درپی ارتحال آیت الله ابراهیم امینی(ره) از یاران امام خمینی(س) بسیاری از مقامات وچهره های سیاسی فقدان آن مرحوم را تسلیت گفتند.

به گزارش جماران، پیام های تسلیت مقامات و چهره های سیاسی در پی درگذشت آیت الله امینی(ره) را در ادامه می خوانید:

 پیام تسلیت معاون اول رییس جمهور به مناسبت درگذشت آیت الله امینی

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

 رحلت عالم ربانی و مجاهد آیت الله ابراهیم امینی رضوان الله تعالی علیه موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.

این فقیه انقلابی و اسوه اخلاق و تقوا که حق گویی و صداقت در گفتار و اعتدال و اخلاص در عمل از صفات بارزشان بود، از یاران صدیق و پیشرو امام (ره)‌ در دوران مبارزات مردم ایران علیه رژیم ستم شاهی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با پذیرش مسئولیت های مختلفی چون عضویت در مجلس خبرگان رهبری،‌ عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ‌امامت جمعه شهر مقدس قم منشأ خدمات ارزشمندی به نظام و مردم شدند.

ضایعه فقدان این عالم جلیل القدر را به مقام معظم رهبری، ملت ایران، حوزه های علمیه،‌شاگردان،‌ علاقمندان و بستگان به ویژه بیت شریف ایشان صمیمانه تسلیت می گویم و از خداوند متعال برای این روحانی وارسته و پارسا رضوان واسعه الهی و علو درجات و حشر با اولیاء و انبیاء الهی و برای عموم بازماندگان ارجمند صبر و اجر مسألت دارم.

اسحاق جهانگیری

معاون اول رییس جمهور

 

پیام تسلیت آملی لاریجانی در پی درگذشت آیت الله امینی

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انا الیه راجعون 
إذا مات العالم ثلم فی الإسلام ثلمة لایسدّها شیء

خبر ارتحال عالم وارسته و اخلاقی والامقام حضرت آیت الله آقای حاج ابراهیم امینی عضو محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مردم شریف تهران در مجلس خبرگان رهبری موجب تاثر و تاسف اینجانب گردید.

عالم جلیل القدر مرحوم آیت الله آقای حاج ابراهیم امینی از بدو شروع نهضت از همراهان امام راحل (ره) و یاران با وفای رهبر عظیم‌الشان بوده و در کنار فعالیت های علمی، فقهی و پژوهشی در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجمع تشخیص مصلحت نظام، منشاء خدمات ارزنده‌ای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بودند.

اینجانب این ضایعه مولمه را به محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مراجع معظم و همه شاگردان و ارادتمندان بویژه بیت محترم ایشان تسلیت می گویم و ضمن طلب علو درجات و آرزوی رحمت واسعه الهی برای آن فقید سعید ، برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم. 

 

پیام تسلیت رییس مجلس خبرگان رهبری

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
العلماء باقون مابقی الدهر
عالَم اسلام، حوزه علمیه و نظام اسلامی در طلیعه ماه مبارک رمضان، عالِمی عارف، مبارز، باتقوا، دغدغه مند و ساده زیست را از دست داد و موجب تأثر و تألم عمیق کسانی گردید که با زندگی و منش او آشنا بودند.
آیت الله امینی که بحق یار دیرین و مورد وثوق حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری «مدظله العالی» بود در تمام عرصه های خدمت به انقلاب و نظام که مسؤولیتی بر عهده اش گذارده شد با مشی طلبگی و ساده زیستی بی آنکه به دنبال مطامع دنیوی باشد در زندگی فردی و سلوک با مردم، خوش درخشید و خود را همواره خادم مردم به ویژه محرومان می دانست. زندگی ساده و بی آلایش او قبل و بعد از انقلاب علی رغم داشتن سمت های مهم کشوری، گواه بر این مدعاست.
آن عالم خداباور با تمام مسؤولیت هایی که داشت، اما تبیین معارف ناب اسلامی با قلمی روان برای همگان به ویژه جوانان و طرح مسائل و مشکلات اجتماعی با بیانی ساده را همواره دغدغه خود می دانست و تا آخر عمر لحظه ای در این راه بیکار ننشست «عاش سعیداً و مات سعیداً».
اینجانب این ثلمه عظیم را محضر مبارک حضرت حجت (عج)، رهبر معظم انقلاب، حوزه علمیه، علمای اعلام به ویژه خبرگان محترم و بیت مکرم ایشان تسلیت گفته برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و بازماندگان و علاقمندان ایشان صبر و اجر مسئلت می نمایم.

