دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س) با اشاره به ویژگی های برگزاری مراسم بزرگداشت امام خمینی (س) در سه سال آینده و همزمانی این مراسم با ماه مبارک رمضان، بر ضرورت برنامه ریزی دقیق برای این مراسم تأکید کرد و گفت: باید با طرح جدید خود را برای بزرگداشت هایی که در ماه مبارک رمضان برگزار می شود آماده کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری در نشست مسئولان و دست اندرکاران بیست و هفتمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی (س) با اشاره به اینکه در ساعات و روزهای پایانی ماه مبارک رمضان قرار داریم، گفت: انسان ها برای رسیدن به کمال گردنه های سختی پیش رو دارند. رسیدن به سعادت دشوار است و انسانی می تواند به حقیقت متصل شود که مرتب با کانون اصلی استعانت و مدد در ارتباط باشد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س) افزود: بعضی انسان ها معتقدند که انسان وقتی به بلوغ عقلی رسید با عقل خود می تواند همه مشکلات را حل کند و انسان نیازی به وحی و انبیا ندارد.

وی با تأکید بر اینکه اگر محققان و دانشمندان دینی ما این مسأله را درست پاسخگو نباشند از راه همین استدلال های به ظاهر فریبنده بزرگترین فجایع انسانی شکل خواهد گرفت، تصریح کرد: از نگاه اسلام و قرآن علاوه بر اینکه عقل یک وسیله امن و بلند مرتبه و قدرتمند برای هدایت انسان ها است، اما محال است که عقل به تنهایی بتواند راه سخت تعالی انسانی را بپیماید. در کنار عقل حتما باید دین و ارزش های دینی و توحیدی و آسمانی در تمام شئون و زوایای زندگی انسان ساری و جاری باشد و علاوه بر تقیدات دینی و اسلامی و اتکا به عقل به فرموده قرآن کریم باید از صبر و نماز مدد بگیرد.

وی گفت: صبر یک معنای عام دارد که همان بالا بودن آستانه تحمل انسان ها در مقابل سختی ها و حوادث است که بتواند با استواری و ثبات قدم خود را حفظ کند. اما یکی از مصادیق صبر در قرآن کریم روزه است. خداوند در دو مورد در قرآن تأکید کرده است که از روزه و نماز مدد بجویید. خداوند بر کسانی که نماز بر آنها واجب نموده است امر کردند که روزی 10 مرتبه ایاک نعبد و ایاک نستعین بگویند. یعنی راه انقدر سخت است که مدد انسان ها و انبیا کافی نیست. قدرت، عزت اجتماعی و موقعیت های مختلف نیز کافی نیست. فقط خدا باید مدد کند که ما در صراط مستقیم باقی بمانیم و از راه خشم خدا و گمراهی دوری کنیم.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س) افزود: ما باید در مناسبات زندگی نیز از یک کانون بزرگ مدد بجوییم که آن کانون روزه است. روزه به ما کمک می کند که یک ماه تمرین کنیم و ببینیم آیا می توانیم از خواسته های خود دوری کنیم. خداوند در این تمرین یک ماهه به ما می فهماند که می توانیم درست زندگی کنیم و این مختص ماه رمضان نیست. بنابر این باید از روزه برای فردای رمضان بطلبید و با همان شیوه حرکت کنید. اگر این کار را کردید هیچ غمی از سختی ها نیست. ولی انسان بدون نماز و بدون روزه و استعانت از خداوند قدرت جلوگیری از خواسته های نفسانی خود را ندارد.

وی با تأکید بر اینکه هیچ خطری بالاتر از خطر خود انسان برای انسان نیست، اظهار داشت: آتش از سوی خود انسان به وجود می آید؛ ابتدا خودش را می سوزاند و بعد جامعه را به نابودی می کشاند. آتش آور خود ما و خواسته های ما هستند. ما باید هر لحظه از خداوند مدد بگیریم و بفهمیم که اگر راه استعانت از خدا را گم کنیم، خیلی ناتوان هستیم. در این مورد هیچ فرقی هم بین انسان های کوچک و بزرگ نیست. از ماه رمضان کمک بگیریم که بعد از این ماه زندگی و رفتار و اخلاق ما قید داشته باشد.

انصاری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از دست اندرکاران بیست و هفتمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی (س) تأکید کرد: تجارب 27 ساله ما بسیار خوب است. ولی خواهش من این است که برای سال آینده فکر کنید که می خواهیم مراسمی برگزار کنیم که تجربه گذشته ما کافی نیست و باید طرح جدید خود را برای بزرگداشت هایی که در ماه مبارک رمضان برگزار می شود آماده کنیم.

وی سپس به طرح فرضیه هایی برای برگزاری مراسم سالگرد بزرگداشت امام خمینی (س) در سه سال آینده پرداخت و با بیان اینکه در سال آینده برنامه ریزی و اجرای سالگرد بزرگداشت امام در ماه رمضان سخت است، افزود: سختی کار این است که در یک زمان محدود و در یک مکان که حرم امام است، هم باید مراسم عظیم و با شکوه بزرگداشت برگزار شود که اقتضائات خود را می طلبد و هم پذیرایی از صدها هزار زائر روزه دار انجام شود که آن نیز ویژگی ها و شرایط خاصی دارد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س) در پایان گفت: همه دست اندرکاران تصور نکنند که با الگوی سال های گذشته می توانند برای سال های آینده برنامه ریزی کنند. الگوی سال های گذشته باید با برنامه های دیگر تلفیق شود. از همه می خواهم که طرح و برنامه جدی و متناسب با تصمیمات کلان ارائه فرمایند. اگر ما از برنامه ریزی غفلت کنیم چه بسا مراسم بزرگی که مردم با احساس عمیق نسبت به امام و نظام در آن شرکت می کنند با مشکل مواجه خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.