پایگاه خبری جماران: نشست خبری امروز علی ربیعی، سخنگوی دولت بیشتر رنگ و بوی سیاست و خارجه به خود گرفته بود. در جلسه امروز که بعد از سفر رئیس جمهوری ایران به نیویورک انجام می شد، ربیعی در ارتباط با حضور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل توضیحاتی ارائه کرد.

ربیعی به مناسبت روز ناشنوایان، یک رابط ناشنوایان با خود به جلسه آورده بود تا آنها نیز در جریان این جلسه قرار بگیرند. همچنین از دو آتش نشان - که یکی از آنها پدر یکی از شهدای آتش نشان در حادثه پلاسکو بود – تجلیل شد.

 

روحانی به محور این دوره از مجمع عمومی سازمان ملل تبدیل شد

به گزارش خبرنگار جماران، علی ربیعی در ابتدای سخنان خود به تاخیر صدور ویزا از سوی دولت ایالات متحده برای هیات ایرانی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسید دولت آمریکا مایل به حضور طرف ایران در این نشست نبود و به دنبال سوءاستفاده از جایگاه میزبانی مهم‌ترین سازمان بین المللی جهانی در صدور گزینشی ویزا بود. ما این رفتار را اقدامی مخرب و غیرقابل قبول تلقی می‌کنیم.

وی همچنین گفت: همزمانی ورود رئیس جمهوری با صدور بیانیه حیرت انگیز و غیرمسئولانه سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه در محکوم کردن ایران به بهانه حملات به آرامکو در عربستان، احتمالا با هدف تحت فشار روانی ایران قرار دادن ایران در بدو مذاکرات دیپلماتیک صورت گرفت آمریکایی ها هم همه تلاش خود را برای ایران هراسی و منزوی کردن رئیس جمهوری به عمل آورده بودند. حال آنکه روحانی برخلاف خواست و اراده آمریکا به محور این دوره مجمع عمومی تبدیل شد و محل اقامت وی پرترددترین محل در سازمان ملل شد. انجام ۱۵ دیدار دیپلماتیک در بالاترین سطوح در مدت بسیار کوتاه موید این ادعاست

 

سه کشور اروپایی حاضر به پذیرش مسئولیت بیانیه خود نیستند

سخنگوی دولت در ارتباط با مذاکرات روحانی با رهبران سه کشور اروپایی توضیح داد: آنچه در مذاکرات اولیه میان رئیس جمهور ایران و رهبران این سه کشور گذشت، معکوس کردن این فشار برای پاسخگو کردن طرف های اروپایی بود. آنها باید پاسخ می‌ دادند که با اتکا به کدام شواهد و مدارک متقن به خود اجازه دادند علیه کشور دیگر عضو سازمان ملل متحد بیانیه ای تحریک آمیز صادر کنند. با پیگیری رئیس جمهور روشن شد نه تنها هیچ مدرکی علیه جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد بلکه حتی هیچ یک از این سه کشور حاضر به پذیرش مسئولیت این بیانیه نیستند. از آن ‌ها خواسته شد که هر گونه مدرک ادعایی را با ما در میان بگذارند و در صورتی که چنین مدرکی را ندارند از آن‌ها خواسته شد که بیانیه غیرقابل قبول خود را تصحیح و جبران کنند.

ربیعی گفت: قضاوت شتاب زده سه کشور اروپایی در مقصر دانستن ایران همان طور که رئیس جمهور به صراحت به آنها گوشزد کرد نشان دهنده اطلاعات ناقص و شناخت ناکافی آنها در مورد پیشرفت‌های نظامی ارتش یمن در دفاع از خود بود. سلاح‌های روسی که در دست ارتش یمن است، بازار اسلحه ای که ارتش یمن می‌تواند از آن استفاده کند و پیشرفت‌های نظامی که در این مدت در یمن رخ داده است، مورد غفلت این کشورها واقع شده بود.

