گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

محبعلی: ایران باید بتواند از امکانات بین‌المللی برای مبارزه با کرونا استفاده کند/ باید پیشنهاد کنیم جلسه 5+1 تشکیل شود

چگونه می‌توان انتظار داشت که طرف مقابل از نقاط ضعف و مشکلات ما بهره‌برداری نکند؟ این طبیعی است که در این گرفتاری نیز از موقعیت به وجود آمده برای رسیدن به مقاصد خود بهره برداری کند.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی آرا: در روزهای اخیر محمدجواد ظریف در پیامی ویدئویی به مناسبت فرارسیدن نوروز گفت: آمریکا می‌کوشد از طریق افزایش مستمر لایه‌ها و عمق تحریم‌ها، در نهایت کشورمان را به یک جزیره محصور در اقیانوسی از تهدیدها و رنج‌ها تبدیل کند؛ در مقابل؛ نوروزِ پیروز الهام‌بخش ایران است؛ ایران باز می‌آید و برمی‌خیزد و دوباره قفل زندان تحریم را می‌شکند.(اینجا ببینید)

در همین رابطه مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: باید پیشنهاد کنیم جلسه 5+1 تشکیل شود و بر اساس آن ما نیز به تعهدات خود بازگردیم و طرف مقابل نیز به تعهدات خود برگردد. حتی اگر موقت هم شده هر دو طرف به دلیل مبارزه با بیماری فراگیر و جهانی اقدامات خود را تعلیق کنند. 

قاسم محبعلی در گفت و گو با خبرنگار جماران اظهار کرد: نمی توان گفت همه مسائلی که امروز به وجود آمده به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده است، بلکه مسئولیت بخشی از مسائلی که در کشور وجود دارد به مسئولین کشور خودمان برمی گردد. بی‌تردید برخی سیاست های نادرست نیز عواقبی را به دنبال داشته است. به نظر می رسد که اگر از ابتدا دیپلماسی را تنها چاره حل مشکلات کشور با سایر کشورها در نظر می گرفتیم، امروز شاهد یکسری از مشکلات نبودیم و طرف مقابل هم نمی توانست از هر فرصتی برای اعمال فشار حداکثری استفاده کند.

 

کشورها بر اساس اخلاق یا معنویت باهم ارتباط برقرار نمی کنند

وی افزود: روابط بین الملل بر اساس واقعیت است و بر خلاف آنچه تصور می شود بر اساس اخلاق یا مناسبات اخلاقی نیست. کشورها بر اساس اخلاق یا معنویت باهم ارتباط برقرار نمی کنند بلکه برقراری ارتباط میان آنها بر اساس منافع صورت می گیرد. این حق همه طرفین است که بر اساس منافع باهم ارتباط داشته باشند و از ضعف های طرف مقابل برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. 

محبعلی ادامه داد: ما نباید شرایط را به گونه ای پیش می بردیم که دچار تحریم های بین المللی شویم. چه در دهه گذشته که مسئولین کشور حرف کارشناسان را گوش نکردند و باعث شدند که پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت رود و چه در دوره حاضر که بعد از برجام دولت و مسئولین کشور شرایط را به خوبی درک نکردند فرصت های ممکن را یکی پس از دیگری نادیده گرفتند و باعث بازگشت مجدد تحریم‌ها شدند. حال چگونه می‌توان انتظار داشت که طرف مقابل از نقاط ضعف و مشکلات ما بهره‌برداری نکند؟ این طبیعی است که در این گرفتاری نیز از موقعیت به وجود آمده برای رسیدن به مقاصد خود بهره برداری کند.

