قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی خبر از برگزاری یک همایش بین المللی با موضوع "پیوند اندیشه سیاسی امام خمینی با مساله فلسطین" مقارن با سی و یکمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی در خرداد ماه سال ۹۹ داد.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، خبر از برگزاری یک همایش بین المللی با موضوع «پیوند اندیشه سیاسی امام خمینی با مسأله فلسطین» مقارن با سی و یکمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی در خرداد ماه سال 1399 داد.

به گزارش خبرنگار جماران، دکتر حمید انصاری پیش از ظهر امروز(یکشنبه ۱۳ بهمن ماه) در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، گفت: امام خمینی(س) انقلاب اسلامی را با هدایت الهی خویش رقم زدند و فصلی نو در حیات جهان اسلام را پدید آوردند. طبعا در کنار نام امام، باید از نام بزرگ ملت ایران که این مسیر را با فداکاری های خود هموار کردند یاد کنیم.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با اشاره به اینکه شهید حاج قاسم سلیمانی مسیر نورانی تحقق آرمان های امام را با فداکاری و جانفشانی خویش هموار کرد، افزود: امیدواریم فرصت ایام الله دهه فجر مثل سال های گذشته برای انتقال میراث ارزشمند کار بزرگ ملت ایران و امام راحل عظیم الشأن استفاده شود.

وی تأکید کرد: پدیده انقلاب اسلامی یک معجزه بزرگ تاریخ معاصر جهان است. پدیده ای که بر خلاف خواست قدرت های شرق و غرب آن روز جهان، با استقلال تام و خلوص کامل و هدایت های امام راحل به نتیجه رسید. مسائل مربوط با انقلاب اسلامی، ماهیت و هویت انقلاب و تبار شناسی جریان های سیاسی مؤثر در انقلاب اسلامی و نسبت آنها با اندیشه امام و همچنین فضای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران آن روز که به واسطه وابستگی رژیم پهلوی کشور را عرصه جولان مستشاران آمریکایی و مرکز توطئه علیه جهان اسلام قرار داده بود، تبیین این حقایق و واقعیت ها مسائلی است که به خصوص من فکر می کنم نسل های سوم و چهارم انقلاب سخت به آن نیازمند هستند.  از این نظر رسالت رسانه ها در انتقال این میراث و حقایق تاریخ انقلاب بسیار سنگین و دشوار هست.

انصاری یادآور شد: از جمله مسائل بسیار مهم و کلیدی اندیشه سیاسی حضرت امام که از بدو مبارزات انقلاب اسلامی در سال 42 تا به امروز در متن جریان انقلاب اسلامی وجود داشته و متأسفانه در سال های اخیر بعضا مورد غفلت قرار گرفته، موضوع پیوند جدی و عمیق آرمان آزادی قدس شریف و فلسطین مظلوم با انقلاب اسلامی ایران است. از نخستین روزی که امام قیام خویش را آغاز کردند، در تمام پیام ها، سخنرانی ها، فتواها و سیر مبارزات این پیوند را به وضوح می بینید.

وی ادامه داد: مسأله فلسطین و قدس شریف در اندیشه امام در رأس همه مسائل جهان اسلامی قرار دارد؛ که فارغ از زبان، فرهنگ، نژاد و مذهب می تواند موجب وحدت امت اسلامی و آزادی خواهان جهان شود. یعنی کمتر سخنی را از امام در حوزه مسائل سیاسی و خصوصا بین المللی و جهان اسلام می بینید که در آن مسأله فلسطین را بازگو نکرده باشد. بنابر این شاه بیت اندیشه سیاسی امام در عرصه مسائل بین الملل و جهان اسلام موضوع فلسطین و آرمان آزادی قدس اشغال شده است.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی اظهار داشت: از جمله نکات بسیار مهم که در جریان مبارزات ملت ایران علیه رژیم شاه نقش برجسته ای داشت، خشم و نفرت ملت ایران از رژیم پهلوی به واسطه پیوند شومی است که اسرائیل غاصب برقرار کرده و کشور ایران را جولانگاه کانون توطئه علیه جهان اسلام قرار داده بود. تا آنجا اسرائیلی ها مداخله داشتند که اساس تأسیس مهمترین رکن امنیتی رژیم شاه، یعنی ساواک، توسط اسرائیلی ها رقم خورد و اولین کارشناسان ساواک در اسرائیل آموزش دیدند و رژیم اسرائیل به عنوان مخترع شیوه های شکنجه زندانیان و  بازجویی های  غیر انسانی نقش تعیین کننده ای در همه جنایت های علیه مبارزین داشت.

وی ادامه داد: حضرت امام به درستی این واقعیت را می شناخت و اخبار و اطلاعات آن را رصد و روابط پنهانی رژیم شاه با صهیونیست ها را افشا می کرد. بنابر این مسأله فلسطین در فرهنگ انقلاب اسلامی جایگاهی بسیار رفیع، مهم و ارزنده دارد که معمولا در تبیین چیستی و ماهیت انقلاب کمتر به آن توجه کرده ایم. لذا بازخوانی اندیشه امام در موضوع فلسطین و تبیین آرمان آزادی قدس در اندیشه امام یک نیاز جدی و مبرم و دائمی است؛ و با توجه به موج فعالیت های تخریبی تبلیغاتی که غالبا از محافل صهیونیستی برای تخریب ذهنیت جوانان ما نسبت به این مسأله مهم صورت می گیرد، این موضوع وظیفه ای است که باید به آن پرداخته شود.

