گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

مهاجری: اظهارات ظریف در مصاحبه با «اشپیگل» دیپلماتیک بود/ ترامپ بی‌ادبی را از دلواپسان داخل ایران یاد می‌گیرد/ ناصری: ظریف جریان تندرو بین المللی را خلع سلاح کرد

دو فعال سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب نظر خود را درباره هجمه های اخیر به وزیر امور خارجه کشورمان بازگو کردند.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی آرا: همه ماجرا از انتشار مصاحبه تازه محمد جواد ظریف با سایت نشریه اشپیگل آلمان شروع شد؛ جایی که او در پاسخ به این سوال که پس از حذف سردار سلیمانی، شما مذاکره با آمریکا را منتفی می‌دانید، گفت:«من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را بپذیرند. برای ما فرقی نمی‌کند چه کسی در کاخ سفید حضور دارد.» 

اما از جایی که این پاسخ وزیر امور خارجه ایران کامل به رئیس جمهور آمریکا منتقل نشده بود، او را به واکنش واداشت. ترامپ در توئیترش با تقطیع اظهارات ظریف نوشت: «وزیر امور خارجه ایران گفته که ایران خواستار مذاکره با آمریکا است اما خواستار برداشته شدن تحریم‌هاست، نه. مرسی!»

از سوی دیگر، امروز برخی رسانه های اصولگرا نیز با هجمه و انتقاد از وزیر امور خارجه کشورمان سعی بر القاء این موضوع دارند که «حرفی خائنانه» زده شده است و از محتوای تولید شده آنها می توان به این نتیجه رسید که باید دهانه آتش را به جای دشمن، سمت دستگاه دیپلماسی ایران گرفت!

در همین رابطه، خبرنگار جماران به سراغ دوتن از فعالان اصولگرا و اصلاح طلب رفته و نظر آنها را درباره این موضوع جویا شده که در ادامه می آید؛

 

اظهارات ظریف در مصاحبه با اشپیگل دیپلماتیک بود

محمدمهاجری در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره هجمه های تازه به وزیر امور خارجه کشورمان از سوی منتقدان داخلی گفت: من متن مصاحبه اخیر آقای ظریف با اشپیگل را خوانده‌ام. به نظرم در آن هیچ نکته جدیدی که تا به حال از سوی وزیر امور خارجه مطرح نشده باشد، وجود ندارد. جز یک نکته که ایشان گفته ما حاضر به مذاکره با آمریکاییم به شرطی که آنها به شرایط قبل تحریم ها بازگردند.

وی افزود: متاسفانه بعضی‌ها فهم این را ندارند تا میان حرف‌هایی که مشتری داخلی دارند و اظهاراتی که با زبان دیپلماسی در دنیا مطرح می شوند، فرق قائل شوند. حرف هایی که آقای ظریف در مصاحبه اخیر خود مطرح کرده، اظهاراتی دیپلماتیک است و طرف خارجی به خوبی آن را می‌فهمد.

 

این گونه هجمه ها هم توام با انگیزه های انتخاباتی باشند هم تخریب

این فعال رسانه ای اصولگرا ادامه داد: متأسفانه در داخل عده ای به منظور تسویه حساب‌های سیاسی دم انتخابات این هجمه‌ها را انجام می‌دهند. باید گفت کسانی که به عقده گشایی و فحاشی کردن و عصبانی شدن عادت دارند در این موضوع نیز اقدام به تخریب وزیر امور خارجه کشورمان می‌کنند. برخی یادشان رفته که دشمن آن‌طرف نشسته و ما این طرف، امروز شاهدیم به غیر از یک عده که با زبانی مناسب از اظهارات اخیر وزیر امور خارجه انتقاد کردند، مابقی با همان زبان بی ادبانه‌ای که همیشه داشتند شروع به توهین و تخریب کردند.

وی بیان کرد: از طرف دیگر آمریکایی ها نیز وقتی می‌بینند وزیر امور خارجه ایران در داخل کشورش تضعیف می شود، می‌فهمند موقع ضربه زدن به او فرارسیده است. لذا دیدیم که آنها و به ویژه شخص ترامپ بی‌ادبانه رفتار کرد و این بی‌ادبی را هم از دلواپسان داخل ایران یاد می‌گیرد.

مهاجری افزود: به نظر می رسد این گونه هجمه ها هم توام با انگیزه های انتخاباتی باشند هم تخریب. متأسفانه عده‌ای با سوءاستفاده از خون شهید سلیمانی که بی تردید رضایت آن شهید بزرگوار را همراه ندارد، حجم عظیمی از بی‌ادبی، تخریب و هتاکی را در مخالفت با رقبای سیاسی خود به کار می‌برند.

 

دلواپسان بر این باورند که منافع ملی یعنی جناح من بماند و مابقی حذف شوند

وی گفت: اصطلاحی به نام «منافع ملی» هم این روزها خنده دار شده است. از نگاه دلواپسان، دیگر چیزی به نام منافع ملی وجود خارجی ندارد. آنها معتقدند منافع جناحی‌شان همان منافع ملی است و به تعبیری دیگر منافع ملی یعنی همان روندی که به نفع آنها در انتخابات رخ می‌دهد. دلواپسان بر این باورند که منافع ملی یعنی جناح من بماند و مابقی حذف شوند.

مهاجری در پایان گفت: متاسفانه بخش اعتدال‌گرا یا خردگرای اصولگرایان به شدت واداده و مرعوب هستند و به دو دلیل حاضر نیستند در برابر این موج های تخریبی واکنشی نشان دهند. یکی اینکه می ترسند اگر حرفی بزنند به نفع جریان رقیب تمام شود و دوم اینکه یادشان می رود که حضرت امیر فرمود «قل الحقَّ ولو کان مرَّاً» یعنی حق را بگو اگرچه برخلاف منافع تو باشد.

 

ظریف جریان تندروی بین المللی را خلع سلاح کرد

عبدالله ناصری نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران، در این رابطه گفت: آنچه که در عرصه تبلیغات درون کشور ما می گذرد با آنچه در حوزه مدیریت عالی سیاسی کشور دنبال می شود، متفاوت است و این را شاید همه مردم ایران فهمیده باشند که آنچه پشت تریبون ها گفته می شود با آنچه در صحنه دیپلماسی مدنظر قرار می گیرد، فرق دارد. 

وی افزود: دلواپسان نیز خود به این موضوع واقفند و تنها می‌خواهند از هر فرصتی علیه دولت و به ویژه تیم دیپلماسی کشور استفاده کرده و فضاسازی های خود را انجام دهند. به باورم این افراد حتی بنا داشتند پس از شهادت سردار سلیمانی یکسری بهره برداری‌ها به نفع سیاست‌های خود انجام دهند، اما با اتفاقات بعدی از جمله سقوط هواپیمای اوکراینی اقدامات خود را متوقف کردند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه ظریف حرف تازه ای نزده است، گفت: آقای ظریف این مساله را بارها مطرح کرده بود و حتی به رهبری هم گفته بود که اگر آمریکا تحریم های یکجانبه علیه ایران را بردارد، آن وقت می توان از مذاکره حرف زد. به نظرم این مسأله امری پذیرفته شده در میان همه مسئولین کشور است. بنابراین اشاره دوباره به این مسأله از سوی آقای ظریف هم جریان بین المللی تندرو یعنی صهیونیست ها و سعودی ها را خلع سلاح کرد و هم جریان دلواپس داخلی را. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
19 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.