بیش از هرچیز نام وی با موضوع مک فارلین گره خورده است. کنگرلو از سال 61 مشاور امنیتی میرحسین موسوی نخست وزیر دوران دفاع مقدس بود. در سال 64 منوچهر قربانی فر که یک دلال اسلحه در خارج از ایران بود از طریق یک ایرانی ساکن پاریس با کنگرلو برای فروش اسلحه به ایران تماس برقرار می کند.

پایگاه خبری جماران: محسن کنگرلو از از بنیانگذاران  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اثر بیماری طولانی مدت تنفسی در بیمارستان پارس تهران در گذشت. کنگرلو مدتی بود به علت بیماری در بیمارستان بستری بود و از هفته گذشته به خاطر حادتر شدن بیماری در حالت بیهوشی قرار گرفته و در آی‌سی‌یو به ‌سر می‌برد.  

وی متولد پانزدهم شهریور سال 1326 در روستای آب‌ باریک ورامین بود.

محسن کنگرلو پیش از انقلاب همراه با سه برادر خود «سازمان آزادی بخش اسلام» را تشکیل داد. هدف تشکیل این سازمان انجام عملیات های مسلحانه بود. اما موسسان این گروه وقتی متوجه می شوند که امام خمینی با عملیات مسلحانه موافق نیست تغییر رویه داده و نام گروه را به «فجر اسلام» تغییر می دهند. این گروه بعد از انقلاب یکی از هفت گروه تشکیل دهنده سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود.

photo_2020-02-27_10-52-44

 

ارتباط با بهشتی، هاشمی و موسوی

از جمله فعالیت های انقلابی کنگرلو پیش از انقلاب چاپ و توزیع اعلامیه های امام خمینی به سراسر کشور بود. کنگرلو از نزدیکان شهید بهشتی، مرحوم هاشمی رفسنجانی و میرحسین موسوی بود. وی در مصاحبه ای درباره ارتباطات خود گفته: «آیت‌الله بهشتی بعد از خودشان، آقای مهندس موسوی را به ما معرفی کردند. به ما توصیه کردند که کارهای سیاسی – امنیتی خودمان را با آقای مهندس میرحسین موسوی هماهنگ کنیم و کارهای اقتصادی و دریافت کمکهای مالی خودمان را با آقای حبیب‌الله عسگراولادی هماهنگ کنیم. آقای بهشتی این دو نفر را به ما معرفی کرد. من هم به همین توصیه آیت‌الله بهشتی عمل کردم. بعد از شهادت آیت‌الله بهشتی، ما کارهایمان را با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و مهندس موسوی ادامه دادیم. در واقع آیت‌الله رفسنجانی و مهندس موسوی جای خالی آیت‌الله بهشتی را برای ما پر کردند.»

photo_2020-02-27_10-14-20

خرید اسلحه از آمریکا برای جنگ

اما بیش از هرچیز نام وی با موضوع مک فارلین گره خورده است. کنگرلو از سال 61 مشاور امنیتی میرحسین موسوی نخست وزیر دوران دفاع مقدس بود.

در سال 64 منوچهر قربانی فر که یک دلال اسلحه در خارج از ایران بود از طریق یک ایرانی ساکن پاریس با کنگرلو برای فروش اسلحه به ایران تماس برقرار می کند. آشنا شدن کنگرلو با قربانی فر سرانجام به ماجرای سفر رابرت مک فارلین مشاور امنیتی ریگان (رئیس جمهور وقت آمریکا) به تهران منجر می شود.

در خاطرات سال 1364 مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی (کتاب امید و دلواپسی) آمده است: «...عصر آقای کنگرلو، مشاور نخست وزیر، آمد و راجع به آوردن موشک تاو توسط «قربانی فر» و آوردن پیام از «بوش» و معاون رییس جمهور آمریکا گزارش داد... . عصر آقای کنگرلو آمد و گزارش مذاکره با آمریکایی ها را داد [آمریکایی ها] اطلاعات چندان مهمی نداده اند و خواستار آمدن به ایران به طور سری برای بررسی نیازهای جنگی ما بودند... «کنگرلو» اطلاع داد واسطه آمریکایی ها فردا به تهران می آید... آقای «کنگرلو» آمد و از پذیرفتن آمریکایی ها در خصوص تحویل قطعات «هاگ» در مقابل کمک به آزادی گروگان هایشان در لبنان خبر داد...»