احمد جنتی
رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان

 

پیام تسلیت محمدجواد ظریف

 

بسم الله الرحمن الرحیم 

 انا لله و انا الیه راجعون 

رحلت عالم پارسا و جلیل القدر حضرت آیت الله ابراهیم امینی نجف آبادی را به بیت مکرّم، فرزندان و وابستگان ایشان تسلیت عرض می کنم. بی تردید فقدان این شخصیت ممتاز که عمر پر برکت خویش را صرف اعتلای اسلام، تحکیم انقلاب اسلامی، علم آموزی و روشنگری دینی کرد، خلأیی ژرف برای بهره مندان از محضر آن عالم بزرگ، حوزه های علمیه و مجلس خبرگان رهبری به شمار می آید. اینجانب ضمن طلب علوّ درجات برای آن عالم فقید، از درگاه ایزد منان برای خانواده و دیگر ارادتمندان ایشان صبر و اجر  مسئلت می نمایم. 

محمد جواد ظریف 

وزیر امور خارجه

 

 سیدمحمد خاتمی با صدور پیامی درگذشت آیت الله امینی را تسلیت گفت

‌متن کامل این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم 

رحلت عالم جلیل‌القدر و صاحب اخلاق و فضیلت و خدمتگزار صدیق دین و انقلاب، حضرت آیت الله حاج شیخ ابراهیم امینی رضوان‌الله‌علیه خسارتی است به عالم دین و اخلاق و دانش که امیدوارم خداوند منان باعنایت ویژه خود آن را جبران فرماید.

من این مصیبت بزرگ را به حوزه‌های علمیه، به همه شاگردان و ارادتمندان و همراهان و همفکران آن بزرگوار و بخصوص به خانواده مکرم و محترم و سایر بستگان داغدار ایشان تسلیت عرض می کنم و از درگاه حضرت احدیت برای آن فقید سعید رحمت و علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسألت می کنم.

سیدمحمد خاتمی

۶ اردیبهشت ١٣٩٩

 

پیام تسلیت انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها  در پی درگذشت آیت الله امینی

به نام خدا

رحلت عالم پارسا و فقیه روشن‌ضمیر آیت الله ابراهیم امینی را به جامعه علمی و عموم علاقمندان و خانواده‌ی آن مرحوم بویژه فرزند گرامی اش جناب آقای دکتر سعید امینی تسلیت می‌گوییم.

آن مرحوم در طول زندگی خود در عرصه‌های مختلف مذهبی، علمی، اجتماعی و سیاسی منشأ خدمات ارزنده‌ای بود. یکی از خدمات شایان تقدیر او تألیف کتاب‌های قابل استفاده برای عموم و بویژه نوجوانان بود که با نثری ساده و شیوه‌هایی جذاب مفاهیم دینی را بیان می‌کرد. 

او عالمی مجاهد و سیاست‌مداری وارسته بود که سیاست را اخلاقی می‌خواست و از اخلاق سیاست زده پرهیز می‌کرد.

او با وجود داشتن سمت‌ها و مسئولیت‌های سیاسی متعدد، هرگز با قدرت ازمنظر استعلایی روبرو نشد وخود را تافته جدا بافته از مردم ندید.

 او  در فراز و نشیب‌های مختلف، همواره در مسیر انصاف و اعتدال گام برداشت و سعی بلیغی در حفظ انسجام و همبستگی سیاسی داشت و هیچگاه حاضر به تأیید و همراهی با برخوردهای جناحی و حذفی با یاران انقلاب نشد.