 

ائتلاف امید هرمز هیچ کشوری را بیرون نمی گذارد

ربیعی اولین دستاورد سفر امسال روحانی به نیویورک را شکسته شدن فضای روانی و اتهامات علیه ایران خواند و گفت: در ادامه رئیس جمهور با ابتکارهای سیاسی و دیپلماتیک تازه ای پا به مجمع عمومی سازمان ملل گذاشت و با طرح و دعوت به ائتلاف امید برای حفظ صلح در تنگه هرمز و خلیج فارس نشان داد که ایران همیشه در ارائه راه حل و اعتلای دیپلماسی پیشرو است. این طرح جایگزینی برای طرح ضد ایرانی، تحریک آمیز و خصمانه آمریکا در خلیج فارس بود. این طرح سه تفاوت بنیادین با طرح های آمریکایی داشت: این طرح امنیت در خلیج فارس را درون ‌زا می‌بییند، تامین امنیت را منوط و مشروط به قدرتهای بیرون از منطقه نمی بیند و هیچ کشوری را برای شرکت در این ائتلاف بیرون نمی گذارد. یک ساختار و نظم امنیتی که یک یا چند کشور را حذف کند در نهایت نمی تواند امنیت همگانی را فراهم کند. از همه مهمتر اینکه ائتلاف امید علیه هیچ کشوری نیست و به جای نگاه سلبی نگاه ایجابی دارد و رسیدن به صلح را هدف خود قرار داده است.

 

ائتلاف امید هرمز را معیاری برای جدیت و صداقت دولت ها می دانیم

سخنگوی دولت گفت: هیچ کشوری امروز نمی تواند پیشنهاد ایران را نادیده بگیرد و در عوض به طرح معیوب و تنش آفرین آمریکا بپیوندد، مگر آنکه در ادعا برای صلح و امنیت فاقد صداقت باشد. ما از امروز آماده مذاکرات دقیق تر پیرامون این طرح و گسترش آن هستیم. ما آن را معیاری برای جدیت و صداقت همه دولت ها برای ایجاد ثبات بین المللی در خلیج فارس مد نظر قرار خواهیم داد.

 

وی با اشاره به مواضع رئیس جمهوری در نیویورک، بیان کرد: رئیس جمهوری نشان داد برای پیگیری تعهدات طرف‌های دیگر در برجام با برنامه و منطق مشخص و مستدل به نیویورک سفر کرده است. او به صراحت به طرف ‌های اروپایی حاضر در برجام پیام داد که همین حالا برای مذاکره در قالب ۱+۵ آمادگی داریم. به شرط آنکه آمریکایی ها عزم واراده جدی داشته باشند و پیش شرط مذاکره را که همان اعمال تحریم‌ها است، بردارند و مجددا به میز مذاکره بازگردند. او نشان داد که میز مذاکره  ۱+۵ همچنان باقی است و این آمریکایی ها بودند که از این میز کنار رفته اند و حالا که خودشان کنار رفته اند باید خودشان بازگردند و آنچه برده اند را به سر میز بازگردانند. رئیس جمهوری در نیویورک به رهبران اروپایی خاطر نشان کرد که مسئولیت‌گریزی آمریکا هیچ ارتباطی با ضرورت تعهدات طرف‌های اروپایی ندارد و توجیه کننده ناتوانی آنها در انجام تعهدات قانونی شان نیست.

 

هیچ دولتی حاضر نخواهد با تروریست هایی که سرگرم یک حمله تروریستی دیگر هستند مذاکره کند

سخنگوی دولت با بیان اینکه آمریکا اشتیاق زیادی به گفت و گو نشان داد افزود: اما خروج آمریکا از بن بست خود خواسته اش به چیزی فراتر از اشتیاق صرف احتیاج دارد. واشنگتن بی اعتمادی ایران به خود را بعد از خروج از برجام تشدید کرد و امروز برای او دشوار است که ایران را به مذاکره ای تشویق کند که به حداقلی از اعتماد نیاز دارد. همان‌ طور که بارها گفته ایم تحریم ضد ایران شکلی از تروریسم است و هیچ دولتی حاضر نخواهد با تروریست هایی که سرگرم یک حمله تروریستی دیگر هستند مذاکره کند.

 

ما به دیپلماسی و راه حل نهایی نزدیک بودیم اما آمریکا مانع از انجام آن شد

ربیعی گفت: رئیس جمهور آمادگی داشت که در صورت توقف تحریم ها با همه طرفی های قبلی در نشست 1+5 برجام گفت و گو کند. اما ترامپ حاضر به برداشتن سایه تحریم ها از سر ملت ما نبود. امتناع او از توقف تحریم ها پیش از آغاز گفت و گوها دو شائبه را تقویت می کند: اول آنکه آمریکا برای مذاکره جدیت کافی ندارد. همچنین ترامپ قصد داشت از تحریم ملت ایران به عنوان اهرم فشار سر میز مذاکرات استفاده کند که نیت غیرانسانی و برای ما غیر قابل قبول است. ما به دیپلماسی و راه حل نهایی نزدیک بودیم اما آمریکا مانع از انجام آن شد. مسئولیت عدم گفت و گو در نیویورک بر عهده دولت آمریکاست. آمریکا شهامت لازم برای انجام کار درست را نداشت. اما به نظر می رسد به پذیرش واقعیت ایران نزدیک شده است.

