رئیس جمهور با اشاره به ضرورت گسترش همکاری‌ها و تبادل تجربیات ایران و روسیه در مبارزه با ویروس کرونا، گفت: مسئولان دو کشور باید تلاش کنند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تبادلات تجاری فی مابین انجام شود.

به گزارش جماران؛ رؤسای جمهور ایران و روسیه روابط و همکاری‌های فی مابین را صمیمانه، راهبردی و استراتژیک دانسته و بر ضرورت تلاش در راستای توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری های تهران – مسکو  و تسریع در اجرای توافقات تاکید کردند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با وی، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان ابراز امیدواری کردتا همه کشورها بتوانند با همکاری و همراهی یکدیگر در آینده نزدیک از این ویروس رهایی پیدا کنند.

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت گسترش همکاری‌ها و تبادل تجربیات ایران و روسیه در مبارزه با ویروس کرونا، گفت: مسئولان دو کشور باید تلاش کنند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تبادلات تجاری فی مابین انجام شود.

دکتر روحانی با اشاره به اعمال تحریم های ظالمانه و غیرقانونی از سوی آمریکا علیه ایران در این شرایط سخت و مانع تراشی برای پرداخت وام به ایران توسط صندوق بین المللی پول، خاطرنشان کرد: امروز شرایط سختی پیش روی همه کشورهای جهان قرار دارد و در این شرایط کشورهای دوست باید همکاری و روابط صمیمانه تری با هم داشته باشند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر روابط صمیمی و راهبردی بین ایران و روسیه برقرار بوده است، بر تلاش در راستای گسترش روابط و همکاری‌های همه جانبه بویژه در زمینه های تجاری، اقتصادی و علمی و پزشکی دو کشورتاکید کرد.

 دکتر روحانی با اشاره به برخی اقدامات تحریک آمیز آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه بر ضرورت توسعه همکاری ها و گفتگو های دو کشور پیرامون مسائل و مشکلات منطقه و ادامه رایزنی ‌سران ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب روند آستانه تاکید کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی، با اشاره به شیوع کرونا در بیشتر کشورهای جهان، تشریک مساعی، همکاری و تبادل تجربیات دو کشور را در عبور از این شرایط سخت حائز اهمیت دانست و بر توسعه روابط و مناسبات فی مابین و تلاش برای  تسریع در اجرای توافقات تهران-مسکو تاکید کرد.

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه خوشبختانه پروژه های خوبی بین دو کشور در حال انجام بوده و مسئولان دو کشور بر تسریع در اجرای توافقات اهتمام دارند، افزود: روسیه روابط استراتژیکی با ایران داشته و همواره از توسعه مناسبات و همکاری های متقابل استقبال می‌کند.

پوتین با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران، این اقدامات را نقض حقوق انسانی دانست و اظهار داشت: متاسفانه در غرب از حقوق انسانی زیاد سخن می گویند اما در عمل رفتاری متفاوت دارند.

رئیس جمهور روسیه همچنین ادامه رایزنی های ایران و روسیه درباره موضوعات منطقه ای و بین المللی از جمله پیگیری روند آستانه و گفتگوهای سه جانبه با ترکیه در این راستا را حائز اهمیت عنوان کرد.

گفت و گوی روحانی و نخست وزیر اسپانیا با محوریت کرونا

 