photo_2020-02-27_10-14-30

روایت کنگرلو از آغاز مذاکرات با مک فارلین

کنگرلو سال 93 در مصاحبه ای با روزنامه جمهوری اسلامی سفر هیات آمریکایی به ایران را چنین روایت می کند: آقای قربانی‌فر (واسطه آمریکایی ها) با ما تماس گرفت و من مسئول برقراری ملاقات با ایشان شدم. اولین ملاقات ما در پاریس بود. در آن ملاقات آقای قربانی فر یک سری مسائلی را مطرح کرد و ما این مسائل را به تهران انتقال دادیم. درخواست اولیه آمریکائیها از طریق قربانی‌فر این بود که ما یک سری گروگان در لبنان داریم، شما حرفتان در لبنانی‌ها اثر و نفوذ دارد. شما گروگانهای ما را بگوئید و وساطت کنید که لبنانی‌ها گروگانهای ما را آزاد کنند و ما هم در عوض، کمکهای نظامی و تسلیحاتی در جنگ به شما می‌کنیم. ما آن زمان به موشک تاو احتیاج داشتیم. مشکل تاو هم در اختیار آمریکائیها بود.»

 

امام گفتند جنگ ما در رأس امور است

مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی سال 94 در مصاحبه با روزنامه شرق در این باره توضیح داده است: «آمریکایی‌ها فهمیدند که ما سلاح‌ها را چندبرابر قیمت در بازار سیاه می‌خریم. به آقای ‌قربانی‌فر گفتند: چرا ایرانی‌ها از بازار سیاه با چندبرابر قیمت سلاح می‌خرند؟ بیایند از خود ما بخرند. اگر با ما قرارداد ببندند، ما سلاح می‌دهیم. بعد هم گفته بودند ما انتظاری هم داریم. عده‌ای از شخصیت‌هایشان را در لبنان گروگان گرفته بودند. می‌گفتند: ایران کمک کند که آنها آزاد شوند و ما هم نیازها را می‌دهیم. نامه‌ای هم نوشتند. نامه را ‌قربانی‌فر نوشته بود و به آقای کنگرلو داد. چون من مسئول جنگ بودم، نخست‌وزیر، آن را برای من فرستاد. من هم در جلسه سران مطرح کردم. احمدآقا هم بود که با امام هم مطرح کرد. امام هم گفتند: اقدام کنید تا هرچه نیاز جنگ است، بگیرید و ما مخالفتی نداریم. جنگ ما در رأس امور است.»

 

مذاکرات مک فارلین در جنگ به نفع ایران شد

کنگرلو در ارتباط با نقش گفت وگوها با هیأت آمریکایی در پیشبرد جنگ نیز چنین توضیح داده است: این مذاکره به نفع ما شد. علاوه بر موشکهای تاو، 110 هزار قطعه شامل حدود 100 نوع قطعه و مدل قطعه «هاگ» را ما وارد ایران کردیم. سایت‌های هاگ ما همگی از کار افتاده بود. همین موشکهای هاگ باعث پیروزی ما در عملیات فاو شد. در عرض یک روز ما 70 مورد پرواز جنگنده‌های عراقی را زدیم.

photo_2020-02-27_10-14-24

باید افسوس بخوریم که چرا نشد موضوع جنگ را حل کنیم

کنگرلو همچنین معتقد بود موضوع مک فارلین می توانست به فتح الفتوح ایران در جنگ بینجامد.

وی در گفت و گو با روزنامه شرق گفته بود: هرچه که زمان می‌گذرد، باید افسوس بخوریم که چرا آن زمان می‌توانستیم موضوع جنگ را حل کنیم و نشد. همان‌طور که آقای هاشمی می‌گوید که اگر می‌گذاشتند فتح‌الفتوحی می‌شد، واقعا اینطور بود. آمریکایی‌ها در یک موقعیت حساس انتخاباتی بودند و آزادی گروگان‌ها بازی را به نفع آن‌ها تغییر می‌داد برای همین حاضر بودند که هر طور شده تجهیزات مورد نیاز را به ما بفروشند، در این صورت بازی جنگ به نفع ما به کل تغییر می‌کرد و الان این مشکلات درگیری در منطقه را نداشتیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
37 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.