 

ترامپ با واقعیت‌های ایران بیشتر آشنا خواهد شد

سخنگوی دولت افزود: آمریکایی ها این واقعیت را متوجه شده اند که سیاست‌های فشار حداکثری هرگز در مورد ایران نتیجه ای بیش از آنچه امروز به دست آورده اند، یعنی مقاومت حداکثری و دور شدن از مذاکره با ایران، به دست نخواهند آورد و جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم آمریکا و هیچ کشور دیگری به گفت وگو نخواهد نشست. همینطور این واقعیت که ایران با روندی که تحریم ها را در دل رفتار و کردار ناقض ادامه دهند به گفت و گو نخواهد نشست. این تغییر رفتار تدریجی آمریکا محصول استقامت مردم ما و دیپلماسی فعال بود که در ماه های گذشته مورد پیگیری قرار گرفت. ما به تلاش‌هایمان در چارچوب مقاومت فعال و دیپلماسی پویا ادامه خواهیم داد. قطعا ترامپ با واقعیت‌های ایران بیشتر آشنا خواهد شد. مطمئن هستیم که به زودی رئیس جمهوری آمریکا با مشاهده اراده ملت، مقاومت و با مشاهده اینکه روز به روز وضعیت تولیدات داخلی ما بیش از گذشته است و ایستادگی ما روی پای خودمان بیش از گذشته رخ خواهد داد، شهامت انجام کاری را که در نیویورک نداشت، را به دست خواهد آورد.

 

بچه‌های ناشنوا کمتر شده اند

ربیعی همچنین ضمن گرامیداشت روز ناشنوایان گفت: امروز تعداد ناشنوایان کشور ۲۳۳ هزار و ۳۲۴ نفر است و یکصد هزار و ۷۳۵ نفر از این تعداد با سازمان بهزیستی همکاری می‌کنند. تعداد واحدهای غربالگری جهت تشخیص به موقع ناشنوایی در کل کشور ۶۳۰ واحد و در ۳۲۰ شهر صورت پذیرفته است. بچه‌های ناشنوا کمتر شده اند و اگر هم با ناشنوایی بدنیا آمدند با ناشنوایی دوران خود را سپری خواهند کرد.

وی ادامه داد: برنامه پوشش غربالگری نوزادان از سال ۱۳۹۲ اجرا شد و شیب آرامی که در گذشته داشت با یک شیب بسیار بالا در ۱۳۹۷ به ۹۰ درصد پوشش خود رسید. تعداد نوزادان پوشش تحت غربالگری در سال ۱۳۹۷ یک میلیون و ۲۱۷ هزار نفر بوده است یعنی ۹۰ درصد موالید زنده.

ربیعی با بیان این که تعداد موالید زنده دچار مشکلات شنوایی ۳۵۰۰ نفر هستند گفت: کاشت حلزون با تکنولوژی‌های سطح بالا از اقداماتی بود که در دولت تدبیر و امید دنبال شد و هزینه این کاشت که حدود ۱۰ هزار دلار هست فقط با یک فرانشیز و برای خانواده های نیازمند هم با پوشش بهزیستی امروز صورت می گیرد. برنامه غربالگری ژنتیک هم در دستور کار است که طراحی آن از چند سال پیش آغاز شده است.

 

تایید خبر پیغام سعودی ها به ایران

در ادامه این نشست خبری خبرنگار جماران پرسید: سعودی ها پیام هایی به ایران می فرستند که ظاهرا به دنبال کاهش تنش بین تهران و ریاض هستند. بن سلمان ولیعهد عربستان از راهکار سیاسی به جای راهکار نظامی صحبت کرده است و گفته که جنگ بین دو کشور می تواند به تخریب اقتصاد جهانی منجر شود. از طرف دیگر برخی رسانه ها از موافقت ریاض با آتش بس جزئی در جنگ با یمن خبر داده اند. چه چشم اندازی را می توان در رابطه تهران و ریاض متصور شد؟

ربیعی پاسخ داد: پیام ما از روز اول روشن بوده است. ما از ابتدا خواهان پایان تجاوز عربستان و خواهان پایان جنگ و کشتار در یمن بودیم و راه حل را هم در آتش بس می دانستیم. امروز هم همین راه حل را پیشنهاد می دهیم. همه تلاش معنوی خود را نیز برای برقراری صلح بین عربستان و یمن به کار خواهیم بست. اما من فکر می کنم مشکل از خود عربستانی ها بود.