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای شهروندان ایرانی بخاطر شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: متاسفانه شاهد هستیم که در این شرایط بسیار سخت آمریکا همچنان تحریم های خود علیه ایران را تشدید می‌کند و حتی در زمینه دارو نیز اعمال می‌شود.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور گفت: در شرایطی که بسیاری کشورها با پاندومی کرونا مواجه هستند،  نیازمند هستیم که همه کشورها برای مقابله با این بیماری بویژه در زمینه های علمی و پزشکی  با یکدیگر همکاری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر اسپانیا ضمن ابراز همدردی با مردم این کشور خاطرنشان کرد: آماده هستیم تجربیات خود را در زمینه مقابله با ویروس کرونا به اشتراک بگذاریم.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای شهروندان ایرانی بخاطر شیوع ویروس کرونا، تاکید کرد:  در چنین شرایطی باید روابط کشورها براساس اصول انسانی باشد و با سیاست های خصمانه مقابله شود، اما متاسفانه شاهد هستیم که در این شرایط بسیار سخت  آمریکا همچنان  تحریم های خود علیه ایران را تشدید می‌کند و حتی در زمینه دارو نیز اعمال می‌شود.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به تقاضای وام ایران از صندوق بین المللی پول برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: امریکا با پرداخت این وام هم مخالفت کرده و انتظار این است که اتحادیه اروپا و اسپانیا در مقابل این اقدام غیر قانونی اتخاذ موضع کنند.

دکتر روحانی با استقبال از پیشنهاد نخست وزیر اسپانیا برای از سرگیری دیدارها و مذاکرات وزیران خارجه دو کشور برای تبادل نظر درخصوص مسائل مهم دوجانبه و بین المللی از جمله اجرای برجام، تاکید کرد:  درصورتی که کشورهای مقابل به همه تعهدات خود عمل کنند، ما نیز به تعهدات  خود باز خواهیم گشت.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن توافقات دو کشور، ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و اسپانیا در همه زمینه ها توسعه و تعمیق یابد.

نخست وزیر اسپانیا نیز ضمن ابراز همدردی با مردم ایران درخصوص ویروس کرونا، با بیان گزارشی از وضعیت کشورش در مقابله با این ویروس و اعمال محدودیت های شهری برای شهروندان، افزود:  در کنار نگرانی از  وضعیت سلامتی مردم، نگرانی های عمیقی  درخصوص بحران اقتصادی داریم که در آینده کشور ما درگیر آن خواهد شد.

"پدرو سانچز" تاکید کرد: باور داریم که تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران و سلامتی مردم بویژه در این دوره سخت که درگیر کرونا هستید، تاثیر شدیدی گذاشته است و اسپانیا و اتحادیه اروپا با این تحریم ها موافق نیستند.

نخست وزیر اسپانیا همچنین با اعلام حمایت از فعال شدن ساز وکار مالی اتحادیه اروپا ( اینستکس)، اظهار داشت: ما نیز ملحق شدن به اینستکس را در دستور کار داریم.

پدرو سانچز روابط ایران و اسپانیا را خوب توصیف کرد و گفت: بسیار مهم است که در این شرایط روابط تجاری خود را نیز دوباره از سربگیریم.

روحانی در گفتگوی تلفنی با امیر قطر: تامین امنیت و ثبات پایدار در منطقه هیچ راهی جز همکاری و دوستی میان کشورهای منطقه ندارد

رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به روابط دوستانه و برادرانه ایران و قطر، گفت: قطر به عنوان کشوری دوست و همسایه همواره در مناسبات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی برای ایران حائز اهمیت بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در تماس تلفنی با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، گسترش همکاری و همراهی کشورهای جهان در مسیر مقابله با کرونا  را مهم و تاثیرگذار عنوان کرد.

رئیس جمهور با اشاره به برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده در کشورمان برای مقابله با شیوع بیماری کرونا، درمان مبتلایان و سیاست گذاری‌های لازم برای انجام فعالیت‌های اقتصادی، اداری و آموزشی، گفت: آماده انتقال تجربیات به همه کشورها بویژه قطر به عنوان کشور دوست و برادر هستیم.

دکتر روحانی افزود: باید تلاش کنیم تا روابط تجاری و اقتصادی دو کشور  با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی استمرار داشته باشد و مسئولان دو کشور در کمیسیون مشترک همکاری ها باید در این راستا تلاش کنند.