برای آن مرحوم از درگاه حضرت احدیت رحمت و مغفرت و حشر با اولیای الهی و برای بازماندگانش صبر و اجر مسألت داریم.

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها

ششم اردیبهشت 

 

پیام تسلیت آیت الله فاضل لنکرانی

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

ارتحال عالم انقلابی و متقی، حضرت آیت الله آقای شیخ ابراهیم امینی رضوان الله علیه موجب تاثر و تاسف گردید. آن عالم ربانی وخدمتگذار عمر خویش را به تعلیم و تربیت و تزکیه نفوس و هدایت و نیز حضور در مناصب مهم انقلاب و نظام مانند مجلس خبرگان و جامعه محترم مدرسین و مجمع تشخیص مصلحت نظام وامامت نمازجمعه قم گذراند و در همه این دوران یکی از شخصیتهای موفقی بود که همگان بر زهد و تقوا و درایت و بصیرت او اعتراف داشتند.

مرحوم والد اینجانب مکرر در مکرر از تیزبینی ها و انصاف و دقت های  ایشان در جامعه مدرسین و همه صحنه های انقلاب و نظام یاد می کردند .

این مصیبت ثلمه ای سنگین برای انقلاب و حوزه های علمیه است که بایدبه محضر مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وهمه مراجع عظام خصوصا رهبری معظم انقلاب و طلاب و شاگردان و خانواده ایشان تسلیت عرض نموده و خداوند روح بزرگ آن مرد را در این ماه عظیم مهمان سفره گسترده رحمت خویش قرار دهد ان شا الله 

محمد جواد فاضل لنکرانی

6/ 2/ 1399

 

پیام تسلیت محسن هاشمی رفسنجانی

انالله و انا الیه راجعون

ضایعه درگذشت آیت الله ابراهیم امینی، از فقهای برجسته حوزه علمیه قم و از شاگردان و معتمدان امام خمینی موجب تاثر گردید.

این عالم برجسته که نقش تاثیرگذاری در انقلاب اسلامی و مبارزات داشت در طول 4 دهه گذشته همواره بعنوان فقیهی دلسوز، عالمی ساده زیست و ناصحی دلسوز در نظام جمهوری اسلامی در کنار مردم بود.

وارستگی، شجاعت، صراحت، تقوا ، دوراندیشی  ومیانه روی از صفات برجسته آیت الله امینی بود و بدلیل همین صفات مورد عنایت ویژه امام خمینی و رهبری انقلاب قرار داشت و از این رو مورد تخریب افراطیون قرار گرفت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ارادت فراوانی به این عالم ربانی و عارف سالک داشت و همچون برادری وی را گرامی می داشت.

فقدان این شخصیت برجسته را به مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه و خانواده ایشان تسلیت عرض کرده و برای این فقیه مجاهد از پیشگاه الهی رحمت و علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر آرزو دارم.

محسن هاشمی رفسنجانی

رییس شورای شهر تهران

 

پیام تسلیت آیت‌الله العظمی صانعی به مناسبت درگذشت آیت‌الله امینی

بسمه تعالی

إذا ماتَ‌ المُؤمِنُ‌ الفَقیهُ‌ ثُلِمَ‌ فِی الإِسلامِ‌ ثُلمَةٌ‌ لا یَسُدُّها شَیءٌ

رحلت عالم متقی بقیة السلف از تربیت یافتگان حوزه کهن اصفهان و قم حضرت آیت الله امینی نجف آبادی(رحمة الله علیه) موجب تأسف و تأثر گردید. بی شک آن عالم زاهد آیینه ای تمام نما از ارزش های حاکم بر حوزه های علمیه در سالیان نه چندان دور می باشد که متأسفانه امروزه آثار کمی از الگوها رایج آن دوران را شاهدیم .

