پایگاه خبری جماران: یکی از مسائل و بحث هایی که این روزها بین مردم سر می گیرد تناقض هایی است که در شرایط فعلی می بینند. 

مثلا مردم می گویند اگر پول نیست چرا برای برخی نورچشمی ها هست، یا می گویند حال که افسار دلار کشیده شده چرا قیمت ها افت نمی کند؟ و ...

اما آنچه که در شرایط تحریمی بیشتر توجه مرا جلب کرد تناقضی است که احساس می کنم ناشی از وجود یک مافیا در کشور است.

هر روز مسئولین می گویند بدترین نوع تحریم ها علیه ایران اعمال شده است، البته بیراه هم نمی گویند چرا که مقامات آمریکایی نیز  همین را می گویند. 

بسیاری از مراجع مرتبط با درمان مردم و همچنین دیپلمات ها تاکید دارند که آمریکایی ها در تامین دارو و غذای مورد نیاز مردم نیز اختلال ایجاد می کنند که در نوع خود بی سابقه است. 

رسانه ها از رهگیری لحظه به لحظه کشتی های مختلف توسط آمریکایی ها خبر می دهند که مبادا محموله ای به سمت بنادر ایران پهلو بگیرد.

خلاصه آنچه که میبینیم و می شنویم روایت هایی از یک جنگ تمام عیار اقتصادی است اما این وسط خبر  فروش گوشی آیفون 11 (جدیدترین مدل تلفن همراه شرکت آمریکایی اپل) در بازار ایران هیچ رقمه موارد در ردیف آنچه که پیش تر ذکر شد نمی گنجد.

حالا که ما و آمریکا همدیگر را تحریم کرده ایم و علنا هم ابراز می کنیم چگونه جدیدترین محصول آمریکایی به قیمت هر دستگاه 23 میلیون تومان با این سرعت وارد کشور می شود؟

چه دستی در اقتصاد کشور فعال است که این اتفاقات رقم میخورد؟ چگونه است که کالاهای لوکس نظام سرمایه داری مشمول رهگیری و تحریم های امریکا علیه مردم بی گناهمان نمی شود اما احیانا بیماری، لنگ تامین داروهای خاص به خاطر اعمال تحریم های ظالمانه است؟ 

این چه نمکی است که بر زخم مردمی پاشیده می شود که با قامت خمیده به نبرد تمام عیار علیه دشمت شتافته و جلوتر از مسئولین در خاکریز جنگ اقتصادی در حال مقاومت هستند؟ 

جا دارد شفاف سازی شود که چرا و چگونه در ظالمانه ترین شرایط تحریم و اعمال تروریستی اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران برای تامین سایر کالاهای، ایفون 23 میلیونی شامل تحریم نمی شود؟!

نمی توان گفت همه این گوشی های همراه  از طریق مسافران وارد می شود زیرا  آمار نشان می دهد سالیانه حداقل یک میلیون و دویست هزار دستگاه آیفون فعال وارد کشور می شود و این نمی تواند از طریق خرید مسافران باشد چراکه اساسا خرید گوشی توسط مسافر عادی به نیت فروش در ایران، مقرون به صرفه نیست. 

حالت دوم وارد شدن این تعداد کالای لوکس، می تواند قاچاق  باشد  که در اینصورت نیز اگر واردات آن را به پای قاچاق بگذاریم با توجه به اینکه فعال شدن این گوشی ها از طریق ریجستری ممکن است، می توان از قاچاق آن جلوگیری کرد چراکه گوشی غیر فعال در کشور خریداری ندارد اما با توجه به اینکه در سال گذشته در بحبوحه ماجرای ارز دولتی در بازار موبایل مشخص شد که آیفون رسما و قانونی وارد کشور می شود بایستی نسبت به ادامه آن هشدار جدی داد. 

نمی شود با آمریکا در حال جنگ اقتصادی بود اما وارد کننده کالاهای لوکس آن باشیم. ضروری است که مسئولین مربوطه در این خصوص شفاف سازی کنند که آیا در بین واردکنندگان تلفن همراه، کسانی ارز کشور را برای واردات آیفون نیز خارج می کنند یا خیر؟

و در این خصوص نیز حتما بایستی پاسخگو باشند که دلیل ریجستر شدن این تلفن های 23 میلیونی چیست؟

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
12 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.