وی افزود: این خبر درست است. عربستان برای آقای روحانی پیغام هایی آورده بود. اما ما باید علائم آن را کاملا مشاهده کنیم. اولین علامت عدم حمله به یمن و کشتار یمنی هاست.

 

ربیعی افزود: حمله زمینی که یمنی ها به عربستان کردند نشان می دهد که آنها قدرت نظامی دارند و همین قدرت نظامی که عربستان انکار می کرد نشان می دهد یمن قدرت اینکه آرامکو بزنند را نیز دارند. من فکر می کنم اگر عربستان واقعا دنبال تغفییر رفتار خود باشد ما استقبال می کنیم. صرف نظر از مباحثی که امروز گفتند اگر واقعا صادق باشند و دنبال تغییر رفتار باشند ما استقبال می کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به ائتلاف امید هرمز نیز گفت: خصوصیت طرح هرمز ما  این است که هیچ کس از این طرح بیرون قرار نمی گیرد.

 

طرح بیشتر در برابر بیشتر در چارچوب برجام است

ربیعی در پاسخ به یکی از خبرنگاران در ارتباط با تامین منافع ایران در برجام گفت: تامین یا عدم تامین منافع ایران مربوط به اروپایی‌هاست. رئیس جمهوری ایران نیز از مقامات آنها سوال کرد که روی که آن ۱۱ شرط را بیان می ‌کردید، می ‌دانستید وابسته به اجازه آمریکا است یا خیر. ما مسیر خودمان را ادامه می‌دهیم و امیدواریم آمریکا هم به تعقل برسد.

 

 

ربیعی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نرخ تضمینی خرید گندم، گفت: بنا بر مصوبه شورای اقتصاد، نرخ خرید تضمینی گندم ۲۲۰۰ تومان در نظر گرفته شد و متناسب با سایر تورم ها و مسائل اقتصادی کشور چنین رقمی مشخص شد و امیدواریم که کشاورزان ما هم بتوانند متنفع شوند.

 

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره طرح بیشتر در برابر بیشتر گفت: تفاسیر زیادی از این موضوع صورت گرفته است؛ این طرح در چارچوب‌ برجام خواهد بود و موضوعاتی مانند موشک و یا قطع رابطه با برخی از گروه هایی که ایران از آنها حمایت معنوی می کند، مورد نظر نیست.

وی یادآورشد:‌ ما می توانستیم در زمان کوتاه تری هم به کنگره آمریکا و هم به مجلس پیشنهاد کنیم، آن کنگره تضامین لازم را دربرابر رفع تحریم کامل و ما (مجلس) در مقابل تعهداتی که در چارچوب برجام داشتیم را سرعت ببخشیم و چیزی بیش از این وجود نداشته است.

 

اگر روحانی اخم می کرد باز هم عده ای معترض می شدند

سخنگوی دولت درباره حاشیه های ایجاد شده از خنده‌های رئیس جمهوری در سازمان ملل هم گفت: تندروهای آمریکا و روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای این خنده‌ها را حمل بر این موضوع کردند که فشارها هیچ تاثیری در روحیه رئیس‌جمهور ایران نداشته است. اتفاقاً آنها از جانب مقابل این تحلیل را ارائه دادند و گفتند که این خنده‌ها نشان دهنده روحیه بالای ایران است.

وی افزود: منتقدان روحانی درباره هر کاری او انجام دهد چیزی خواهند گفت، اگر اخم کند می‌گویند اخم کرده و معمولاً آدم ها آن چیزی را که دوست دارند تصویر کرده و آن را قضاوت می کنند. این مسئله به قدری جزئی است که بهتر است بیشتر از این وارد نشویم اما حداقل همان تحلیل تندروهای آمریکایی را داشته باشیم و این خنده را علامت نشاط، برتری و تسلیم نشدن ملت ایران در مقابل فشارها تحلیل کنیم.

 

ساکنان خانه پوشالی برای ما تفاوتی ندارند

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ابطال مصوبه دولت در تعیین مکان تجمعات گفت: درباره دلایل ابطال این مصوبه و اینکه آیا رای دیوان بر اساس شکایت نهاد یا فردی صورت گرفته یا نه، فرصت بررسی نداشتم اما هدف دولت از این مصوبه از طریق معاونت‌ها دنبال خواهد شد.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال انتخاب مجدد ترامپ گفت: اینکه ساکنان خانه پوشالی چه کسانی باشند برای ما تفاوتی نمی کند؛ این مسئله داخلی آمریکاست و در این زمینه اظهار نظر و دخالتی نداریم. امیدواریم آنها هم یاد بگیرند که در مسائل داخلی دیگر کشورها اظهار نظر نکنند.