اینجانب ضمن عرض تسلیت به حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفداء، حوزه های علمیه و خانواده مکرمشان، از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران و رحمت الهی و حشر با ائمه اطهار (علیهم السلام) و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را خواستارم.

قم المقدسة- یوسف صانعی

اول  رمضان المبارک1441 

 

پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آیت الله امینی

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله وانا الیه راجعون

ارتحال عالم ربانی،  فقیه وارسته،  حکیم پارسا متخلق به أخلاق الهی حضرت آیة الله حاج ایراهیم امینی ( رضوان الله تعالی علیه) . سانحه سنگین و ضایعه أسفبار بود،  این ثلمه جبران  ناپذیر را به حوزه های علمیّه، جامعه روحانیت و شاگردان آن محقق رحیل تسلیت و علّو درجه آن بزرگ مرد منزه از لوث دنیا و مصون از رجس هوی و نیز اجر صابران برای بازماندگان و آقا زاده بزرگوار ایشان از درگاه پروردگار متعال مسئلت می شود.

جوادی آملی ٦/٢/١٣٩٩

اول ماه مبارک رمضان ١٤٤١

 

پیام تسلیت مجمع روحانیون مبارز به مناسبت ارتحال آیت الله حاج شیخ ابراهیم امینی

بسم الله الرحمن الرحیم

 ارتحال عالم وارسته آیت الله حاج شیخ ابراهیم امینی را به حوزه علمیه قم و به خانواده محترم و به علاقمندان آن مرحوم بویژه اهالی شهر شهیدپرور نجف آباد تسلیت عرض می کنیم .

 این روحانی عالیقدر از آغاز نهضت روحانیت به زعامت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در کنار مبارزان ، مشاوری دلسوز برای آنان بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر ایفاء نقشی که بر عهده داشت استوار بود وهمواره با نفس گرم خود در پی تقویت انقلاب و حمایت ارکان آ ن بود .

 خداوند او را مشمول رحمت واسعه خویش گرداند و با اولیاء دین همنشین سازد و به مصیبت دیدگان به ویژه خانواده آن مرحوم صبر و پاداش نیکو مرحمت فرماید .

مجمع روحانیون مبارز 

 

پیام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در پی درگذشت آیت‌الله امینی(ره)

بنام خدا

آیت‌الله ابراهیم امینی، در سلک بندگان صالح خدا عمر شریف خود را به پایان برد و به دیار باقی شتافت.

او نمونه‌ای از علمای راستین بود که علی‌رغم برخورداری از موقعیت تنعم دنیا، زیستی پرهیزکارانه و ساده داشت به گونه‌ای که اینک همگان اذعان می‌کنند که حیات وی زینت اسلام بود و نه زنگار بر آن. ثمره عمر طولانی آن عالم دینی نام نیکی است که از خود برجای گذاشته و اعتباری است که بر حوزه علمیه قم افزوده است. قول و‌ فعل آن روحانی سلیم‌النفس موجب جذب بود و‌ نه رویگردانی جوانان از دین. او در جهت‌گیری‌های سیاسی جانب انصاف و اعتدال را نگاه‌داشت و نهاد قدرت بر او‌ سیطره نیافت و استقلال رأی او را به محاق نبرد.

در گذشت این عالم جلیل‌القدر را به خانواده و‌ خاندان وی و نیز علمای نیک نفس حوزه و شاگردان و علاقمندان تسلیت می‌گوییم.

باشد که خداوند متعال بر درجات آن مرحوم بیفزاید و فضیلت مشی و‌ مرام او را در باور همگان بخصوص قاطبه روحانیون و‌ طلاب حوزه‌های علمیه بنشاند.

 

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

۹۹/۲/۷

 

بیشتر بخوانید:

 

سیری کوتاه در زندگی آیت الله امینی بر اساس کتاب خاطرات؛

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
11 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی آیت الله امینی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • ناشناس

    انسان اگاه و منصف ومتعادل بود خداوند رحمان و رحیم قرین رحمتش فرماید . آمین

    پاسخ