کنفرانس خبری حزب کارگزاران سازندگی به منظور شرکت در انتخابات و ارائه لیست انتخاباتی ظهر امروز در مجتمع فرهنگی تلاش تهران برگزار شد.

به گزارش جماران، حسین مرعشی در کنفرانس خبری حزب کارگزاران به منظور شرکت در انتخابات و ارائه لیست انتخاباتی که ظهر امروز در مجتمع فرهنگی تلاش تهران برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که تفاوت نگاه کارگزاران با اصولگرایان که نگاهی تکلیف محور در قبال انتخابات دارند در چیست؟، گفت: کارگزاران نگاهی تکلیف محور به انتخابات ندارد. این انتخابات سخت ترین انتخاباتی است که من در چهل ساله اخیر جمهوری اسلامی تجربه کردم. یکی از سختی ها به طور طبیعی برخوردی بود که شورای نگهبان با کاندیداهای اصلاح طلب کرد. طوری که حتی داد وزیر کشور که پایه اصولگرایی دارد را هم درآورد.

وی افزود: این مسأله ای تازه نیست و همیشه ما با این مشکل مواجه بوده ایم. مطلب دوم مساله مردم و رنجشی است که در آنها وجود دارد. این رنجش ریشه های مختلفی دارد که بخشی از آنها به شرایط اقتصادی ایران بازمی گردد. شرایط اقتصادی کشور عمدتا تحت تاثیر تحریم های ظالمانه آمریکا و سیاست فشارحداکثری آن کشور است. درواقع این واقعیتی است که به اقتصاد ایران تحمیل شده است. اما بخشی  از این شرایط نیز ناشی از ناکارآمدی ها و سوءتدبیرهای داخلی است. یعنی می بینیم که دشمنی های خارجی و سوءتدبیرهای داخلی باهم باعث به وجود آمدن این وضع شده است.

مرعشی ادامه داد: می شود راحت تر از این با مردم رفتار کرد. مثلا چرا نباید بعد از گذشت چندماه آمار واقعی کشته شدگان حوادثی که به تبع گرانی قیمت بنزین در کشور اتفاق افتاد، اعلام شود؟ چرا باید رسانه های معاند خارجی عدد و رقمی اعلام کنند که غیرواقعی است؟ البته کشته شدن حتی یک نفر هم برای ما قابل تحمل نیست و سخت است. ولی اینکه آمارها بزرگنمایی شوند و هیچ کس در داخل کشور آماری ارائه نکند ناشی از سوء تدبیر است و این سوءتدبیرها مردم را عصبانی کرده است. متاسفانه عصبانیت مردم به سیاسیون ما نیز منتقل شده است. خب طبع بخشی از سیاسیون درون کشور نازک تر است که مورد احترام هم هستند ولی بخش دیگری نظیر اعضای حزب کارگزاران طبع نازک خود را با تجربه شان درهم آمیخته اند.

وی بیان کرد: تجربه کارگزاران این است که ما نباید انتخابات را ترک کنیم. بنابراین ضمن احترامی که برای دوستانی که وارد انتخابات نشدند قائلیم، فکر می کنیم نیامدن در انتخابات کار آینده ایران را سخت تر می کند و مشکلی از آینده ایران حل نمی کند. بنابراین بحث تکلیف نیست بلکه بحث سیاست ورزی هوشمندانه و استفاده از موقعیت هایی است که در اختیار مردم قرار دارد. اگر مردم ما از این موقعیت ها استفاده نکنند نمی دانیم بعدا باید با چه هزینه ای جبران کرد.

 

IMG_1725

 

غلامحسین کرباسچی نیز در پاسخ به این سوال که برنامه کارگزاران برای بالابردن مشارکت مردم در انتخابات با توجه به کاهش امید در جامعه چیست؟، گفت: ما در زندان دوران ستم شاهی شعری برای افرادی که در مبارزه شهید می شدند داشتیم که فکر می کنم امروز باید آن را برای کسانی که در مجلس ردصلاحیت می شوند و ما به آنها «شهید مجلس» می گوییم، بخوانیم. آن زمان می گفتیم «هر شب ستاره ای به زمین می کشند و باز/ این آسمان غم زده غرق ستاره هاست.»

وی افزود: اگر مردم از آقایان علی مطهری، رحیمی، علی حسینی و چهره های ارزشمند دیگر به دلیل سوءتفاهم ها، نقص قانون و ... محروم می شوند ولی فکر می کنم در دریای بیکران نیروهای مردم، آدم های باتقوا، متخصص، توانمند و علاقه مند به ایران و توسعه کشور وجود دارند و ما نباید خود را از این دریا محروم کنیم. در همین سخت گیری هایی که در این دور از انتخابات شده می بینیم که انسان های ارزشمندی هستند که امروز در این جمع تلاش می کنیم اگر وقت و فرصت باشد آنها اختصارا خود را به جمع اهالی رسانه معرفی کنند.

کرباسچی در ادامه با اشاره به سوال قبلی که آیا نگاه کارگزاران همانند اصولگرایان به انتخابات تکلیف محور است، گفت: ما همه برای خود تکلیف قائلیم. منتها اینکه این تکلیف را چگونه معنا کنیم مهم است. تکلیف شرعی، انسانی و اجتماعی به دوش همه آدم هایی که زندگی می کنند وجود دارد. منتها برخی ها این تکلیف را خیلی بسته و محدود و تنگ نظرانه مطرح می کنند. ما بین آنچه تکلیف شرعی اقتضا می کند و تکلیف انسانی و شرایط کشور، فکر می کنیم که تکلیف بر دوش همه ما است که در شرایط سیاسی فعلی تلاش کنیم تا بن بست ها را بشکنیم.

دبیرکل حزب کارگزاران با بیان اینکه یک نیروی سیاسی در هیچ شرایطی نمی تواند مردم را تنها بگذارد، گفت: ما نمی توانیم از یک طرف به مردم اصرار کنیم که حتما در انتخابات شرکت کنید ولی آنها را در انتخاب نیرو از بین 7 الی 8 هزار نفری که در سراسر کشور تایید صلاحیت شده اند، تنها بگذاریم. این گروه های سیاسی و احزاب هستند که باید گرفتاری های  متعدد مردم در زندگی شخصی را  درک کنند و برای معرفی نیروهای توانمند به آنها کمک کنند.

کرباسچی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در اطلاعیه ای که حزب برای شرکت در انتخابات داد 10سرفصل کلی برای اینکه نمایندگان معرفی شده در صورت رای آوری در مجلس بعد دنبال کنند آمده است. من برای جلوگیری از اتلاف وقت، شما را به آن سرفصل ها ارجاع می دهم. ما در آن اطلاعیه گفتیم از شرایط کنونی کشور متاثریم ولی به دلیل اینکه قصد داریم کمک کنیم تا کشور و مردم از این شرایط خارج شوند، لیست انتخاباتی خود را معرفی می کنیم.

وی در قسمت دیگری از اظهارات خود گفت: از مردم می خواهیم در انتخابات فعال باشند. به هیچ وجه نباید نهاد انتخابات که ناموس دموکراسی کشور بوده تضعیف شود. آنهم در کشوری که هر آن ممکن است مسائلی پیش آید که اصل مسأله انتخابات  و اصل مداخله مردم در آن مورد سوال قرار گیرد. بنابراین ما نباید به دست نیروهای سیاسی خوش فکر و فعال و توسعه طلب کشور به گونه ای عمل کنیم که انتخابات، مجلس یا نهادهای انتخابی دیگر را کم اثر جلوه دهیم.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.