انصاری، طرح معامله قرن را ننگین، شوم، خطرناک و فاجعه بار برای جهان اسلام دانست و افزود: این طرح در واقع سند فروش عزت و موجودیت قدس شریف، تثبیت حاکمیت غاصبانه و نامشروع رژیم صهیونیستی و از همه طرح های 50 سال گذشته خطرناک تر، ننگ آورتر و ذلت آورتر است. من فکر می کنم انتخاب زمان رونمایی از این طرح با دستور جنایتکارانه ترامپ در ترور سردار مجاهد عظیم الشأن ما، حاج قاسم سلیمانی، بدون رابطه نبوده است. نتانیاهو و ترامپ خیال کردند که غیاب فرماندهی شجاع، استوار و موفق فرصتی برای رونمایی از این طرح ننگین است و فکر کردند می توانند از این ناحیه برای آنها زمینه ای فراهم شود. در حالی که نه بزرگی که من فکر می کنم در تاریخ جهان اسلام بی نظیر باشد و قیام یکپارچه امت اسلامی و همصدایی بسیاری از دولت های اسلامی و محافل فعال در جبهه مقاومت برای محکوم کردن این طرح شاهد هستیم و حتی در مواضع همپیمانان آنها تزلزل و شکست خوردگی را می بینیم.

وی با تأکید بر اینکه این محاسبه ترامپ همراه با حماقت بوده، گفت: همان طوری که شهادت حاج قاسم سلیمانی باعث رستاخیزی دوباره شد و این سردار بزرگوار در عرصه جهان اسلام حیات دوباره ای پیدا کرد و حماسه کم نظیر تشییع پیکر این شهید بزرگوار را شاهد بودیم و شکست محاسبات ترامپ در ضربه به مقاومت را دیدیم، رونمایی از طرح ننگین معامله قرن هم به همین سرنوشت دچار خواهد شد.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی اظهار داشت: به اعتبار نقش و جایگاهی که فلسطین در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)، و پیوندی که موضوع فلسطین و آزادی قدس شریف با انقلاب اسلامی دارد، و از طرف دیگر توطئه شرم آور و ننگینی که آغازی برای فتنه های جدید رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه است، قطعا وظیفه پیروان حضرت امام در تبیین آرمان امام و بررسی راه های مقابله با این توطئه شوم مضاعف خواهد شد.

وی ادامه داد: مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام به اعتبار رسالتی که در  دفاع از ارزش های معنوی و فرهنگ سیاسی امام خمینی(س) دارد، بعد از مواجهه با این واقعیت دردناک بر آن شد که برنامه هایی را تدارک ببیند تا بازخوانی اندیشه های امام، میراث امام در موضوع فلسطین، گفتمان امام در قضیه قدس شریف و وظیفه ای که آحاد امت اسلامی در قبال این موضوع مهم جهان اسلام دارند را در راس برنامه هایمان قرار دهیم. 

انصاری یادآور شد: افتخار شهید حاج قاسم سلیمانی این بود که شهید سرافراز تحقق این آرمان بود. او فرمانده سپاه قدس بود. سپاهی که مهمترین مأموریتش مقابله با توطئه های رژیم صهیونیستی و فراهم سازی شرایط برای استفاده از کل ظرفیت های جهان اسلام در تحقق آرمان آزادی قدس شریف بود. امروز تداوم راه شهید سلیمانی و همرزمان او در گرو توجه به این مهم است.

وی افزود: آنچه در این ایام مشاهده می کنیم به وضوح نشان می دهد تمام بافته هایی که 40 سال رسانه های آمریکایی و صهیونیستی تلاش کردند موضوع قدس و پیوند انقلاب اسلامی با فلسطین فراموش شود، با دستور جنایتکارانه ترامپ پنبه شد و امروز شاهد توجه جدی همه محافل و به خصوص جوانان ما به اندیشه شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی و امام بزرگوار هستیم. حاج قاسم سلیمانی دست پرورده مکتب حضرت روح الله(س) و مکتب سلیمانی تداوم راه امام بود.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی تأکید کرد: قرار بر این است که محور فعالیت های فرهنگی سالگرد بزرگداشت حضرت امام در همه سطوح روی این موضوع متمرکز شود و فرصت بسیار خوب چند ماهه ای است که به بازنشر اندیشه امام و آثار هنرمندان در این زمینه بپردازیم. تصمیم دوم گرفته شده برگزاری یک همایش بین المللی با حضور فرهیختگان، نخبگان و چهره های فعال در حمایت از انتفاضه و قیام مردم فلسطین است. 

وی تصریح کرد: «تبیین اندیشه و اصول راهبردی امام برای تحقق آرمان آزادی فلسطین»، «بررسی راه طی شده 40 سال گذشته»، «یافتن ظرفیت های جدید برای ایجاد موج حمایت جدی و همه جانبه جهان اسلام در حمایت از فلسطین»، «مقابله با طرح های ننگینی از قبیل معامله قرن» و «فراهم سازی زمینه برای آزادسازی قدس شریف» محورهای مسائلی است که در این کنگره بزرگ مطرح خواهد شد.

انصاری در پایان گفت: در این مسیر همکاری تمامی رسانه ها و نهادهای فرهنگی مورد انتظار هست و مطمئنا ستاد برگزاری این همایش بین المللی منحصر به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) نیست و همه دستگاه های فرهنگی مؤثر و نهادهایی که در موضوع فلسطین کار می کنند عضویت خواهند داشت. در روزهای آینده اخبار مربوط به تشکیل ستاد برگزاری این همایش و کمیته های علمی، فرهنگی و اجرایی، معرفی دبیر ستاد که حتما از مبارزین با سابقه در این عرصه خواهد بود و فراخوان مقالات اطلاع رسانی می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.