دولت آلمان همسو با لابی صهیونیستی و آمریکا است، گفت: با توجه به وضعیت لبنان، سقوط قیمت لیر لبنان و افزایش تورم و بیکاری از یک سو و تحریک برخی جریان های سیاسی و عوامل آشوب طلب در طرابلس و صیدا برای فشار به دولت حسان دیاب و همچنین تلاش برای انزوای حزب الله از سوی اروپا و آمریکا، همه این تلاش ها در چهارچوب سرنگونی دولت حسان دیاب است.

حسن هانی زاده در گفت و گو با خبرنگار جماران، در تحلیل اینکه دولت آلمان حزب الله لبنان را جزو گروه های تروریستی اعلام کرده، اظهار داشت: اقدام اخیر آلمان و بستن حساب های حزب الله لبنان و حمله به اشخاصی که اتهام آنها همکاری با حزب الله لبنان است، به نظر می رسد که ناشی از سردرگمی آمریکا و غرب برای انزوای حزب الله لبنان است. این کار خیلی مؤثر نخواهد بود و حزب الله به مسیر خود ادامه خواهد داد.

این کارشناس مسائل بین المللی یادآور شد: سال ها است که آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی حزب الله را به عنوان یک سازمان تروریستی تلقی می کنند و مشخص هست که این حرکت یک مسأله کاملا سیاسی و لابی صهیونیستی پشت آن است. در واقع بعد از شکست تلاش های آمریکا و عربستان برای تشکیل یک دولت در لبنان به ریاست سعد الحریری و خلع سلاح حزب الله، فاز جدیدی از جریان سازی علیه مقاومت اسلامی و به طور مشخص حزب الله لبنان، از سوی آمریکا و عربستان و برخی کشورهای اروپایی آغاز شد.

وی گفت: ناآرامی های اخیر لبنان در واقع برآیند توافق آمریکا، عربستان، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی مثل فرانسه، آلمان و انگلیس برای سرنگونی دولت حسان دیاب تلقی می شود. به اعتبار اینکه دولت حسان دیاب نگاه مثبتی نسبت به حزب الله دارد، زیر بار فشار آمریکا و غرب برای خلع سلاح حزب الله نرفت و لذا چند گزینه همزمان برای انزوای حزب الله لبنان و سرنگونی دولت حسان دیاب آغاز شد.

هانی زاده تصریح کرد: نخست اینکه شورش ها در داخل لبنان آغاز شده و برخی جریان های سیاسی داخل لبنان مثل جریان 14 مارس، با سازماندهی عوامل وابسته به خود در شهرهای مختلف لبنان، یک سری شورش هایی را آغاز کرده اند. همزمان با آن، کشورهای اروپایی، آمریکا و عربستان کمک های مالی خودشان را قطع کرده اند. حتی آمریکا از کمک مالی صندوق بین المللی پول به لبنان جلوگیری کرد. یک دولت اروپایی مثل آلمان که به هر حال سیاست نسبتا مستقلی در رابطه با خاورمیانه داشته، تحت فشار آمریکا حزب الله لبنان را به عنوان یک سازمان تروریستی تلقی و همچنین اموال برخی از سازمان ها و شخصیت های آلمان را به اتهام همکاری با حزب الله لبنان مصادره و آنها را به اخراج از آلمان تهدید کرده است. این یک حرکت کاملا همسو با لابی صهیونیستی و آمریکا هست.

وی با تأکید بر اینکه برای فشار آوردن بر دولت حسان دیاب از سوی دولت آلمان حزب الله لبنان یک سازمان تروریستی اعلام شده، گفت: با توجه به وضعیت لبنان، سقوط قیمت لیر لبنان و افزایش تورم و بیکاری از یک سو و تحریک برخی جریان های سیاسی و عوامل آشوب طلب در طرابلس و صیدا برای فشار به دولت حسان دیاب و همچنین تلاش برای انزوای حزب الله از سوی اروپا و آمریکا، همه این تلاش ها در چهارچوب سرنگونی دولت حسان دیاب است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: الآن سعد حریری، فؤاد سنیوره و سمیر جعجع مثلث فشار در داخل لبنان هستند و سعی می کنند دولت حسان دیاب را ناکارآمد جلوه بدهند و سعد حریری را بار دیگر به قدرت برسانند و با توجه به فشارهای بین المللی سعی می کنند مسأله خلع سلاح حزب الله را در آینده در دستور کار قرار بدهند. ولی الآن عوامل وابسته به دولت و جریان های همسو با هشت مارس در تلاش هستند که از دولت حسان دیاب پشتیبانی کنند.

وی تأکید کرد: آمریکا، عربستان، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای مرتجع عرب و کشورهای اروپایی از هر سوی به حزب الله لبنان فشار می آورند تا این حزب را خلع سلاح و منحل کنند. همچنان که در عراق فشارها به حشدالشعبی افزایش پیدا کرده است. سیاست آمریکا و غرب این است که هیچ جریانی نباید در منطقه غرب آسیا در برابر رژیم صهیونیستی باشد و همه باید مطیع رژیم صهیونیستی باشند.

هانی زاده در پایان گفت: با توجه به این مسائل، فشارها به حزب الله لبنان زیادتر خواهد شد. ولی حزب الله سیاست های خاص خودش را دارد و کاملا هوشمندانه عمل می کند و تحت تأثیر این فشارها قرار نخواهد گرفت. حزب الله سازمانی است که به هر حال در دل مردم لبنان جای دارد و ریشه در تمام جنبه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی لبنان دارد و این فشارها خیلی روی حزب الله تأثیر نخواهد گذاشت. ولی به هر حال، فشارهای سیاسی و رسانه ای علیه حزب الله لبنان ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.