گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

آیت الله هاشم زاده هریسی: از آیت الله امینی در دوران زندگی اش استفاده نکردیم

آیت الله هاشم زاده هریسی با بیان اینکه آیت الله امینی در اوج اخلاص بود، گفت: اینها سرمایه عظیمی برای روحانیت و انقلاب هستند و نباید این طور از دست بدهیم. در دوران زندگی اش استفاده نکردیم و آنچنان مهر نورزیدیم. چون آدم پر سر و صدا و جناحی نبود و آدم آرامی بود و آرام کار می کرد و با احتیاط حرف می زد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به خدمات و آثار مرحوم آیت الله امینی، تأکید کرد: آیت الله امینی یکی از مخلص ترین افراد و در اوج اخلاص بود. علت اینکه خدمات ایشان برجسته نشد این بود که دنبال معرفی خودش نبود و اطراف خودش هم کسی را جمع نمی کرد؛ که آنها بگویند و بنویسند. در مسائل جناحی هم وارد نشده بود که یک جناح حمایت کند.

آیت الله هاشم هاشم زاده هریسی در گفت و گو با خبرنگار جماران در خصوص خدمات مرحوم آیت الله ابراهیم امینی اظهار داشت: سخن گفتن درباره آیت الله امینی بسیار سخت است؛ از این لحاظ که از نظر اخلاقی و علمی شخصیت برجسته ای بود که قدرش را ندانستیم. یعنی زحماتی که برای انقلاب کشید و اعتقاد والایی که به حضرت امام داشت، شناخته نشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه آیت الله ابراهیم امینی قبل و بعد از انقلاب بسیار فعال بود، یادآور شد: ایشان بسیاری از دوره ها نایب اول مجلس خبرگان رهبری بود؛ نایب رئیس اول هم رئیس دبیرخانه می شود. آیت الله امینی در آن دوره نشریه «حکومت اسلامی» و مرکز پژوهش های مجلس خبرگان را بنیانگذاری کرد. اگر بخواهیم خدمات خبرگان را بگوییم بخش عمده آن پژوهش ها و نشریه «حکومت اسلامی» است. یعنی ثقل خدمات خبرگان آنجا است.

وی تأکید کرد: آیت الله امینی سرش را پایین می انداخت و کار می کرد و به مسأله جناح و سیاسی بازی کاری نداشت. بدون سر و صدا و بدون اینکه از خودش و کارهایش بگوید و آمار بدهد، کار می کرد. یعنی آدم مخلص به تمام معنا بود. یکی از مخلص ترین افراد و در اوج اخلاص بود. علت اینکه خدمات ایشان برجسته نشد این بود که دنبال معرفی خودش نبود و اطراف خودش هم کسی را جمع نمی کرد؛ که آنها بگویند و بنویسند. در مسائل جناحی هم وارد نشده بود که یک جناح حمایت کند.

آیت الله هریسی گفت: متأسفانه بازار جناح بندی گرم است و هرکس به جناح بندی وارد نشود تنها می ماند، بالا نمی رود و جوهره اش نشان داده نمی شود. البته آیت الله امینی چون آدم مخلصی بود همین تنهایی را هم دوست داشت. باید اینگونه انسان های وارسته را به صدا و سیما می کشاندند و حرف می زد تا افکار ایشان باقی بماند. چون افکار و اعمال ایشان درست بود و افراط و تفریط نداشت و از حق و عدالت حرف می زد. اما الآن این پتانسیل را از دست داده ایم و چنین آثاری را ایجاد نکرده ایم.

وی افزود: گاهی در فضای سیاسی حرف هایی گفته می شود که یک نفر ناراحت می شود؛ اما این مدل حرف ها از ایشان صادر نمی شد. این هم که کسی با ایشان خصومت نداشته باشد، نبود. اما واقعا بی مهری وجود داشت و ضرر آن هم متوجه ما شد. چون ایشان همین را می خواست. آدم مخلصی بود که دنبال هیچ گونه حمایت نبود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آیت الله امینی یک روحانی «جوان یار» بود، تصریح کرد: یک وقت آدم جوان است ولی یک وقت «جوان یار» است و با جوان حرف می زند و از جوان حمایت می کند. ایشان پیر «جوان یار» بود. متأسفانه ما خیال می کنیم حمایت از جوانان فقط این است که شعار جوانان را بدهیم. اینها هم اشکالی ندارد اما «جوان یار» به این معنا است که در خدمت جوانان باشد و برای جوانان بنویسد و سخن بگوید و برای جوانان ارزش قائل شود.

وی ادامه داد: کتاب «بانوی نمونه» که ایشان نوشته پیش از انقلاب نوشته یکی از بهترین کتاب ها در مورد حضرت زهرا(س) است و بیش از 40 نوبت چاپ شده است. همچنین چهار جلد کتاب برای آموزش دین به جوانان نوشته است. چه کسی هست که به قلم زیبا و روان به جوانان دین را آموزش دهد و علمش را هم داشته باشد؟! علامه طباطبایی هم چنین کاری را کرده بود. خودش خود ساخته و مهذّب بود و برای تهذیب نوشته است. همه این کتاب ها را به زبان ساده و درسی نوشته و کتاب هایش آموزشی برای جوانان است. «جوان یاری» به این معنا است.

آیت الله هاشم زاده هریسی اظهار داشت: خلاصه اینکه آیت الله امینی آدم معتقد و وزینی بود و حرفی نگفته که کسی بدش بیاید و به نظام، دین و روحانیت بدبین شود. این امر خیلی مشکل است. گاهی حرف هایی گفته می شود که ممکن است برخی افراد را از دین و انقلاب ناراحت و بدبین کند؛ این گونه چیزها هست و زیاد هم هست. کنترل کردن این موضوع هنر است و یکی از خصوصیت آیت الله امینی بود. همین موضوع هم شاید برای خیلی افراد مورد پسند نباشد. اما رضایت خداوند در این است که هیچ کس رانده نشود و عواطفش سرکوب نشود.

وی تأکید کرد: ما می توانیم آیت الله امینی را الگوسازی کنیم تا برای جوانان سرمشق و برای روحانیت و سیاستمداران اسوه شود؛ به خدا ظرفیت این را دارد، اما نکرده ایم. افکار ایشان را به صدا و سیما و رسانه ها نبردیم و حمایت نکردیم. آدمی با این اخلاص و وزانت علمی، در تواضع نمونه بود. یعنی وقت گرفتن و دیدار با ایشان خیلی آسان بود. این همه که ایشان کار و مقامات داشت، ساده زیست بود و طلبه مانده بود. در زندگی و برخورد با دیگران خیلی ساده زیست بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: اینها سرمایه عظیمی برای روحانیت و انقلاب هستند و نباید این طور از دست بدهیم. در دوران زندگی اش استفاده نکردیم و آنچنان مهر نورزیدیم. چون آدم پر سر و صدا و جناحی نبود و آدم آرامی بود و آرام کار می کرد و با احتیاط حرف می زد. اما متأسفانه بازار احتیاط و تقوا کساد است و ایشان هم مبتلا به این کسادی بازار شد و حیف شد که از این ثروت آنچنان استفاده نکردیم. بعد از اینکه از دنیا رفته، مخصوصا خبرگان وظیفه دارد که روی آثار ایشان کار کنیم.

 

مرحوم آیت الله امینی(ره) به روایت تصویر

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.