 

وی با بیان اینکه ما برای هر شرایطی آمادگی داریم،گفت: مهم سناریوها و برنامه ریزی ماست، خیلی ها تحلیل می‌کنند اگر ترامپ مجدد رای بیاورد آغازگر جنگ خواهد بود به نظر من اگر امروز هم می توانست جنگ را آغاز می‌کرد توانایی جنگ  را نداشته است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: مهم آماده‌سازی داخلی خودمان در قبال هر شرایطی هست باید برای رفاه مردم برنامه ریزی کرده و از دهک ‌های پایین بیشتر مراقبت کنیم. این‌ها برنامه هایی است که باید دنبال کنیم و مقاومت جامعه را افزایش دهیم و دیپلماسی فعال خود را هم ادامه خواهیم داد.

 

وزیری لیست که لیست اموال خود را نداده باشد

 ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره سامانه ثبت اموال مسئولین و این که برخی از وزرا هنوز لیست اموال خود را در این سامانه ثبت نکرده اند گفت:  قبل از راه اندازی این سامانه این لیست را به طور کتبی خواسته بودند. فکر نمی‌کنم هیچ وزیری لیست اموال خود را نداده باشد. همان یک ماه اول نامه آمد من هم که آن موقع وزیر بودم مثل بقیه لیست را دادم و الان هم آمادگی دارم که اعلام کنم.

 

وی با بیان اینکه هیچ چیز پنهانی وجود ندارد حتی وزرا تغییرات جزئی را هم دیدم که اعلام می کنند، یادآور شد: کسانی که مشمول این موضوع بودند،اطلاعاتشان در فرم پر می‌کردند و حالا فرم تبدیل به سامانه شده و کار بسیار خوبی هم هست.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اینکه می گویید کسی اطلاعات خود را ثبت نکرده اگر هست به ما هم اعلام کنید چون دفتر دادستان کل هم همیشه این موضوع را با جدیت پیگیری می کرد.

 

توضیحات سخنگوی دولت درباره تغییر ساختاری بودجه

وی درباره تغییرات ساختاری در بودجه ۹۹ نسبت به بودجه سال‌های گذشته اظهار داشت: اصلاح ساختار بودجه به ۲ قسمت تقسیم شده است؛ یک قسمت که تقریبا با اصلاح ساختار اقتصادی کشور هم پوشانی دارد و مهمترین آنها از قبیل نظام مالیاتی، نظام تامین اجتماعی و بحث یارانه‌ها و یارانه‌های انرژی یا اصلاحات نهادی بزرگ است که در جلسه سران سه قوه دنبال می‌شود.

ربیعی عنوان کرد: طبق تصمیم‌گیری‌هایی که انجام شد، بخش‌هایی که در اختیار دولت است و می‌تواند در قالب بودجه پیگیری شود در هیات وزیران دنبال خواهد شد. بر این اساس سازمان برنامه، کاری انجام داده که  رسانه‌ها در این زمینه بهتر به نقد بپردازند چرا که این کار می‌تواند به عقبه و غنی‌سازی این تصمیم‌گیری کمک کند.

 

از سال آینده بودجه جاری از نفت جدا می‌شود

وی تاکید کرد: از سال آتی بودجه جاری از نفت جدا می‌شود و هر آنچه از منابع نفتی به‌دست بیاید صرف اعتبارات عمرانی و تملک‌زدایی می‌شود که این تصمیم بسیار بزرگی است.

سخنگوی دولت تصمیم مهم دیگر را دوسالانه و غلتان شدن بودجه عنوان کرد و گفت: علاوه بر اینکه بودجه ۹۹ را به مجلس خواهیم داد،بودجه ۱۴۰۰ را نیز جهت اطلاع خواهیم داد. و در زمان ارائه بودجه ۱۴۰۰ ، بودجه ۱۴۰۱ هم باز هم جهت اطلاع به پیوست خواهد رفت که این به اصلاح قانون کمک می‌کند.

ربیعی یادآورشد: خیلی از کشورها این زمان را ۲ یا ۳ ساله کرده‌اند ولی چون بودجه ما یک‌ساله است برای اینکه پیش‌بینی پذیری را بیشتر کنیم، الان آن را دوساله می‌دهیم.

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.