دولت آیین‌‌نامه اجرایی قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور درخصوص مدیریت اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول دولت را تصویب کرد.

به گزارش جماران، هیئت وزیران در جلسه ۴ دی ۱۳۹۸ به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور، آیین‌‌نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور درخصوص آیین‌نامه مدیریت اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول دولت را تصویب کرد.

مطابق این آیین‌نامه، وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است اموال غیرمنقول مازاد دستگاه ‌های اجرایی را با هماهنگی دستگاه مربوط، از طریق اجاره بلندمدت، انتشار صکوک اجاره، ترهین و توثیق، مولدسازی نموده یا به فروش برساند؛ اموال و دارایی‌ های منقول مازاد دولت نیز مشمول فروش هستند.

بر این اساس، دستگاه ‌های اجرایی مکلفند فهرست و مشخصات اموال غیرمنقول مازاد را پس از ثبت اطلاعات در سامانه سادا برای مولدسازی یا فروش به این وزارت، اعلام و تمهیدات لازم را برای اجرای آن فراهم نمایند.

در این راستا کلیه دستگاه ‌های اجرایی از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری‌ ها موظف به ایجاد دسترسی و برقراری ارتباط الکترونیکی با سامانه سادا و تبادل اطلاعات هستند.

چنانچه وزارت فوق، راساً اموال غیرمنقول مازاد در اختیار دستگاه ‌ها را شناسایی نماید، می‌ تواند نسبت به فروش یا مولدسازی آن ها اقدام نماید و مخالفت دستگاه بهره‌‌بردار پس از اقدام این وزارت و نیز انصراف دستگاه اجرایی پس از اعلام کتبی، بی اثر بوده و در صورت بروز اختلاف در تشخیص اموال مازاد، در سطح ملی، نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی و در سطح استان، نظر استاندار مربوط ملاک عمل خواهد بود.

گفتنی است، به منظور شناسایی اموال غیرمنقول مازاد در سطح هر استان و بررسی اولیه مستندات مولدسازی و فروش، کارگروهی با مسئولیت رئیس شورای برنامه‌‌ریزی توسعه استان و با عضویت مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان و بالاترین مقام اجرایی دستگاه بهره‌‌بردار استان تشکیل می ‌گردد.

لازم به ذکر است، نقل و انتقال اسناد مالکیت از طریق نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی (اداره کل اموال دولتی در مرکز و ادارات کل امور اقتصادی و دارایی در استان‌ ها) صورت می‌ گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.