نماینده رئیس قوه قضائیه در تشکیل هیأت های منصفه سراسر کشور تأکید کرد: هیأت منصفه نماینده افکار عمومی است و یک قشر تصمیم نمی گیرد. یعنی نماینده کل افکار عمومی در هیأت منصفه حضور دارد و با حضور هیأت منصفه دادگاه تصمیم می گیرد.

مراسم معارفه و تحلیف اعضای هیأت منصفه رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی صبح امروز(یکشنبه ۱۲ آبان ۹۸) با حضور نماینده رئیس قوه قضاییه در تعیین اعضای هیأت منصفه سراسر کشور و رئیس کل دادگستری استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، رئیس کل دادگستری استان تهران در این مراسم با اشاره به اصل 168 قانون اساسی گفت: حضور هیأت منصفه برای جلوگیری از اشتباه قاضی لازم است و برای اطمینان بخشی به آراء محاکم است و این را به فال نیک می گیریم و خوشحالیم که نظام اسلامی در قانون اساسی موضوع هیأت منصفه را پیش بینی کرد و تا الآن به درستی پیگیری شده است.

 محمد جواد حشمتی با بیان اینکه مشکل کشور ما مهجوریت قانون است، تصریح کرد: متأسفانه در خیلی از دستگاه ها به قانون توجه نمی شود و باید توجه شود که در همه حوزه ها به قانون تأسی و قانون را به درستی اجرا کنیم تا مشکلات رفع شود. امیدواریم ما هم در این بخش توجه به قانون را سرلوحه کارمان قرار دهیم.

وی افزود: ما اعتقاد داریم هیأت منصفه پشتوانه خوبی برای رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی است و نکته قابل توجه این است که چون هیأت منصفه وظیفه دارد در تشخیص جرم و هدایت قاضی مشارکت جدی داشته باشد. حضور پررنگ اعضای این هیأت و مطالعه لازم آنها کمک می کند که به خوبی اظهار نظر کنند. چون باید در تشخیص جرم و اینکه مستحقق تخفیف هست یا نه اظهار نظر کنند.

ناصر سراج نیز در این مراسم گفت: در 2 سال گذشته 186 جلسه در خدمت هیأت منصفه مطبوعات بودیم و آقای کسائیان 186 جلسه حضور داشته و من از این بابت از ایشان تشکر می کنم.

نماینده رئیس قوه قضائیه در تشکیل هیأت های منصفه سراسر کشور با اشاره به پیشینه نهاد هیأت منصفه در قانون افزود: این قانون بارها دستخوش تغییراتی شد و در سال 80، اعضای هیأت منصفه 500 نفر تعیین شدند و  ما نمی توانستیم با 500 نفر جلسه برگزار کنیم. من از مجلس خواستم تعداد تصحیح شود و اعضای هیأت منصفه به 21 نفر در تهران رسید.

وی ادامه داد: جرائم الکترونیکی، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها در حوزه صلاحیت هیأت منصفه است. اما با تأکید رئیس قوه قضاییه در این هیأت منصفه به جرائم سیاسی هم رسیدگی خواهد شد که وقت بیشتری از هیأت منصفه را خواهد گرفت که با پشتکار اعضا می توانیم این کار را انجام دهیم. من فکر می کنم اگر این جلسات تشکیل شود دغدغه ها به حداقل برسد.

در این مراسم اسامی اعضای جدید هیأت منصفه تهران به این شرح قرائت کرد: علی‌اکبر کسائیان، علی‌اکبر اشعری، علی‌رضا سربخش، یوسف غروی قوچانی، احمد مؤمنی‌راد، سیدمرتضی موسویان، محمود خسروی وفا، عفت شریعتی، محمدمهدی حیدریان، نادر قدیانی، پروین سلیحی، محمدحسن رحیمیان، سیدناصر نوری‌زاده، روح‌الله عالمی، میثم امرودی، محسن قمی، شهریار بحرانی، سیدعلی جمالیان، یحیی آل اسحاق، حمیدزاده و محمدرضا بهمنی که به مدت ۲ سال به عضویت این هیأت درآمدند.

در حاشیه این مراسم ناصر سراج در خصوص تأثیر حضور هیأت منصفه بر شفاف شدن آراء رسیدگی به جرائم سیاسی به خبرنگار جماران گفت: علنی بودن این دادگاه ها موجب شفافیت می شود. در دادگاه های مطبوعات و جرائم سیاسی اصل بر علنی بودن است؛ مگر سه موردی که استثناء شده است.

نماینده رئیس قوه قضائیه در تشکیل هیأت های منصفه سراسر کشور تأکید کرد: هیأت منصفه نماینده افکار عمومی است و یک قشر تصمیم نمی گیرد. یعنی نماینده کل افکار عمومی در هیأت منصفه حضور دارد و با حضور هیأت منصفه دادگاه تصمیم می گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تشکیل دادگاه رسیدگی به جرائم  سیاسی برای نخستین بار در کشور، اظهار داشت: ما در این زمینه قانون داشته ایم ولی این دادگاه ها تشکیل نمی شد. الآن هم ممکن است تشکیل نشود. باید پرونده ای در این زمینه باشد تا دادگاه آن تشکیل شود. اما بعد از این اگر دادگاه سیاسی تشکیل نشود، نشان دهنده این است که پرونده ای در این زمینه نبوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.