 

اول باید مشکلات سیاست داخلی و روابط میان خود را اصلاح کنیم

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه اظهار داشت: ما چندین ماه فرصت داشتیم که FATF را در کشور تصویب کنیم درصورتی که این مساله هیچ ارتباطی به تحریم های آمریکا نداشت. اما دیدیم که برخی مسئولین با استدلال های غلط خود که مغایر منافع و امنیت ملی بود، تصویب این لوایح را به تاخیر انداختند و باعث شدند ایران وارد لیست سیاه شود که به موجب آن حتی اگر عملا تحریم‌ها نیز برداشته شود به دلیل موانعی که بر سر نقل و انتقالات مالی وجود دارد ایران قادر به استفاده از منابع مالی خود نخواهد بود. 

وی افزود: بنابراین اول باید مشکلات سیاست داخلی و روابط میان خود را اصلاح کنیم و بعد انتظار داشته باشیم که طرف مقابل از وضعیت به وجود آمده در کشور سوءاستفاده نکند. ما نمی توانیم بدون در نظر گرفتن اشتباهات خود در سیاست های داخلی توقع داشته باشیم طرف مقابل از خواسته های خودش در روابط بین الملل به نفع ما عدول کند. 

 

باید پیشنهاد کنیم جلسه 5+1 تشکیل شود 

محبعلی ادامه داد: درست است که طرف مقابل بد بوده یا اینکه جنایتکار است، اما روابط بین الملل را با این گونه اصطلاحات اخلاقی پیش نمی‌برند. خیلی از کشورها با آمریکا رابطه دارند و بی تردید این گونه نیست که عاشق و شیفته آمریکا باشند، اما بر اساس منافع خود و خواسته های مردم‌شان با هم ارتباط برقرار می کنند. ما هم باید بر اساس خواسته‌ها و نیاز های مردم خود و امنیت و رفاه آنها حرکت کنیم و این موارد سرلوحه تمامی سیاست‌های‌مان باشد. 

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه با بیان اینکه ادامه تحریم‌ها می تواند برای جهان خطرآفرین باشد، گفت: باید پیشنهاد کنیم جلسه 5+1 تشکیل شود و بر اساس آن ما نیز به تعهدات خود بازگردیم و طرف مقابل نیز به تعهدات خود برگردد. حتی اگر موقت هم شده هر دو طرف به دلیل مبارزه با بیماری فراگیر و جهانی اقدامات خود را تعلیق کنند. این کار نیاز به اقدامی دیپلماتیک دارد و از طریق بیانیه و توئیت کردن حل و فصل نمی‌شود. یعنی نیاز دارد که طرف ایرانی به اروپایی ها و شورای امنیت اطلاع داده و درخواست برگزاری جلسه شورای امنیت کند. 

 

مسئولین ذیربط به شورای امنیت و سران کشورهای اروپایی نامه بنویسند

وی گفت: طرفین باید به مکانیزمی دست یابند که حتی اگر به طور موقت هم که شده به توافقی برسند و تا وقتی که این بیماری جان بشریت و اقتصاد  کشور‌ها و جهان را تهدید می‌کند این امکان فراهم شود که ایران بتواند از امکانات بین‌المللی برای مبارزه با کرونا استفاده کند. این نیازمند اندیشیده شدن تمهیداتی از سوی ما و طرف‌های مقابل است. بنابراین چنین مساله‌ای نیازمند یک توافق دیپلماتیک دارد و با بیانیه و توئیت و مصاحبه حل و فصل نخواهد شد. ما باید پیشنهاد خود را از طریق کشورهای اروپایی یا آسیایی نظیر ژاپن ارائه دهیم. 

محبعلی در پایان گفت: باید اختلافات با دشمنان خود را فعلا متوقف کنیم و بر سر  مصالح ملی خودمان و منافع مشترک با دیگران همکاری کنیم. لذا مناسب‌تر است مسئولین ذیربط نامه‌ای به شورای امنیت و سران کشورهای اروپایی بنویسند و بگویند ایران آمادگی دارد که فعلا بر سر موارد مورد اختلاف به گفت و گو بنشیند و طرف مقابل نیز باید اقدامات خود را موقتا متوقف کند و بر اساس آن به یک توافق بین‌المللی دارای ضمانت اجرایی حاصل شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.