رئیس جمهور اظهارداشت: اعمال فشار و تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران، نه تنها نقض مقررات بین المللی است بلکه آنان با تشدید این رفتار خود در این شرایط سخت از جمله جلوگیری از پرداخت وام به ایران توسط صندوق بین المللی پول، اصول انسانی را زیرپا می گذارند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: معتقدیم در این شرایط خاص همه کشورهای جهان برای مبارزه با کرونا باید در کنار هم قرار داشته و در برابر اقدامات خصمانه آمریکا مواضع خود را به روشنی اعلام کنند.

رئیس جمهور با ابراز تاسف شدید از ادامه حملات ائتلاف سعودی به یمن و کشتار و ویرانی در این کشور، گفت: متاسفانه آنان هنوز حاضر به پایان دادن به اقدامات غیر انسانی خود نیستند، اما تردیدی نداریم که دیر یا زود می‌فهمند باید مسیر خود را تغییر دهند.

دکتر روحانی تاکید کرد: معتقدیم تامین امنیت و ثبات پایدار در منطقه هیچ راهی جز همکاری و دوستی میان کشورهای منطقه ندارد.

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز در این تماس تلفنی، با آرزوی سلامتی برای دولت و ملت ایران و همه مسلمانان جهان، اظهار داشت: باید با همکاری و همراهی یکدیگر از گسترش این بیماری جلوگیری کرده و با آن مقابله کنیم.

امیر قطر با اشاره به ضرورت توسعه روابط و همکاری های تجاری و اقتصادی میان  ایران و قطر ، بر تلاش مسئولان دو کشور در این راستا تاکید کرد.

وی با اشاره به ظالمانه بودن تحریم های آمریکا علیه ایران، گفت: امروز جهان در شرایط خاصی قرار دارد و معتقدیم در این شرایط آمریکا باید تحریم های خود را برداشته و  همه کشورها نیز باید در راستای شرایط جدید حرکت کنند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی با بیان اینکه متاسفانه مشکلات منطقه همچنان ادامه دارد، اظهار امیدواری کرد شرایط در منطقه به گونه ای ادامه یابد که شاهد آتش بس جنگ ها در سوریه و یمن بوده و با همکاری و تلاش جمعی بتوانیم راه حلی برای مشکلات منطقه بیابیم.

آمادگی ایران برای توسعه و تعمیق روابط با اوگاندا

رئیس جمهور روابط ایران و اوگاندا را بسیار خوب و مبتنی بر احترام متقابل دانست و گفت: آمادگی داریم بدون هیچ محدودیتی مناسبات دو جانبه را در همه زمینه ها توسعه دهیم و از همه ظرفیت ها و توانمندی ها در دو کشور در راستای مناسبات دوستانه استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در تماس تلفنی رئیس جمهور اوگاندا، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان و ایجاد شرایط سخت برای شهروندان کشورها، خاطرنشان کرد: همه کشورها باید در مقابله با این بیماری همکاری کنند و شرایط ویژه جهانی باید در مناسبات کشورها تاثیر گذارد تا برخی کشورها به اقدامات غیرقانونی خود ادامه ندهند.

دکتر روحانی با بیان اینکه روابط جهانی بر این اصل استوار است که همه به قواعد بین المللی تعهد داشته باشند، افزود: متاسفانه با وجود شرایط سخت ناشی از شیوع ویروس کرونا، همچنان شاهد تداوم و تشدید تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران هستیم و آنها حتی در زمینه ارسال دارو و کمک های بشر دوستانه نیز مقررات و قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته اند.

رئیس جمهور اوگاندا  نیز در این گفت و گوی تلفنی با ابراز تاسف از اقدامات غیرقانونی آمریکا علیه ایران، گفت: معتقدیم که در این شرایط سخت باید روابط انسانی در اولویت باشد و همزیستی مسالمت آمیز را ترویج داده  و اختلافات را از مسیر سیاسی حل و فصل کنیم.

"یووری موسوینی" همچنین روابط دو کشوررا خوب و دوستانه توصیف و بر توسعه و تعمیق روابط ایران و اوگاندا در همه زمینه ها تاکید کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.